Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, January 20, 2010

RMK-10 berapa yang MUNGKIN perlu?

Pak Sedaro ambil maso lamo menilik keperluan dan kehendak Rakyat, khasnya Rakyat Raja dan Orang Asli. Apakah agaknya nilai belanjawan yang BERANI diwar-war/gazet oleh Kerajaan Malaysia di bawah Menteri Kewangan Barisan Nasional ini? Apakah kewajaran nilai yang diberikan? Perspektif apa yang ditumpukan? Apakah gaya hidup dan pendapatan per kapita isi rumah sebuah keluarga Rakyat Raja dan Orang Asli menjadi "benchmark" meletak kemajuan dan kelestarian hidup? Atau gaya hidup mewah, membazir dan berfoya-foya oleh PENASIHAT-PENASIHAT EKONOMI dijadikan menu RMK-10?

Terngiang-ngiang di pendiangan cuping Pak Sedaro bahawa hari ini Januari 2010, kito baru ado RM100 bilion, jangkaan yang BERANI dimakbulkan untuk Rakyat. Pak Sedaro fikir, belum BISTARI lagi kalangan LEMBAGA PENASIHAT KEMAKMURAN EKONOMI DS Najib.

Pak Sedaro terfikir, RMK-9 diwarta dengan nilai belanjawan RM270 billion. Pak Sedaro gesa dan desak DS Najib dan angkatan kerjanya BERANI memecah kebuntuan dan kesontotan Rakyat khasnya Rakyat Raja dan Orang Asli. Jika Menteri Kewangan pada masa umum RMK-10 boleh memberi petunjuk pada nilai RM400 billion, Insyaallah PRU-13 milik BN secara MUTLAK.

Kenapa demikian?

1. 45% Kerja-kerja Pembangunan Prasarana, Infrastruktur dapat diperkemas.
2. 15% Kerja-kerja Penyenggaraan dan Baik Pulih dapat dimanfaatkan.
3. 40% Imbuhan dan Emolumen kepada Kakitangan Awam baik di Jabatan Persekutuan, Negeri, Agensi, Badan Berkanun, GLC mendapat faedah.

Secara langsung inilah INSURANS Kerajaan Barisan Nasional kepada Rakyat dan kepentingan Rakyat. RMK-10 ialah Pakej Stimulus/Ransangan Negara yang MESTI sifatnya seperti Insurans atau dalam Syariah Based Compliant ialah TAKAFUL NEGARA.

Pembangunan Pekerja Berasas Pengetahuan amat PENTING menjelang desawarsa ke hadapan. Tapi barang harus diingat, selagi Rantaian LANUN DARAT yang rakus dalam MENGGELAP AMANAH DAN PENGAMAL RASUAH BERMAHARAJALELA dalam sektor apa sekalipun, maka RM400 billion pun tidak akan cukup untuk RMK-10.

Pak Najib dan Pak Muhyiddin BERPESAN dan BERILAH INGATAN kepada mereka, agar tidak LAHAB, JAHAL dan JAHIL. Ingatan kepada para ISTERI juga perlu, kerana dalam banyak keadaan, mereka ini LEBIH SUDU DARI KUAH.

Pembaziran itu adalah perbuatan KEJI dari perbuatan Syaitan.

No comments:

Post a Comment

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive