Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, May 30, 2008

Beras

Aku betul-betul bengang dengan kenaikan harga beberapa barangan keperluan harian. Nampak sangat tiada kerjasama di antara dua kementerian iaitu KPDNHEP pimpinan Shahrir Samad dan Kementerian Pertanian pimpinan Mustafa Mohamed walaupun mereka ini berada di bawah satu kepimpinan(kerajaan).

Bagi aku langsung tiada keberkesanan dan kesungguhan daripada pihak pelaksana dasar ( kakitangan kerajaan) di dalam menangani masalah menangani kenaikan harga barang....apa engkau semua ni makan gaji buta ke?????

Gaji dan berbagai imbuhan telah diterima dan yang terbaru sekali ialah umur persaraan dilanjutkan ke 58 tahun tetapi langsung tak nampak sumbangan mereka dalam perkara ini. Penduduk kampung dan rakyat macam aku ni terus dibebani dengan kenaikan harga barangan keperluan harian contohnya beras yang terus menerus naik tanpa ada apa-apa sekatan. Aku percaya, kerajaan tidak mampu berbuat apa-apa seandainya kakitangannya sendiri tidak menjalankan tugas dengan baik dan ikhlas walaupun disuapkan dengan pelbagai imbuhan dan keistimewaan.

Kalau kita tengok dari segi penguatkuasaan terlalu lembab dan tidak efisien seolah-olah mereka ni tak buat kerja langsung.Persoalannya berapa ramai penguatkuasa yang ada? Daripada KPDNHEP, Kem. Pertanian, Kastam, Polis dan berbagai lagi agensi kerajaan yang lain bagi aku pasti tiada masalah untuk mencari punca kekurangan barangan keperluan harian ini.

Kalau kita tengok dan kaji, setiap negeri ade berapa ramai bilangan penguatkuasa????
Berapa buah kilang dan gudang yang dilesen, kemana stok yang dihantar? Yang mana bagi aku pemantauan ke atas lori-lori yang mengangkut barangan ini perlu dilakukan dengan terperinci.
Inilah gunanya perlaksana dasar bukan hanya untuk naik gaji dan imbuhan lain semata-mata.

Mungkin ramai kakitangan kerajaan yang Pak Lah jaga sangat ni adalah mereka yang bekerja dengan kerajaan tetapi menyokong pakatan pembangkang. Langsung tidak tahu bersyukur dan ingatlah sikit rezeki yang kau bagi anak bini engkau makan tu halal ke haram hukumnya kalau tak ikhlas buat kerja. Orang-orang seperti inilah yang telah menidakkan hak golongan yang menyokong kerajaan untuk bekerja dalam jabatan kerajaan. Bangkang kerajaan sikit punya kuat, gaji nak naik aje, nak kerja sampai mati tapi kerja tak mau buat......lu fikirlah sendiri...

18 comments:

  1. kah...kah...kah....
    kerja pun ngan kerajaan malaysia...
    bukan dengan Barisan Nasional....
    negara pun demokrasi,xdo salah eh nak sokong pembangkang....
    rezeki tu Allah yg bg,bukan BN,PKR,PAS,DAP yg bg.....
    apa raaa......

    ReplyDelete
  2. sedara ano, kerajaan malaysia daripada dulu lagi bawah pemerinthan siapa?

    Lenkali p la menuntut ilmu agama sket ngan tok2 guru anda...Rezeki memang dari Allah, tapi ada masanya rezeki Allah tak bagi direct kat kita, tetapi melalui orang lain...Jangan la bercakap macam org jahil...melainkan ko ni cina apek makan babi lain la citer....Tapi kalau org Cina sekali pun, Gautama Buddha ajar supaya selalu berterimakasih pada orang yang dah membantu anda menerima kesenangan....

    Sedar2 la sikit sedara....jangan jadi macam tok2 guru PAS, PKR tu, cerita pasal agama bagai mereka aja la yang dpaat masuk syurga, orang UMNO ni semua masuk neraka, dah kalau orang UMNO ni semua jahat, buat apa kerja dengan kerajaan BN??? Kerja la dgn PAS atau PKR, barula halal rezeki anda kan????

    Ni la susah bila manusia tak sedar dek untuk, tak reti mengenang budi, apatah lagi mengenal akar budaya tata susila....SHAME!!!SHAME!!!SHAME!!!

    ReplyDelete
  3. bila kita bersyukur dengan manusia maka leh jatuh syirik saudara sojuk oiii....
    xkan hak tu pun x paham gi.....
    lg satu Allah bg kat BN menerajui kepimpinan baru 50thn lebih dah nak eksyen ke???
    Walhal Allah la yg memerintah seluruh alam dari sejak azali lagi...
    tu sebab kita kena bersyukur dgn Allah...manusia ni sbg 'kuli' Allah jek...wat pa nak bersyukur ngan 'kuli' nak oiii????
    dah tu kalu sok2 kerajaan PR naik kalu ko keja dgn gov kau sanggup berenti ke???
    berbeza nak oiii kerajaan malaysia dgn parti Barisan nasional....
    memang BN kuasai tp ada juga pembangkang,pembangkang itu juga sebahagiaan dr kerajaan malaysia...
    hang ingat bila dpt simple majority maknanya kerajaan ni milik parti yg dpt simple majority tu ke???
    aduh duh duh.....

    sedey aku ngan hang.....

    ReplyDelete
  4. alahai pakcik ano ni...ni la susah bila org tua blaja agama separuh jalan...amik yg kat tengah2 ajo...yang asas idak pulak di blaja nye ha...tak pe lah ano...kalo nanti anak cucu ko tak berterima kasih kek ko sobab dah membesarkan mereka jgn pulak kocik hati yo...sobab kalo ikut ajaran ko ni, dia org kena bersyukur kat Allah je...tak payah berterima kasih kat mak bapak...hai...malangnya la kehidupan si ano ni...kesian...kesian...

    ReplyDelete
  5. ala sojuk, ko layan sangat orang macam ano ni buat apa...orang yang tak sampai taraf ulama' tapi pandai2 nak bagi hukum syirik ni, jawabnya tak boleh pakai la...ni kan standard identiti orang2 PAS yang konon bijak agama...sesuka hati menjatuhkan hukum....ko ni sojuk, macam la tak pernah kenal orang2 PAS...bukan kau jugak ke pernah citer yang sedara PAS kau samak rumah sebab ayah ko pegi umah dia dan ayah kau pulak UMNO...

    Hmm...PAS...memang tak pernah lepas dari mencaci cerca...menggunakan hukum untuk kepentingan politik...berlakon macam dia sahaja yang layak masuk syurga..sedangkan Rasulullah dulu pun, tak berani nak labelkan sesapa masuk neraka sesuka hati kecuali apabila mendapat wahyu daripada ALLAH....Tapi org PAS kan hebat, mengalahkan nabi2 keilmuan nya ha!!!

    ReplyDelete
  6. aiseh sojukkk.....
    rasanya aku x ckp x perlu berterima kasih...
    ni lah masalahnya yg kononya belajar smpai habis tp masih x paham apa itu terima kasih n apa itu bersyukur.....

    syahdunyaa......

    ReplyDelete
  7. ekekekeke.....
    sedih aku bila aku ckp bersyukur pada manusia leh jatuh syirik masih ada yg nak nafikan....
    dulu x penah belajar agama kot....
    time sekolah menegah dulu ustaz aku ado ajar benda ni....
    agak eh time subjek agamo ekau ponteng kelas kot.....
    huhuhu....

    ReplyDelete
  8. wow....hebat la ilmu agama si pakcik ano ni...tak sangka la ader org yang alim macam ni lagi kat negeri sembilan....sungguh menakjubkan la!!! eh pakcik ano....bagi la lagi ceramah agama...kalau boleh tajuk lain la pulak...ke pakcik dulu masa kat kelas agama blaja pasal bersyukur je....wah!!!mantap sungggguuuuh la...terkesima den...terpogun pun ado.....bravo2....

    alhamdulillah....come on pakcik ano...bring it on!!!!

    ReplyDelete
  9. ekekeke....
    nak menyampaikan ilmu tak perlu ada title 'ustaz' or 'ulamak' sedara......

    ReplyDelete
  10. hahahahaha....aku dah agak da...aku baru pam sikit dan kombang lubang idung nye ha .....iskiskisk....kasihan....

    ReplyDelete
  11. hehehehe....
    ish2 jangan berprasngka buruk sedara...
    xdo sapo yg kombang eh....
    aku sampai kan je apo yg nabi pesan....
    nabi pesan : sampaikanlah walaupun sepotong ayat(ilmu) yg manfaat....

    ReplyDelete
  12. Pakcik ano yang sangat berpengetahuan tinggi!
    Cuba cek hadith ni:(yang maksudnya)
    "Barangsiapa yang tidak bersyukur kepada manusia, maka dia tidak bersyukur kepada Allah"
    (dalam bahasa arabnya: Man lam yashkurinnas, lam yashkurillah)

    Raso den perkataan bersyukur tu dari bahaso arabkan? Maksudnya dalam bahaso Melayu terimo kasih kan?

    Pakcik ano, nak menyampaikan ayat tu memang la bagus niat, tapi pastikan dulu apa yang nak disampaikan tu tepat ye....tapi takpe....cuba lagi...InsyaALLAH, orang yang tak berputus asa akan di bantu oleh ALLAH....

    ReplyDelete
  13. ye ke syukur ngan terima kasih tu sama sedara sojuk??
    terima kasih dlm bahasa arab bukan syukran ke??

    cth camni lah,ya Allah aku bersyukur dgn berkat mu aku memperoleh kesihatan yg baik,rezeki yg meruah2 dan negara aman makmur...

    cth2 , aku bersyukur dgn mahathir kerana dialah negara kita maju,aman makmur,dan rezeki x putus2.....

    cth3 : aku nak berterima kasih dgn mahathir coz telah membangunkan negara malaysia disamping telah membela ratu cantik n memecat mufti selangor...

    err ada beza tak???
    sapa2 leh jawap

    ReplyDelete
  14. tak pun...

    Ya Allah aku bersyukur kepadamu kerana telah menghantar seorang pemimpin yg unggul dan warak seperti tn guru nik aziz yang telah membangunkan negeri kelate dgn berlandaskan Al-quran n sunnah....

    jd adakah kita patut bersyukur dgn manusia??
    setakat ni aku x penah dengar mana2 ustaz suh bersyukur dgn manusia....hadis tu mana bro ambik??
    boleh huraikan??

    ReplyDelete
  15. memang sah ilmu yang pakcik ado ni ilmu ikut-ikutan....takpe lah...macam den cakap, cubo lai...jangan putus aso....

    ReplyDelete
  16. xpo2 teruskan lah bersyukur dgn makhluk tuhan yo.....

    ReplyDelete
  17. orang pas ni sibuk dok cerito pasal bersyukur ni kenapo? artikel si paneh tu agenda asing tak pulak berani jawab. ada berani?

    ReplyDelete
  18. megat panji alamJune 2, 2008 at 12:50 AM

    ada pepatah orang tua menyebut.....sape yang makan cili dia laa terasa pedas....ano ni terasa sbb dia dah rasa pedas.....tepat kena lubang hidung sendiri....x gitu cik ano????

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive