Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, January 18, 2010

Middle Malaysia vs 'Pelita'

"...warga perlu diinsafkan supaya jangan terlalu cepat membuang pelita (hak istimewa), kerana riang melihatkan fajar akan menyingsing; kerana hari siang juga akan berakhir. Jangan nanti bila malam mendakap senja, warga dan bangsa akan hidup teraba-raba, hilang haluan, kerana diselimuti kegelapan malam tanpa pelita." - Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah.

Ada orang kata 'Middle Malaysia' mementingkan karakter daripada warna kulit.

Ada orang kata 'Middle Malaysia' kita adalah adik beradik, ibu bapa dan anak lelaki dan anak perempuan Malaysia.

Ada orang kata 'Middle Malaysia' berpegang pada kepercayaan bahawa kekayaan, peluang dan sumber adalah milik semua rakyat Malaysia.

Inilah gagasan baru bagi menggantikan 'Malaysian Malaysia'.

Tidak akan ada lagi Hak Istimewa Melayu/Bumiputra, Mara, Tekun, Skim Latihan Akademik Bumiputra, Subsidi, Kuota Bumiputra Perkhidmatan Awam/Pelajaran/Permit...bla...bla...bla...

Kalungan 'penghargaan' kepada Pasberg & Bro Anwar Bin Ibrahim kerana memungkinkan ia terjadi.

"Barang dijauhkan Allah dari bangsa menghadapi nasib malang 'menang sorak kampung tergadai', akhirnya terpaksa mengemis di bumi sendiri." - Sultan Perak Sultan Azlan Shah.

Related link here.

10 comments:

  1. Umno ni tak habis2 berprasangka buruk...tak kan begitu bodoh pemimpin pembangkang...kalau mrk buat gitu, saja gali kubur sendiri..tapi Umno yg menggigil ketakutan kini, yg mana kubur besarnya bersama 14 parti komponen akan ditalkinkan...apa lah bawa isu bodoh cam ni...bawa dan perjuangkan isu ekonomi rakyat yg bagai cacing kepanasan meneruskan hidup kini...politiking jer tak abis2...isu rakyat tu lbh dominan diperjuangkan dan dibela...ngok betul

    ReplyDelete
  2. anon atas ni kau buat la blog sendiri dan perjuangkan ekonomi rakyat ko tu. jgn dok memekak kat blog org sdgkan sndiri pun tarak sumbangan apa2. ngata orang dia yg lebih.

    ReplyDelete
  3. anon,dlm keadaan hari ni..x mustahil bnda yg paneh ckp tu boleh terjadi..
    igt skit,
    melayu hari ni hnya tggal pada kuasa..

    ReplyDelete
  4. atwa89...

    "melayu hari ni hnya tggal pada kuasa.."

    Bukan melayu yg hya tggal pd kuasa bro, tapi UMNO lah yang tinggal nyawa2 ikan nak mempertahankan kuasa...UMNO menjadikan isu melayu sbg alat utk menyambung nyawa dan mohon nyawa dr rakyat...sedarlah sikit, bhw rakyat tlh sedar permainan kotor dan busuk UMNO...


    dan..org melayu tetap dan akan terus sayang pada bangsanya...TETAPI tidak pd UMNO...faham kan?...dua konsep berbeza!!!!
    UMNO itu pun sebenarnya adalah bukan melayu 100%..sebab di dlmnya sudah bercampur2 antara melayu dan bukan bumi putra (sabah)..

    ReplyDelete
  5. rela aku dibodohkan oleh umno dr dibodohkan oleh dap. hanya org bodoh je percaya dgn dap. siapa? 2 parti bodoh tu ler.

    ReplyDelete
  6. Hanya org yg berakal dpt berfikir tp bukan yg dungu dan mengikut je tingkahlaku pemimpin yang kononnya memperjuangkan islam tp jauh disudut hati hanya mimpikan jawatan.. Aku? Bior le diperbodohkan oleh org melayu sendiri daripada kena bodoh dgn geng mata sepet, kalau melayu yg bodohkan aku abis sangat aku kena gelak je xde la sampai tanah air aku tergadai....atau silap2 kena tukar nama...So senang cerita aku lebih rela sokong UMNO dari DAP walaupun aku sebenornya x sokong mana2 parti sb politik ni manyak musuk oo...

    ReplyDelete
  7. Sapa kata UMNO tinggal nyawa2 ikan? Jgn mimpi disiang hari le bro, ko je yg sangka UMNO camtu sebab ko dok angan nak tumpang tuah parti bulan roket ko! tul tak? Sebenornye UMNO masih kuat dan akan terus kuat dari hari ke hari...Xyah mimpi lebih2 le bro, temberang konye puak makin hari makin pecah dah dan akan lebih gempak minggu depan bila segala macam bukti yang wujud akan didedahkan semasa ko nyer sifu si arabic Syeikh Anwar Al Juburi dibicarakan di mahkamah.. Masa tu nanti ko fikir2 le balik ek patut ke ko sokong Pak Syeikh ko tu..Tunggu ye bro. Masa tu nanti ko akan tau camner rasanyer kalau ko yg jadi mangsa Pak Syeikh ko, masa tu gak ko akan terfikir betul ke Pak Syeikh yang akau kagumi, yg kadangkala berada di mimbar masjid membaca ayat2 suci dengan suara lunak dan lantang sanggup......? Ko tengok le nanti bukti yang diperolehi, ko fikirle

    ReplyDelete
  8. Sodap mulut boto dio oghang ni ngato UMNO, nyawo ikanlah, kotorlah, busuklah.

    Sokoto-koto UMNO, sobusuk-busuk dan solomah-lomah UMNO, ghamai boghatus ghibu lah anak Molayu yang dah colik, bolaja sampai lua nogori.

    Bukan nak ungkit, tapi kalau UMNO ni busuk tak dapek momorintah sejok modeka doh.

    Laie pun bukan Paneh dan UMNO nak berprasangka buruk, cumo nak ingatkan yo. Nak donga, donga, tak ondak tak po lah

    Tingga laie, kok nak ngaso yo diporentah dek oghang lain, tak yahlah sokong UMNO laie..sok jangan nangis hu!!!hua!!!hu!!!

    Jokiden

    ReplyDelete
  9. UMNO....??? ada komen kata aku rela diperbodohkan olh UMNO dr PR...ha.ha..ha..

    Tapi betul gak cam tu...sebab anda memang bodoh lah menjadikan UMNO lbh rakus meratah engko sendiri...bukan soal bodoh kerana sokong UMNO..tapi UMNO membodohkan kita spy terus menyokong dia,walhal UMNO todak mahu kita dapat menikmati keindahan kehidupan bersama PR..sebab PR lbih sayang pd rakyat berbanding UMNO/BN...UMNO tak mahu rakyat mendapat apa2 kelebihan dr PR kerana dia takut kehilangan kuasa jika tahu kebaikan PR maka rakyat akan berpusu2 menyokong PR....kenapalah bodoh sgt nak fikir...

    Ya..betul..org melayu sgt sayang bangsanya, tapi org melayu tidak semua sayang pd UMNO...dua dimensi berbeza....

    dan..UMNO siapa????

    ReplyDelete
  10. mahu kita dapat menikmati keindahan kehidupan bersama PR..sebab PR lbih sayang pd rakyat berbanding UMNO/BN...?

    hidup dlm khayalan dia ni. pi check balik kwsn dun or parlimen yg diperintah pembangkang. adakah rakyat didahulukan? heheh. lawak..lawak. ramai org dah mula merungut. ko je yg tak sedar poik.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive