Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Thursday, December 16, 2010

Menteri Benua Kaliangnga

Akhirnya Presiden MIC diberi takhta sebagai Menteri Penuh setelah sekian lama diketepikan sejak kalah di PRU-13. Beliau bakal menjaga kepentingan Malaysia di India dan negara-negara Benua Afrika, khusus dalam bab pembangunan infrastruktur, secara spesifik pembinaan jalanraya dan lebuhraya, pembangunan jambatan mega, pembangunan LRT, MRT, Monorel, Skyrel, Smart-Tunnel serta sebarang pembangunan yang relevan dengan ilmu Jabatan Kerja Raya.

Tahniah Abang Samy yang selama ini dapat undi di kawasan majoriti Melayu iaitu Sungai Siput. Tahniah Abang Samy kerana dapat buktikan bahawa anda seorang yang amat taat setia kepada Bumi Melayu. Tahniah Abang Samy kerana perkhidmatan anda sebagai Menteri Kerja Raya paling lama dapat melatih S.Palanivel sebagai seorang yang taat dan setia yang akhirnya bakal menjadi Presiden MIC. Palanivel ialah Setiausaha Politik S.Samy Vellu yang paling lama berkhidmat.

Nampaknya Samy Vellu bakal terima PSM tahun 2011 yang membawa gelaran Tan Sri atau juga diberi gelaran Tun pada tahun 2011. Tun S. Samy Vellu, tokoh Kaum India mewakili keturunan Tamil/Ceylonese/Telegu/Nalayalam/Keling dan sebagainya. Tun S.Samy Vellu akan berbisul ketiak bila di India kerana India diwarnai oleh lebih 250 keturunan atau suku kaum yang dinamakan Bangsa India.

Najib sedang membuka ruang kepada pelaburan teknikal dan komersil dari India secara halus nampaknya. Pak Sedaro fikir ada beberapa perkara yang wajar diberi pertimbangan oleh bakal Tun Samy Vellu pada 2011 sebagai Duta Khas bertaraf Menteri Penuh Kerajaan Malaysia iaitu:

1. Tentukan kuota 60% usahawan fasiliti Malaysia ialah di kalangan Melayu dan 40% bolehlah diberi kepada kaum-kaum lain.

2. Tentukan kuota 60% pelaburan didanakan terus ke lokasi di mana calon pilihanraya MIC bertanding, manakala bakinya bolehlah disalurkan ke tempat lain kerana rekod menyatakan semua lokasi calon MIC bertanding ialah di kawasan majoriti 65% orang Melayu. Maka akan ramai Melayu yang peroleh lebih manfaatnya.

3. Tentukan tiada lagi rumah ibadat Hindu dibina sesuka hati di negara ini kerana orang India yang berhajat untuk mengerjakan umrah dan haji hindu dengan mudah boleh ke Ganges dengan kelebihan yang dimiliki Tun Samy sebagai Duta Khas, termasuk kaw-tim dengan Tony Fenandez (Air Asia) untuk mengangkut jemaah hindu ke negara asal bagi menunaikan ibadat mereka.

4. Pastikan Tun Samy Vellu wujudkan Yayasan Rakyat 1 Malaysia dengan modal DANA USD1 billion, kerana anda sudah sedia ada kekayaan yang melimpah ruah di India termasuk jaringan kekayaan anda di luar negara.

Nampaknya, gagasan Samy Vellu akan lebih termakbul kerana Kolej TAFE akan makin gah. Kemungkinan akan dibina pula Universiti Antarabangsa India di Malaysia dengan menghimpunkan semua cendiakawan dan ilmuan India, baik Islam mahu pun bukan Islam di Malaysia. Kedai Mubaraq Tekstil di Kuala Pilah mungkin boleh bantu kerana moyangnya dulu adalah seorang Canselor Universiti Islam di India. Abang Samy ini cerdik orangnya.

Dia sentiasa sokong Tun Mahathir. Apa yang Tun Mahathir fikir, dia akan pastikan terlaksana. Nampaknya misi merealisasi Jambatan Scenic Johor-Singapura merupakan misi pertama Tun Samy. Senyum lebar Gerbang Perdana Sdn Bhd. Yahya Jalil akan kembali kaya.

Sejarah Disember 2010 merupakan catatan penentu kepada Perkara 153 dan tamadun Bangsa Melayu sebagai bangsa teras. Inilah juga petanda PRU-13 semakin di gigi kali.

1 comment:

Blog Archive