Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Tuesday, February 5, 2013

Hanya di Harakah...

Islam meletakkan ilmu sebagai asas bagi pembangunan diri manusia. Kalimah Iqra itulah cetusan awal, wahyu pertama yang diperintahkan oleh Allah SWT kepada Rasulullah SAW agar disuburkan budaya membaca dalam kalangan umatnya (rujuk Al-'Alaq: 1-5).

Berdasarkan ayat ini, Imam al-Qurtubi menyatakan bahawa wahyu yang pertama ini adalah perintah Allah yang dituju kepada Nabi SAW dan umat manusia seluruhnya. Ini menunjukkan bahawa membaca, menulis dan mencari ilmu pengetahuan adalah kewajipan yang wajib dilaksanakannya. Ia merupakan dasar utama yang dituntut Islam bagi membangunkan diri insan.

Amalan membaca merupakan proses memperkayakan maklumat, memantapkan fikiran dan mendewasakan tindakan.

Walaupun kita tidak pernah melancong ke negara-negara lain di dunia, namun dengan membaca kita mampu 'merantau' mempelajari budaya kehidupan masyarakat sedunia tanpa perlu berbelanja lebih.

Menelusuri portal-portal berita yang terdapat di Malaysia, kita akan dapati kebanyakan portal dibahagikan kepada beberapa segmen seperti segmen Nasional, Wilayah, Luar Negara, Ekonomi, Politik, Hiburan, Perniagaan, Sukan, Pendidikan, Sains, Rekreasi, Gaya Hidup, Rencana etc. Melalui segmen-segmen sebeginilah akan memberi kita pelbagai manfaat dalam kehidupan seharian seperti penjanaan idea, kemahiran berfikir dan berkomunikasi.

AKAN TETAPI, jika kita menerjah portal pembangkang seperti Haprakah Daily, Sosial Keadilan, Malaysiakini, TMI etc., segmen yang wujud hanyalah POLITIK...POLITIK...POLITIK! Tiada cerita lain selain politik..seolah rakyat Malaysia hanya hidup dengan politik semata. Berita politik yang dipaparkan pula kebanyakannya cerita fitnah, adu domba dan hasutan untuk memecah-belahkan rakyat Malaysia. Tiada langsung manfaat seperti penjanaan idea, kemahiran berfikir atau mendewasakan tindakan yang mampu diperolehi apabila membaca portal pembangkang. Fikiran pembaca portal pembangkang akan jadi sempit, bebal dan taksub memkhinzir buta.

Jika ada pun manfaat hanya untuk kehidupan seksual ahli Pas dan Pkr melalui iklan-iklan sebegini;




Justeru kita perlulah sentiasa menyuburkan budaya membaca di semua peringkat serta menjadi contoh dalam merealisasikan budaya membaca dalam masyarakat. 

Galakkanlah anak-anak kita membudayakan amalan membaca bahan-bahan yang bermanfaat dan bukannya membaca perihal fitnah, adu domba dan hasutan untuk memecah-belahkan masyarakat tajaan portal Haprakah Daily, Sosial Keadilan, Malaysiakini, TMI etc.

14 comments:

  1. Sdr,
    Perkara yang betul dalam Harakah itu hanya catitan tanda waktu solat,yang lain benar saperti yang anda catitkan.

    ReplyDelete
  2. Hanya di Utusex Malaysia, TV 3 suku, Berita Hairan, yang tidak memgeluarkan kenyataan Mahathir bahawa yang tinggal dalam UMNO hanyalah mereka yang bebal dan telah rosak hingga ke usus sebab UMNO menyekat kemasukkan orang professional dan bijak pandai. Maka yang professional dan bijak pandai telah lari masuk PAS. Jika kita berpegang kenyataan Mahathir tersebut dan yakin akan kebenarannya kerana Mahathir adalah presiden UMNO selama 22 tahun, maka kita sudah tahu parti mana yang akan kita undi kelak. Kepada pengikut pengikut UMNO dalam blog ini, tak payahlah bagi pendapat kerana kenyataan Mahathir telah menggambarkan bahawa anda semua adalah bangang, bodoh dan telah rosak hingga ke usus. Jadi terima sajalah dan hormatlah kepada Mahathir jika anda mahu selamat.

    ReplyDelete
  3. Alahai Jang diatas ini,den tengok kalau kau bagi komen mesti quote Mahathir kutuk UMNO.lopeh tu tuduh orang bangang.Kau jangan suka main cakap bangang ni,besok ia nyo lokek kalau tak pada kau io akan lokek kek anak cucu kau.Kito orang pun dah tahu parti mano nak diundi,tak payahlah kau nak bagi tau undi kau.Tapiu den sebonarnyo suko melayn kau ni sobab dapat lawak free baco komen kau.Agak nyo macam manalah kau kek rumah dengan isteri bilo dio tanyo soalan kau jawab perkaro yang tidak kono mongono dengan topik dio tanya.Itu baru BANGANG.

    ReplyDelete
  4. Sekarang terbukti benar seperti apa yang Mahathir cakap mengenai apa yang tinggal di dalam UMNO bila Anon 10.06 memberi pendapat seperti di atas. Kasihan ....ini saja yang tinggal pada UMNO dan pengikutnya.Bebal, bodoh dan busuk hingga ke usus. Kasihan........

    ReplyDelete
  5. Eh Jang,
    Kau tau ko den ni ahli UMNO,kau ingat semua orang yang tulis di blog ni ahli UMNO ko.Itu sobab kito tak emotional macam kau.Kalau UMNO buat terok kito homtam dio macam kito buat pado 2008.Lain lah macam kau jontik sikit pasal parti yang kau anuti molonting,macam lalat hijau.Siapa yang dulu membangankan,membebalkan,membodohkan dan membusukan orang lain.Dah kono tipu hidup-hidup masih tak sodar lai dan itu memang BANGANG.Dengan tersingkirnya Dr Hassan Ali dan kemungkinan Nasharuddin maka akan tinggallah spesis BANGANG macam Mat Sabu dan ini termasuk kau.Tak payahlah nak kesian kat den,hanyo den kesian terutama kepada saudaro sakan kau yang ado sosdaro se BANGANG macam kau....Malu den

    ReplyDelete
  6. Kasihan orang nogori, macam Anon 2:50, kau telah rosakkan bahasa malaysia yang di ajar di sekolah. Saya dah kata, kalau setakat SPM, kuli batak atau ijazah kelas dua, tak payah lah bagi pendapat. Hanya menampakkan kebodohan kamu...Kasihan

    ReplyDelete
  7. Den pun ahli UMNO. Tapi, den nampak memang nang tinggal dlm UMNO ni memang bangang2 ajo..

    Bukan itu ajo.. Berkawan pulak dengan SYAITAN YANG DIKENALI..

    Ini den tak buleh tahan.. maklum berkawan dengan syaitan...

    Den tak tunggu laie doh..

    CABUTTTTTTT.....

    ReplyDelete
  8. "Den pun ahli UMNO." Hahahaha. Kakakaka. Wahahahahahaha. Menyamar basi. Kehkehkehkeh...

    ReplyDelete
  9. Hahahahahaha
    Kakakakakakakaka
    Wahahahahahaahahhaha
    Kehkehkehkehkehkehkehkehkeh

    Itulah dia SYAITAN YG DIKENALI...

    kihkihkihkihkihkihkihkihkihkihhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  10. golak nak sodap an ati ko anon 733. kesian. heheh.

    ReplyDelete
  11. itu bukan gelak sedapkan hati bro. itu gelak malu sebab kantoi konon mengaku ahli umno. hahaha. cai..cai.

    ReplyDelete
  12. Dah Nama pun Surat Khabar politik. Tapi Cuba baca edisi cetak, Ada je pun tazkirah, sirah dan lain2.

    ReplyDelete
  13. anon 6.00
    Setakat nak bori komen dalam blog tak payah ado ijazah ,tapi den rasolah den ni masih ada otak sebab tak macam kau yang dah kono tipu hidup-hidup masih nak sokong,itu memang sah BANGANG,Setakat ni lah den tengok komen kau tak ado pun yang berkeluati intelektual malainkan mengutuk orang.Tapi macam den kato dulu den memang suko layan kau sobab gelagat kau dah menjadi satu hiboran bagi den tapi den tak nak tunjukkan den golak sorang dalam blog nanti kau tuduh den biol lak sebab favourite kau suko melabel orang.

    ReplyDelete

Blog Archive