Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, May 14, 2008

National Principles

When I wrote the article "One happy big family" it was a tremendous response. I have got 61 comments (including a couple from myself) and a few friends such as 8387, neraca keadilan, ahmad albab, gots ( I wonder whether you support UMNO wholeheartedly) a few foes such as yuking, play fool and the rest. Please stop being emotional as we are a very rational citizens of this country, Malaysia. In fact, Malaysia is coined from the term, Malay and Sia means Asia. Inevitably, Malays have to share this lovely country with Chinese and Indians. We do have differences, but these differences should make us be proud of being Malaysian. Lastly but not least, I am reprinting what paneh has wrote, but in English the National Principles (Rukunegara) for all readers to consume. Go figure.

National Principles

1. Belief in God

2. Loyalty to King and Country

3. Supremacy of the Constitution

4. The Rule of Law

5. Good Behaviour and Morality


P/S- Just got back from KB last week to visit my future in laws, love the city, love my future wife

13 comments:

  1. Before was known as Tanah Melayu/Malaya then Malay Sia. someone says Sia derived from the word of Asia. Some says derived from word 'Shire'. Shire can be translate as Land or Owned. Just like Thai Land,Scot Land, Ire Land and others. Or maybe Tunku just want to make it similar as Indone Sia in order to show brotherhood. It just a theory.

    ReplyDelete
  2. Sejarah telah membuktikan bahawa sebelum berlakunya penjajahan barat, gugusan kepulauan melayu bukan hanya merujuk kepada semenanjung tanah melayu tetapi juga merangkumi kepulauan sumatera di barat merentasi laut china selatan sehingga ke sebahagian kepulauan filipina di timur, segenting kra di utara dan meliputi kepulauan2 indonesia yang mana borneo sabah sarawak jawa...kesemuanya adalah kepulauan melayu

    Kerana apa? kerana ia suatu ketika dahulu di perintah dan ditadbir urus oleh raja2 Melayu..Harus diingat, Melayu banyak pula pecahannya, Melayu Malaysia, melayu indonesia, melayu champa, melayu bugis, melayu minangkabau, melayu kadazan dan sebagainya...

    ReplyDelete
  3. Betul tu sojuk, Kerana itu juga kita sebut Melayu Nusantara. Apa pun kami di Semenanjung tak boleh buat apa-apa jika bumiputera Sabah yang terdiri dari pelbagai etnik Melayu tidak mahu mengaku dirinya sebagai melayu. Sedangkan kami disini tetap menganggap mereka sebagai saudara dekat. Malah istilah bumputera mungkin terpaksa di cipta kerana nak bagi peluang melayu bukan Islam di sabah dan Sarawak turut menikmati kelebihan itu.

    p.s. kepada pencak_silat nampak nya tak lama lagi cita-cita kau yang kita kongsi kek Tg Rhu akan tercapai lah ya.....

    ReplyDelete
  4. kumpulan generasi baruMay 14, 2008 at 7:05 PM

    kami ada terbaca maksud malaysia = melayu raya, melayu perkasa, melayu hebat.

    agaknya betul la kot.

    ada gak yg sebut malaysia = melayu asia @ melayu dan org asia.

    wallahualam

    ReplyDelete
  5. melayu memang bangsa yg hebat. Hebat melayu lebih tampak:-
    1)Tanpa pemimpin yg rasuah, skandal,pemfitnah.
    2)Tanpa jiwa yg suka dibuai mimpi dan hayalan silam
    3)Berusaha mempertingakatkan ekonomi
    tanpa terlalu bergantung kpd tongkat
    4)Mencari penyelesaian bukan kesalahan org lain
    5)lebih berbangga dengan islam
    6) Berfikiran terbuka dan kritis terhadap kririkan dan teguran
    7) Kaya raya diatas usaha sendiri
    8) Tidak berhasat dengki

    ReplyDelete
  6. Rembau, 9 Mei - Pendidikan merupakan tanda aras kemajuan sesebuah bangsa dan negara. Dalam dunia globlisasi yang semakin pantas ini, modal insan merupakan aset dan ramuan terpenting untuk memastikan negara terus berjaya. Petikan ucapan Ahli Parlimen Rembau, YB Khairy Jamaluddin ketika menyempurnakan Majlis Anugerah Kecemerlangan (SPM dan STPM), Ceramah dan Pameran Kerjaya 2008 ( Parlimen Rembau ) yang bertempat di Sekolah Menengah Kebangsaan Undang Rembau.

    YB Khairy Jamaluddin menegaskan modal insan seharusnya bermula dirumah dimana ibu bapa adalah guru yang paling utama untuk membina karektor pelajar yang dahagakan kejayaan. Manakala sekolah pula adalah pusat di mana pengisian ilmu itu dilakukan seterusnya.

    Didalam ucapannya lagi YB Khairy turut mengambil kesempatan untuk mengucapkan tahniah kepada para pelajar yang berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

    Beliau juga berjanji akan menyalurkan batuan kepada seluruh PIBG secara "automatik", dimana pihak PIBG akan mendapat bantuan tersebut tanpa memohon kepada YB.

    Sehubung dengan itu, YB Khairy juga berharap agar hubungan yang erat di antara pemimpin, ibu bapa dan pihak sekolah dapat dijadikan satu landasan untuk merealisasikan pembentukan modal insan yang berkualiti sejajar dengan halatuju dan wawasan negara.

    ReplyDelete
  7. A'kum,atok nak beritahu sesuatu yang atok tahu tentang kroni budak Khairy ni coz atok ni dalam kampung dan cawangan dia.cawangan gadong.pertama kroni selaku balaci ,budak suruhan dan pengumpul harta dia setakat yang atok tahu si Wan Badak tu dan warisnya.Termasuklah adik beradiknya .DiSeremban atau sekitar negeri sembilan yang banyak mendapat kerja sekarang ni kakak si Wan Badak tu dibawah nama Melia Construction .Apa yang atok tahu lah coz ada juga kawan2 lama atok kat suk tu.Sikakak dia ni kalau dgn MB dan YDP serta SUK bukan main lagi dia layan.Malam tadi diRantau jamuan BN pun dia duduk semeja dgn YDP dan SUK.MB pula kena lah jaga kakak si badak ni coz ada connection dgn Khairy.

    Atok tak selalu balik kg tapi atok selalu dpt rungutan dari geng2 kontraktor.Berita tentang Empangan Beringin kat Rembau tu dgn company dari Sarawak,Zircon tu wan badak dah masukkan adiknya sebagai proxy dia kat sana.Tak ada ke org rembau @ n.sembilan yang boleh buat sesuatu.Kalau tak percaya cuba selidik berapa banyak Melia construction ni dpt kerja diN9.Dalam 1,2 tahun ni...memang banyak.Kakak dia ni pandai memujuk,tah apa yang dia pakai pun tak tahu tapi apa yang atok tahu menjalar S Class dia kat Seremban tu.Nak ckp dia arkitek tak tahu pula atok apa kelulusannya..Yang jelas ianya dijadikan oleh Wan Badak untuk mengaut segala projek yang boleh dikaut dlam kawsan N9.

    Atok nak komen banyak pun tak berapa sedap sebab atok pun dah meninggalkan kg halaman.Jadi eloklah kekawan yang tahu tentang ini tolong sebarkan dan kumpul bukti,coz tak ada bukti bahaya...sekarang ni tulis dalam blog pun kena ISA kan..so tolonglah tgk-tgkkan ya.

    Setakat ni yang atok tahu...nanti ada masa atok akan update...

    Wassalam

    ReplyDelete
  8. Pada sesiapa sahaja yang melihat sidang Parlimen Isnin lalu pastinya akan rasa terkejut besar bila mana seorang ‘budak’ yang mengaku pernah menuntut di Universiti Oxford boleh menjatuhkan maruah universiti berkenaan melalui ucapannya yang tampak begitu ‘bodoh’ dan kurang ajar.

    Jika sebelum ini, isu khinzir atau babi hanya berlegar sekitar dada-dada akhbar dan di warung kopi. Namun, dengan hadirnya Khairy sebagai ahli parlimen, tidak semena-menanya babi menjadi semakin terkenal di Parlimen..

    Beliau mengungkapkan perkataan ‘Projek Babi Raksaksa’ dengan singkatannya PKR bagi meraih perhatian. Sikap ini tidak ubah seperti budak hingusan yang meleleh air liur sambil menangis kerana tak diberikan gula-gula, oleh itu beliau melakukan sesuatu yang lain dari yang lain dengan membawa ‘BABI’ ini masuk parlimen melalui ucapannya.

    Apa jua niat beliau, semua orang hanya berfikir satu perkara sahaja…banyak akronim lain boleh di ungkapkan bagi mengambarkan projek Babi tapi bila di sebut akronim PKR maka jelaslah niatnya untuk perlekehkan Parti KeADILan Rakyat.

    Bagus juga beliau bangkitkan hal ini, kerana secara tak langsung akhirnya beliau telah memalukan Umno dan BN khususnya bila YB. Mahfuz membalas akronim itu dengan BN yang diajuk sebagai ‘BABI Negara’. Padan muka puak-puak ini.

    Pastinya selepas sidang itu akan lebih ramai lagi rakyat Malaysia yang benci pada Pemuda dan seluruh ahli Umno.

    Jika Hishamuddin terkenal dengan adegan julang keris…sekarang Khairy akan lebih terkenal lagi dengan anekdot ‘BABI Negara’, hadiah berharga buat beliau dan Pak Mertua lantaran keceluparan mulut beliau.

    Dulu ramai orang gelarkan beliau sebagai Beruk kerana suka panggil orang lain Beruk….sekarang, dah Upgrade dan ada sesetengah pembaca blog dan rakyat diluar sana yang memanggilnya sebagai Ahli Parlimen BN (Babi Negara).

    Walau apa pun hujah beliau, rakyat kini semakin faham bahawa perangai buruk Babi yang hanya pentingkan diri tanpa memikirkan persekitarannya telah menjangkiti pemimpin muda BN yang dimulai oleh Khairy.

    Khinzir atau babi memang haram, tapi menyebutnya tidaklah haram. Cuma cara dan bagaimana ianya disampaikan pastinya akan memberikan impak yang berbeza. Dan apa yang dilakukan oleh Khairy ini sudah diluar batasan dan kalaulah Babi itu ada perasaaan, pastinya mereka akan kecil hati dengan sikap Khairy ini yang menjadikan mereka sebagai bahan lawak bodoh di Parlimen.

    Selepas ini beliau seharusnya berbincang dengan Babi-babi yang diternak di kawasan beliau sebelum membawa isu Babi ke Parlimen agar tidak menyusahkan keturunan Babi dinegara ini.

    Teringat lagi pesan guru masa di sekolah menengah dulu, “Kalau kita nak jadi orang yang dihormati, maka belajarlah dulu menghormati orang lain”…maka bila Khairy sudah tidak menghormati pimpinan lain dan juga Institusi Parlimen, maka selayaknya beliau dihumbankan ke kandang Babi sahaja kerana disitulah tempat terbaik bagi mereka yang menuntut ilmu kurang ajar versi Babi

    ReplyDelete
  9. Jika kita bandingkan kenyataan oleh Karpal dalam beberapa isu 'hangat' dengan apa yang berlaku di Terengganu dan Perlis, mana satukah lebih BIADAB?

    Setakad ini Karpal tidak pun mengeluarkan kata-kata kasar 'NATANG' seperti yang berlaku di Terengganu. Malah Karpal bukan orang Melayu. Sedangkan Natang yang ditujukan kepada Sultan Terengganu diucapkan oleh orang Melayu sendiri. Agaknya Melayu ini dari parti mana?

    Jadi kenapa laporan polis yang dibuat di Terengganu itu tidak diambil tindakan dan hukuman terlebih dahulu sebelum pihak berkenaan hendak menjadikan Karpal sebagai sasaran kononnya biadab terhadap Raja-raja Melayu. Siapa sebenarnya yang benar-benar biadab kepada Raja-raja Melayu?

    Saya harap kerajaan dibawah pimpinan UMNO sekarang, sila umumkan dahulu hasil siasatan, tindakan dan hukuman bersabit 'NATANG' di Terengganu sebelum anda membuat riuh rendah dengan Karpal?

    Rakyat Malaysia....anda semua jangan jadi 'bengong' dengan mempercayai apa saja yang dilakukan oleh orang-orang politik di Malaysia. Tak kira sama ada mereka UMNO ka...PAS ka...PKR ka...atau DAP ka. Jika tak faham dan tak boleh menyelami tingkah laku mereka sila datang rujuk dengan su-kj.

    ReplyDelete
  10. Kepada Dato K, jatuh ke maruah KJ dan pemimpin BN bila KJ cakap macam tu?

    Agaknya Dato K baru ikuti sidang Parlimen ni. Dalam sidang Parlimen macam-macam orang cakap.Karpal Singh tu pun dah kene macam2. Dari Benggali roti bodoh sampai ke Big Monkey. Dalam Parlimen biasa lah tu . Parliamentary privillege.

    Dulu masa timbul wabak JE, Hj Hadi kata Di Arab orang Badawi jaga unta tapi di MAlaysia Badawi jaga BABI,ucapan yang khas ditujukan kepada Pak Lah. Lagi pulak,Hj Hadi lulusan dari Mesir , watak orang beragama cakap macam itu.Bukan apa dia tokoh agama tapi cakap macam tu -lagi teruk!Jatuh ke maruah pemimpin PAS sebab Hj Hadi cakap macam tu?

    Dato K ni baru ikuti sidang Parlimen nak terbawak-bawak pulak. Dato K tau tak diorang kat Parlimen cakap nampak macam bukan-bukan,tp lepas tu minum dan lepak sama-sama kat MP lounge di Parlimen tu!

    Kepada Atuk- story lah lagi especially pasal Wan Badak tu!Memang MB NS takut ke KJ ? Tapi cerita saya dengar lain ,abg MB pulak yang control.Sume JKR puye projek di NS abg MB yang susun. Saya amat berminat kalau Atuk boleh crite lagi

    ReplyDelete
  11. Kepada Dato K, memang salah dan tak mengikut lunas islam apabila memaki hamun sesama manusia apatah lagi meyamakan dengan BABI yang jelas najis mughallazah...kena samak tu...

    Tapi, kalau dato' K ni baru sedar, perbuatan ni dah lama berlaku di kalangan orang2 politik, sama sahaja tak kira daripada parti mana...Hatta yang menggelarkan diri mereka kepimpinan ULAMA' PEWARIS GENERASI ANBIYA' pun buat benda yang sama...

    Jelasnya apabila si Mahfuz membalas dengan melabelkan BN sbg Babi Negara, he proved to the public that he is no better than KJ jugak pun...2 x 5 jer...

    10 tahun lepas sebelum BABI menjadi terkenal, PAS dah lama menghina org2 ISLAM UMNO dengan mengeluarkan fatwa jika bersalam dengan org UMNO atau org UMNO menjejakkan kaki ke rumah org2 PAS maka perlu di samak...

    Dalam Islam, hukum samak ni apply bila kita kena najis berat je tau i.e. najis mughallazah + anjing atau babi...

    So sedara tak payah la nak over excited sangat dangkal mengeluarkan isu dan hujah...tak membuktikan apa2 pun...kalau citer kat budak2 baru nak blaja ABC mungkin dia org terpengaruh la...tapi kebanyakan pmbaca blog ni matang2 orangnya...Lagipun blog ni tk menggalakkan unsur2 hasutan apatah lagi jika ianya melibatkan bangsa yang sama...Renti kan la perangai bengong pemimpin2 kat atas tu...kita yang dah berpelajaran dan ada agama ni tak payah la ikut sama perangai politicians yg tak betol tuh...pemimpin PAS ke, PKR ke hatta UMNO pun...

    p/s: Agaknya dato' K tengah kamjat lagi baru dpat title Dato'??? ;)

    ReplyDelete
  12. Itulah Dato k... lain kali kalu nak berperang sekadar emosi tak cukup... kena ada senjata yang betul baru boleh bagi pandangan..

    ILMU tu kan penting... isu-isu semasa kan kena tahu... Kalu sekadar nak lepaskan geram dengan pandangan2 yang tak berbaloi.. baik pegi rembau.. tolong kontraktor2 kat sana.. Atau kalu nak buat kandang Babi... rasanya boleh buat tapi 2km daripada rumah DATo K... haaa.. barulah rakyat Malsysia generasi baru ye tak..

    Cuma aku terfikir... kenapa BABI ni yang menjadi makanan rakan2 yang bangsa lain ni menjadi isu orang2 Melayu.. Orang Cina tak cakap apapun.. orang Melayu plak yang sentiasa berbalah... Poning...poning... TQ

    ReplyDelete
  13. KJ berok ni memang bodoh, agen Cina Singapore!!!tu la hangpa undi dia utk menang!!!!

    Kami org2 UMNO JB memang menyampah dengan dia!!!!memang patot dapat gelaran baru Ahli PARLIMEN BABI nEGARA!!!!!

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive