Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, July 2, 2012

UDA 'Bunuh' Peniaga Melayu BB Plaza

BB Plaza sebuah pusat komersil Melayu sedang digadai oleh UDA. Apakah ini agenda miskin asuhan Kerajaan Barisan Nasional? Atau ini Agenda Miskin Perangai "pemikir dan orang yang dibayar gaji oleh Kerajaan Barisan Nasional untuk memberi pilihan kepada peniaga Melayu di BB Plaza?

Implikasinya diberikan pilihan berat sebelah. Iaitu andai Tradewinds Berhad (milikan TS Syed Mokthar Bukhari) bergabung dengan UDA Holdings Berhad, maka akan dibangunkan semula BB Plaza Imej Baru. Manakala, para peniaga Melayunya diberi pilihan/keutamaan...Bila?

Lain kali kalau nak buat sesuatu yang boleh mengugat kekuatan UNDI dan sokongan peniaga Melayu khasnya di Kuala Lumpur, berilah lokasi strategik untuk tempatkan mereka dulu. Jangan nyahkan mereka, belakang suruh depa fikir "nak meniaga kat mana". Apa punya bangang pemaju MELAYU "UDA Holdings Berhad nie" atau ini melambangkan tidak cerdiknya Nur Jazlan Mohamed, Pengerusi UDA!

Harus diingat, peniaga Melayu ini paling tidak sudah lebih 20 tahun bertapak di BB Plaza. Apalagi yang punya gerai makan di sana. Punya banyak shopping mall keliling BB Plaza, apakah UDA Holdings begitu naik benak dalam urusan penempatan semula mereka? Kumpulan peniaga ini perlu diberikan saguhati dan pampasan darurat jika wujud istilah demikian.

Sebenarnya, 15 tahun lalu senario yang hampir sama "bakal" dialami oleh para peniaga Pasar Ampangan, Seremban. ADUN Ampangan semasa Makcik Derma Taksiah telah berusaha untuk tidak bersetuju dengan agenda merobohkan Pasar Ampangan untuk tujuan kompleks komersil, walaupun agenda tersebut pada peringkat awal telah "diangguk" oleh beliau. Masuk ADUN Ampangan Zakaria Nordin selama 10 tahun, diangkat sekali lagi oleh pemaju yang rakus dan tamak haloba, namun tindakan para peniaga Pasar Ampangan jelas dengan memberi amaran dan ingatan MERAH, kiranya ADUN dan Kerajaan Negeri bersetuju, tanpa memikirkan urusan penempatan semula yang strategik peniaga Pasar Ampangan, maka DUN Ampangan akan dikuasai oleh PAS.

Akhirnya dalam PRU-12, PKR kuasai Ampangan dengan kemenangan Cikgu Rashid Mental, yang akhirnya terus keliru dalam Dewan apabila menjadi "balaci dan keldai" Freemasonary bilamana dengan penuh selamba mencadang usul supaya pembacaan talkin semasa acara pengkebumian umat Islam dibatalkan kerana dalam talkin itu ada menyentuh tentang cacing dan ulat yang memakan badan jenazah.

Pembaca Paneh Miang yang budiman, peristiwa tidak puas hati peniaga BB Plaza ini bakal menjadi barah kepada isu-isu utama BN di Kuala Lumpur. Mekanisme yang berkesan mesti dicari oleh UDA Holdings Berhad dan Kementerian Kewangan Malaysia, juga MRT Corporation. Jangan dek sebab pembangunan, kau nak gadaikan makna "Perkara 153: Perezapan Kuota Bumiputera" dan erti "Kepentingan Ekonomi Bumiputera" merujuk kepada 70 perengan resolusi Kongres Ekonomi Bumiputera pada 7 Jun 1965.

6 comments:

  1. Den dah kobarkan lamo dah. Nang jahanamkan bangso kito ni, bukan bangso lain. Bangso kito jugak. Bangso Melayu nang di ateh tu, sumo pikir caghik bokal kayo rayo untuk tembolok sendiri ajo. Kito sumo di bawah ni, takkan di apeknyo do. Percayolah cakap den ni.

    Dah pulak tu, nang di ateh tu, tak kirolah Melayu, Cino, India, Iban, Kedazan, saling saling bersatu padu mengsonglap duit harto kito ni. Dopan kito, bukan mainlah cakap nak belo bangso dan agamo, siap pulak kutuk pembangkang khianat laknat segalo sumpah seranah. Tapi, dibelakang kito, bersatupadu pulak dengan tokeh2 china amal rasuah sonaglap duit rakyat. Cth paling baik: Kes PKFZ tu (gabungan pemimpin Melayu + Cina + India (UMNO, MCA + MIC).

    Tengoklah kes permit teksi tu. Sorang kroni montori dapek 1000 permit, 1000 pemandu teksi jadi khadam mengkayokan dio sorang. Bilo Pakatan Rakyat cadang nak bagi permit kek setiap pemandu, barulah PM Najib akui silap & nak kaji caro baru bagi permit teksi. Tapi, den raso, dah terlambek dah. Den nampak2, sumo pemandu tekni, anggok di dopan, geleng dibelakang. Dia oghang dah sokong Pakatan Rakyat dah.

    Dalam kes BB Plaza ni, percayolah cakap den ni. Semuo di ateh tu, ado saham masing-masing.

    Dah lotih den, memikirkan hal ni. Nampak e, takdo jalan lain. Kali ni kito sokong Pakatan ajolah. Biar dio raso dan sodar diri. Padan muko dio.

    Nang bonar e.. Nang di ateh tu menindeh kito, sobab kito ni luruih bondul bona. Macam korbau dicucuk hidung. Tunjukkan bolang kito. Kitolah yang bosarkan dio.

    Jadi, kuaso di tangan kito. Bukan di tangan dio. Bangkitlah rakyat semuo.

    ReplyDelete
  2. SHAH ALAM: Penyanyi pop yeh yeh, Datuk Jefrydeen Imbrom Soekaman, adalah antara 20 penerima surat hakmilik tanah daripada Kerajaan Selangor di Kampung Melayu Subang Tambahan di sini, semalam.

    Beliau yang menetap di kampung tersebut sejak 1996 mengucapkan rasa syukur kerana impiannya bagi memiliki hak kepada tanah yang diduduki akhirnya tercapai, lapor mediaselangorku.

    “Saya berasa syukur dan gembira kerana menunggu lebih 10 tahun dan akhirnya ia menjadi kenyataan.

    Terima kasih kepada Kerajaan Negeri yang prihatin akan masalah ini serta meluluskan permohonan saya.

    Sebelum ini saya pernah memohon beberapa kali sejak 1999 tetapi gagal,” kata penyanyi 65 tahun yang popular dengan lagu “Kenanganku”.

    ReplyDelete
  3. Saya rasa peniaga di BB Plaza tu dah lama berniaga disitu, jadi mereka dah lama menikmati subsidi terutama sewa yang lebih murah daripada kedai2 disekeliling. Oleh itu pada hemat saya, jika mereka masih lagi berniaga disitu, maknanya mereka telah pun membuat duit selama ini. Kalau tidak mereka dah lama bungkus.

    Oleh itu saya cadangkan mereka mula membuka langkah untuk berniaga atau bersaing dikawasan lain.

    Sekiranya BB Plaza dibangunkan semula, berilah peluang kepada peniaga2 baru untuk menambahkan usahawan dan peniaga bumiputra. Itulah sebenarnya wawasan yang lebih baik, menambahkan jumlah usahawan2 bumiputra.

    ReplyDelete
  4. Sy setuju sgt dgn cdgn Layman. Satu cadangan bernas.

    Masalahnya mereka yg dpt projek di atas tu lazimnya semua kroni pimpinan UMNO + MCA + MIC belaka. Mereka berjuang kunun utk kaum masing2 tapi bersatu padu songlap harta rakyat. Dibantu pulak dgn bilion & ratusan juta pinjaman atau subsidi duit rakyat.

    Tengoklah apa jadi pada kes MAS (Tajuddin Ramli) Lembu Kondo (Kak Jat) atau PKFZ (Ling Leong Sik) & puluhan skandal lain. .

    ReplyDelete
  5. PEMIMPIN UMNO SAPU TANAH RAKYAT
    2 Jun 2012.

    Pemimpin Umno bahagian Tanjung Karang didakwa telah menyalahgunakan kedudukan mereka untuk membeli tanah daripada pentadbiran Umno negeri sebelumnya pada kadar yang terlalu murah. Tanah seluas 0.437ha tersebut dijual kepada UMNO Bahagian pada kadar hanya satu ringgit bagi satu kaki persegi pada November 2001.

    "Harga asal tanah tersebut adalah lebih daripada satu juta ringgit, tetapi ia akhirnya dijual pada harga hanya RM47,039.

    Menteri Pertanian Datuk Noh Omar telah dicabar sama ada memulangkan kembali tanah tersebut atau membayar pampasan kepada kerajaan negeri bagi kerugian dalam pendapatan.

    ReplyDelete
  6. SABAR TAQWA PENCETUS REZEKI

    Anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa (gambar) berkata, sebelum ini bijih besi tersebut dieksport ke China melalui pelabuhan di Kemaman dan Kuantan yang melibatkan kos agak tinggi.

    “Namun sekarang bijih besi tersebut dieksport melalui pelabuhan di Tok Bali yang ternyata lebih menjimatkan kos pengangkutan,” katanya menjawab soalan Abdul Latif Abdul Rahman (PAS-Mengkebang) pada persidangan Dun hari ini.

    Beliau berkata, hasil royalti tersebut dijangka dapat menampung kos pembinaan pembinaan lebuh raya rakyat Kuala Krai-Kota Bharu.

    Menurutnya daripada hasil royalti besi sekurang-kurangnya dapat menampung bayaran tertunda projek lebuh raya berkenaan yang ditetapkan dalam masa 25 tahun.

    “Kita telah berusaha memecahkan benteng kongkongan dan halangan oleh kerajaan pusat sebelum ini. Idea yang dicetus Menteri Besar bagi mengamalkan konsep wakaf sebagai satu nilai tambah.

    “Usaha itu ternyata mendapat sambutan menggalakkan biar pun promosinya belum dilakukan secara meluas, namun dana yang disumbang secara online sekarang sebanyak RM430,000,” ujarnya.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive