Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, October 18, 2011

Senang je nak beli jiwa Melayu...

Sesiapa yang berhajat nak kelihatan seperti 'pemimpin berjiwa rakyat', bolehlah buat macam mamat kat dalam gambar ni...


Makan kat warung, amik wudhuk tepi sungai, cedok nasi dan lauk sendiri, hidang sendiri minuman pada tetamu bla..bla..bla..pehtu suruh la sesapa amik gambar, dan publish kat blog atau FB. Nah..sekarang anda dah kelihatan sebagai 'pemimpin berjiwa rakyat'.

Tak perlu bersihkan negeri yang kotor, tak perlu tebas semak samun yang penuh tepi jalan, tak perlu angkut sampah yang berbulan terbiar busuk, tak perlu renovate tandas curah yang dah lapuk sejak zaman Tun Razak, tak perlu baiki sistem saliran dan pengaliran yang menyebabkan banjir setiap tahun, tak perlu selesaikan masalah bekalan air bersih pada rakyat negeri sendiri, tak perlu selesaikan masalah pengangguran, tak perlu selesaikan masalah gejala sosial yang teruk di serambi mekah, tak perlu memikirkan masalah ekonomi dan kemajuan umat Islam, malah tak perlu langsung selesaikan semua beban yang membelengu rakyat selama 21 tahun ini.

Cukuplah sekadar bagi ceramah, kuliah, tazkirah sana sini, hentam, kutuk dan fitnah sesama saudara seagama setiap hari, pehtu amik gambar yang kononnya nampak zuhud; dan rakyat kemudiannya akan iktiraf anda sebagai PEMIMPIN BERJIWA RAKYAT. Mudahkan?

17 comments:

  1. Satu lagi, cuba sedaya upaya keluarkan air mata dan buat gaya berdoa pastu suruh org ambik gambar. Pastu suruh org buat billboard besar trelar pasir dgn gamba tu. damnnn soo munafik!

    ReplyDelete
  2. Memang pemblog miang punya perangai.

    Cemburu jugak kat orang yang lebih alim dan berjiwa rakyat, ni.

    ReplyDelete
  3. betul gak tu... tak perlu tukar mb. Tp x tuka spende x selesa pulak. Baru beli pad... nk tukar x ye....?

    ReplyDelete
  4. Alim ulamak apekebendenye duk maki hamun org celako celako sana sini, anak menantu cucu duk baham duit rakyat sampai kaya raya..7 8 keturunan pun tak habis harta, bertaubat la poknik. Engkau tu dah tak larat nak berkhidmat kepada rakyat.

    ReplyDelete
  5. lepas tu banding naik bas, tapi kereta taknak banding lak, lepas tu banding berapa bini, 1, 2, 3 yang jarang - jarang 4.

    banding dengan siapa mandi/minum air bersih.

    apa lagi ehhh, tolong sambung.

    ReplyDelete
  6. Paneh, kalau ditakdirkan anda mempunyai anak gadis yang cantik, tiba2 diseru untuk berjihad kejalan Allah menentang musuh Islam di peperangan.

    Anak gadis yang cantik anda diperlukan untuk diamanahkan untuk dipelihara semasa sepeninggalan anda di medan perang.

    Kalau diberi pilihan, individu manakah dibawah ini yang menjadi pilahan anda?

    a)PM najib
    b)Rais Yatim
    C)Rahim Thambychik
    d)Nik Aziz
    e)Jamaludin Jarjis

    Kalau anda mempunyai harta yang banyak, individu manakah pilihan anda untuk diamanahkan untuk menjaga harta anda?

    a)Isa Samad
    b)MB NS Hasan
    c)Nik Aziz
    d)KJ
    e)Rosmah Mansor

    Tolong jawab dengan jujur dan ikhlas

    ReplyDelete
  7. Sujiptoro Santoro October 18, 2011 3:33 PM,

    Anak dara nko tu bagi je kat aku buat housemaid. Kita kekurangan housemaid Indon sekarang.

    Husam Musang

    ReplyDelete
  8. ANON HUSAM MUSANG,

    BAGI BINI KAU KAT DSAI NAK TRY BLAKANG BOLEH TAK?

    ReplyDelete
  9. sujipto santoro !! ko bagi jela anak dara ko tu kat anuar ibrahim. dia kan sakit tulang belakang. memang confirm2 dia tak toron punta !! kah kah kah silap hrbln masuk dlm cctv daaa.. depan belakang dia tibai

    ReplyDelete
  10. Sujipto Santoro,

    Den ingat, ko bagi anak daro kau kek Mat Sabu, paling ringan pun dio jilat yo.....hehehehe

    ReplyDelete
  11. Sujipto Santoro,

    Den ingat, ko bagi anak daro kau kek Mat Sabu, paling ringan pun dio jilat yo.....hehehehe

    ReplyDelete
  12. memang peel mamat ni dah lama macam tu, semua org suka, bukan melayu saja. perhatikan, org keliling pun dah tak ambil kisah..ini makna depa dah biasa dgn dia. yg tak betulnya bila buat benda macam ni sbb nak publisiti...balaci dok keliling, tak natural langsung, atau kata kasarnya hipokrit.

    ReplyDelete
  13. Sujipto Santorian.

    Harta yg banyak ko nak bagi kat nik ajis? Tak payah la, nanti dia pakat kekah harta ko ngan kaum kerabat dia. Sebab tu menantu dia dah kaya raya, pakat2 makan duit rakyat. Tipu sana tipu sini, ceramah maki hamun sana sini. Projek juta-juta abis lingkup kat kelantan. Takat modal air liur, aku pun boleh buat la.

    ReplyDelete
  14. To Sujipto,

    Kalau calon macam ni

    a. Mat Sabu
    b. Azmin Ali
    c. Haron Din
    d. Nik Aziz
    e. Husam Musa

    Kau agak2 kau pilih sapa?

    akuantiPAKATAN.

    ReplyDelete
  15. Sonang ajo nak boli jiwa melayu, boli ajo cincin 24 juto, bila tembelang dah pocah jgn ngaku. Bingai mcm mahataik

    ReplyDelete
  16. selain boli jiwo anak menantu sampai kayo rayo di kelantan, sonang gak boli jiwo anak cino yang rabo nenen pompuan cino. bilo tombolang pocah jangan ngaku. bahlol macam nuarjubor.

    ReplyDelete
  17. Kesian anon ateh emo mengatasi rasional. Corito rabo nenen tu corito rekaan ajo , den kosian umat melayu haprak terikut2 gayo memfitnah mahataik.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive