Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, June 20, 2012

Dilema pengundi Melayu atas pagar...

Salah seorang sahabat Facebook Paneh Miang, Akimaru Rendum, telah memberi komen dalam status fb kami yang hakikatnya merupakan dilema kebanyakan pengundi Melayu atas pagar.

Ayat beliau ialah, "nak sokong BN diorang pulun duit cukai den...nak sokong Pas...agamo den digadai eh..."


Pado pendapat sey, kok sekarang maso kurang kuaso pun Pas bulih gadai agamo, permainkan namo Allah & nabi...apo sangatlah dengan duit cukai rakyat...harta negara...dan kedaulatan negara akan datang. Pasti sumo pun akan ranap di bawah Pas.

Ulama' yang memandang dunia kini bersepah dikalangan pemimpin Pas. Segala umpat, keji, hinaan, tuduhan, fitnah dan sebagainya yang pernah Pas lemparkan terhadap UMNO dulu, kini sudah berbalik kepada Pas.

Dilema sama ada mahu pilih UMNO atau Pas sebenarnya bukan satu dilema lagi bagi pengundi Melayu...kerana Pas sudahpun memecahkan tembelangnya yang sebenar.

Cuma terpulang pada kita terbuka fikiran untuk menafsir...

11 comments:

  1. Sekarang ni, UMNO nak gertak Melayu dah tak jalan.......
    UMNO bagi duit, gua sapu.......
    UMNO ada open house, gua pergi...
    Apa UMNO buat gua support...
    Tapi undi tetap PAS.........

    ReplyDelete
  2. UMNO belasah duit negara..abis tu duit mana semua pembangunan..jalanraya..letrik sampai ke pendalaman..sekolah2..

    Kalau betul UMNO benar2 belasah duit cukai..dah lama M'sia bankrupt.

    tengok kedah, kelantan, penang, selangor sapa yg tengah belasah sekarang?

    ReplyDelete
  3. maksud dio cam nihaaa...

    kito kono rasional....orang pas ko...bn ko...apatah lagi dap...

    nak kuaso sobab nak kayo...

    takdo yg lurus pun diorang ni...sebab ni bondo dunio...

    dari sokong pas yg sosek tu...eloklah sokong BN...

    sobab eh...

    "KALAU KORANG BELAJA AGAMO...TAKKAN TAK FAHAM MAKSUD EH MENGAMBIL MUDHARAT YANG LOBIH RINGAN'

    ko marah pasal duit ko pasal agamo ko tergadai?????

    pasal duit semuo orang marah...tak kisah cino india atau melayu....tapi adakah itu matlamat hidup kito...takkkkk!!!

    matlamat hidup kito agamo kita...tak guno pangkat bosar mano...tapi akhirat itu tujuan kito....

    apo gunoeh mengundi PAS kalau nak jatuhkan umno itu matlamat eh...

    tak kisahlah korang nak pulun duit....asalkan AGAMO DEN KORANG TAK KACAU....

    ReplyDelete
  4. Pas sosek...Umno tibai duit...lobih baik den pilih yg tibai duit sobab oghang sosek confirm bukan takat tibai duit...tibai keliling pun dio sanggup. Mudharat lobih ringan ialah Umno. Fin.

    ReplyDelete
  5. Dlm satu bab memang kita disuruh memilih Mudharat paling ringan, itu bahagian yg kecil yang paling besar adalah islam 2 sendiri. terang lagi nyata yg diperjuangkan mereka adalah islam, klu ada kesalahan kita tegur.Mcm mana boleh wujud AGAMA DEN, bukanke islam 2 untuk semua? Sekadar berkongsi pendapat

    ReplyDelete
  6. kalo macam tu kenapa tak ambil pendekatan yang sama terhadap umno, maknanya kalo ada kesalahan kita tegur kerana umno juga islam dan perjuangkan islam sehingga diiktiraf 57 negara islam dan ulama' seluruh dunia? kenapa perlu pas mahu memutuskan silaturrahim memusuhi umno..sedangkan umno saudara sesama islam?

    ReplyDelete
  7. UMNO ni kok ado singgit dio amik 10sen, 90 sen lagi bagi kat rakyat.
    PAS ni kok ado singgit dio amik 90 sen, 10 sen lagi bagi kat rakyat.

    ReplyDelete
  8. pas keluar PR..automatic aku sokong pas....

    ReplyDelete
  9. gile!!!! sapa kata sokong pas tergadai agama... cakap xpakai otak.. gila ke apa... padahal sokong umno yg tergadai agama.. kilang arak bersepah, cukai judi, hiburan yg melalai meluas.. pabenda tue??? aku xfaham la sekarang nie ramai artis yang sewenangnya keluar statement kata kami cari rezeki yang halal...betul ke menyanyi tue halal tue artis perempuan??? nape xde lgsg ulamak umno yg betulkan statement nie??? bkn suara perempuan tue haram didengari untuk bukan muhrim.. ape daaaa

    ReplyDelete
  10. Semua Kerajaan diktator penzalim perasuah dunia telahpun gugur jatuh satu demi satu. Mahathir amat takut nasibnya sama spt Mubarrak. Di zaman Mubarrak, setiap kali pilihanraya umum, dia menang dgn lebih 90% undi rakyat. Rupanya undi tipu.

    Sama juga dengan Malaysia. SPR bantu BN menang dgn berbagai tipu helah. Tanpa bantuan SPR dah lama BN tumbang.

    ReplyDelete
  11. Kepada para pendokong Islam. Percayalah!! Islam tidak akan bangkit berkembang melalui assobiyyah UMNO apatah lagi PERKASA. Parti yg terlalu busuk hingga ke akar umbi (meminjam kata Mahathir), tak mampu lagi membela agama. Melalui Pakatan Rakyat, Islam akan dilihat lebih murni & tulen melalui akhlak, kejujuran, kezuhudan, ketawadukan, amanah & kedinamikannya. Sudah lama Islam di Malaysia dibayangi rasis UMNO. Umat bukan Islam semakin menjauh. 1950 & 60an, berduyun Cina masuk Islam. Malah berduyun serah anak pada orang Melayu. Ramai di antara kita sekarang pun ada darah campuran Cina. Akibat rasis UMNO, generasi muda mereka takut pada Islam. Akhirnya berduyun masuk Kristian. Sebenarnya pemimpin UMNO tak mahu Islam. Hanya akhir2 ini apabila sudah tersepit kerana gejala rasuah membarah parah, maka Islam diguna sbg alat. Wahai para agamawan, janganlah relakan diri anda terusan diperalatkan UMNO. Lebih parah, usah kamu menjual agama kamu demi keduniaan yg ditawarkan UMNO. Ingatlah Islam itu tinggi, tiada yg lebih tinggi daripadanya.

    Percayalah! Dibawah sinar baru Pakatan Rakyat, apabila Islam diperlihat secara murni, akan berduyun2 bukan Islam memeluk Islam. Sekarang pun sudah mendekati & berjinak2 dgn Islam. Maka, jika mereka menerima Allah sbg Tuhan, mengucapkan Alhamdulillah, InsyaAllah dsbnya, usahlah cemburu & curiga. Apabila generasi muda mengarak bendera hijau & melaung takbir usahlah bimbang & risau. Psikologinya, mereka semakin mendekati Kepada fitrah. Mereka semakin mendekati Islam.

    UMNO telah menjadikan orang Melayu berjiwa kerdil & hamba. Hentikanlah. Cukuplah!! Ayuh generasi muda Islam & Melayu. Bangunlah kamu! Maralah dengan semangat & ijtihad baru. Sebarkan dakwah, tarbiyah Islam melalui bi'ah baru yg lebih mesra. PAKATAN RAKYAT. Allahu Akbar!!!

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive