Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, April 1, 2012

L.A.W.





I just got back from a farm in Tanjung Ipoh, Seri Menanti, Kuala Pilah. I had a great time exploring this vast land cultivated by Akmal and his partner Haffizi. Here is what Haffizi or Fizi said about this place.

"LAW adalah sebuah ladang yang akan dibina bagi tujuan agrotourism di Seri Menanti.

Memulakan projek ini dengan hanya membela ayam/unggas exotic seperti ayam belanda, ayam mutiara, ayam bantam, ayam selasih/silkie, ayam mini cochin, ayam giant brahma, merak, burung merpati, itik dan beberapa lagi jenis ayam/unggas.

1st phase is deer farm (3acre): Projek ini dimulakan pada awal Februari 2012 dan sekarang masih lagi dalam pembikinan ladang.

2nd phase (10acre): Under planning for ladang lembu, unta, kuda or ostrich and kolam udang.

Selain tu juga, kami turut merancang akan membuat beberapa aktiviti lain seperti ATV, gelanggang gasing dan paintball.

Di Ladang Alam Warisan (L.A.W.) ini membawa konsep alam warisan bagi mengangkat kembali seni-seni warisan Melayu."

Well, here are an example of usahawan Malays. The new generation do not have to have connections with political parties in order to be successful in life. Therefore, I am baffled that some blogs like to associate Malays who are successful with UMNO and labeling these new technocrats as UMNOputras.

9 comments:

  1. Tunku Mohammad ShaharilApril 1, 2012 at 1:48 PM

    Saya bangga membaca artikel berusahanya anak-anak Melayu ini. Saya mendoakan kejayaan cemerlang LAW demi mengangkat martabat usahawan Melayu yang kental dan berani mengambil peluang untuk berjaya. SYABAS kepada usahawan LAW dan terima kasih Sahabat Paneh atas artikel ini.

    ReplyDelete
  2. Mastura Abu Bakar, Batu KikirApril 1, 2012 at 1:52 PM

    Salam Paneh

    Saya berbangga atas daya usaha generasi melayu ini. semoga ada lagi anak melayu lain membuka mata bukan hanya berdiam diri menunggu bantuan dari kerajaan.

    ReplyDelete
  3. bgs2 waris.. posan sey, jangan lah terlalai, teruskan usaha.. melayukan gagah ni nusantara!!!

    ReplyDelete
  4. Penakek pisau seraut
    Ambil galah batang lintubong
    Salam Kasih...
    Tahniah Sdro Paneh Miang. Esey gombiro berito macam ni dipaparkan untuk kito semuo. Buek teladan dan sempadan bagi sapo2 yang nak berjayo dunio wa ima akhirat..

    Seludang ambil kenyiru,
    Nan setitik jadikan laut
    Nan sekepal jadikan gunung
    Nan terkembang jadikan guru
    Nan elok dipakai
    Nan buruk dibuang
    Nan usang diperbarui
    Lapuk-laput dikajangi
    Melihat contoh pada yang sudah
    Melihat tuah pada yang menang.

    Oghang nogori ni.. asal e berketurunan Minang. Oghang Minang ni.. kok pasal niago hebat e tak terkiro.. Terbukti mereko berjayo di perinakat antaro bangso..

    Di Malaysia ni.. dua etnik Melayu buleh menandingi orang Cino dalam niago.. Acheh dan Minangkabau.

    Esey yakin, kok dapek ruang dan pimpinan yang botul, anak nogori mampu berjayo dalam niago apo juo dalam nogori waima antarobangso..

    Tahniah, Selamat borjayo..

    ReplyDelete
  5. Yang sey nampak dalam gambar tu macam nak meteng buloh lomang dan robung yo bro,lopeh tu gambar yang kedua macam cucu baru balik kg atuk eh sodang melolah ayam belanda yang ado dua ke tigor eko supaya masok roban kerano hari nak hujan, gambar yang bawah laie hancur...sonak porut sey tergolak mengonangkan pembangunan kek Seri Menanti kito tengok PRU 13 nanti kok tak nak berubah juo sah kono koncing untuk sepenggal lagi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam bro~ cakap banyak tak guno~ meh la datang sini... Tgk peluang apo yg buleh buek samo... Lombu dah nak masuk 200 eko.... Kok nak samo sekali buleh yo~

      Delete
  6. Ada manusia yang cemburu agaknya dengan kejayaan aak melayu berniaga. Macam komen animonster April 2, 2012 1:14 AM. Ko dah buat benda yang boleh membanggakan negara ke atau ko tu mmg dah bangang.

    ReplyDelete
  7. Akmal tu bukan AJK Pemuda UMNO Pilah ko?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taklah...dia mano masuk mano mano ajk... pencacai yo... tiada pangkat tiada nama...

      Delete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive