Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, January 11, 2011

Pas Melayu UMNO Islam

Sejak PRU pertama pada tahun 1955, Pas telahpun menggunakan isu yang berkaitan dengan bangsa Melayu sebagai umpan untuk memancing undi. Manifesto Pas bagi pilihanraya 1959 jelas membangkitkan sentimen Melayu yang tegas. Antara kandungan manifesto Pas ketika itu:-

1. Menyemak semula Perlembagaan 1956 bagi memulangkan kedaulatan orang Melayu sebagai pribumi.

2. Menentukan hanya orang Melayu saja yang boleh menjadi Menteri Besar, menteri-menteri dan ketua-ketua tertinggi angkatan bersenjata.

3. Menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar sekolah kebangsaan di Persekutuan Tanah Melayu.

4. Menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar sekolah kebangsaan di Persekutuan Tanah Melayu.

5. Menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi negara.

Dr. Burhanuddin, bekas pemimpin Pas pernah menegaskan pada 1962 dengan kenyataannya bahawa "Pas akan sentiasa menegakkan hak-hak bangsa Melayu dalam negara ini."

Maka jelaslah bahawa sejak penubuhan Pas, parti itu hanya memperjuangkan Melayu; walaupun hakikatnya UMNO yang terlebih dahulu meletakkan Melayu sebagai agenda perjuangan. Dan semua tuntutan berkenaan Melayu dalam manifesto PAS di PRU 1959, sudahpun diperincikan lebih awal oleh UMNO dalam Perlembagaan Persekutuan 1956.

Namun Pas masih lagi mahu mengaburi pemikiran bangsa Melayu, walhal mereka sendiri tidak pernah tetap pendirian dalam melaksanakan agenda perjuangan parti sejak ditubuhkan pada 1951. Ahlul Pas sendiri keliru sejak sekian lama sama ada mahu perjuangkan Melayu atau mahu perjuangkan Islam. Maka bolehlah disimpulkan bahawa Pas adalah sebuah parti yang ahlinya kini sedang mengalami krisis identiti yang kronik.

Berpijaklah di bumi nyata dan terimalah hakikat bahawa perjuangan Melayu Pas tiada beza pun dengan perjuangan UMNO selama ini.

Persoalannya, dari mana datangnya idea kononnya Pas sejak dulu memperjuangkan Islam? Bukankah sangat ketara slogan "Membangun bersama Isle" itu hanyalah retorika klasik Pas; dan parti itu telah memperalatkan agama sejak sekian lama demi untuk memenuhi agenda peribadi pemimpin mereka. Di manakah silapnya?

15 comments:

  1. Paneh miang,
    ekau ni tak baco ko laie perlembagaan Pas dan sejarah penubuhan Pas? apo yang ekau cakap ttg perjuangan Pas untuk bangsa melayu awal kemerdekaan dulu mmg den tak nafikan sesuai dgn suasana waktu itu. Realiti dan kepentingan politik semasa adalah relevan. Namun matlamat dan perjuangan berasaskan Islam mengatasi segalanya. Sebab itu bila Pas dapat tawan Kelantan dan Terengganu, corak pentadbiran negeri cuba diserasikan dgn kehendak agama. Dasar Islam itulah dapat mengamankan negeri dari tragedi 13 Mei, dimana tiada kepala China atau setitik darah China yg tumpah di negeri yang ditadbir Pas. Inilah bukti sejarah dan pentadbiran melayu Pas!!

    apahal ekau nak membangkitkan Pas dgn Melayu? Majoriti ahli Pas adalah melayu tetapi mrk menjunjung dasar parti iaitu rujukan tertinggi parti ialah Quran dan Hadith. Mana ada parti dalam Malaya nih berani spt Pas menjunjung pusako peninggalan Nabi saw? sepatutnya melayu sokong Pas dan bukannya menjilat umno yang terbukti menafikan agama dalam berparti. Sila ekau baca perlembagaan umno(baru) fasal 3 yang tidak menjelaskan kedudukan agama Islam dalam agenda parti. Mari kita bahaskan bab itu. Bila agama bukan matlamat maka pemimpin umno kerap sesat dalam aqidah, melaksanakan syariat dan akhlak. Cuba ekau senaraikan PM umno dan ahli2 umno yang terlibat dalam skandal rasuah, zinah, bunuh dan lain-lain maksiat. Itulah rupa bentuk melayu umno dan tarbiah dari rumah tangga umno.

    ReplyDelete
  2. biasa la org UPCO..dah sesat

    ReplyDelete
  3. tiada setitik darah cina di kelantan tumpah pada 13 mei kerana org cina di kelantan hanya 3 peratus penduduk masa tu. mana la berani depa nak buat huru hara. hujah dangkal.

    spt kata nizar bekas mb perak orang suruhan ngeh dan nga dalam persidangan dewan undangan negeri perak 2008, "cuba tunjukkan pada saya dalam memorendum ke, perlembagaan pas ke yang pernah menyatakan pas nak tubuhkan negara islam. buktikan pada saya." inilah contoh dan bukti jelas pas cuba menipu rakyat.

    senarai ahli pas yang berzina, rasuah sampai isteri tuntut nafkah berjuta, sumpah talak tiga jika lompat parti, rasuah nik najis pada orang asli di gua musang, tajaan nik aziz ke mekah, menantu nik aziz jadi ceo syarikat milik kerajaan kelantan, anak nik aziz dapat projek, balak keluar hari2 hari di kelantan, menghasut benci sesama islam, ceraikan isteri yg tidak mahu jadi ahli pas, solat 2 imam, mintak air jampi tiap bulan pada nik ajis, minum air jampi tak payah belajar dah pandai, simpan selipar nik aziz sebagai azimat, letak gambar ni aziz di kedai dan rumah dengan tulisan "dengan berkat tok guru" yg sebijik mcm hindu & syirik bla bla bla....Itulah rupa bentuk melayu pas dan tarbiah dari rumah tangga pas sejak dulu hingga la ni.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  4. Asyik2 ekau tunjuk gambar tunduk hurmat. Den dah ckp tunduk tak macam rukuk tak apo. Kalau tunduk rukuk macam sujuk spt gambar Rais yatim tunduk pada Paklah, itu dipanggil rukuk sujuk. Itu adalah salah. Tunduk begitu adalah spt tunduk pada tokpekong. Kalau Paneh tak caya boleh rujuk ulamak UMNO, Harusani, juga ulamak yg sdg meningkat skrg ini, mat bisul yg. ada khinzir bawah kopiahnya.

    ReplyDelete
  5. ya anu-war tunjuk hormat sambil sorg ahso membacakan talkin masa tu. tiap kali ahso tu baca maka anu-war pun tunduk. 3 kali baca 3 kali tunduk adalah salah satu upacara sembahyang buddha dan anu-war ikut sekali upacara tu. sesat lagi menyesatkan. itulah yg gayboy hempuk dan bapaknya batu bata suka sangat. semua boleh. depan belakang sama saja. islam plurisme tajaan anu-war.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  6. kalau ikut lojik, melayu kelantan boleh melutu-melepaskan kapak siam pada china minoriti waktu itu ketika memuncaknya tragedi berdarah, di mana ramai melayu terbunuh. waktu kejadian saya berusia 10 tahun dpt merasakan kecemasan bila berita khabar angin ttg pergaduhan hampir ke rumha kami. namun, di ktan pimpinan Pas ketika itu berjaya mengawal keadaan. sdg semua orang tau sifat kedaerahan, fanatik melayu kelantan sampai kini cukup terbilang. saya juga sempat menyaksikan pemuda umno pimpinan Najib menghunuskan keris di stadium TPCA Kg Baru 1987 yg dihadiri ratusan pemuda umno sbg kempen tunjuk kuat menentang MCA ketika itu. saya kira kalau ada china lalu di situ mesti lumat kena keris umno!!! suasana panas itu adalah ciptaan umno dan MCA, apa terjadi? puluhan pemimpin pembngkang ditangkap ISA, pemimpin MCA dan UMNO gi bercuti luar negara. mrk buat pasal tapi pemimpin Pas dan DAP yang merana. itulah kezaliman syaitan umno.

    Bab maksiat dan salahguna kuasa pimpinan Pas, adakah ia dibuktikan bersalah oleh undang? kalau ada yg melakukan onar tentulah itu bukan budaya tarbiah Pas tetapi itu kelemahan peribadi mrk. Yang buruk pasti akan disaring spt kata TG Hadi Awang, pejuang pas umpama kelapa yang akan diperah untuk mendapatkan santan, hanya pati santan diperlukan dan hampas akan terbuang. Pejuang yg ikhlas akan diuji sptmana kaum hawariyin zaman Nabi Isa a.s, ada yg sanggup digergaji dan mana-mana hampas akan tercicir. Cthnya Ust Nakhaie Ahmad pimpinan pas yg lari ke dalam umno. Dulunya terkenal dgn kertas kerja yg muluk2 dan disayangi tetapi bila terkilau oleh kilatan permata syaitan lalu dia dan gerombolannya terjun ke dlm umno. itulah yg dapat oleh umno iaitu hampas atau daki-daki dari pusat tarbiah Pas, kini merayau di kaki lima PWTC.

    ReplyDelete
  7. kalau ikut lojik, melayu kelantan boleh melutu-melepaskan kapak siam pada china minoriti waktu itu ketika memuncaknya tragedi berdarah, di mana ramai melayu terbunuh. waktu kejadian saya berusia 10 tahun dpt merasakan kecemasan bila berita khabar angin ttg pergaduhan hampir ke rumha kami. namun, di ktan pimpinan Pas ketika itu berjaya mengawal keadaan. sdg semua orang tau sifat kedaerahan, fanatik melayu kelantan sampai kini cukup terbilang. saya juga sempat menyaksikan pemuda umno pimpinan Najib menghunuskan keris di stadium TPCA Kg Baru 1987 yg dihadiri ratusan pemuda umno sbg kempen tunjuk kuat menentang MCA ketika itu. saya kira kalau ada china lalu di situ mesti lumat kena keris umno!!! suasana panas itu adalah ciptaan umno dan MCA, apa terjadi? puluhan pemimpin pembngkang ditangkap ISA, pemimpin MCA dan UMNO gi bercuti luar negara. mrk buat pasal tapi pemimpin Pas dan DAP yang merana. itulah kezaliman syaitan umno.

    Bab maksiat dan salahguna kuasa pimpinan Pas, adakah ia dibuktikan bersalah oleh undang? kalau ada yg melakukan onar tentulah itu bukan budaya tarbiah Pas tetapi itu kelemahan peribadi mrk. Yang buruk pasti akan disaring spt kata TG Hadi Awang, pejuang pas umpama kelapa yang akan diperah untuk mendapatkan santan, hanya pati santan diperlukan dan hampas akan terbuang. Pejuang yg ikhlas akan diuji sptmana kaum hawariyin zaman Nabi Isa a.s, ada yg sanggup digergaji dan mana-mana hampas akan tercicir. Cthnya Ust Nakhaie Ahmad pimpinan pas yg lari ke dalam umno. Dulunya terkenal dgn kertas kerja yg muluk2 dan disayangi tetapi bila terkilau oleh kilatan permata syaitan lalu dia dan gerombolannya terjun ke dlm umno. itulah yg dapat oleh umno iaitu hampas atau daki-daki dari pusat tarbiah Pas, kini merayau di kaki lima PWTC.

    ReplyDelete
  8. Tom terkucil,

    Orang komen pasal PAS dan Umno bukan pasal nuar..

    kau kena sampok ke?

    ReplyDelete
  9. "kalau ada yg melakukan onar tentulah itu bukan budaya tarbiah Pas tetapi itu kelemahan peribadi mrk."

    kakaka. kalo bab pas itu kelemahan peribadi, kalo bab umno kau fitnah pukul rata. kakaka. tipikal pas. kuman seberang laut nampak.

    ReplyDelete
  10. kenapa la orang masih sokong pas dan lain pembangkang....tak paham la....kalo tengok dalam tv1, tv3, utusan malaysia kan dah boleh tahu....semua yang bn buat baik dan berfaedah kepada rakyat dan negara...semua orang boleh baca...dan geng2 pembangkang tak ada yang baik pun diorang buat...semua buat kacau dan buat benda yang teruk dan menyusahkan rakyat...orang-orang yang pandai mesti boleh menilai...cuba tengok dalam tv dan baca utusan malaysia banyak sikit...

    ReplyDelete
  11. Orang tuo Pas sanggup kata "terkilau oleh kilatan permata syaitan lalu dia dan gerombolannya terjun ke dlm umno"

    omak oii.. begitu sekali pandangan orang pas terhadap orang umno. macam mano pun ese pun cayo yang masuk umno ado motif peribadi iaitu cari makan. Sobab itu bilo pemilihan ado yg pakai bomoh, rasuah dan kutuk mengutuk untuk dapekkan jawatan. Dulu kes kerat 18 di Pahang oleh Mona Fendi, sesekali tengok bini Rais Yatim macam Mona Fendi pulak..

    ReplyDelete
  12. Hebat sungguh geng kita pas ni berhujah bab agama. Tp sanggup pula bekerjasama dgn kafir harbi yg terang dan jelas tolak islam dan negara islam. Smpi kena langkah mayat dulu nk tubuh negara islam, smpi lge kata tyt dan suk mesti cina di penang pada masa depan. Entahlah. Rasulullah tak ckp pulak kafir harbi perlu dilindungi.

    ReplyDelete
  13. Kafir harbi ka zimmi ka sama saja dizaman ini. Takala islam nak naik, ternyata rasullah memisahkan ke2-2 supaya orang islam akan waspada selalu. bagaimana nak bezakan kafir antara karpal singh, karam singh walia, coi soi lek (btg mak ooi). waktu bebas, lemash ikut, waktu malayu lemah spt UMNO ,baru tunjuk belang sebenarnya.

    ReplyDelete
  14. sori aa.. olang kafir tak mau Islam sebab dia kafirrr. Olang melayu tolak Islam sebab dia umno. Olang umno tak suka hukum hudud sebab susah mau cali makan. semua tak boleh.. main amoi tak boleh, duit kopi tak boleh. apa yang boleh?

    masuk umno semua boleh.. boleh cari makan. bangsat punya umno.

    ReplyDelete
  15. kafir zimmi atau harbi sama iaitu bukan Islam. kalau dia tak kacau negara atau orang Islam, pemerintah perlu hormati mereka sebagai rakyat negeri. Masalahnya kalau pemerintah itu bukan Islam spt Malaysia, negara Islam ialah negara yang berlandaskan agama. Malaysia ialah negara umat Islam iaitu majoriti Islam tetapi hukum agama tidak dilaksanakan. Jadi, tak wujud zimmi atau harbi di Malaysia. Yang wujud ialah orang Islam yang ingin kepada cara hidup Islam dan orang Islam hanya pada nama, cthnya orang umno. Mereka ngaku agama Islam tapi solat tak cukup waktu, tak tutup aurat, maksiat, main rasuah, makan riba, berbomoh, anti ulama, anti hadith, berjudi dan byk lagi buruk laku orang umno ni.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive