Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, October 3, 2011

Najib cakap memang murah

Langkah Afirmatif Bantu Bumiputera Haruslah Berasaskan Merit.

Kata Najib:

Sebarang langkah-langkah afirmatif yang diambil oleh kerajaan untuk membantu kaum Bumiputera haruslah berasaskan meritokrasi bagi memastikan mereka yang benar-benar layak sahaja yang memperolehi manfaat daripadanya.

Jawab Paneh Miang:

Apa garis panduan atau benchmark kerajaan untuk mengenalpasti Bumiputera yang layak dibantu? Boleh atau tidak badan pelaksana menyenaraikan kriteria usahawan Bumiputera yang layak menerima bantuan kerajaan dan paparkan kepada umum sebagai rujukan supaya tiada lagi hanky panky di masa hadapan? Sebelum ini jika kerajaan umumkan insentif, tapi apabila usahawan pergi ke bank atau agensi berkaitan, banyak proposal ditolak mentah-mentah dengan pelbagai alasan. Bukannya nak beri tunjuk ajar dan bimbingan dengan cara yang betul. Itu belum masuk bab pegawai kerajaan copy proposal orang lain dan jadikan proposal untuk kroni sendiri. Dasar kerajaan tak selari dengan institusi kewangan dan agensi berkaitan disebabkan tiada garis panduan pernah dikeluarkan. Setakat cakap je semua orang boleh.

Kata Najib:

Salah satu daripada kritikan semasa yang diperolehinya tentang hal ini ialah mereka yang benar-benar berhak untuk memperolehi bantuan di bawah langkah-langkah afirmatif pada masa lalu tidak mendapat nikmati daripadanya.

Jawab Paneh Miang:

Macamana usahawan Bumiputera nak dapat nikmat daripada bantuan kerajaan, sedangkan badan pelaksana sendiri yang 'bunuh' syarikat Bumiputera. Tengok birokrasi PTD di SUK & Pejabat Daerah pun dah cukup. DO dan ADO kaki songlap & bunuh usahawan kecil Bumiputera. Syarikat Bumiputera hantar proposal dibakul sampahkan. Kalu tarak komisen, lu boleh jalan. Kadangkala daging rusa pun boleh jadi habuan komisen. Cina didahulukan, Melayu di'mati'kan. Agensi kerajaan seperti FAMA pun ramai yang tubuh syarikat proksi saudara mara sendiri sebagai pemborong dan pembekal. Beli produk pertanian dari Bumiputera dengan harga murah, lepas tu supply dengan harga mahal. Boleh tengok perjanjian MRSM dengan FAMA sebagai contoh. Itu baru satu agensi kerajaan, belum lagi sentuh agensi-agensi lain yang pegawai Melayu-nya lebih banyak menyusahkan bangsa sendiri.

Kata Najib:

Misalnya dalam soal kuota, apa yang akan terjadi ialah kecenderungan untuk bersikap sambil lewa dan akhirnya mereka yang memperolehi sesuatu hasil daripada pemberian kuota tidak akan mendapat kemahiran dan kecekapan mengurus sepertimana sepatutnya.

Jawab Paneh Miang:

Birokrasi brader. Birokrasi. Adakah selama ini Melayu benar-benar lemah dan tidak berdaya saing? Atau mereka sebenarnya dihalang dengan pelbagai karenah agensi kerajaan serta institusi kewangan untuk berjaya? Rujuk para pegawai agensi pelaksana di Thailand. Boleh siap tidur baring dengan pengusaha/usahawan pribumi. Mereka pantau dan bantu sampai berjaya. Agensi kerajaan Malaysia, sebelum dapat bantuan kena pergi kursus itu ini banyak kali. Belum mula meniaga pun duit dalam poket dah licin sebab banyak sangat pergi kursus. Kebanyakannya lepas kursus terbiar tanpa follow up. Requirement dan syarat yang kerajaan nak macam-macam. Mesyuarat berpuluh kali pun tak dapat jugak buat keputusan. Belum pun syarikat Bumiputera dapat bergerak, dah tersungkur. Penyudahnya makan nasi lauk garam.

Kata Najib:

Membantu menaikkan individu yang betul dan berkelayakan yang akan menjadikan mereka insan yang lebih berjaya adalah jauh lebih penting. Jadi sekiranya kita membantu membangun dan menaikkan individu Bumiputera yang betul, mereka akan berjaya dan bukan Bumiputera tidak akan irihati dan membuat bising.

Jawab Paneh Miang:

Selalunya macam tulah. Cakap berdegar-degar tapi akhirnya syarikat yang sama juga diberi peluang berkali-kali. Syarikat Bumiputera yang baru nak hidup, akhirnya mati pelan-pelan. Contohnya di Negeri Sembilan ni, ada syarikat Bumiputera yang baru nak bertapak dalam projek komersil ternakan ikan air tawar, tapi Ahli Mesyuarat Kerajaan NS dah caras dan bagi kelulusan kawasan ternakan tu pada syarikat lain yang kononnya untuk korek emas. Yang kaya bertambah kaya...yang miskin terus kedana. Tak percaya tanya Mohamad Hasan. Projek domestik Negeri Sembilan siapa yang banyak songlap?

Kata Najib:

Sebarang langkah untuk membantu kaum Bumiputera mestilah dalam bentuk yang membolehkan mereka mengembang dari pemain kecil-kecilan kepada usahawan yang lebih besar dan berjaya.

Jawab Paneh Miang:

Usahawan kecil Bumiputera selalu dikacau PBT dan Kerajaan Negeri. Tapi usahawan kecil Cina, Siam, Mamak dan PATI dibiarkan berleluasa. Nak bagi contoh jugak ke? Itu belum kira manipulasi harga kartel Cina. Kilang-kilang pengeluar pun enggan supply direct kepada peniaga Melayu. Usahawan Melayu terpaksa jual barang mahal kerana dipaksa beli melalui orang tengah (Cina), dan akhirnya syarikat Melayu melingkup perlahan-lahan. Dah ada Kedai 1Malaysia, kasi bukak pulaklah Gudang 1Malaysia dan Ladang 1Malaysia - khusus untuk Bumiputera sahaja. PERGI MAMPUSLAH kalau Dewan Perniagaan Cina nak bising. Cina dah songlap banyak hasil negara beratus tahun dan Melayu hanya telan air liur saja. Wujudkan pula kartel Melayu dalam semua sektor. Dulu pernah ada gudang MARA tapi lingkup sebab gudang Cina main harga tipu Melayu, sehinggakan Melayu terpedaya dan tak support gudang MARA. Tanggungjawab kerajaan la peringatkan Melayu yang pernah tertipu dengan Cina selama ni. Kerajaan mulakan semula, dan kali ni buat bersungguh-sungguh.

Kata Najib:

Langkah memberikan Bumiputera 30% kuota saham adalah satu langkah yang tidak efektif kerana mereka hanya akan berakhir sebagai pemegang saham minoriti sahaja. Ini kerana kecenderungan mereka ialah untuk menjual bahagian mereka kerana hendak membayar semula pinjaman bank yang mereka ambil untuk membeli saham berkenaan.

Jawab Paneh Miang:

Buka jualan saham kepada individu Bumiputera tu sapa suruh? Alangkah bagusnya jika saham bumiputera yang tidak terjual dibuka pegangannya kepada syarikat Bumiputera kecil dan sederhana, atau konsortium Bumiputera atau Koperasi Bumiputera etc. sebagai pemegang amanah bagi memastikan pengekalan nilai saham Bumiputera. Kalau dibuka jualan saham kepada individu, memanglah ramai yang tak mampu dan terpaksa meminjam. Ingat Bumiputera ni banyak duit cash macam Rosmah bawak pergi shopping ke? Agihkan saham dikalangan syarikat Bumiputera, beri kemudahan dan sokongan, pasti saham Bumiputera akan lebih kompetetif.

Kata Najib:

Apa yang perlu dilakukan oleh kerajaan sekarang ialah mengenalpasti usahawan Bumiputera yang cemerlang, yang telah teruji dan dedikasi dan membantunya menjadi seorang yang lebih besar dan berjaya. Kita boleh membantu mereka menjadi lebih berdaya saing dan ini adalah sebahagian daripada inisiatif yang telah kerajaan kenalpasti untuk masa depan.

Jawab Paneh Miang:

Samalah macam yang kami cakap sebelum ni. Akhirnya yang kaya akan terus kaya...yang miskin akan terus papa kedana disebabkan karenah birokrasi agensi kerajaan dan institusi kewangan. Pemilihan usahawan yang nak dibantu sebelum ini pun lebih banyak berasaskan kroni. Sebab kroni dah sedia kaya serta punya kepakaran & kemampuan dari segi merit...jadi senang la nak berkembang maju. Usahawan yang baru nak mula, harus pakat-pakat pendam bakat sajalah. Kriteria dan panduan tak pernah ada. Semua main boh saja. Kebanyakan pegawai kerajaan terutama PTD, CEO GLC dan Jutawan Melayu ramai yang tiada semangat MELAYU, tidak kasihkan bangsa sendiri, apatah lagi berusaha bersungguh-sungguh untuk memastikan bangsa sendiri berjaya. Cakap memang murah, tapi bila nak buat, mahal tu brader.

Kesimpulannya:

Walau sehebat manapun dasar, tapi jika karenah birokrasi badan pelaksana kerajaan masih di takuk lama, tak guna jugak Bro Najib! BNM, KSN, KSU, PTD, PEMANDU, TERAJU, GLC, Jutawan Melayu dan semua anak syarikat MOF, faham ke semua tu? Rakyat nak tengok duit mereka banyak dalam poket dan pendapatan boleh guna mereka meningkat setiap tahun. Rakyat bukannya nak ISA dihapuskan. Transformasi, Liberalisasi, Vernakulasi, MEBasi, dan segala macam jenis si, orang Melayu tak peduli! Yang penting bagi Melayu poket mereka SENTIASA KEMBONG BERISI, dan HAK MEREKA JANGAN DISENTUHI!

Najib mahu Bumiputera berdikari? Itu idealistik, tapi adakah ianya bersandar pada realiti semasa? Che Det sejak 30 tahun lalu pun berulang kali rayu bangsa Melayu jangan terlalu bergantung pada tongkat (kuota), dan akhirnya beliau juga yang kecewa kerana tidak mampu mengubah sikap bangsa Melayu. Dasar dan instrumen kerajaan mesti bergerak seiring. Walau pelbagai bantuan yang disalurkan, tapi ketirisan tetap juga berlaku diperingkat perlaksanaan, maka kepada siapa harus dipertanggungjawabkan?

Tengok contoh "Skim Rumah Pertamaku", konon kerajaan melalui Cagamas akan tanggung deposit pendahuluan 10%, tapi bila golongan muda pergi ke antara 25 bank yang tersenarai untuk mohon remaining loan, macam-macam alasan pihak bank bagi termasuk mewujudkan pelbagai aturan dan sekatan bagi mengelakkan pembeli memperolehi pinjaman. Apa celup toq? Banyak rujukan kes selama ini di mana dasar kerajaan, agensi pelaksana dan polisi institusi kewangan tidak pernah selari, jadi bagaimana mahu Bumiputera berdikari?

Buang budaya PTD yang merosakkan reputasi kerajaan. Tamatkan kontrak pegawai BNM yang paloi dan lombab. Buang CEO GLC yang bingai kerana tiada agenda dalam otak bagaimana mahu bantu Bumiputera. Buang MP dan Adun BN yang bengap nak mampus hanya fikir tembolok sendiri. Cipta jutawan Melayu baru yang mampu mendidik apprentice Melayu baru. Jutawan Melayu lama kasi tamat saja lesen mereka kerana selama ini pun mereka tidak banyak menyumbang dalam mewujudkan jaringan/kartel jutawan Melayu baru. Gantikan tempat mereka semua dengan Melayu yang berjiwa Melayu. Maka cerahlah masa depan.

Akhir kata...lu jangan main-main sama Melayu, Najib! Kalo lu cari pasai lagi, lu memang cibai, shannon tweed, lancau, bling ring, sucks banana, listeria, fuck you gene simmons sohai babilo. Heh...saja buat kelainan bahasa G1M macam Namebabe yang Najib sokong. Namebabe DiDahulukan, Mencarut DiUtamakan! Wa Support 1Malaysia.

10 comments:

  1. setuju,

    tapi yg berlaku seolah wujud kebobrokan@kudis di pertengahan sistem kjaan, kenapa jadi gitu sekali?? sbb melayu dengki sama melayu??? melayu pelaksana dasar adalah haprak, melayu yg diberi amanah jd w/rakyat juga haprak.

    sbb tu ada melayu sedar kehaprakan yg wujud menjadi escapism pada slogan yg lebih murni iaitu Islam yg dibawa oleh parti poltik juga. politik demokrasi ciptaan barat juga. Yg akhirnya spt yg berlaku dikelantan para pejuang@ wakil rakyat atau aktivitis parti pas menjadi lapar kpd harta duniawi gak, bila ni ada akhirnya jadilah sama dgn yg paneh miang dok sebutkan, lagi teruk sbb langsung cara mentadbir dia orang bodoh sombong. Cuma keasyikan dlm sangkaan dan pengharapan bahwa mereka sudah berada dlm keredhaan Allah sbb menyokong sang lebai2 ( berhati musang)yg selau bercakap ayat quran dn hadis, hidup dlm sangkaan. dgn sangkaan nilah kerusi pas berterusan milik mereka diktan.

    walhal mereka juga terkena panahan duniawi yg berlebihan.

    ReplyDelete
  2. Dlm menuju ketelusan yg melampau atas nama meritokrasi, Najib juga lupa bahawa ramai pegawai kanan kerajaan yg dilantik adalah alat kepada pembangkang. Mana mungkin ahli mesyuarat belum keluar bilik, keputusan mesyuarat dah diketahui umum. Kaedah perlantikan pegawai PTD perlu disemak semula, hanya diberi kepada mereka yg jujur dan ikhlas bekerja utk menjaga agama bangsa dan negara. Itu belum lagi mengambilkira perlantikan pegawai2 yang berada dibadan berkanun dan GLC.....

    ReplyDelete
  3. boto tu...kawan den dah 5 tahun ado lesen kontraktor kelas C, smpai sekarang satu projek pun tak ponah dapek sobab eh rekod pengalaman tak do.. mcmano nak nak dapek pengalaman, sobab tak ponah diberi peluang, duit habih boli tender yor, akhirnye yang dapek kroni jugak..

    ReplyDelete
  4. Salah satu daripada agensi kerajaan yang menjadi duri dalam daging ialah Pusat Khidmat Kontraktor ( PKK ). Susah amek-amek mendapat taraf bumipuitra. Macam-macam kono chek....dapek tak jugak. Bilo ulor, baru dapek. Parah boto. Kalau nak idupkan lesen, mak oiii, susah nyo. Macam-macam bondo dio nak. Maklumlah , mencari kesalahan orang lain. Sey nak bobona orang-orang PKK ini menjadi kontraktor macam sey....Nak tengok camano lagu eee.

    ReplyDelete
  5. brader paneh

    eden sokong ekau punya nukilan. tepat.



    melayu kayo tak tau kasih samo bangso
    sendiri.



    berapa kerat melayu yang bolih belian macam bik mama.



    kalau ikut pandangan eden -yang bermampu termasuklah member keluarga si taib penyamun kat serawak aje dan mungkin
    melayu yang ada pangkat dalam glc
    aje. bisnis glc down tapi ceo semuanya up up belaka di ayun
    dengan etp, pooki-p dssbnya..



    kalau najib nak sambung hayat -
    nomor 1- tukar bini
    2, tongsampahkan mat asn

    3, tongsampahkan punaisihat yang
    merugikan glc dan kasi nasihat
    macam cibai pada najib

    4, mesti anggap cibai nambabi mahu
    ditongsampahkan

    5, hantar nazri jadi penghulu kat padang rengas


    6, tak payah bayor gaji banyak
    kat ptd /kakitangan gomen-kerja tak seberapa/ lagi bikin malu
    mat najib/

    lihat aje-

    -kes batu putih -hanchur

    -sprm - 2 orang mati terjun kononya accident

    -tanah orang bertukar tangan kat land opis tanpa ada dokumen yang sah

    kebanyakan opiser gomen/loyar gomen
    adalah geng yang spik no inglis

    kalau lepas 29 tahun dah jadi ketua
    jabatan/ top dpp masih tak leh spik inglis- mereka geng mangkuk ayun - kalau kat private sektor -

    jadi eksekutip pr bumi ajele.

    buat ape bayor mat mat ksu 20-30k
    -spik inglis tak leh/ bikin malu
    mat najib aje.


    ingat lah mat najib: gomen nak
    opiser glokal, tapi akhirnya
    opiser gomen hanyalah bagaikan
    braheng- spik no inglis/ base
    kat opis -logat kelateh...


    khong khek khuat

    ReplyDelete
  6. kakitangan awam, glc, jutawan melayu, pemimpin politik baik bn mahupun pas dan pkr semuanya tiada jiwa melayu. tapi hairannya mereka juga tak suka cina dominasi ekonomi dan kekayaan negara, di masa sama mereka pun tak nak tolong bangsa sendiri. pelik sungguh melayu.

    yang suka cina dominasi melayu hanyalah najib, nik aziz, anwar dan sekufu dgnnya.

    melayu dalam dilema?

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  7. kadangkala apa yang ko tulih paneh tak setara dengan nick yang kau guna. nick nampak kelkar tp byk tulisan ko aku tgk benda yg serius dan sgt concern perihal melayu. yolah dont judge a book by its cover. agaknya alasan tu la najib guna utk skong babiwee. kenapa semua ptd, glc's, badan berkanun smua susah nak tolong bangsa sendiri? apa yg missing? adakah kita maju terlalu cepat. or tiada penerapan jiwa melayu yg mendalam dikalangan pegawai/execs melayu. dengarnya pegi kursus mcm-mcm. tp tetap tidak tebal semangat kemelayuan. salah asuhan ka salah modul? atau mak bapak yg tak tau nak tanam jiwa melayu pd anak2. zaman skrg mak bapak sibuk manjang. anak terbiar dan akhirnya jadi melayu liberal. tgk adik beradik najib sajalah sebagai contoh. bapak pm, mak iring bapak, anak beranak hidup mewah, tak kenal susah, last2 semua hak sendiri nak diberi pada org. baguih dok ada.

    ReplyDelete
  8. telurku tak cukup masinOctober 4, 2011 at 2:48 AM

    Melayu tak pernah LUPA. Tapi pemimpin Melayu yang SELALU LUPA!

    ReplyDelete
  9. bai....memang topat.tapi agak agaknya pm atau konco konconya yg diamanah mendengar degupan nadi rakyat nak ke dengar ataupun retrorik saja ,indah bahasa.he he he.aku tak nak komen banyak banyak sgt sb apa yang melayu cakap sekarang pemimpin pemimpin kita tak peka pun.meka ingat dengan bg mentadarah orang orang melayu dirumah terbuka hari raya maka minda kita akan tertutup.....hentikanlah jika ada perasaan begitu ye.orang orang melayu pasti akan memperbanyakkan lg undi rosak di pru ini.aku dah pasti.aku tak percaya dah pada najib.nik najis dan anwar.semua haprak,semuanya pemimpin gilakan kuasa,duit,kaki pompuan,betina dan pelacur agama.aku sayangkan pada bangsa ku....dan aku tak mahu anak anak kita menderita kerana kerakusan barua dan babi babi ini.aku hina mereka kerana mereka hina maruah melayu sekarang.mereka menggadai melayu dan agama.kita kena bangun dan hayun mereka ini kelembah jahanam.kita kena ingat dizaman pemerintahan khalifah khalifah islam kita dahulu.....bukan semua pun yg berjaya dan yg hujung hujung nya semuanya kaki rasuah,perempuan ,........gagal mentadbir ayuh ayuh ludahkan pada muka mereka dengan laungan....."bodohnye pemimpin gila kuasa dan betina" jangan biarkan anak anak kita merempat kerana kerakusan mereka.

    ReplyDelete
  10. fama ,petronas ,felda memang ditubuhkan atas air mata orang orang melayu.tapi kalau kita tengok sekarang dikedai kedai mesra petronas,jimat dan produk produk fama sekarang berapa kerat barang barang melayu.wahhal,,,,berapa banyak iks melayu yg terlibat me,bangunkan industri industri produk makanan.indah kabar aja nak bantu melayu.semuanya hancur kerana rasuah.meka kata pemimpin politik rasuah kenapa meka tak boleh pula makan rasuah.kan babi bin babi namanya.soyanbean meka pun ambik cina punya,kuih bahulu cina punya,kuih tempeyek cina punya,kopok goreng pun cina punya,hah satu lagi ....air mineral pun bg kat cina....kalau kat kedai mesra tu....nak tak nak air mineral chuan sin jugalah yg melayu kena telan.kubur cina ke apa ke meka tak peduli janji massssyuk.....

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive