Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, May 15, 2013

Saya Kesal - Tun Mahathir

MARILAH BERSAMA LUANGKAN MASA UNTUK MEMBACA TULISAN TUN MAHATHIR. MENGAPA TUN MAHATHIR SEDIH?

SAYA sedih. Bukanlah saya berharap kerana kesedihan saya akan menarik simpati sesiapa. Hanya saya ingin menyatakan perasaan saya- perasaan apabila melihat kaum bangsa saya, orang Melayu, begitu sekali tidak tahu bersyukur, begitu sekali mudah lupa, begitu sekali mudah dipengaruhi dan diperalat oleh orang lain sehingga sanggup memburukkan bangsa sendiri.

Bagi generasi yang dilahirkan selepas merdeka tentulah mereka tidak merasai sendiri kehinaan yang dialami oleh orang Melayu semasa mereka dijajah dahulu. Tetapi takkanlah mereka tidak baca sejarah bangsa mereka.

Jika mereka sudah lupa, jika mereka tidak dapat memahami pahit maung, pedih perit bangsa yang dijajah, izinkan saya yang biasa dengan tiga penjajahan bercerita sedikit berkenaan orang Melayu semasa dijajah.

Rata-rata mereka miskin, tidak berilmu pengetahuan, tidak memiliki apa-apa kecekapan, tidak terdaya mempertahan negeri-negeri mereka. Mereka terpaksa bertuankan orang putih Inggeris yang mereka terima sebagai Tuan mereka di negeri mereka sendiri. Mereka bukan tuan rumah. Mereka sebenarnya hamba rumah yang diduduki orang lain.

Orang putih, secara terbuka menyatakan orang Melayu adalah bodoh dan malas, tidak mampu menyumbang apa-apa kepada pembangunan negeri-negeri mereka. Mereka hanya layak jadi pemandu kereta dan orderly atau budak pejabat atau kerani. Mereka dianggap tidak berkebolehan melaksanakan apa-apa kerja yang dipertanggungjawab kepada mereka. Orang asing dari India dan Cina perlu dibawa masuk untuk mengatasi masalah Melayu malas dan tidak cekap.

Datang Jepun. Orang Melayu hilang jawatan perkeranian dan jawatan-jawatan rendah yang lain. Mereka terpaksa jadi penjual pisang di tepi jalan - kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Jika tidak tunduk serendah mungkin apabila lalu di hadapan askar Jepun, mereka dipaksa tatang ketulan batu yang besar sehingga mereka pening dan jatuh. Mereka diarah panjat pohon kelapa untuk dapat buah kelapa bagi askar Jepun. Jika gagal mereka ditempeleng dan terbongkok-bongkok meminta maaf daripada askar Jepun.

Tanpa bertanya sedikitpun akan pandangan orang Melayu sebagai pemilik negeri-negeri Melayu, Jepun menghadiahkan empat buah negeri Melayu, iaitu Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu kepada Siam, kerana membalas budi Siam.

Di bawah pemerintahan Siam, orang Melayu diarah supaya menghormati lagu kebangsaan Siam dan bendera Siam. Saya lihat sendiri seorang orang tua Melayu yang tidak turun basikalnya semasa lagu kebangsaan Siam dimainkan, ditendang di kepala oleh askar Siam apabila lagu berhenti dan ia jatuh terlentang di atas jalan. Saya dan beberapa Melayu lain tidak berani menolong orang tua yang telah jatuh. Kami bangsa yang dijajah dan boleh ditendang oleh sesiapa yang menjajah bangsa kami. Jangan siapa tolong.

Kemudian, British kembali dan raja-raja Melayu diugut akan diturunkan dari takhta mereka jika tidak tandatangan perjanjian Mac Michael supaya negeri-negeri Melayu diserah secara langsung kepada British. Dan raja Melayu pun tandatangan dan diturunkan pangkat kepada kadi besar negeri mereka.

Cadangan Malayan Union British bertujuan menamatkan negeri-negeri Melayu sebagai Tanah Melayu, milik orang Melayu. Ia akan jadi milik siapa sahaja yang mendapat taraf rakyat Malayan Union milik British.

Dalam keadaan orang Melayu begitu miskin, daif dan tidak berilmu pengetahuan, tidak memiliki apa-apa kecekapan, tidak mempunyai senjata, tidak tahu berniaga, sudah tentu mereka akan menjadi kuli dan hamba kepada orang lain yang lebih pintar, lebih cekap dan lebih kaya daripada mereka. Sudah tentu tidak akan ada Tanah Melayu, tanah tumpah darahnya orang Melayu. Mereka akan jadi bangsa yang tidak bernegara, tidak bertanahair. Tidak ada masa depan bagi mereka.

Alhamdulillah. Di saat itu mereka tiba-tiba sedar. Berkat beberapa kerat di antara mereka yang terpelajar yang tahu akan malapetaka yang menanti bangsa mereka, mereka ketepikan sikap kenegerian mereka dan kesetiaan kepada raja masing-masing atau kepada keturunan mereka. Mereka bersatu dan bangun menentang rancangan Malayan Union British. Perpaduan Melayu yang tumpat ini, pendirian mereka yang tidak berbelah-bahagi berkenaan penolakan Malayan Union memaksa British gugurkan rancangan mereka dan kembalikan negeri-negeri Melayu bersama Pulau Pinang dan Melaka yang dimiliki British kepada orang Melayu. Maka terselamatlah orang Melayu dan negeri mereka.

Malangnya sekembalinya sahaja Semenanjung Tanah Melayu ke tangan orang Melayu, maka bermulalah rebutan untuk nikmat yang datang dengan pemerintahan sendiri, khususnya untuk menjadi ahli dalam dewan-dewan negeri dan dewan undangan Persekutuan. Keahlian ini menjanjikan pangkat, elaun dan lain-lain kemudahan.

Untuk bekerja sebagai budak pejabat memerlukan kelulusan tertentu. Tetapi untuk menjadi Yang Berhormat, menteri, bahkan Perdana Menteri tidak memerlukan apa-apa sijil atau kelulusan. Yang kecewa, yang tidak dapat nikmat yang dikejar lupa akan nikmat perpaduan dan mereka tinggalkan UMNO untuk tubuh kesatuan mereka sendiri. Dengan ini mereka akan dapat dicalon oleh parti mereka untuk bertanding dalam pilihan raya yang akan datang.

Kumpulan pertama yang menubuh parti serpihan terdiri daripada ulama dalam UMNO yang kecewa kerana permintaan mereka supaya 10 daripada mereka dicalonkan oleh Tunku Abdul Rahman ditolak olehnya dan hanya satu sahaja yang diberi kepada kumpulan ini.

Tetapi Tuhan Maha Kaya. Rata-rata orang Melayu terus menyokong UMNO yang mana ini memberi kemenangan kepada UMNO dan rakan-rakannya. Demikianlah besarnya sokongan ini sehingga British terpaksa serah kuasa kepada Perikatan ciptaan UMNO. Jika Parti Islam mendapat lebih daripada satu kerusi, nescaya kemerdekaan tidak tercapai pada 1957.

Tanpa merampas hak orang lain, pemerintahan yang bertunggak kepada Melayu berjaya membangunkan negara dan memberi kepada bangsa Melayu dan bumiputera lain pelajaran, latihan dan peluang yang tidak pernah dinikmati oleh mereka semasa dijajah.

Berkat semua ini maka terpulihlah maruah bangsa Melayu. Alhamdulillah.

Ramalan bahawa pemerintahan yang dipimpin Melayu ini akan merampas hak dan harta kaum lain tidak menjadi kenyataan. Sebaliknya pimpinan yang diterajui Melayu berjaya memajukan negara sehingga dikagumi dunia.

Semua ini terang dan nyata. Dunia akui kebolehan orang Melayu yang memimpin Malaysia. Tetapi mereka belum sampai ke tahap bersaing dengan kaum lain terutama dalam bidang perniagaan dan perusahaan.
Malangnya kejayaan yang sedikit ini telah menjadikan mereka bongkak dan tamak. Rebutan kuasa antara mereka terus berlaku dan rebutan yang berpunca kepada ketamakan individu tertentu menyebabkan perpecahan dan serpihan daripada parti utama mereka.

Mereka yang kecewa kerana gagal merebut tempat menghasut ahli-ahli dan pemimpin kerdil untuk menyertai mereka, untuk menjayakan hasrat sempit mereka merebut kuasa, terutama untuk menjadi Perdana Menteri. Untuk ini mereka membohong, menyalahtafsir agama, menyokong orang lain yang tidak suka melihat orang Melayu meraih walaupun sedikit kekayaan, kedudukan dan nikmat yang terdapat di negara ini.

Hasilnya ialah perpaduan Melayu diganti dengan perpecahan. Orang Melayu yang dahulu digeruni oleh British kerana kukuhnya perpaduan mereka, sekarang berpecah kepada tiga kumpulan kecil yang terpaksa mengemis untuk mendapat sokongan orang lain termasuk mereka yang menentang segala usaha untuk mengimbangkan kedudukan orang Melayu dengan kaum-kaum lain.

Sokongan orang lain ini tidak diberi secara percuma. Jika mana-mana daripada parti Melayu ini memenangi pilihan raya dan mendirikan Kerajaan, tak dapat tidak Kerajaan ini akan terpaksa mengikuti telunjuk orang lain. Melayu tidak lagi akan menjadi tunggak kepada pemerintahan negara yang mereka rela berkongsi dengan orang lain. Mereka akan jadi puak minoriti dalam pakatan yang mereka sertai. Inilah yang akan terjadi hasil perpecahan orang Melayu.

Siapakah yang membawa malapetaka ini. Tak lain tak bukan malapetaka ini dibawa oleh orang Melayu sendiri - orang Melayu yang tamak, orang Melayu yang kurang pintar, orang Melayu yang mudah dipengaruhi nafsu, yang mudah dikuasai oleh perasaan benci apabila dihasut.

Orang Melayu sudah lupa akan betapa hinanya mereka semasa dijajah dahulu. Mereka tidak pun mengakui akan nikmat yang banyak yang dinikmati oleh mereka setelah merdeka dan mereka menerajui Kerajaan - Kerajaan Malaysia merdeka.

Oleh kerana lupa dan tidak bersyukur, mereka rela supaya perpaduan yang memberi kekuatan kepada mereka dimusnahkan. Mereka sanggup dipecah dan dipisah daripada kuasa yang sedikit yang ada pada mereka.

Sebab inilah yang saya sedih. Bangsa saya jelas tidak dapat menangani kejayaan. Bangsa saya mudah lupa. Bangsa saya tidak tahu bersyukur. Bangsa saya tidak tahu mengambil iktibar daripada nasib yang menimpa kaum sebangsa yang hari ini tinggal di wilayah yang dikuasai orang lain.

Jangan bersedih dan bersimpati dengan saya. Bersimpatilah dan bersedihlah dengan diri sendiri, dengan anak cucu yang akan alami masa depan yang gelap kerana kita tamak dan begitu benci kepada bangsa dan pemerintahan oleh kita sendiri.

*********

AMBIL PENGAJARAN DARIPADA PEMIKIRAN INSAN BERUSIA 87 TAHUN INI.

Ulasan perjalanan belia Pak Sedaro 40 tahun lalu,  ziarah lebih 60 buah negara dunia membawa kepada pengukuhan bahawa:

1. Umat Melayu selagi belum rajin dan tekun mencari guru dan menuntut ilmu secara bertalaqi, maka Melayu akan mundur.

2. Kebijaksanaan Pendeta Za'aba yang disyarah dengan panjang lebar dalam makalah Al-Ikhwan bertarikh 16 Mac 1927 dan 16 Mei 1927, gamaknya masih benar dan tepat. Bahawa, Melayu itu miskin ilmu, miskin harta, miskin akhlak, miskin hayat & roh. Umat Melayu masih tidak sedar bahawa BAHAYA SEDANG MENUNGGU DI GIGI JALAN PILIHANRAYA DAN sepanjang 2013-2018.

3. Umat Melayu mesti disentak dan dipaksa untuk faham makna Tamadun dan Bangsanya, dari keturunan Bani Malayuwiyah, darah Nabi Ibrahim a.s. bersama Siti Qaturah. Umat Islam masa kini, begitu kufur menikmati dzat-dzat kemerdekaan yang baru berusia 56 tahun. Mungkin, Melayu sudah mampu menjawab soalan Allah sebanyak 32 kali, "Yang mana satu wahai manusia dan jin, nikmat-nikmat Tuhanmu yang hendak engkau dustakan?" dalam surah Ar-Rahman.

15 comments:

  1. Dah la jangan merapu,zaman dia dah abis....

    ReplyDelete
  2. Orang yang hebat akan hidup sepanjang zaman. Yang akan habis ialah orang yang gila berbohong macam Anwar Ibrahim...

    Sejarah telah menyaksikan ramai pembangkang yang gila macam dia. Tapi mereka akhirnya hanya dikenang oleh kelompoknya sahaja...tu pun sekali sekala.

    ReplyDelete
  3. Tak abis2 bawa sentimen lama. Waktu dia jadi PM bagus sgt ke. Apa yg jadi sekarang hasil drpd kerja buat beliau. Apasal waktu dulu dia tak betulkan keadaan supaya org melayu bersatu. Piirah. Siapa yg mengayakan YTL, Ananda dsbgnya. Melayu bersatu atas asas apa? Asas yg kukuh ialah Islam. Ada ke dia buat mcm tu. Yg dibuatnya ialah pecah belah org Melayu. Hipokrit punya manusia.

    ReplyDelete
  4. Paneh Miang,
    Kau masih dibuai mimpi-mimpi lama.patut la kau jenis melayu mudah lupa....

    ReplyDelete
  5. Dibawah pemerintahan Melayu Mahathir ----- orang Melayu di tindas jadi hamba abdi seumor hidup di FELDA,
    ----- dimiskinkan kerana korup nya Mahathir dan kroni - elit UMNO,
    ----- orang Melayu jadi hamba abdi dengan upah gaji RM600.00 berkerja sebagai Minah Kilang,
    ----- orang Melayu dirompak kerakyatan dan diberikan kepada orang asing,
    ----- orang Melayu dihilangkan sebahagian harga diri dengan LUPuT nya Tulisan Jawi,
    ----- orang Melayu dihalang belajar agama di sekolah-sekolah Agama Rakyat yang di tutup oleh UMNO
    ----- orang Melayu disisih dari kawasan Bandar hanya memntingkan kroni tauke China dan India yang mem"bayar" kehidupan UMNO ....



    DAN yang lebih DAHSYAT lagi dibawah pemerintahan UMNO - MELAYU - MAHATHIR, orang Melayu ISLAM dibunuh BERAMAI_RAMAI di bumi Kedah kerana kekejaman UMNO - Mahathir .... siapa yang harus bersedih dan kenapa harus Melayu bersedih kerana kejahatan hidup dibawah Firaun Melayu...

    ReplyDelete
  6. Org melayu hanya kuat dengan islam, bukannya dgn perkauman. islam datang tapi ada manusia yg menolak islam dan mengambil kebangsaan. Bumi ini milik Allah, kita hambanya. Sedarlah sikit, kalau hukum jinayat islampun diperhina, apakah namanya makhluk ini?
    cerita diatas untuk menyedar supaya org melayu berpendidikan, supaya tidak menjadi hamba kpd penjajah yg kurang ajar menjajah menjarah tanah ini.

    ReplyDelete
  7. maknusia memang tak tahu nak bersyukur terutama org melayu yg tidak sedar diri org berlumba lumba untuk kemajuan tetapi melayu ingin undur kebelakang berperang sesama sendiri kenapa nak salahkan pemimpin yg telah banyak berjasa terhadap negara salahkanlah diri sendiri yg tak pandai untuk mencari peluang bagi memajukan diri sendiri. kenapa pihak kerajaan hendak disalahkan sedangkan org melayu sendiri yg pemalas, bodoh hanya asyik mengharapkan belas ikhsan kerajaan. jangan anda banga dengan kedudukan kepartian tapi tak sampai kemana jika dibandingkan semangat yang ditunjukan oleh dap tepuk dada tanya selera dimana kedudukan anda, anak, isteri dan saudara mara dimasa akan datang .... ?

    ReplyDelete
  8. Bersih, Cekap, Gabuih tom juboq tersenyum

    ReplyDelete
  9. Spesis ni juga senada barat katakan orang melayu gen bodoh

    ReplyDelete
  10. nik aziz la ni org tua degil..dia yg bertanggungjawab..!! pecahkan org melayu dan berselindung di sebalik jubah..rumah buruk dan Islam..

    ReplyDelete
  11. Anon 3.05pm: Semoga Allah memberi balasan yang sewajarnya di atas fitnah anda.

    ReplyDelete
  12. Anon 1.09: Hang ni dasar manusia yang tak tahu sejarah. Tak menunjukkan pemikiran orang yang belajar langsung.

    ReplyDelete
  13. Anon 3:05 tu melayu ker.....muka dia ni memang patut diludah..sah dia ni ahli part ajaran sesat hampas atau parti kencing rakyat.bodoh!!!

    ReplyDelete
  14. Tun Mahathir tetap pejuang bangsa yang disegani seluruh rakyat. Musuh yang membencinya pun dalam diam amat mengkaguminya. Kenapa agaknya Tun M berani berkata lantang dengan negara jiran selatan - sebab dia tak ada masalah peribadi yang dalam genggaman sesiapapun. Sebab itu dia bebas memberikan pandangan dan keputusan!

    ReplyDelete
  15. anon 3.05 gua nak bagi tahu lu sebab kemajuan yang di bawa oleh mamak kutty tulah yang lu nak rebut sekarang ni... lu memang tak malu lah beb lu agak pemimpin PR baik sangat ke gua nak buka minda lu tu sikit gua ni ilmu agama tak lah setinggi lu gua pun tak da berketayap sana sini lu rasa mana lebih berdosa ambil rasuah atau buat maksiat lu bagi tahu gua beb

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive