Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, October 5, 2011

Siapa sokong Najib? Angkat jari hantu...

1. Akhir-akhir ni macam dah malas nak menulis walaupun bermacam idea menerjah kepala. Hilang mood sebab Najib asyik terkentut di tahiyat akhir. Tiba-tiba rasa letih nak pertahankan kerajaan Najib. Nasib baiklah blog Paneh Miang ini ada ramai penulis, kalau tak sah-sah la sunyi sepi berminggu-minggu. Kagum juga bila tengok ramai rakan-rakan blogger macam tak terkesan dengan kelaku Najib akhir-akhir ni. Tampak seperti rakan-rakan blogger begitu bersemangat hingga mampu update blog 4-5 artikel sehari. Sama ada mereka dibayar untuk menulis, ataupun terlalu banyak masa sebab takde kerja lain nak buat. Hehehe.

2. Najib bernasib baik hari ini kerana dia masih ada penyokong orthodox, yang masih memikirkan ada agenda Alif, Ba, Ta, yang lebih besar perlu dipertahankan selain mempertahankan Najib. Najib juga bernasib baik kerana masih wujud golongan penyokong 'klasik nasional' yang masih rasa terhutang budi kepada ayahandanya Tun Abdul Razak. Seperti sahabat kami bernama Faizal (memang nama sebenar) yang sering bermatian mempertahankan apa sahaja tindakan Najib, termasuk Agenda 1Malaysia-nya, walaupun slogan itu jelas dimanipulasi kaum chauvinist sehingga merugikan Melayu. Sama ada kami yang tak mahu faham, ataupun dia yang sebenarnya naif. Walaubagaimanapun, seseorang pemimpin memang seharusnya ada pengikut setia, dan juga harus ada pengikut waspada.

3. Sebagaimana kata Che Det dalam pertemuan sebelum ini, "Najib selalu keliru bila masa perlu bercakap, bila masanya perlu diam, dan akhirnya mengguris hati Melayu."

4. Baru-baru ini Najib kata Layanan kerajaan serupa kepada semua sekolah. Tak kiralah Sekolah Kebangsaan ke...sekolah haram vernakular (sjkc/sjkt) ke, mahupun sekolah swasta, semuanya bakal dapat peruntukan serta layanan sama tanpa diskriminasi daripada kerajaan. Sama rata, sama rasa, kan Najib? Ada dalam Bajet 2012 nanti tak?

5. Tapi yang paling untung mestilah sekolah haram vernakular dan sekolah swasta sebab mereka dapat 2 peruntukan - satu daripada kerajaan dan satu lagi daripada dermawan kaum masing-masing. Dana PIBG setiap sekolah vernakular rata-rata berjumlah lebih RM1 juta setiap tahun kewangan berakhir. Itu belum masuk dana NGO Cina seperti Dong Zong, Jiao Zong, Dong Jiao Zong etc. Sekolah Kebangsaan sajalah yang sadis kerana terpaksa bergantung hanya daripada peruntukan kerajaan semata-mata. Sekolah haram ada banyak sumber income...Sekolah Kebangsaan hanya satu sumber income. Sekolah haram prasarana terkini, Sekolah Kebangsaan ketinggalan keretapi.

6. Sebelum ini juga Najib pernah umum pengecualian cukai kepada sesiapa yang menderma untuk Dana Kebajikan Pendidikan ‘Community Chest’ yang diwujudkan oleh korporat Cina bagi bantuan pendidikan sekolah vernakular, termasuk menyediakan biasiswa kepada pelajar cemerlang. Tapi ikut logiknya, jika penderma tersebut dikecualikan cukai, maka sudah tentu pendapatan negara akan berkurangan. Jadi kaum mana sebenarnya yang untung? Penyudahnya, beribu Sekolah Kebangsaan juga yang rugi.

7. Ingat lagi siapa yang rela hati gubal Akta Pendidikan 1996 hingga menyebabkan dana kerajaan terpaksa diperuntukkan bagi membiayai sekolah haram vernakular? Siapa Menteri Pendidikan ketika itu? BN & UMNO sangat kuat pada 1996, dan tiada kaum bukan Melayu yang desak kerajaan untuk gubal akta tersebut. Tapi dengan manja relanya Menteri Pendidikan 1996 telah menggubal Akta Pendidikan untuk halalkan bantuan kerajaan kepada sekolah haram vernakular. Bukankah itu dasar pemimpin yang menyalahi perlembagaan oleh dua orang sepupu yang kurang cerdik? Bayangkan walau tanpa tekanan ketika itu pun Brader 1M dengan mudahnya serah tengkuk pada Cina, apatah lagi jika dia ditekan pada masa ini?

8. Alang-alang kita dah ada sekolah vernakular Cina/Tamil, apa kata kaum pribumi Sabah & Sarawak pula minta kerajaan tubuhkan sekolah jenis bahasa suku kaum mereka sendiri. MANA ADIL hanya sekolah Cina dan India saja diiktiraf. Tamadun suku kaum Sabah & Sarawak lebih layak diiktiraf kerana mereka adalah Pribumi yang punyai berpuluh bahasa sebagai khazanah warisan bangsa. Amacam orang Borneo? Setuju tak desak kerajaan tubuhkan pula sekolah bahasa pribumi Sabah & Sarawak?

9. Ataupun kita tutup saja semua Sekolah Kebangsaan dan kita pakat-pakat bahagikan semua sekolah kepada Sekolah Jenis Melayu, Sekolah Jenis Pribumi, Sekolah Jenis Cina, Sekolah Jenis Tamil, Sekolah Jenis Mubaligh etc. Rakyat pasti seronok sebab masing-masing ada sekolah berasaskan kaum sendiri.

10. Lepas tu kita pinda pula Perlembagaan Persekutuan untuk jadikan Bahasa Melayu, Bahasa Pribumi, bahasa Mandarin dan bahasa Tamil sebagai bahasa Kebangsaan Bersama. Maka Bumiputera pun tak perlu nak sakit hati, Cina dan India pun tentu lebih gembira menyokong Najib.

11. Jika perkara 8, 9 & 10 dilaksanakan, sudah pasti PERPADUAN dikalangan rakyat Malaysia yang disemai sejak di bangku sekolah akan lebih terjamin sampai bila-bila.

12. Mari kita realitikan "Sistem Pelbagai Sekolah Untuk Semua" bagi menjamin keharmonian dan keamanan Malaysia berkekalan sentiasa.

13. What say you? Kalau setuju angkat jari hantu...

21 comments:

  1. ....Tok Wan dia dulu sama Apek mulakan Genting Highlands, last2 jadi destinasi perjudian

    ....Cucu sama Ahkow pula nak mulakan 1Malaysiawood, industri perfileman Lancau dan F@*K!

    ReplyDelete
  2. Assalam Bro

    Aku Setuju dan angkay jari hantu

    ReplyDelete
  3. Sekolah kebangsaan sekarang dalam keadaan daif sehinggakan untuk menjelaskan bil elektrik dan air terpaksa kutip derma.Bantuan yg di berikan oleh kerajaan sangat kecil sehinggakan memaksa guru besar atau pengetua mencari sumber/dana dari pihak lain.Tapi yg menyedihkan terdapat sekatan ia itu sekolah tidak boleh menerima sumbangan dari kerajaan negeri di bawah kuasa pakatan.Seandainya di sahkan ada menerima juga sumbangan ni alamat lingkuplah masa depan gurubesa atau pengetua tersebut.Ini di panggil politk makan diri sendiri aiitu demi politik anak bangsa sendiri teraniaya.Kalau tak percaya tanyalah guru guru sekolah anak anda berapa lama masa diambil untuk membaiki satu unit pintu jamban di sekolah dia...kenapa? dan mengapa? perkara tu terjadi.

    ReplyDelete
  4. Any friend of Namawee is my enemy!
    Any person who likes Namawee is an enemy of the Malays!
    Any politicians who sopports Namawee is trying to destry islam!

    How the f*** can I support a friend of the ba****d who main aim in life is to belittled the Malays and insults Islam.

    and if umno do not change this person,then I shall no longer vote for umno!

    ReplyDelete
  5. Bila Mat Sabu cuim burit, hangpa tak angkat jari hantu, bila Anwar tutuh juboq, hangpa tak angkat jari hantu, bila Guang Eng tindas Melayu dan India di Pulau Pinang, hangpa tak angkat jari hantu, Bila Nik Aziz keluar fatwa songsang, hangpa tak angkat jari hantu, bila Hadi kafirkan orang Islam dalam UMNO, hangpa tak angkat jari hantu, bila Anwar terang-terang bersekongkol dengan Yahudi, hangpa tak angkat jari hantu,bila umat Islam dimurtadkan, hangpa tak angkat jari hantu, bila Kit Siang zalimi orang Melayu, hangpa tak angkat jari hantu, bila Karpal Sing suruh langkah mayatnya dahulu untuk menegakkan undang-undag Islam, hangpa tak angkat jari hantu, bila Nik Aziz menzalimi penduduk Orang Asli di Gua Musang, hangpa tak angkat jari hantu.

    Kenapa ? Kerana mereka ini adalah HANGTU2 yang akan mengigit jari hangtu hampa.

    Kalau dah pandai sangat, tanamlah iltizam dalam diri kamu bahawa akulah yang paling layak untuk menjadi PM negara ini.

    Maka kami akan naikkan Ibu Jari untu anda...

    ReplyDelete
  6. nampak marah betul post ni paneh?

    inai merah, semua org dah angkat jari hantu lama dah pada orang yang kau sebut tu. tapi mereka takde kuasa jual kepentingan melayu. sbab tu orang tak peduli sangat.

    najib yang berkuasa please cina sehingga menyakitkan hati melayu. sebab tu melayu rasa terguris dengan najib. itu pun kau tak faham ke?

    ReplyDelete
  7. Agak-agaknya banyak sangat najib "excess luggage"...macam2 cerite najib dan bini dia rosmah dan keluarga dia cimb bank nazir lakukan dalam private life diorang, hingga buat orang2 cina dan india ugut dia ikut cakap mereka kalau nak kekal jadi PM malaysia. Maka itu sebab najib ikutkan apa kehendak cina dan india...janji dia dapat jadi PM dan mulut2 cina india boleh diam. Dalam pada itu hati orang melayu bengkak dan bernanah menanti saja nak meletup...sebelum najib dipaksa letak jawatan. Lepas tu...kau pelok lah cina2 tu sampai kepagi.....!!! Masa tu orang2 melayu dah tak kesah kalau najib jadi PM atau tidak....

    ReplyDelete
  8. SIAPA SOKONG ANWAR JOLOK JARI KAT BONTOT..

    ReplyDelete
  9. TAK TAU NAK KATA APA DAH KAT NAJIB...

    INILAH AKIBAT DASAR DIA SENDIRI YG MENJERUT LEHER KITA BALIK..DASAR 1 MALAYSIA...KONON NAK PIKAT HATI RAKYAT!

    AKHIRNYA SIKIT DEMI SIKIT BANGSA LAIN MENGHIMPIT NAJIB...BARU2 NI, SEKOLAH CINA NAJIB KATA DAH SAMA TARAF PULAK DGN SEKOLAH KEBANGSAAN (MELAYU)...NAK TUBUHKAN UPGRADE KOLEJ TAR JD UNVERSITI PENUH..

    HEY! NAJIB NI CAKAP SEDAR KE TAK NI? ATAU DIA MAMAI MASA CAKAP TU? YE LAH DI DEPAN DIA BERIBU2 ORG CINA, TENTULAH DIA GUGUP MASA TU...LAST2 DALAM POKET SENDIRI PUN TAK SEDAR BAGI KAT CINA!!

    LAHABAU NAJIB!

    SI ROSMAH SUDAH LAH SATU HAL LAGI!!

    DUA LAKI BINI NI, PALING TERUK!!! SUAMI LEMAH TENAGA BATIN, ISTERI PULAK GANAS SEMACAM!

    HANCUR!

    ReplyDelete
  10. aku rasa apa yang najib buat ini lebih kepada tindakan populis bagi memenangi hati cina. jika kita kaji sejarah, tindakan populis biasanya tak kekal lama. sesuatu tindakan kecil selalunya lebih memberi makna berbanding agenda besar-besaran yang akhirnya tiada suatu apa pun yang memberi kesan langsung pada masyarakat terbanyak.

    kita tengoklah sejauh mana tindakan populis najib ni akan membuatkan dia kekal lama. atau dia akan lebih cepat lingkup berbanding paklah.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  11. "Mari kita realitikan "Sistem Pelbagai Sekolah Untuk Semua" bagi menjamin keharmonian dan keamanan Malaysia berkekalan sentiasa."

    Hahaha. Baik punya sindir. Siap angkat jari hantu lagi. Hahaha. Tapi Najib ngerti kah double meaning tuan ini?

    -pak teh

    ReplyDelete
  12. kalu tak mau angkat jari hantu boleh tak ? cuma nak baling tahi kat muka pm kita, boleh ? ada sapa pandai buat macam kartun yang lempar kasut kat bush ? boleh la buat lempar tahi kat muka pm pulak. kasi tunjuk, kita pun marah juga. bukan cina je rakyat 1malaysia.

    ReplyDelete
  13. Masa tokwan Najib mula syarikat Genting Highland dulu, tak kan tak sekadar melabur guna air liur aje, mesti dapat rasa sampai ke cucu cicit? Macam mana pulak last2 pi kat Lim Goh Tong?

    Siapa2 yang "Tolong" dapatkan Tanah sebukit tu? Hai, SEBUKIT bukan perkara satu dua sen..

    Ni cucu tokwan duk bagi backing kata2 manis "Tolong" Namewee, mana tau cucu cicit dia pula satu hari akan dapat rasa tempias filem Nasi Lemak pulak.

    "I tolong U, U pun tolong I la".

    ReplyDelete
  14. ahli umno pj utaraOctober 5, 2011 at 9:47 PM

    bro, ada juga yg najib buat aku sokong. tapi bila masuk bab iktiraf namawee ada kelainan. masuk bab bagi berjuta dan buat segala macam janji pada cina, itu yg buat hati aku mendidih ni bro. dan aku percaya ramai ahli umno sendiri berkongsi sentimen yang sama terhadap najib. pm 1m ni banyak sangat bagasi. elok rasanya orang pekan pertimbang utk tumbangkan najib di pekan. biar bn menang di semua tempat lain, tapi najib dan hisham kita kalahkan di pekan dan sembrong. kasi hapus trus 2 mangkuk hayun liabiliti umno dan melayu ni. mungkin lepas tu umno akan lebih baik. dan pemimpin melayu lepas tu kena ingat, kau sakitkan lagi hati melayu, kau taulah rugi nasib kau kelak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju bro 100%. ....tapi berani kah orang PEKAN dan SEMBORONG....takut2...cium bontot harap BRIM naik 1 billon...42 billon entah kemana ada aku kesah......

      Delete
  15. tak usah kan jari hantu, hantu-hantu pun jika aku boleh control aku bawa untuk sokong najib.... he he. baru tau ke perangai najib tu.. belum jadi pee emm kita dah tau apa dia nak buat... susahkan uyalem la... ada faham, isa.. paneh miang la...

    ReplyDelete
  16. Abang Paneh
    Nampaknya ramai jurukomen yang menggunakan bahagian tubuh badan yang berfungsi untuk meneran najis keluar sebagai luahan rasa hati. Tetapi itu belum cukup cantik kerana maksud asal adalah untuk membangkitkan rasa loya dan mual pembaca kepada maudhu' atau tuan empunya badan 1M itu. Sebenarnya hal ini sudahpun ditulis oleh Sasterawan Negara Shahnon Ahmad di dalam SHIT. Cumanya dia merujuk kepada keluarnya kepala Najis supaya najis-najis dibelakangnya juga turut keluar..akhirnya pembaca yang senak dan tersembelit selama ini cukup merasa lega dan boleh bangun daripada mencangkung yang cukup memenatkan (betul ke?)

    ReplyDelete
  17. padan muka malaysia kena penendang org pahang and ngri sembilan

    ReplyDelete
  18. susah juge nak jawab soalan ne. nak kate sokong tapi kene angkat middle finger. simbolik sungguh. ape makne tersiratnye. abstrak sangat la soklan abang paneh ne.

    ReplyDelete
  19. best quotes "seseorang pemimpin memang seharusnya ada pengikut setia, dan juga harus ada pengikut waspada." i like.

    ReplyDelete
  20. teruskan konsisten bising pasal melayu bro. kami bersamamu.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive