Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, May 22, 2008

Bilo Gagak Belagak Helang

Atok kona budak mantan tu masa dio kek u lagi. Hensem juga budak tu. Maso tu mulut eh, mak oi! kan main lantang lagi. Yo lah, maso tu student power kiro kaw-kaw jugaklah. Peh tu masuk ABIM setelah menamatkan malay study eh lobih daripada 3 tahun. Orang lain buek 3 tahun yo. Peh tu plak Che Det ajak masuk UMNO. Dari satu montori ko satu kementerian dio jelajah sampailah ko TPM. Peh tu Che Det topakso buang dio. A very big question mark around the world. Maap YDP, cakap oang putih sikit. Peh tu masuk ponjaro. Cam macam critolah yang kuar. Ado kato kono racun, ado kato kono suntik ngan kuman hiv, sakit tulang belakanglah. Peh tu kuar torus po'ie Jerman. Duo jam operate dan bulih bolari. Hidup lagi sampai sekarang. Hebat boto orang Jerman. Nak tanyo kek bini eh sikit. "Ado parut tak kek belakang eh?". Satu lagi magik pun bolaku. Kono lantik plak jadi pensyarahlah, jadi profesorlah, jadi penasihat kewangan lah. Masuk ponjaro kojap dio dah dapek master dan phd. hebat-hebat!

Jadi, pado akal atuk yang dah tuo ni, topikir yo, apokah dio ni macam David Clorofil tu agak eh, pandai buek magik. Tak cayo cuba kito tengok nanti. Tah apo-apo yang akan di buek eh. Jampi-jampi eh, puuuh..... klcc dah bocabang tigo. gunung daik tak bocabang lagi.

p/s Bak kato orang tetuo: kok ado asap ado api eh.

2 comments:

  1. Atuk Keronai, Anwar Ibrahim bukan sahaja magic man tapi hero filem Tamil..Anwar sendiri yang mengaku masa kempen sebelum PRU 12 tempoh hari.

    ReplyDelete
  2. Zaman sekarang ni susah betul nak percaya orang, lagi-lagi orang politik.

    Susah nak bezakan pejuang dengan petualang. Sebab itu banyak gagak berlagak helang.

    Tapi aku percaya tak semua orang poilitik macam tu, kalau tidak na'aslah kita, tak ada lagi tempat yang selamat diMalaysia ini.

    Aku rasa macam ni lah. Buat tahlih , baca yasin pas tu suruh dia junjung Quran bersumpah bahawa dia masuk UMNO untuk jadi pejuang bukan petualang. Suruh dia sumpah kalau dia mungkir maka tujuh keturunan dia akan dilaknat tuhan, macam cerita puteri di Langkawi ataupun cerita Laksamana Bentan.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive