Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, July 18, 2012

Renungan buat puak Syiah

Raja Iran telah memanggil kesemua Ulama' Sunnah dan Syiah, bertujuan untuk mengetahui perbezaan di antara mereka.

Kesemua Ulama' Syiah menghadirkan diri, tetapi seorang Ulama' Sunnah tiba sedikit lewat bebanding Ulama' Sunnah yang lain.

Ulama' Sunnah tersebut berjalan sambil mengepit kasutnya di celah lengannya.


Ulama' Syiah memandang kehairanan sambil berkata, "Kenapa kamu mengepitkan kasut kamu begitu?"

Ulama' Sunnah itu menjawab, "Saya terdengar bahawa semasa zaman Rasulullah S.A.W, Syiah gemar mencuri kasut!"

Ulama' Syiah menjawab, "Mana ada Syiah semasa zaman Rasulullah S.A.W."

Ulama' Sunnah seraya berkata, "Jadi perdebatan kita telah tamat. Kesimpulannya, dari mana datangnya agama kamu?"

20 comments:

  1. terbaek!! ni sape yg bwt cite nieh?? simple and perfect!!

    ReplyDelete
  2. Bodoh sungguh pengepos blog ni.. Dah la tak bagi sumber siapa yang m3mbawa kisah ni. Lepas tu letak gambar mat sabu!

    Bodoh mengalahkan lembu..

    Kau tau tak kisah ini kisah benar yang berlaku pada dilakukan oleh ulama sunnah iaitu Syeikh Ahmad Deejat!

    ReplyDelete
  3. En. Khairul Nadzir... Apa yg bodohnye? Die tulis cerita tu... Ade kata cerita to rekaan ke ape? takde kan? Sesuka Hati nak kata org bodoh macam lembu... yg encik ni sesuka hati terjah org tanpa usul periksa kenapa? Saya rasa encik ni yg bodoh macam lembu? Atau pun encik ni golongan Syiah dan terasa dgn cite ni?

    ReplyDelete
  4. Sah!! Pengepos ini dari gerombolan lembu kondominium tu. Kah kah kah!!

    ReplyDelete
  5. hahaha...typical melayu pas n pgayr...itu orang dah kobaan siapo makan cili confirm teraso podeh eh...kalau dah tahu teraso podeh jangan membodohkan orang....asyik nak monyalahkan oghang yo..cubo faham kan apo isi cerito tu...amik iktibar...islam tu satu ...takdo pocah pocah do...

    ReplyDelete
  6. Yg marah baca cerita ni adalah dari baka Jamnapari milik ladang ternakan kambing rakyat di Kelantan.

    Itu pasal kat ladang tu tak nampak sekor kambing pun sebab dah dilepaskan keseluruh pelusuk Malaysia.

    ReplyDelete
  7. Mat Sabu berfahaman Syiah!!!

    ReplyDelete
  8. rilek r semua,, dia cuma nk nasihat pengepost nie bg rujukan supaya x menyebarkan benda palsu.... pastu gambar mestilah berkaitan.... 2 jer...

    ReplyDelete
  9. Betul ke tak betul ke, boleh dianggap sebagai jenaka saja.

    Bagi yg dapat menyelami apa yg tersirat mungkin dapat menolong dia berfikir secara rasional tanpa emosi.

    ReplyDelete
  10. Kalo dah timb. presiden pun syiah, yang bawah pun ramai la sesat.

    ReplyDelete
  11. Salam kasih!! Apo kobar sumo waghih. Izinkan sey bagi pandangan. Kok elok pakailah. Kok tak kono, kotopikan.

    Lomah umat Islam ni bukan dek mazhab. Tapi dek kurang ilmu & taksub kek mazhab. Kesudahannyo, dek taksub jadilah saling sosek menyosekkan & kapir mengkapirkan. Paling sodih, bunuh membunuh pulak jadinyo.

    Dek risaukan masalah ni, Pemuko2 Islam dunio (lobih 500 orang) dah muafakat cari jalan loraikan. Mereko dah berbincang isu perpaduan umat ni mulai tahun 2005 (di Jordan). Diputuihkan bahwo 2 aliran utamo Syiah (Ja'fari & Zaydi) adalah diiktiraf dari Mazhab Islam.

    Jadi, tuan-tuan yg dikasihi, eloklah ghontikan saling menyosek & mengkapir sesamo umat ni. Elok sesamo mulakan cari penyolosaian. Sapo mulokan, diolah lobih mulio di sisi Allah.

    ReplyDelete
  12. Kadang2 cucu tok perba ni bg pandangan bagus jugak bg den. Tp kenkadang yolah. Lain takleh pakai bonar. Err cucu...apo namo perjumpaan ulama lobih 500org yg kau koba an tu? Siapo ulama yg hadir? Byk syiah ke sunni yg hadir? Bg tarikh yg tepat dan resolusi yg dibuat perjumpaan tu. Link ke apa ado ko? Den bukan apo, nk gak tau siapo 500 ulama yg konon iktiraf syiah tu.

    ReplyDelete
  13. sunnah waljamaah pun takdak semasa zaman rasulullah saw.

    ReplyDelete
  14. Salam kasih Anon 9:43 am. Dek ikhlas waghih nakkan ceghito lanjut, Sey cut & paste petikan berikut. Mudah-mudahan botambah joleh apo sikap kito kek masalah mazhab-mazhab ni. Sey pikir, usahlah dipopanjang laie isu ni. Bak monundo beghak hanyut kito jadi e.. Ini ceghito e.. mudah-mudahan dapek manfaat untuk semuo kito.. InsyaAllah.

    Pada Julai 2005, berdasarkan fatwa yang dikeluarkan oleh 24 ulama’ kanan (termasuklah Sheikh Al Azhar, Ayatollah Sistani dan Sheikh
    Qaradawi), Raja Abdullah II dari Jordan telah menganjurkan satu persidangan Islam antarabangsa yang dihadiri oleh 200 sarjana Islam terkemuka dunia dari 50 negara yang telah mengeluarkan fatwa berikut:

    • Sesiapa sahaja yang patuh kepada salah satu daripada empat Usuluddin Islam mazhab Sunni (Hanafi, Maliki, Shafei dan Hanbali), dua Usuluddin Islam mazhab Syiah (Ja’fari dan Zaydi), Usuluddin Islam mazhab Ibadi dan Usuluddin Islam mazhab Thahiri adalah seorang Islam. Mengisytiharkan seseorang itu sebagai murtad adalah mustahil dan tidak dibenarkan.

    • Terdapat lebih banyak persamaan antara pelbagai mazhab Usuluddin Islam berbanding dengan perbezaan antara mereka. Pengikut lapan mazhab Usuluddin Islam ini bersepakat dalam perkara prinsip asas Islam.

    • Semua percayakan Allah (Tuhan), dimuliakan dan ditinggikan, esa dan unik; al Quran itu suci dan wahyu yang dipelihara dan dilindungi oleh Allah, dimuliakan serta tiada sebarang perubahan dan pindaan; dan Muhammad s.a.w adalah Rasul dan Nabi untuk semua manusia.

    • Semua bersetuju mengenai lima rukun Islam: mengucap dua kalimah syahadah; solat; mengeluarkan zakat; berpuasa di bulan Ramadhan dan menunaikan haji ke Mekah. Semua bersepakat mengenai rukun Iman: percaya kepada Allah, Malaikat, Al Quran, Rasul, Hari Kiamat dan Qada dan Qadar.

    • Ketidaksepakatan antara ulama antara lapan mazhab Usuluddin Islam itu hanya pada cabang agama (furu’) dan beberapa asas (usul) [agama Islam]. Ketidaksepakatan tentang cabang agama (furu’) adalah satu rahmat. Lama dahulu dikatakan bahawa kepelbagaian pendapat dalam kalangan ulama adalah satu rahmat.

    Fatwa itu diterima dengan sebulat suara di sidang kemuncak Pertubuhan Kerjasama Islam di Mekah pada Disember 2005 dan oleh enam perhimpunan ulama’ Islam antarabangsa lain, kemuncaknya dengan Akademi Fekah Islam Antarabangsa yang berpusat di Jeddah pada Julai 2006.

    Jumlahnya, lebih 500 ulama’ Islam terkemuka dari seluruh dunia menerima dengan sebulat suara fatwa dan Mesej Amman. [Kunjungi laman sesawang rasmi Mesej Amman (Amman Message) untuk senarai lengkap mereka yang menerima fatwa itu].

    Resolusi 152 Akademi Fekah Islam Antarabangsa, Islam dan Satu Ummah, dan mazhab Usuluddin Islam, menyeru supaya diketepikan ketidaksepakatan antara orang Islam, menghormati antara satu sama lain, menguatkan hubungan persaudaraan dan tidak membenarkan perpecahan dan campurtangan luar.


    Read more: http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2012/07/18/tv-hijrah-semai-perpecahan-umat-islam/#ixzz217ftfbYj

    ReplyDelete
  15. ohhh...persidangan yang itu. yang wakil ulama malaysia antaranya kj dan anwar ibrahim tu ya? ohhh...pahamlah sey. agaknya drpd lebih 500 ulama yg hadir tu...berapa ramai yg betul2 ulama macam kj dan anwar tu ya? just wondering.

    ReplyDelete
  16. Hai Anon 11:40 pm!! Den oun heran kek ekau ni.. Kok botul info CTB tontang Sidang di ateh tu, tak kirolah sapo nang poie dr Malaysia. Sopaham den, Nuar maso tu dlm jel laie kan? Camno pulak dio ado? Nang motan e, tokoh2 ulamak dunio - yusup qardawi dll ado samo. Janganlah kito panatik politik bonar pulak. Nang elok tu kito terimolah, hatta dr musuh politik kito. Kok den silap mintak maap. Lah yo?

    ReplyDelete
  17. Untuk Khairul tu. ...Mana ada Sheikh Ahmad Deejat? Ahmad Deedat adalah!!.

    ReplyDelete
  18. KHAIRUL NADZIR tu maaf la...aku nampak penyokong Mat Sabu..jangan-jangan satu geng jugak. Biasanya gitulah...maaf jangan marah.

    ReplyDelete
  19. hai waghih den anti syiah.. sompek jugak buek sorkap jarang? baru kito stat puso ha.. he he he...

    ReplyDelete
  20. cerita ni kan kisah Syeikh Ahmad Deedad semasa ada sesi perdebatan tentang Ahli snnah dan syiah.. S Ahmad Deedat yg keluarkan kenaytaan ni..

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive