Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, June 27, 2012

Zuhudnya dia...

Dalam posting bertajuk Hati kecil ini terdetik..., terdapat beberapa komen menarik yang ingin kami kongsikan. Antara komennya;

Anonymous said...

Hanya Allah yang maha mengetahui. Tetapi selalunya, kalau kita tahu seorang itu memang alim seperti tok iman, secara automtik kita tak mudah untuk mencebik mahupun menghina. Apatah lagi kalau kita tahu dia memang warak dan hidup bersederhana, tanpa perlu ada rumah dan kenderaan mewah. Masalahnya kalau orang itu banyak skandal dan terlibat dengan rasuah, maka jika kita lihat photo berkenaan, hati kita akan berkata hanya lakonan bagi meraih undi. 

June 25, 2012 2:12 PM 

Anonymous said...  

Org yg warak dan sederhana dlm hidup lbh diyakini...lbh dipercayai  

manakala bapak segala perasuah, bapak segala penyelewengan hanya sbg sandiwara....apa yg dia buat hanya melaun saja percaya...MELAUN dlm parti dia...  

June 25, 2012 3:12 PM  

Cucu Tok Perba said...  

Secara peribadi, saya lebih mengkagumi pemimpin yang hidupnya benar-benar menjadikan prinsip kehidupan Nabi Muhammad sebagai model ikutan.  

Manusia dilahirkan kedunia dengan dua fungsi: 1) Sebagai hamba Allah dan 2) Sebagai khalifah di muka bumi. Pemimpin terbaik adalah yang mampu memimpin rakyatnya untuk memenuhi kedua-dua fungsi ini.  

Model kehidupan pemimpin terbaik adalah cara hidup Nabi Muhammad. Hidupnya amat sederhana, tidak jauh berbeza dengan kehidupan rakyatnya. Hadis Nabi: Pemimpin itu adalah khadam kepada rakyatnya.  

Semasa wafat,Baginda meninggalkan dua perkara: Al Quran dan Sunnah; sebagai warisan dan ikutan umat hingga ke akhir zaman. Baginda tidak meninggal kebendaan lahiriah atau binaan hebat dsb spt mana ditinggalkan oleh firaun dan sewaktu dengannya.  

Mana yang terbaik? Detik hati boleh menelahnya. Apapun, tidak boleh juga terlalu mengikut kata hati. Hati kita inipun boleh dipengaruhi oleh dua perkara: Iman atau syaitan.  


June 26, 2012 10:21 AM 

*********
Ramai yang bercakap berkenaan pemimpin zuhud, sederhana, bla..bla. Tapi mana yang lebih baik? Pura-pura zuhud tapi pada masa yang sama hidup dalam kemunafikan dengan bermewah? Atau hidup dalam keadaan mewah saja tanpa perlu berpura-pura kerana ajal dan rezeki seseorang itu adalah ketentuan Allah SWT.

Adakah Islam mengharamkan kekayaan dan kemewahan? Bukankah semakin kaya seseorang umat Islam itu, maka semakin banyak zakat yang mampu dia keluarkan? Golongan mana yang akan peroleh manfaat daripada zakat kumpulan kaya?

Usaha macamana susah sekalipun, jika Allah takdirkan itu bukan rezeki kita, maka ia tetap bukan rezeki kita. Tapi jika usaha mudah sekalipun, jika Allah takdirkan itu hak kita, maka ia tetap akan jadi hak kita. Adakah kita ingin menjadi manusia yang menafikan Qada' dan Qadar Allah?

Kita saksikan bagaimana 'zuhud'nya manusia di bawah ini di mata penyokongnya. Sisi lain yang berbeza...dan jangan pula ada yang kata ini superimpose. Credit to Minaq Jinggo and Haji Arshad.










22 comments:

  1. Zuhudnya dia...

    Pencacai Nick Najis nie tak percaya gambar2 tu.. Fabricated semua tu...

    Nick Najis nie jalan kaki gi pejabat. Kadang2 kayuh basikal kot. Rumah tak la besar... Kecik sikir jer dari istana... Tp pencacai nampak rumah kayu tu...

    Anak dan menantu... hidup ala kadar jer... kereta 3 -4 buah jerr... itupun kereta lembu.

    Dia tak ambik peruntukan menteri besar kerana menantu dah 'kutip' lebih dari tu...

    Kemudahan semasa di mekah adalah kurniaan ALLAH. Dia tak plan pun. Sampai disana, tau2 ada kemudahan yg disediakan. Dia tak mampu menolak demi menjaga hati org yg nak menderma... maklum la.. zuhud...

    phhhhhtuihhhh..... naik keta mewah ...zuhud namanya? kalau bukan harta kerajaan yg dibelikan utk kegunaan menteri besar yg tak sedar diri, harta siapa? Nick Najis beli sendiri ker? Banyak songlap duit air???

    Kemudahan di Mekah yg hanya layak untuk org yg membayar beratur ribu RM. Itu namanya zuhud?

    Lepas nie dia buat fatwa baru la pasal zuhud nie... tp kena tgk bentuk taik dia dulu sblm memikirkan fatwa yg berkaitan..

    -PIE-

    ReplyDelete
  2. mana tukang komen yang komen sebelum ni pertahan pok nik? sederhana dalam hidup la, tak pakai keta mewah la, takde rumah mewah la, tak jauh beza dengan rakyat la. apasal senyap? kenapa tak pertahan nik aziz yang pakai keta mewah sampai ditaja buat haji? kalau dia bukan mb kelantan, ada ke orang nak taja dia? guru2 pondok takde orang taja pun. tabligh takde orang taja pun. boleh blah la sama pok nik munafik.

    ReplyDelete
  3. hahah..dlm umno mana ada zuhud.umno guna wasatiyah...hahhaha...rembat duit rakyat pun secara wasatiyah..beri rasuah pun wasatiyah..

    ReplyDelete
  4. Bodohnya kau PIE, tengok gambar sahaja kau terus jatuh hukuman.
    Lainlah kalau kau sendiri dah lama berkenalan dan tahu asal keterunan orang yang kau nak memcebik.
    Ataupun kalau kau tengok sendiri depan mata kau.
    Memang sah lah kau ni kepala otak lembu, lulusan SPM sahaja.
    Agaknya kerja kau ni hanya membodek sahaja.
    Benarlah kata Mahathir., UMNO dah rosak hingga akar umbi. Dah tak ada satu orang pun dalam UMNO yang pandai. Kalau ada professor pun, professor kangkung yang tahu menjilat sahaja.

    ReplyDelete
  5. kawan aku seorang penyembah pas.dia kata bukan aku kata pok nik memang orang yang zuhud,atap rumah resminya bocor pok nik sendiripanjat tangga untuk memperbaiki.bolih percaya tak?

    ReplyDelete
  6. zuhud yang sebenar boleh dilihat bila rosmah pakai cincin 25juta.

    ReplyDelete
  7. MENURUT Imam Mohamed Baianonie, istilah Arab, wasat, membawa tiga makna, iaitu to be moderate, to be in the middle, and to be the best. Therefore, when Allah s.w.t describes the Muslim Ummah as a nation that is Wasat, Allah means that we are moderate, we are an Ummah that is in the middle, and that we are the best nation. Atawasoot in an Islamic sense means that the Muslim should try his best to be moderate in all of his affairs, and he should keep away from extreme practices and making extreme statements.

    The best way for a Muslim to behave is in moderation. In trying to explain the importance of moderation, Imaam Ibn Al-Atheer said: "Every good manner has two extreme and bad sides. For example, generosity, a good and moderate behavior, comes between two bad behaviors, on one side stinginess and on other side overspending. Braveness, another good and moderate behavior, comes between two bad behaviors on one side cowardness and on other side carelessness. So humans have been ordered to avoid all bad behaviors; by staying away from two bad behaviors, a person will be exactly in the middle which is the farthest point from each extreme." (Imam Mohamed Baianonie, 2010).

    ReplyDelete
  8. cerita2 zuhud nik aziz ni banyak cerita rakyat saja yang digembar gembur dan dibesar2kan. dalam istilah sastera..cerita rakyat, mitos dan lagenda banyak yang tak boleh percaya. banyak amik gambar konon zuhud. harga serban, kupiah, kot, kualiti kain jubah bagai yang dipakai nik aziz selama ni tak pulak orang tanya harganya. adakah sama nilainya dengan jubah tok guru pondok pakai? ramai yang tertipu dengan sandiwara nik aziz ni. puja tang jauh. jumpa tak pernah. kalau kau bukan somebody, kau hanya dapat salam tangan nik aziz sambil dia pegang tongkat jelah. nak harap dia genggam tangan kau dan pandang tepat mata kau sepertimana cara salam nabi...kirim salam la. ingat nik aziz ni peduli sangat ka dengan pemuja dia tu. hahaha. tanya budak2 underground usrah yang berlambak di uni yang dulu puja nik aziz, sekarang apa dah jadi. mereka sangat fahim perilaku nik aziz yang sebenarnya. kalau dah keturunan gedebe...selamanyalah gedebe. kaji asal usul keturunan nik aziz beb. gangster mana tu. haha.

    ReplyDelete
  9. PIE dan Paneh 2 ekor mahkluk jahil ni dia belum kenal siapa TG. Org yg sudah bertemu Nabi SAW dlm mimpi memang sahih ahli syurga dan TG telah mengalaminya. Ko berdua mimpi apa? konfem mimpi main bontot iblis, so perangai ko berdua memang jelmaan iblis dan begitulah keturunan ko seterusnya sampai kiamat.

    Hinalah TG sepuas yg ko mampu dan tunggulah lahanat Allah swt sebagai balasan.

    ReplyDelete
  10. kakaka. apo la ko paneh kutuk-kutuk pork nik. nanti pancit tayar baru tau. karamah orang tua tu poik. tak boleh kutuk nanti ditimpa bala. mimpi jumpa nabi pun boleh cerita ngan orang. zuhudnya dia...kakaka.

    ReplyDelete
  11. Salam,

    http://www.youtube.com/watch?v=06vbU5vj0Jg&feature=autoplay&list=PLD83B857650E089D4&playnext=5

    Semoga video ini membantu tuan faham makna zuhud.

    -MAKORANG-

    ReplyDelete
  12. Pandai tul korang buat kesinambungan cerita. Memula korang pancing komen pembaca dgn posting compare mahathir dan nik ajis. Kemudian korang bantai balik si pengkomen dulu dalam posting yang ni. Bagut..bagut. Haha..Mmg aku akui korang lebih bijak banding tepak besulam dan politik n9. Rugi tul mbns tak guna korang ni.

    ReplyDelete
  13. Saudaraku yang dihormati;

    Ribuan terima kasih kerana sudi memetik pandangan dhaif hamba Allah yang lemah bernama 'Cucu Tok Perba" ini. Moga-moga perbincangan kita ini memberi manfaat bersama dan diberkati Allah jua.

    Kita sebagai insan hanya mampu memberikan pandangan berdasarkan persepsi kita. Namun begitu, dalam membuat penilaian dan hukuman, biarlah kita berlaku adil dan bersederhana (wasatiyyah). Janganlah suka atau benci pada sesuatu itu menjadikan kita lupa kepada keadilan. Tersalah hukum, bermakna kita telah melakukan kezaliman.

    Saya ingin berkongsi pengertian dan hakikat zuhud di dalam diri mengikut pandangan Imam Al Ghazali. Mengikut beliau ada tiga tanda seorang itu benar-benar zuhud iaitu:

    1. Tidak merasa gembira dengan apa yang dapat dicapai dan tidak merasa dukacita dengan apa yang hilang.Ini adalah tanda zuhud pada harta.

    2. Sikapnya sama sahaja sama ada dipuji atau dicela. Ini adalah tanda zuhud pada pangkat dan kedudukan.

    3. Sentiasa mendampingi diri dengan ALlah s.w.t. Hatinya sentiasa dipenuhi oleh kemanisan ketaatannya kepada ALlah.

    Zuhud bukan bermakna seorang itu menolak nimat dunia yang diberi Allah. Tetapi, nikmat dunia itu tidak menjadikan ia lupa Allah atau lupa akhirat yang menjadi tempat tujuan kehidupan kita. Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  14. Jika bersandarkan hujah Al-Ghazali seperti ulasan Cucu Tok Perba, perkara zuhud 1 & 2 tiada pada Nik Aziz. Boleh nampak buktinya merata. Contohnya tidak nampak dia redha dan sering mencela UMNO atau menyalahkan org lain atas kesilapan Pas sendiri, dan Nik Aziz akan membalas jika dirinya dikritik atau ditegur hingga tergamak menuduh org lain kafir dan tak masuk syurga. Jelas sikapnya berubah sama sekali dgn apa yg dia cuba tonjolkan konon 'kezuhudannya' di khalayak. Betul tak?

    ReplyDelete
  15. Mohon dipautkan blog saya di blog tuan. Blog tuan telah saya pautkan.

    http://assassincyber.blogspot.com

    TQ

    ReplyDelete
  16. JOHOR BAHRU: Pelakon Hairie Othman yang baru sahaja mengisytiharkan mahu menyertai PAS akan menyerahkan borang keahlian secara rasmi kepada Mursyidul Am Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat esok.


    Penyerahan itu sempena Himpunan Hijau peringkat Johor yang akan berlangsung di Kempas, Johor Bahru, Johor malam esok.

    Hero filem 'Leftenan Adnan' itu sebelum ini menghangatkan politik tanah air apabila menjadi selebriti terbaru menyatakan hasrat menyertai PAS.

    Sebelum ini beberapa selebriti telah menyerahkan borang menyertai PAS termasuk Bob Lokman dan penyanyi Aishah yang popular dengan lagu janji manismu.

    Selain mereka, beberapa selebriti lain yang kini sering tampil di pentas PAS termasuk Iwan Syahman, Abby Abadi, Catriona Ross dan Sham Kamikaze.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Artis lagi? Golongan artis xde job dan gol pencen memang layak masuk Pas. Peluang glamer kali terakhir sblm dpt tiket masuk syurga. Pas mampu beri rahmat agaknya sbb mukmin masuk syurga hanya dgn rahmat Allah, bukan amalan semata. Tu yg bangga artis yg pernah buat maksiat masuk Pas. Tiket free beb...sapa xnk.

      Delete
  17. UMNO KHIANATI ORANG ISLAM

    FIRMAN Allah swt yang bermaksud: "Orang-orang yang telah diberi mandat berkuasa di atas muka bumi, hendaklah mereka mendirikan solat, mengeluarkan zakat, menguatkuasakan al makruf (asy syariah) dan mencegah kemungkaran."

    Ayat di atas adalah penyata umum dari Allah swt yang menggariskan secara kasar tanggungjawab sebuah kerajaan yang diberi mandat dan kuasa. Gagal melaksanakan tanggungjawab yang digariskan oleh Allah SWT, meletakkan kerajaan tersebut sebagai sebuah kerajaan yang derhaka kepada Allah.

    Menyorot sejarah lebih 50 tahun Umno dan BN berkuasa sebagai sebuah kerajaan (Persekutuan) yang diberi mandat oleh rakyat jelas terbukti bahawa Umno dan BN gagal berfungsi sebagai sebuah kerajaan yang taat dan patuh kepada perintah Allah SWT, malah Islam lebih terhalang dan ummatnya lebih tertekan di bawah kepimpinan Umno dan BN.

    Sejarah tidak mungkin dapat melupakan tindakan 'jahat' Umno menghapuskan tulisan jawi sehingga melahirkan generasi yang buta jawi dan al Quran. Implikasinya, generasi ini membesar dalam keadaan jauh dari petunjuk Ilahi (al Quran) dan mereka mula terpesong dengan menjebakkan diri secara mudah dalam kancah maksiat dan mungkar.

    Umno juga mungkin tidak dapat memaafkan diri mereka sendiri apabila bertindak 'bodoh' demi mengekalkan kuasa mereka, dalam kesempatan membentuk persempadanan semula kawasan pilihan raya bagi sessi penggal 2003/2004 tidak menambah langsung kerusi parlimen di kawasan majoriti Melayu muslim seperti Kedah, Perlis, Terengganu dan Kelantan berasaskan kebimbangan pihak PAS akan menang besar dalam pilihanraya.

    Samalah sebagaimana Umno 'mendera' rakyat yang rata-ratanya berbangsa Melayu beragama Islam di negeri Terengganu sebelum ini dengan merampas royalti minyak petroleum semata–mata kerana Terengganu diperintah oleh PAS pada waktu itu dan kini Kelantan menjadi mangsa kerakusan dan kezaliman mereka sedang mereka membayarnya untuk Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  18. Semua orang boleh dakwa pernah bermimpi jumpa Nabi Muhammad SAW... Tapi bolehkah kita percaya dakwaan itu... Lebih-2 lagi apabila orang yang menghina Rasulullah budak kampung... Serta menghina Rasulullah bertelagah dengan Abu Jahal dan Abu Lahab semata-mata kerana hendakkan kuasa. Aku sekelumit pun tak percaya Nik Aziz bermimpi jumpa Rasulullah... Cerita la nam ploh juta kali aku tetap takkan percaya... Hanya org bodoh sahaja akan percaya...

    ReplyDelete
  19. apabila org kurang berilmu memberi takrifan tentang zuhud..

    kalau ko rasa apa yg ko lihat dlm gambar kt atas tu bnd negatif, ak dh selalu tgk dh kt puak2 umno, malah lebih dari tu.. dgn sepanjang masa nya dengan tuxedo, dgn kot bagai.. dgn kereta mewah bagai.. dgn percakapan pasal ekonomi, pembangunan bagai.. tak penah2 ak tgk puak2 umno duk tekan pasal isu agama ke. yg slalu ak dgr, ekonomi, pembangunan.. buat la bangunan banyak2.. last2 hancur juga kiamat nnt.

    kita ada pilihan, nk pilih org yg pakai baju kot yg slalu cakap pasal ekonomi or org yg pakai jubah yg slalu duk tekan isu agama. ko nk sokong umno lantak ko lah. tp at least jgn dikutuk alim ulama. yg tinggal sekarang ni brape kerat je lg. tq

    ReplyDelete
  20. ...Nik Aziz lahir dalam keluarga bangsawan. Ayahandanya, Tok Ku Nik Mat Alim adalah tokoh hebat dan bukan orang kebanyakan. Anak perempuan Nik Aziz di dalam blognya, Seri Suri juga sering mengakui, mereka adalah keluarga terpilih. Ber’Mecedes’ ke sana ke sini.

    Ya, Mercedes adalah pilihan Nik Aziz sejak dahulukala. Siapa yang mengenalinya boleh menafikan fakta ini? Kebanyakan rakyat Malaysia hanya mengenali Nik Aziz selepas 1990 tetapi saya masih ingat Mercedes baru Nik Aziz pada pertengahan 80 an lagi...

    Baca seterusnya di sini http://kickdefella.net/page/29/

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive