Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, September 8, 2010

Najib marah Hisham?!

1. Hampir setiap hari orang ramai, terutama komuniti blogger mempersoalkan kredibiliti KDN, tapi depa masih dok takuk tu saja. Tiada perubahan. Tidak tahu apa-apa. Bagus KDN ni. Boleh la tukar nama "Kami Dayus Nyah" sebab menterinya penakut. Bagi amaran pun sambil goyang kaki. Pastu nangis. Ish..ish..ish.

2. Kira-kira 3 bulan lalu, kami dimaklumkan yang Musa Hassan ditawarkan sebagai Duta Malaysia ke Brunei. Tapi tidak pula kami tahu bagaimana penerimaan Musa terhadap tawaran tersebut. Mungkin ketika itu Musa pun dah boleh agak yang kontraknya sebagai KPN tidak akan disambung.

3. Sahabat-sahabat kami pula mencadangkan agar Ibrahim Ali diberi cabaran menggalas jawatan Menteri KDN. Mungkin selepas itu KDN akan tampak lebih "Perkasa". Yang pasti, komuniti Cina akan meluat gila jika Ibrahim Ali menerajui KDN, termasuklah si KJ. Bertambah takut pun mungkin jugak. Hahaha. Bilalah KJ nak keluar Umno?

4. Kita berhenti sebentar cerita politik. Sekarang suasana raya dan umat Islam di seluruh dunia sedang menanti ketibaan 1 Syawal. Walaupun iklan raya Petronas tahun ni macam hampeh...entah siapalah directornya. Rosak imej Petronas. Ke Petronas dah lari bajet sebab kerajaan Kelantan nak saman? Ditambah pula dengan kekurangan sensitiviti iklan raya Santa Claus TV3, terus rosak mood iklan raya tahun ni. Patutlah filem Malaysia ni kureng kualiti dan tak laku di pentas dunia. Kreativiti hancus! Bagus lagi filem Iran. Walaupun bajet ciput, tapi kualitinya jika nak dibandingkan dengan Malaysia...sogan den nak cakap.

Kuih dalam gambar dah hilang seketul sobab den makan lopeh iftar semalam. Hehehe...

5. Baru-baru ni kami pegi la usya nak beli kuih raya. Ada la jumpa kuih 'tat keju'. Nampak macam sodap. Tapi bila ditanya harganya...mak aihh...macam harga jeans levis (bukan levis siam haa...). Paling murah pun RM35 satu bekas dan harga yang beratus RM pun ada. Harga berbeza mengikut kuantiti keju dan saiz kuih yang digunakan dalam resepi. Bila ditanya, "Kenapa mahal kuih ni kak?", dengan muka toya..."Sebab cheese mahal dik. Kita import cheese dari UK."

6. Inilah masalahnya. Lebanon dan Turki merupakan pengeksport utama keju ke Belgium, Amerika Syarikat dan United Kingdom. Tapi negara Islam lain seperti Pakistan, Iran dan Syria pula merupakan pengimport utama keju dari negara Eropah. Kerana apa? Sebab negara Islam seperti Lebanon dan Turki lebih cenderung untuk berdagang dengan negara bukan Islam berbanding membantu ekonomi negara-negara Islam sendiri.

7. Banyak lagi negara Islam yang tidak mahu membantu ekonomi sesama negara Islam, seperti Mesir selaku pengeluar tekstil terbesar dunia, tetapi Algeria, Indonesia dan Iran mengimport tekstil dari Eropah. Negara yang kaya dengan minyak seperti Kuwait dan Arab Saudi pula banyak melabur modal di negara Barat berbanding negara Islam sendiri. Habis siapa yang nak dipersalahkan? Rentetan itulah banyak negara Islam masih kekal miskin. Jika dulu hanya 27 negara Islam dikategorikan sebagai miskin, kini selepas kegawatan ekonomi global, jumlah itu telah meningkat kepada 35 negara Islam yang termasuk dalam kategori miskin.

8. Yang sedihnya, kita di sini masih lagi dok bergaduh pasal hudud. Dikalangan negara Islam sendiripun tidak mahu membantu negara Islam yang lain. Hanya kerajaan Malaysia yang tampak bersungguh menjalin hubungan dagangan dengan negara Islam yang masih mundur. Namun, umat Islam di negara ini masih lagi saling mencurigai, menolak perpaduan, sehinggakan hampir setiap hari diprovokasi oleh orang bukan Islam...dan KDN tetap 'tidur'. Huh...kan dah masuk bab politik semula dah. Isk...

9. Kami dengar Najib memang marah dengan Hisham. Cuma tak tunjuk in public. Tapi marah-marah sayang. Marah adik beradik. Kan mereka sepupu.

10. Kami berharap akan ada perubahan besar dalam tindakan KDN lepas raya nanti. Letihlah asyik dengar orang sebut Menteri Amaran saja. Bila Melayu...kena. Bila Cino/Koling...lepas. Macam nak ulang tayang 13 Mei je gamaknya?

8 comments:

  1. esok mcm mana la kita nak menjawab di SANA!

    ReplyDelete
  2. kita org pun dengar bende yg sama. Najib dgn lantang dan menghunus kan keris (tah mana dpt keris tu) terus memberi AMARAN YG KERAS kepada hisham. Sebelum ni pun ada gak najib marah kat hisham. Najib punya modus operandi marah pun serupa gak.
    Aku rasa tu la pasal hisham pun suka beri amaran. mungkin adik beradik keturunan sama kot. cuma hisham mungkin cenderung kepada kuat nangis cikit sebab sembrong dan dia ada darah keturunan jawa.

    ReplyDelete
  3. Sodap cerito eh.Adik beradik.Puak cina ada cakap adik beradik.Tapi bab duit dia tak perduli.Puak haprak ni bab bersatu NO 1 tapi melayu HAMPAS.Bergolok dek eh.Asal rayo naik hargo barang pak menteri tidor eh.Apo nak jadi orang kito nak harapkan kitol rembau...sebiji hampeh

    ReplyDelete
  4. AYAT TERAKHIR TU MEMANG MENYENTUH JIWA KU. AKUPUN DAH LAMA RASA MACAM TU. CUMA TAK ADA BLOG SENDIRI NAK BERCAKAP.

    ReplyDelete
  5. Harap sikittol Rombau dan Raja Mandaliar Jelebu, melayu habis lingkup. Sekor risuah sekor relic dinasor bakar jambatan kunun.

    ReplyDelete
  6. warga pdrm , keluarga dan kawan meka akan tunjukkan protes meka dalam PRU 13 nanti...Undi rosak akan bertambah.. caya lah. era " Dolah@samdol" da terbukti....dslam dia meka sokong juka si juburi tu... sebab..sokong bn pun da lemah...menteri yg ada pun banyaknya lembik... semua masih org Dollah

    ReplyDelete
  7. salam aidilfitri di ambang hari lebaran

    maaf zahir dan batin

    -------------------------------------------


    apa yang saya katakan mungkin tidak diterima

    dengan baik olih sahabat handai/penyokong tan

    sri musa.


    Respon Dato hishamuddin
    ------------------------

    respon dato hisham dari pandangan saya adalah
    the correct response.

    Why?

    Setelah kredibliti musa telah dimusnahkan di

    mahkamah tinggi dek kerana tidak memberi

    keterangan benar, menteri hisham sebagai

    menteri bertanggungjawab di dalam semua hal kdn

    memutuskan kedudukan musa sebagai igp

    tidak tenable lagi, lalu

    memecatkannya serta merta tanpa memberitahunya

    terlebih dulu. Untuk makluman semua kontrek

    musa ternyata akan tamat pada bulan september.

    Dengan tindakan sedemikian hisham telah

    menunjukkan leadership yang unggul. Tidaklah

    payah kita cela perbuatannya. kalau tidak tuan

    tuan juga berani perlekehkan tindakan sebagai

    menteri 'amaran'. nah kau- hisham decide.

    the good or bad part of the decision adalah hak

    mutlak dia sebagai boss.



    Di dalam hal sama sikap biadap sdo p pinang

    patut di buang terus macam kes musa.


    Senaraio bila katakan pr menerajui gomen
    ----------------------------------------

    Sekiranya terjadi senario di atas, dan ada

    sami atau ah kau [penjawat awam ]

    yang biadap kepada mb bee en yang pada masa

    itu [pembangkang], apakah respon tuan tuan?


    terima saja, sudah nasib.


    Ingatlah gergaji bolih makan dua belah


    Sudahlah kita menerima satu legasi sistem

    perundangan yang tercemar dengan seks luar

    nikah berleleuasa [saiful /dpp]

    dan korapsi [lingam/dan hakim hakim
    tersenarai] , bersyukurlah kita

    jika perkhidmatan awam negara ada mirip
    [semblance] ciri ciri yang ada sedikit
    respektabliti yang

    memberi harapan kepada rakyat.


    di bawah doktrin ministerial responsiblity musa


    tidak ada hak mempersoal kredibliti big
    bossnya. Chain of command bolih terusik

    di dalam contoh di bawah.


    contoh 1
    --------

    General A memperlekehkan bossnya -menterinya B

    kerana ia kamcheng dengan bigg boss -

    pee em .


    Di dalam kes musa, pee em telah

    tunjukkan leadership yang unggul dengan

    tidah mengubahkan keputusan hisham.


    syabas Pee Em!!!!!




    contoh 2
    ---------------


    di dalam pejabat awam ini ada dua general -

    A dan B. si A adalah warak dan

    mengaji dengan merdu dan tajwid yang betul

    tapi di cela dek mahkamah kerana tidak

    bercakap benar. Si B pula ialah mat'pub'bru

    yang mabuk di pub dengan member member di pub

    pada hujung minggu atau hari cuti am.

    Patutkah si B di buli olih menteri kerana

    sikap mabuknya di dalam masa lapangnya?


    Tuan tuan , kewarakan se seorang tidak

    relevan di dalam kesungguhannya menjalankan
    tugas. kalaulah kita nak adun/mp

    warak dan yang tak

    mabuk berapa keratlah bolih bee end dapat


    jadikan mp atau adun.


    selamat berhari raya

    maaf zahir dan batin

    khong khek khuat

    ReplyDelete
  8. orang diatas tu cakap panjang2 merepek tu cakap apa haa?

    dia mabuk ke??

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive