Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Wednesday, January 20, 2010

RMK-10 berapa yang MUNGKIN perlu?

Pak Sedaro ambil maso lamo menilik keperluan dan kehendak Rakyat, khasnya Rakyat Raja dan Orang Asli. Apakah agaknya nilai belanjawan yang BERANI diwar-war/gazet oleh Kerajaan Malaysia di bawah Menteri Kewangan Barisan Nasional ini? Apakah kewajaran nilai yang diberikan? Perspektif apa yang ditumpukan? Apakah gaya hidup dan pendapatan per kapita isi rumah sebuah keluarga Rakyat Raja dan Orang Asli menjadi "benchmark" meletak kemajuan dan kelestarian hidup? Atau gaya hidup mewah, membazir dan berfoya-foya oleh PENASIHAT-PENASIHAT EKONOMI dijadikan menu RMK-10?

Terngiang-ngiang di pendiangan cuping Pak Sedaro bahawa hari ini Januari 2010, kito baru ado RM100 bilion, jangkaan yang BERANI dimakbulkan untuk Rakyat. Pak Sedaro fikir, belum BISTARI lagi kalangan LEMBAGA PENASIHAT KEMAKMURAN EKONOMI DS Najib.

Pak Sedaro terfikir, RMK-9 diwarta dengan nilai belanjawan RM270 billion. Pak Sedaro gesa dan desak DS Najib dan angkatan kerjanya BERANI memecah kebuntuan dan kesontotan Rakyat khasnya Rakyat Raja dan Orang Asli. Jika Menteri Kewangan pada masa umum RMK-10 boleh memberi petunjuk pada nilai RM400 billion, Insyaallah PRU-13 milik BN secara MUTLAK.

Kenapa demikian?

1. 45% Kerja-kerja Pembangunan Prasarana, Infrastruktur dapat diperkemas.
2. 15% Kerja-kerja Penyenggaraan dan Baik Pulih dapat dimanfaatkan.
3. 40% Imbuhan dan Emolumen kepada Kakitangan Awam baik di Jabatan Persekutuan, Negeri, Agensi, Badan Berkanun, GLC mendapat faedah.

Secara langsung inilah INSURANS Kerajaan Barisan Nasional kepada Rakyat dan kepentingan Rakyat. RMK-10 ialah Pakej Stimulus/Ransangan Negara yang MESTI sifatnya seperti Insurans atau dalam Syariah Based Compliant ialah TAKAFUL NEGARA.

Pembangunan Pekerja Berasas Pengetahuan amat PENTING menjelang desawarsa ke hadapan. Tapi barang harus diingat, selagi Rantaian LANUN DARAT yang rakus dalam MENGGELAP AMANAH DAN PENGAMAL RASUAH BERMAHARAJALELA dalam sektor apa sekalipun, maka RM400 billion pun tidak akan cukup untuk RMK-10.

Pak Najib dan Pak Muhyiddin BERPESAN dan BERILAH INGATAN kepada mereka, agar tidak LAHAB, JAHAL dan JAHIL. Ingatan kepada para ISTERI juga perlu, kerana dalam banyak keadaan, mereka ini LEBIH SUDU DARI KUAH.

Pembaziran itu adalah perbuatan KEJI dari perbuatan Syaitan.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive