Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, January 5, 2011

Punca Nik Aziz dititah mengadap

1. Tiada ulama' mahupun umara' tersohor di dunia yang pernah datang berguru dengan Nik Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan. Mengapa? Bukankah pemuja Nik Aziz menganggap dia ulama' hebat? Jadi mengapa agaknya tiada ulama' terkenal dunia yang mahu berguru, paling tidak pun berdiskusi dengan Nik Aziz mengenai kemaslahatan ummah?

2. Jawapannya mudah saja...tiada ulama' di dunia ni yang mengiktiraf Nik Aziz itu seorang ulama'. Hanya penyokongnya saja yang terlalu me'wali'kannya seolah Nik Aziz ini tak pernah berbuat atau bercakap sesuatu yang salah. Kalau Nik Aziz diberi gelaran ulama' politik mungkin ya, tapi kami berpendapat gelaran itu pun masih tak layak untuk Nik Aziz. Ulama' politik di Malaysia ni jika layak ditabalkan hanya Che Det sorang saja. Selicik-seauta Anwar pun boleh tewas dengan Che Det. Itu adalah hakikat.

3. Apa pula perbezaan antara penyokong UMNO dengan penyokong PAS?

4. Apabila MCA, MIC, Gerakan, mahupun mana-mana parti komponen BN bukan Melayu mempertikai, mempersenda, atau berbuat sesuatu yang mengguris hati bangsa Melayu/ISLAM, maka penyokong UMNO akan bangkit 'membalun' parti-parti komponen tersebut. Apa saja saluran serta kaedah akan digunakan oleh para penyokong UMNO untuk membantai kembali parti-parti komponen 'yang lebih sudu dari kuah'.

5. Namun hal berlainan pula yang berlaku dalam pakatan pembangkang. Apabila DAP menghina, memperlekeh, memperbodoh etc. bangsa Melayu/ISLAM, maka para penyokong PAS akan berhempas pulas mempertahankan DAP, hatta ada dikalangan PAS yang sanggup mati untuk DAP. Apa la punya turr...

6. Kebelakangan ini orang bukan Melayu kelihatan semakin berani memperlekehkan apa jua perkara yang bersangkut paut dengan bangsa Melayu. Mungkin juga keberanian itu didorong oleh sikap Melayu dalam pakatan pembangkang yang rela bersekongkol demi kuasa, serta faktor perpecahan besar bangsa Melayu di negara ini, maka orang bukan Melayu telah mengambil kesempatan itu untuk memenuhi agenda tersirat mereka.

7. Salah satu aspek sikap bangsa Melayu yang terkenal ialah sifat sopan santun dan budi bahasa yang tinggi. Bangsa Melayu lebih suka mengalah dan memberi hormat yang merupakan salah satu asuhan turun temurun. Sudah menjadi satu kebiasaan bagi Melayu untuk mengundur ke tepi bagi memberi laluan kepada orang lain sambil menunduk untuk menunjukkan tanda hormat. Manakala Melayu yang diberi laluan itu juga akan menunjukkan rasa hormat kepada orang yang memberi laluan dengan menundukkan diri semasa berjalan. Masing-masing menunjukkan budi bahasa yang tinggi dan inilah sikap bangsa Melayu yang telah diwarisi sejak zaman berzaman.

8. Namun nilai budi bahasa yang tinggi itu tidak dihormati oleh orang bukan Melayu apabila mereka datang ke Tanah Melayu. Orang Cina dan India datang dari negara dengan populasi penduduk yang terlalu ramai serta tidak begitu mengambil berat tentang tingkah laku dan sopan santun. Budaya mereka hanya tahu menghormati umur dan kekayaan semata. Mereka tidak menganggap bahawa amalan budaya sopan santun Melayu itu sebagai suatu petanda asuhan yang baik. Tidak wujud kekaguman dalam diri orang bukan Melayu dan kerana itulah mereka merasa tidak perlu meniru, mahupun mengamalkan budaya Melayu itu.

9. Bagi Melayu yang berada dalam PAS & PKR, orang bukan Melayu boleh dikecualikan kerana mereka kononnya tidak faham adat Melayu dan mereka tidak patut dipersalahkan. Orang bukan Melayu selalunya dibenarkan berkata atau berbuat apa saja, dan kerana itulah mereka tergamak berdansa di kawasan masjid yang dianggap kurang ajar atau kurang sopan oleh bangsa Melayu. Malahan Melayu PAS & PKR tidak akan berkata apa-apa, apatah lagi menegur sikap kurang sopan orang bukan Melayu itu, demi untuk meraih undi mereka. Rentetan itu orang bukan Melayu tidak pernah mahu memahami; serta sentiasa mencari jalan untuk berkonfrantasi dengan bangsa Melayu kerana menganggap sikap mengalah bangsa Melayu itu akan memberi keuntungan besar kepada mereka.

10. Walaupun peradaban dan ketamadunan Malaysia sedikit sebanyak telah menundukkan bangsa Melayu yang berupaya menyimpan dendam dan dapat mengawal perasaannya dengan lebih baik; namun orang bukan Melayu tidak harus melupakan bahawa sikap AMUK yang tiada alih bahasa dalam English itu masih menjadi sebahagian penting daripada sifat peribadi bangsa Melayu. Satu sifat asas dalam perwatakan Melayu yang tidak wajar didesak atau diperlekehkan serta wajib diberi perhatian khusus oleh orang bukan Melayu. Diharapkan orang bukan Melayu di Malaysia sedar perihal ini serta berhati-hati dengan segala tindakan agar konflik kaum tidak akan sampai ke tahap itu.

11. Kaedah menangani dan penyelesaian krisis antara kaum yang digunakan pemimpin Melayu tidak kira di pihak kerajaan mahupun pembangkang telah menambahkan lagi kepedihan luka yang sedia terguris dalam diri bangsa Melayu. Sikap mendiamkan diri bangsa Melayu telah diperlekehkan dengan sewenang-wenangnya oleh pemimpin Melayu di negara ini.

12. Rentetan itulah punca mengapa teraju utama UMNO & PAS telah dititah mengadap Yang DiPertuan Agong pada 24 Disember 2010. Berkemungkinan silent protest dikalangan bangsa Melayu, serta sikap biadap melampau yang dipamerkan orang bukan Melayu muktahir ini, sudah semakin sukar untuk dibendung dan dikawal.

13. Pemimpin Malaysia hari ini seolah melupakan bahawa bangsa Melayu merupakan penduduk dominan di negara ini. Pemimpin Malaysia juga lupa bahawa bersandarkan kepada faktor dominan itulah, maka sebarang perkara yang mengancam dan memudaratkan Melayu pasti akan memberi kesan besar kepada negara.

14. Dilema Melayu secara tidak langsung merupakan dilema Malaysia. Bangsa Melayu adalah 'jantung' negara ini. Malaysia tidak akan aman, maju dan makmur sekiranya terdapat barah yang sedang memakan jantungnya. Usaha bersungguh perlu dilakukan segera untuk merawat barah yang semakin merebak ini.

15. Jika sesuatu kaedah penyelesaian tidak dilaksanakan segera oleh pemimpin Melayu di pihak kerajaan mahupun pembangkang, maka tidak mustahil untuk kita menyaksikan sekali lagi pengulangan sejarah 'perang antara kaum' yang sudah pasti tidak akan mendatangkan sebarang kebaikan kepada Malaysia.

21 comments:

  1. Agong panggil Nik Ajis untuk penjelasan bila doa Najib pecah perut akan makbul....

    Tu Aje.

    ReplyDelete
  2. bagi seorang yg tak bangga jadi melayu dan menolak ketuanan melayu, tau pula pok nik takut nak cakap perkara yg dibincangkan dengan agong. takut pula pok nik dengan ketuanan melayu itu sendiri iaitu raja melayu. hahaha. buat pc pun pok nik baca teks nak bgtau dia jumpa agong. awat jadi lagu tu pok nik? takut tersalah cakap ka macam yg sudah2 hang main bantai cakap ikut sedap mulut. sampaikan rasulullah saw pun hang bolih samakan dengan mat kampung hang. mangkuk piang.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  3. Mungkin juga budak tom ni tak dapat menghayati atau memehami bahasa tersurat dan tersirat yg diucapkan oleh negarawan juga ulamak tersohor mcm TGNA. Kalau kita tgk ucapan TGNA kebanyakannya lebih kpd yg tersirat penuh dgn ilmu yg saya rasa anak2 muda yg lahir 80an tak dapat memahami maksud atau intipati perkataan tersebut sebagai contoh spt katanya "jikalau ada yg yg samseng,Allah lebih samseng". Disini perlu diingat TGNA bercakap loghat Kelantan. Dalam loghat kelantan, samseng juga membawa maksud lebih berkuasa yakni kuasa serelanya. Bukankah juga ia membawa maksud maha berkuasa!? Tetapi apa nak dibuat,zaman Mandaliarkutty, media Meloya terutamanya, memutar belit berita sehingga menggambarkan perkataan samseng hanya disandarkan kepada perkataan samseng semata-mata. Barang diingat TGNA adalah alim yakni mahir dlm bidang ugama spt ilmu balaghah, nahu, mantik dan sebagainya. Apabila perkataan itu diucapkan dan di"spin" oleh org yg kita kenali meniru Machiavelli, yg menghalalkan cara dlm semua hal, yg menjadi mangsa adalah anak2 Melayu kg. yg tak tahu "bahasa dalam" atau yg telah teruk di"Brain wash" hingga mereka mempercayai apa yg di ceritakan oleh Media Meloya dan 3 suku. Saya terpaksa ulas panjang untuk memberi kefahaman kpd anak2 yg moron spt budak diatas supaya lebih cerdik tanpa ditipu oleh mereka yg mungkin juga freemason.

    ReplyDelete
  4. aku rasa hang yang moron anon hompuk. ini bukan cerita spin utusan dan tv3. ini aku dengaq sendiri kuliah pok nik yg mengatakan Allah pilih nabi muhammad lepas umuq dia 40tahun, tgk kampung2, usya budak mat ni baik dan terus diangkat menjadi nabi. bolih ka lagu tu. jelas nik aziz menolak bahawa tanda2 kehadiran nabi itu telah sedia wujud sejak nabi adam lagi. kaji mengapa kita perlu sujud dalam solat, maka hang akan tau kenapa tanda kerasulan nabi itu sudah termaktub. bukannya mcm kata nik aziz masa kuliah tu nabi dipilih Allah lepas umuq dia 40 tahun. mcm2 lg yg nik aziz cakap sangat2 karut dan bertentangan dgn islam pasai nabi dan syariah islamiyah. hang tak payah dok spin la statement aku kut mana pun hompuk. mmg nik aziz ni elok di tangkap segera sebelum jadi ayah pin. hang dgn pok nik mmg sama2 moron.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  5. Tangkap semua orang masuk jel, senang nak menang PRU -13! Itu lah taktik kotor UMNO dan BN. semua dunia tahu tahi UMNO!

    Tuanku cakap supaya berhati hati kpd Pok NIK !

    Sebab Tuanku tahu rancangan jahat UMNO dan BN...

    ReplyDelete
  6. Kalau ikut sejarah, memang nabi biasanya dilantik ketika usia baginda2 itu mencecah 40 tahun, kan? Kan dalam jangka usia 40 tahun, sekiranya umurnya diberkahi, maka sifatnya akan menjadi terpuji dan memiliki kehidupan yang stabil disamping pemikiran yang matang dan jelas, kan?

    Allahu a'lam

    ReplyDelete
  7. itulah bebudak umno yang tak ngaji agama, cakap ikut lubang pungguk. apa dia ingat belajar agama setakat kat sekolah aje ke? saya nak beritau kepada mereka yang bangang ni.. orang umno sama saja iaitu jahil ttg agama. sebab itu bila Lim Guan Eng kata nak ikut gaya pemerintahan Umar Abd Aziz lalu dia diejek sebab orang umno ingat Lim silap sebut nama bapak Umar r.a itu. Dia ingat hanya Umar Alkhattab saja.. inilah bodohnya umno yang mengaku melayu Islam.

    ReplyDelete
  8. jawapan kapada Paneh Miang berkenaan Sifat melayu yang dikatakan lemah lembut!!!!!!
    Jangan lupa masukkan
    (1) bongkak , angkuh , riak. Sila tengok perangai MP dari Perak. i) Nazri AZIZ umpamanya. ii) Hamidah exco PERAK . sebagai contoh
    2) Pembunuh ... Tahu le sendiri
    3) perogol penzina... Tahu le sendiri.
    4)Yang banyak sekali PERASUAH.

    Orang melayu umno kalau dapat jadi ketua kampung pun dah mula jadi perasuah. Cina Mula rapat.

    ReplyDelete
  9. anon ateh ni tak perasan ko smuo sifat yg dio sobut tu byk dalam pkr dan pas. hahaha. tepuk dulang terpercik ke muka sendiri.

    ReplyDelete
  10. Berpolitik sampai hancurkan negeri. Ini yg berlaku oleh kelakuan geng songkok tinggi benih Malayan Union. Selepas buat onar diPerak sekarang buat onar pula diSelangor. Geng mereka kalah letak resident dia pula atas kepala MB. Patutkah tak patut. Ini semua kerja spt penjajah British dulu. Den dah kata, puak2 ini bukan kenal haram halal, sifat malu tebal muka jauh sekali. Patutlah TGNA berpatah arang dgn puak-puak ni.

    ReplyDelete
  11. dulu bangkit isu kafir mengkafir dan dua imam. bila kita baca dan selidik maka betul jugak isu terjadi. sebab apa? sebab orang yang mengaji agama dan berusaha untuk mematuhi syariat akan melihat batas-batas kufur mmg terjadi. sijahil terasa mereka dicemuh dan dituduh kafir kerana budaya atau amalan mrk memang bercanggah dgn tuntutan syariat. cth mudah begini, mufti kata amanah saham nasional ketika itu haram dividennya untuk guna pergi haji tetapi pemimpin umno kata sebaliknya. ada mufti kena pecat dan ditegur kerana berani menyanggah arahan menteri yg dirasakan tak betul. siapa pemimpin umno yg mempertahankan patung Tunku di Parlimen? mmg orang umno bangsat bab agama, sebab itu membunuh, berzinah dan rasuah macam minum air kosong je.. ulama umno macam syaitan bisu.

    ReplyDelete
  12. saya pernah dengar sendiri kuliah tok mufti Sheikh Murtadha Negeri Sembilan ttg isu ASN/ASB, Isa Samad warning beliau, dia minta tok mufti tutup mulut dan jgn kacau program kerajaan. Ulama itu perwaris para nabi ( hadith: jgn pulak sijahil umno nak sanggah)maka sewajarnya mrk berhak menegur perbuatan yg menyalahi agama. yang saya hairan cakap ulama atau mufti ini diabaikan dan ramai yg pekakkan telinga untuk cari duit haram. Nik Aziz ketika berdoa dan solat hajat ramai-ramai minta hujan kat stadium di KB, tiba-tiba turun hujan lebat. Ini bermakna masin jugak doa orang tuo nih. Ekau kono fikir masak-masak sebelum kutuk dia.. kita bukan nak mendewakan TGNA tapi kita suka pada kealiman beliau. Orang tuo cakap kalau kawan dengan tukang besi maka kita dapek bau busuk tapi kalau kawan dgn penjual minyak wangi, kita dapek bau wangi. Anwar kata umno tu tong najis, agaknya semua penyokong umno dah biasa hidu dan jilat najis. Tgk Rais Yatim la ni.. paneh miang. itulah standard pemimpin umno..

    ReplyDelete
  13. Patutlah sewaktu bolasepak AFC di Indonesia, penyokong Indonesia menulis Banner "MALINGSIA". Rakyat Malaysia taktahu kenapa. Utusan Meloya dan TV suku seolah-olah menyalahkan rakyat Indon yg kononnya masih menebal dgn sifat Ganyang Msia zaman sukarno. Begitu jugalah dgn insiden demontrasi membakar bendera Msia dikedutaan msia. Rupa2nya Media Moloya dan 3 suku tak berlaku jujur keatas rakyat Msia menyatakan yg hak yg mana rakyat Indon amat sakit hati terhadap kita mendiamkan berita yg terpalit pd pak menteri kita. Perlu diingat, negara Indon telah melalui prose Rofom yg begitu meluas. Juga mereka telah berjaya menumbangkan Diktator mereka sendiri dan bukan spt kita yg hari ini proses reform kepada seluruh bidang terbantut disebabkan ciptaan fitnah oleh seorang utk mengelak dirinya sendiri. Pada hari ini boleh rujuk bekas pengarah CID Mat Zin menyatakan bukti DNA terhadap DSAI adalah dipalsukan. Allah HuAkbar! apalah nak jadi dgn bangsa Melayu Msia, kesalahan rakyat kebanyakan spt bayi dibuang tiap2 hari diutarakan di dada akhbar tetapi kesalahan pembesar dan yg kaya tanpa sedikit berita pun utk dihighlight dan mencari kebenaran. Sabda Nabi mafhumnya jatuhnya kerajaan sebelum ini akibat dari menhukum yg miskin, yg kaya dan bernama didiamkan. Sabda nabi lagi katakan yg hak walaupun ianya pahit.

    ReplyDelete
  14. TGNA negarawan dan ulamak tersohor? Wow...biar betul Anon 2:08. Kalau dah tahu ramai anak2 Melayu kampung yang tak paham bahasa "dalam" TGNA kenapa tak guna bahasa mudah.

    Apa yang dengar bahasa "dalam" TGNA ni semua orang bandar saja ke? Dia berceramah kat Kelantan tu yang datang semua orang bandar? Come on Anon, dia tak lebih dari a politician who knows a little bit more about Islam dan yet manipulating it to his advantage. Period.

    akuantipr.

    ReplyDelete
  15. Khusrin adalah bekas setiausaha sulit Bekas Guru TV pendidikan juga merangkap bekas MB Selangor Dato Muhamad Taib (MB dulu yg ada ditahan di Downunder dgn duit 2 million tu). Patutlah dia ni ahli Tegar UMNO. Patutlah Presiden Perkasam mempertahankan perlantikannya. Yg Den heran macam mana dari gred jusa c dia lompat poei jadi Gred Jusa A. Ini mungkin spt peristiwa Mendiang chokolat Hack dulu. Tapi tak apa Den doakan kes ini memihak kpd kita dan Rakyat dapat boleh menilaikan siapa yg sebenarnya jahat dan busuk dan siapa yg sebenarnya memusing fakta. Tak perlu berarak hingga ke pejabat MB sbb jika rakyat PR berarak sudah tentu kena water jet.

    ReplyDelete
  16. aku mati dalam imanJanuary 6, 2011 at 5:55 PM

    kelakar la meka yang dok komen ni paneh. lain yg ko tulis lain yg mereka komen. sah sah la meka pembangkang ni dah paneh miang dengan apa yang kau tulih. hihihi. tak bulih jawap konar tang lain. tang tu pembangkang memang expert.

    ReplyDelete
  17. woi,,,sedaro,,pandai2 pulak kau kato pasal tu semua punca diaorang d panggil mengadap agong.sapo bagitahu kau? agong bagitahu dgn kau ko???? tu semua andaian kau yg bahlol tahap gampang,,,boleh jadi fitnah,,kau tk sodar ko?suko suko kau buek tafsiran sendiri,,,apo dah tk ado modal lg nk buek cerito???? kau bolit2 cerito,,kau buat pulak tafsiran ikut suko kau,,,sapo suruh ni????UMnoNGOK@APCO ko??? ketulahan hidup kau nanti baru kau tahu,,,padan muko.kocik2 tk nk mampus dah bosar tabur fitnah.dasar Babi BeeEnd..

    ReplyDelete
  18. Setuju sgt dengan komen "aku mati dalam iman". Sumo pencacai barua PR dah miang. Memasing dah macam beruk kono cili (teringat animasi Filem Negara Malaysia). Komen meleret2 lari dari tajuk.

    Komen sumo ikut skrip. Bebalik APCO, Altantuya, Mongolia. Cari skrip lain la. Letih la baca komen korang ni, tak membina langsung.

    akuantipr.

    ReplyDelete
  19. "Aku mati dlm iman" dan "akuantipkr" tu 2-2 dah kalah hujahla tu, ekau otak bingai tak mampu nak komen jangan jadi "sore loser". Komen ikut skrip konun! Inilah point2 yg menjadi ekau n2 beranak tension Pantet ekau Paneh dah miang. Kalau tak tahu nak berbahasa atau masih budak muda, poeilah keblok upahan UMNONGOK spt PR mamak Tongkang Kutty sepusat sepusing Mahaputaq belit kutty paria.

    ReplyDelete
  20. Ponah satu maso, ado orang kelantan cakap yg nik aziz berkuliah dopan jamaah yang dah biaso ( jamaah aktif)ikut kuliah dio. Dio membicarakan bab daging haiwan, dia bercakap ttg binatang tupai yang makan buah dan tiada nas mengharamkannya. Ado mamat yang baru nak berjinak atau singgah ke kuliah tu, dio terkejut boghuk ( beruk) bilo donga statement begitu. Dio dongan kejahilan dan menghebahkan kepada umum bahawa Nik Aziz halalkan tupai. Apo yang den bangkitkan kek sini yolah bab KEJAHILAN. Kok mamat tu rajin dan menuntut ilmu secara istiqomah serta baik sangka dengan tuan guru tentu dio dapek ilmu dan kefahaman.

    ulama itu umpama bintang di langit yang dijadikan panduan bagi orang yg belayar ( hadith) dan mereka pewaris para nabi ( hadith). Tolonglah jejuak umno faham peranan ulama yang ikhlas dan kedudukan ulama di sisi Allah. Kono waspada ttg amaran Allah ( kecuali ekau tak cayo) yang Allah mengisytiharkan PERANG kepada sesiapa yang memusuhi ulamaNya!!! kok ado sebesar biji sawi iman ekau tolong fikirkan perkara ini.

    Ekau berjuang bukan setakat kek dunia yang fana ini tapi ingat maso kek kubur dan alam akhirat. sobab itu kito perlu belajar agamo. Kok pandai kek dunio tapi miskin kek dalam kubur apo ko jadah ae..

    ReplyDelete
  21. ni satu laie org tuo songal. ko salahkan lak org jahil tu konon eh baru sekali dongar nik aziz khutbah dah buek kecoh. wahai org tuo, den pun nak nasihatkan org tuo ni skit wlpn pun den pun tak pasti samo ado ekau atau den yg lobih tuo. nabi dulu ngajar or dakwah, dio sodar dio ngajar tu sahabat sahabat, ado gak org baru poluk islam, ado gak yg baru nak ambik tau pasal islam. jadi nabi maso dakwah tu ngajar sedetail-detail eh. sobab dio taknak org keliru. dio tau dio pemimpin bosar. ketua ummat islam. kato kato dio org akan guno pakai. sobab tulah nabi akan berhati hati gunakan kato kato dio supayo org tak jadi keliru dan sesat. dan bahasa yang digunokan nabi dalam dakwah juga sangat indah. bertepatan dengan peribadinya.

    cubo kito nengok nik aziz pulak. dio tau dio pemimpin. digolar alim lak tu oleh pengikut dio, bukan smuo org anggap dio alim yo. jgn silap. dah tau dio di kedudukan pemimpin, ketua sebuah negori, so cakap tu elok elok lah sobab org akan pakai cakap dio. biar sumo eh paham terang dengan jelas. tak kirolah dongan org yg selalu dongar kuliah dio mahupun org yang pertamo kali dongar. pehtu pulak adokah nik aziz ni ikut sirah nabi dalam berdakwah. kok hontam org sano, kutuk org sini, kapirkan org sano, nerakokan org sini. nabi ajar camtu ko? nabi pun tak ponah nak kapirkan org tak tontu pasal. selagi umara' itu tidak menyekutukan Allah, nabi tak suruh perangi pun. tp nik aziz siap istihar porang ngan umno. apo ko bincek eh.

    mmg ulama' itu pewaris nabi, dan kita dituntut sayangkan ulama', tp ulama' yg macam mano? kok cam nik aziz tu ko simpan yolah wahai org tuo. bolit eh ngalah an ular.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive