Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, January 23, 2011

Anwar & Mertua

Harunssani juga mengakui beliau turut terlibat dalam penikahan Anwar dan Datuk Seri Dr Wan Azizah, ketika beliau menjadi Kadi di Pulau Pinang.

"Dia (Anwar) kahwin pun, saya yang benarkan (dia) (ber)nikah. Pasal itu (arwah Tan Sri) Ghazali Shafie (Menteri Dalam Negeri dan Penerangan ketika itu) nak tangkap saya tu. 40 polis datang jumpa saya. 4 polis, masuk dalam pejabat saya. ASP Benggali (yang masuk).

"Saya tanya dia (polis) pasal apa masuk (ke pejabat saya). Pasal kahwin kan. Hak dia (Anwar) nak kahwin. Pasal apa (awak) datang ?. Aku yang berkuasa dalam benda ni (perkahwinan).

"Nah ambil fail… buat… apa nak buat. Kamu nak tangkap aku, tangkap, bicara aku. Tunjuk mana undang-undang (yang) salah.

"Keluar macam tu (saja) Benggali (itu)…. (yang) datang dengan bapa Azizah (Wan Ismail)", katanya.

Menurut Mufti Perak itu lagi ketika majlis pernikahan Anwar itu, bapa Wan Azizah iaitu Datuk Dr Wan Ismail Wan Mahmood tidak bersetuju dengan penikahan tersebut kerana Anwar pada masa itu dilihat radikal dan menentang kerajaan melalui demonstrasi pelajar.

Wan Ismail ketika itu berada dalam kerajaan yang bertanggungjawab dalam Majlis Keselamatan Negara (1970-1993), yang dibentuk oleh kerajaan untuk membendung kacau bilau dalam negara angkara anasir komunis.

Apabila Wan Ismail menolak lamaran Anwar Ibrahim, dengan pertolongan Ustaz Ahmad Awang, pegawai di Pusat Islam ketika itu, telah membawa Wan Azizah ke Permatang Pauh untuk menikahkan mereka menggunakan wali hakim.

Harussani yang ketika itu menjadi Kadi Pulau Pinang telah melakukan majlis akad nikah pasangan tersebut.

"Bapa Azizah tu, dia pun nak perli saya. Masa saya ambil kursus keselamatan. Dia (Wan Ismail) jadi pensyarah. Semua (yang hadir adalah) DO. Dia kata, ala seminggu (kursus ini) apa susah sangat. Tangkap mana-mana, ni tok kadi ada (di sini).. boleh nikah. Orang pun gelak.

"Sekali anak dia (Wan Azizah), saya tangkap suruh nikah sekarang macam mana", kata Harunssani sambil disambut gelak ketawa.

Ketika ditanya adakah peranan Anwar sekarang ini sama seperti Abdullah bin Ubai, seorang tokoh munafik yang memecahbelahkan ummah semasa zaman Nabi Muhamad SAW di Madinah, Tan Sri Harussani merenung sejenak, dan menjawab "Saya ingat lebih daripada itu kot", sambil disambut gelak ketawa para hadirin yang turut serta dalam sesi temubual eksklusif bersama Mufti Perak itu. Selanjutnya sini.

8 comments:

  1. Kalau dah membenci tu kata orang alim, bolehlah karang 16 dalillah, 50 dalillah, 100 dalillah. Ini tidak menghairankan. Jika kita pergi kepada Abdullah bin Ubai bin salul, boleh dia tulis 1000 dalil terhadap Muhammad Rasullah. Jika kita pergi kepada orang Munafik begitulah kita akan dapat jawabannya. Menjadikan lebih haprak jumpa pula orang yg sanggup jadi "Cino Buto" dan tidak menghairankan jika perkara lamo dibangkitkan lagi. Jika sesorang membangkitkan perkaro lamo bererti beliau tidak ikhlas juga mungkin inilah lambang kemunafikan yg ketara. Lebih ketara lagi bilo 1 Msia mengutuk Parti sekular Barat ini mengambil khidmat upah perunding Yahudi antrabangsa, ulmak semak inilah yg diam seribu bahasa. Teruskan kerja suci kamu wahai wira bangsa melayu DSAI. Rakyat Msia khasnya melayu memerlukan insan spt kamu untuk bersuara kepada kemunafikan, kemungkaran (Kilang Arak ada kek SA) dan kerakusanj sang penguasa spt tidur dihotel RM130K. Kami harap pd melayu jati yg ada benih pejuangan islam ABIM mu semada muda utk menentang dan membetulkan perjalanan yg telah sesat oleh ulamak syaitan bisu ini termasuk mad bisul yg nyata munafiknya menghentam Mkutty tetapi skrg memuji MKutty.Den tgh tunggu debat DSAI dgn orang besar yg tak berani debat, bak kata org tua2, "takut kerana salah".

    ReplyDelete
  2. hehehe. kalakau pulak tgk hompuk begitu panas miang dgn posting ni. panjang berjela komen nak defend. kakaka.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  3. Anon Jan 23, 10:32pm mengulang skrip yang sama dengan watak, tempat dan masa yang berbeza sahaja.

    Skrip yang dijaja di mana2 ceramah umum sambil ditambah perisa secukup rasa.

    Tak payah komen berjela2 la bro, bunga ayat kan main indah tapi isi hampeh.

    akuantipr.

    ReplyDelete
  4. selepas seminggu si tua ni baru tegur hero blue mca btg mencanak, lu mau main tak pakai surang lu punya halt, wa melayu kulop main ata paskai sarung. sikarang baik lu minta ampun.

    ReplyDelete
  5. Presiden MCA kata She is like DSAI wife, she wears gloves when she shake hands. If you accept this kind of islamic value, go ahead and vote for PAS" terang2 hina islam. Bila ulamak bisu bersuara, sumbangnya bunyi, busuk seluruh alam Melayu. Anon 2 ekor kek ateh hanya tahu ketawa dgn cacian kafir Zimmi kunun. Tapi apa kan daya anon temterkucil dan akuantipkr ibarat penyokong membabi buta spt cacing kerawit dan cacing pita aja dalam tong najis BN.

    ReplyDelete
  6. maun hompuk tak paneh... tak miang.. hari-hari dari pagi ko potang siang ko malam mesti lawat blog paneh.... sayang mo paneh agak eh...
    bebudak PAS buleh la koncing basah loncun... dengan DAP bolum tontu laie..
    jangan mare eh... mintak ampun maap..

    hehehhe

    - parti jahat -

    ReplyDelete
  7. salah tu suraya a.k.a ompuk, kalau rajo porno tu cakap macam tu dio pun salah.. sobona eh wan azizah salam pun tak pakai sarung tangan... cubo poie kek alamat ni ---> http://www.anwaribrahim.info/wp-content/uploads/2008/09/datuk-seri-dr-wan-azizah-wa.jpg

    nasihat den jago diri sendiri dengan keluargo udahle.. itu jo yang tahap tuhan bori kito mampu buek... tang politik bangang macam lahanat ni semuo biarlah deh, dah kojo diorang ahli politik... akhirat sok tau la "Allah" mengiro eh... mudah ajo.. jihad kerano Allah bukan jihad kerano ahli politik...

    - parti jahat -

    ReplyDelete
  8. Anuar kaki bontot. Org siam panggil nuar bapok keturunan pengkhianat.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive