Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, September 19, 2010

Nik Aziz Derhaka kepada Sultan Kelantan

Pak Sedaro seronok bilo melihat kenyataan yang ditulis oleh Utusan Malaysia kato orang PKR di tahun 1998 dulu. UM tarikh 19 September memetik kato-kato biadap dan derhaka Nik Abdul Aziz bin Nik Mat [kok orang PAS golar dio Tuan Guru Haji] yang menjawat Menteri Besar Negeri Kelantan Darul Naim. Nik Aziz dikobar tidak beraso bangga sebagai Melayu! Jika dio dipanggil bori syarahan atau ceramah kerana dio Islam? Bukan sobab dio Melayu?

Pak Sedaro nak soal kepado Nik Azick ini, kok ado Ketua Penerangan PAS atau Salahuddin Ayub, atau Setiausaha Politik kepado Presiden PAS ko, atau sesiapa sajo yang nak belo Nik Aziz, boleh turunkan HUJAH kalian dalam PM ini...

1. Nik Aziz ni sodar tak...dio jadi Menteri Besar ini sobab dio keturunan Melayu ko atau sobab anutan agamanya?

2. Nik Aziz ni, baco kitab cara mano? Bangsa Arab itu punyai pelbagai kabilah a.k.a keturunan, yang diangkat sebagai khalifah agung atau bahaso mudah eh, Nabi dan Rasul ialah keturunan Arab yang dipilih khusus untuk misi tersebut sahaja.

3. Nik Aziz ni baco keturunan dan bangsa sebagai medium "pukau" untuk butokan orang PAS. Jangan jadi atau sahkan PAS sebagai Partai Ajaran Sesat yang mutlak! Gamaknya dah confirm dah...partai ajaran sesat.

4. Nik Aziz sudah tidak iktiraf konsep nasab dan sanad, kerana ini semua berteraskan salasilah darah dan kekeluargaan, bukan anutan agama di depan.

5. Agama ialah urusan insan yang sempurna kewarasan dengan Penciptanya. Islam di semua Negara Dunia atau dalam bahasa purba "Agama" bukan tempat pertama dalam sejarah tamadun dunia sejak Zaman Nabi Adam lagi. Keturunan dan Bangsa itu memelihara keagungan AGAMA, maknanya, sesiapa pun keturunan yang anuti ISLAM sebagai "roots" and "pillars", maka, dia pasti mencium Jannah. Dia pasti HEBAT. Sebab itulah dalam Quran pesanan kepada konsep iman dan taqwa hanya 10%, manakala 90% ialah tentang resepi pengurusan dunia sebagai jambatan ke akhirat.

6. Nik Aziz ni jika diikutkan telah khianat kepada Perkara 153 dan Perkara 160(2), Perlembagaan Persekutuan.

7. Nik Aziz dan sesiapapun sekutunya boleh pindah ke Australia atau Pulau Sychelles.

Selamat tinggal Nik Aziz, PRU-13 ... saudara sekadar guru sekolah pondok kembali. Tiada seorang pun ilmuwan dunia yang handal, datang berguru dengan saudara. Saudara kena poie berkhalawat ke Madinah dan tinggal di sana. Tak perlu pulang ke Kota Bahru. PAS pun sudah tidak mahu saudara yang makin nyanyuk dan sasau minda.

15 comments:

  1. The Prophet said: Let people stop boasting about their ancestors. One is only a pious believer or a miserable sinner. All men are sons of Adam, and Adam came from dust (Abu Dawud, Tirmidhi).

    ReplyDelete
  2. den dah lamo tahu....ini den nak bagi tahu.pru 13 berkubur le tok guru yang gutu tu...

    ReplyDelete
  3. braders n sis

    kamu semua confident pr akan kalah/

    betul ke itu kata hati kamu?

    nanti kosal , pasal macam dr m bagitau

    gerombolan dapat kanser- dan tahapnya
    dah sirius ,dah sampai kat usus

    sekarang pun iyoh tengah berak darah

    rosmah mansoh masih nak berak bosar-

    kebas apa yang bolih.

    kito ni sayang umno macam sayang bapak

    yang nazak.

    apolah nak bikin- lepah tu pak sedaro

    nak cari pasal dengan ustad nik.

    katakan bapak mati esok, sapolah nak

    talkinkan bapak?

    PANGGIL SI SAMI KE?

    TOBAT LE mencacaci ni, tak elok

    tak cayo agama ke?

    kalau asal usul dah bangsat, jangan

    beritahu semuo , dato moyang papeh

    bongak lagi bangsat

    matkonek kecik

    ReplyDelete
  4. Nik Aziz "confirm" nyanyok dan dah tak boleh diikut. Dia patut bangga dilahirkan dalam keluarga Melayu, kerana dengan keluarga Melayulah dia kenal Islam dan sekarang siap-siap hebat mentafsir dan memberi fatwa tentang Islam. Cuba fikir, kalau dia dilahirkan dalam keluarga Hindu? Ada kemungkinan tak dia sekarang hebat sebagai sami Hindu? Adakah dia jadi Islam tu pilihan dia setelah di lahirkan, bukan dia Islam sebab dia dilahirkan dalam keluarga Melayu Islam?. Saya amat malu dengan kenyataan Nik Aziz ini. Saya juga amat malu dengan penyokongnya yang tidak berani langsung bersuara menegakkan yang benar. Confirm Nik Aziz nyanyok. Cukup lah, bersara lah, sebelum lebih ramai umat Islam rosak.

    ReplyDelete
  5. Salam Uncle Paneh,

    Cubalah Nik Aziz sebagai orang Islam nak beli tanah atau apa harta di Arab Saudi. Boleh tak??
    TENTU tak boleh, sebab hanya Orang Arab sahaja yang boleh beli HARTANAH di sana.

    Sebab..bukan apa..mereka berhak pertahankan HAK mereka. Tanah mereka, Duit semua sama, tapi mereka tetap tak beri orang Lain beli walaupun orang Islam.

    Setiap bangsa sayang pada bangsanya sendiri. Ya, Islam rakam wahid tapi tidak berdosa kita sayang, pertahan dan perbaiki nasib anak bangsa kita. Jihad bermula dari kalangan kaum sendiri dahulu.

    Boleh buat baik dengan bangsa lain yang beragama lain, tidak salah. Tapi berpada-padalah. Orang Melayu pun ramai lagi yang amat perlu pada pertolongan dan bantuan berbagai jenis.

    Tak perlulah mendabik dada bangga jika telah berbudi pada bangsa Lain yang berAgama Islam atau agama bukan Islam jika kita seorang MB. Sebab memang ini tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan. Tidak perlu riak.

    DS Najib juga beri bantuan pada SEMUA rakyat Malaysia. Belum ada seorang pun yang kebulur lagi setakat ini InsyaALlah.

    Rumah terbuka Aidilfitri ini contohnya, makanan berlambak melebihi apa yang yang patut dimakan oleh semua kaum. Janganlah diganggu gugat keharmonian antara kaum di Malaysia ini.

    Bangsa lain pun maklum mereka selamat di Malaysia, bebas buat apa yang mereka mahu, berniaga, belajar dsb. Mengapa pula kita yang bising bising?

    Kalau UMNO tak perjuangkan Nasib orang Melayu, siapa lagi??Kalau UMNO tak sayang Melayu, Bengali mana nak sayang dan tolong Melayu?

    Nik Aziz riak, sebab dia tahu terlalu ramai yang meyanjungnya. Dia juga insan biasa, tentu terasa juga bila sentiasa dipuja dan manja. Dia rasa KEBAL sebab penyokong akan sentiasa kata YA walaupun apa.

    Lainlah DS Najib, walau bekerja keras untuk negara, tetap ada sahaja tak kena. Tak ada modal nak hentam, Bini, anak dan kuching dia pun kena..

    Inilah Dunia, susah nak akui hakikat yang mana kaca yang mana permata...

    ReplyDelete
  6. bro n sis...

    bila kita semua dah mati dan berada dialam kubor, melayu ke, arab ke, jawa ke,kristian ke, budha ke, hindu ke ... ntah apa2 ke semuanya tak ada nilai pun di sisi Allah S.W.T ... kecuali ISLAM. ISLAM FOR ALL...

    ReplyDelete
  7. wah kalu lagu to anon 7.56pm lepas ni jangan masuk uni guna kuota bumiputera. jangan mohon biasiswa utk orang melayu, jangan bagi anak saudara mara semua belajar di uitm dan yg paling penting, kalu orang bagi jadi menteri besar kena la hangpa tolak sebab undang2 tubuh negeri mensyaratkan melayu sbg menteri besar macam di kelantan sana. dan hang dan suku sepapat hang jangan mintak keja gomen sbb kuota gomen utk pribumi terjamin dalam perkara 153. rasulullah kata ana berbangsa quraish. nabi pun sygkan bangsanya selain sayangkan islam. apa guna nabi mengaku dia arab quraish kalu dia tak sayang bangsa.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  8. cakap sonang boleh lah!;

    cakap samo dio tu, borikan orang luar Kelantan boli tanah kek sano, boleh tak!

    Kalau bukan anak kelahiran Kelantan to sah bermimpilkah nak menetap disano..Kelantan only for Kelantanese only.

    Ini fahaman kesukuan?; cakap ajo lobih Nik ni..

    ReplyDelete
  9. sudahla...wt pa dok cari pasal...biaq dh kt dya..klaw dya wt salah..dya jawab dpan mahkamah kt akhirat...sudahlah...dh ckop dgn apa yg d ktakan..org lihatla sikap kau..orang boley mngerti,memilih...klaw x..pas x printah klantan la skang ni...tapi..1 lagi..sya tidak brmaksod bmyebelahi mna2 phak..pas maupon bn..okey..sudah..hntila..jgn mental sgt...he3...hadis nabi muhammad..."Brangsiapa beriman dgn Allah dan hari Akhirat,hndaklah brkata yg baik ataupon diam..."riwayat imam bunkary..

    ReplyDelete
  10. nik aziz tu prasan dio arap. tak soda pendek, hidung kemek ado hati nek kato dio arap. kalau dinegeri arap ngaku org arap mau kene penerajang dgn pak arap.

    bodo punya nik aziz. amal politik bodo.

    ReplyDelete
  11. hampa ni memang bodo,

    bangga sangat dgn bangsa Melayu hangpa.TGNA cakap dlm bahasa melayu pun hangpa tak faham.Macam mana ni?
    Malaslah kawe nak ulas,baik hangpa ramai-ramai pegi jumpa sendiri kemudian tanya maksud yang hangpa hampa akal"belum baligh"

    ReplyDelete
  12. bukan bodoh tapi tidaklah taksub gila dan membangangkan diri hanya kerana terpaksa ikut dia kononnya tok guru...mazhab mana yg mengajar tidak boleh mempersoalkan serta memperbetulkan mengikut fahaman dan kesesuaian zaman??? baca dan ikutlah perjalanan 4 ulamak mazhab utama. Jgn hanya pandai membodohkan orang dan cuba mematikan hujah hanya dengan menggunakan AGAMA ISLAM yang suci bila tidak mahu membuka minda seluasnya dan ISLAM tidak pernah menyempitkan malahan mahmudah dan sememangnya untuk semua....dan bukan hanya org yang dungu tapi hanya mengikut hati dan perasaan dan bukannya akal dan imsn. Nik Aziz memang baik orgnya serta keperibadian tp kalau sudah sampai tahap bercakap merapu serta seperti tidak boleh ditegur......renung2kanlah sendiri dan ada kalanya kita lupa usia yang penghujung akan kita bersikap sedikit sebanyak kembali seperti kepada zaman kanak2 atau terlebih sensitif....nyanyuk hanya ungkapan umum tp jika saudara yg mengucap 2 kalimah syahadah serta solat 5 waktu dibenci tp kafir laknat yg terang2 menentang ISLAM didakap dan disanjung....tunggu shajalah masanya waktu kemusnahan. lama sudah saya memerhati gelagat tindakan org2 politik di msia ini dan benarlah kata org2, yg UMNO menggunakan parti untuk memartabatkan ISLAM di Msia ini tp PAS menggunakan ISLAM untuk memartabatkan parti......benarlah kata org 2 terdahulu...gabungan UMARAK dan ULAMA harus memainkan peranan sendiri mengikut kepakaran masing2.... ALLAHUALAM.

    ReplyDelete
  13. Melayu jati,
    Tolong tunjukan dalam ayat Alquran ada mengatakan sembahyang ada 5 waktu.
    Kalau belum khatam lagi tak payah nak membenci ahli ugama.
    Pendapat TGNA selalunya di putarbelit oleh agen-agen BN.

    ReplyDelete
  14. Aku ingat Tom Tom Bak jenis melayu subsidi, asyik nak makan free dan masuk keuitm pintu belakang. Pintu blkg ni kamu serah pd PK dan mahabelit sudah sbb 2-2 ni jonis kilang kunyit.

    ReplyDelete
  15. tabik unknown 7.56...anda faham dan tahu kemana kita nak tuju.

    melayu jati,sila teliti umarak dan ulamak dahulu ( zaman kegemilangan islam) dan bandingkan dengan umarak dan ulamak kini.umarak dahulu habis harta kekayaan untuk membangunkan rakyat dan agamanya,ulamak dahulu sanggup mati mempertahankan hukum agama.kini keduanya umarak dan ulamak saling bergantungan dalam memenuhi tuntutan hawa napsu dalam mencari kemewahan.siulamak mengkesampingkan aturan agama( alquran dan hadith)dalam memenuhi kehendak umarak.sanggup berkhianat terhadap ilmu yang dipelajari.hukum dalam agama ( quran/hadith)lain, dalam perlaksaan mejalankan hukuman lain.lihat saja apabila sipesalah zina hanya didenda wang ringgit.pada hal si ulamak tahu bahawa hukuman yang patut diambil adalah rejam/sebat (mana yang berkaitan).nak jaga hati umarak,macam mana nak dikata ulamak pewaris nabi sedangkan nabi pernah berkata, jika fatimah mencuri potonglah tangannya, bukan nabi suruh denda dengan wang ringgit.maka terzahirlah hari ini hidup umarak dan ulamak yang penuh denga seba serbi kemewahan . persolannya kenapa kita boleh sama berihram ,serupa tatkala haji dan umrah,sama sujud sama berdiri didalam solat berjemaah tetapi tidak sehaluan dalam hal duniawi.sentuh sikit soal bangsa melenting bagai nak gila,bila agama dipersenda bisu seribu bahasa,mentelah lagi yang mempersenda itu pemimpin terhormat dan rakan tersayang..

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive