Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, December 15, 2011

Soalan untuk Pengundi Negeri Sembilan

Den nak buek survey untuk pengundi yang berdaftar mengundi di Negeri Sembilan, agak-agak eh daripado senarai namo penyandang ADUN dan AP Barisan Nasional kat bawah ni, sapo yang koghang ghaso layak masuk dalam list "Winnable Candidate" macam Shahidan Kassim di PRU-13:-

N1 Chennah - Siow Chen Pin
N2 Pertang - Razak Mansor
N3 Sungai Lui - Zainal Abidin Ahmad
N4 Klawang - Yunus Rahmat
N5 Serting - Shamsulkahar Mohd Deli
N6 Palong - Aziz Shamsuddin
N7 Jeram Padang - Mogan Velayatham
N9 Lenggeng - Mustapha Salim
N15 Juasseh - Mohamad Razi Kail
N16 Seri Menanti - Abd Samad Ibrahim
N17 Senaling - Ismail Lasim
N18 Pilah - Adnan Abu Hassan
N19 Johol - Roslan Md Yusof (Meninggal)
N20 Labu - Hasim Rusdi
N26 Chembong - Zaifulbahri Idris
N27 Rantau - Mohamad Hasan aka Menteri Besar MBI
N28 Kota - Awaludin Said
N31 Bagan Pinang - Isa Samad
N32 Linggi - Ismail Taib
N34 Gemas - Zainab Nasir
N35 Gemencheh - Mohd Kamil Abd Aziz

P126 Jelebu - Rais Bin Yatim
P127 Jempol - Lilah bin Yasin
P129 Kuala Pilah - Hasan bin Malek
P131 Rembau - Khairy Jamaluddin
P133 Tampin - Shaziman b. Abu Mansor

Kok ghaso namo-namo kat ateh ni tak layak dah masuk senarai PRU-13, apo agak eh alasan supayo doghang sumo ni boleh beghambus dari tampuk kuaso. Sajo yo nak tau pendapat memasing. Timo Kasih!

19 comments:

  1. Bagi Parlimen, Rais Yatim, Hasan Malek dan Lilah tu eloklah diketepikan. Lamo bona dah, macam tak ado oghang lain.

    ADUN_ADUN pulak, kalau nak realistik Razak Mansor tu patut dibuang. Begitu jugaklah Adnan Abu Hasan dan Razi Kail. Razi Kail ti langsung tak ado ummp.

    Ismail Lasim memang tak ado guno e. Nak jadi MB pulak tu. Dio tak sulu muko eh langsung.

    Roslan Yusuf memang sudah tak adolah. Dio dah pergi mendahlui kito.

    Adun Longgwng tu mesti dicampakan kotopi. Tapi nak ganti dongan Sahak ko? Kalu Sahak gilo tu tak payahlah.

    Kalau-kalau dikaji boto-boto, dua tigo oghang jo yang buleh di turunkan sebagai calon.

    Awal mungkin buleh. Hashim rusdi tu ngikut buntut Mat Asan ajo. Boghonti Mat Asan dio pun solosai. Mati ayam mati tungau kato oghang.

    Kalau nak selamatkan Nogoghi Mat Asan mesti poi. Kalau mat asan bpghonti Isa pun kono boghonti.

    Apo yang Isa buek kek Felda ni, memang gilo. Isa biarkan jago punggung bibi ajolah.

    Ontahlah, sumo eh tak sononoh. Den ingat pilih PR ajo lah.

    ReplyDelete
  2. Paneh,
    Namo-namo tu sumo eh macam anak nangoi.

    ReplyDelete
  3. Tak dapek den nak boghi undi laie kek calon-calon UMNO ni.

    Tak somonggah. Kalau tak ado laie namo=namo macam Rais , Isa dan Mat Hasan serta Hasan Malek dan Lilah, mungkin den kuek kan diri den mengundi BN.

    Kalau dio oghang ni masih ado dalam sonaghai calon, mintak maaplah! Den tak akan mengundi. Kalau mongundi pun den undi PAS.

    ReplyDelete
  4. Muko-muko lamo lobih 2 penggal ni elok la pancung toghus terutamo mbns. Mmg kalo lobih separuh pun namo2 lamo ni kokal, den ghaso bungkus bn kek n9 ni. Yg dah ponah jd yb dan masih berangan nak jadi yb pun elok disuruh dik ontok2. Tak relevan dan ketinggalan zaman. Elok la bg org baru. Fresh skit idea dan kepala otak.

    ReplyDelete
  5. Che Din
    Rumusan ni nak bagi kek sapo?
    Hebat Che Din. Masyuuuuuuk.

    ReplyDelete
  6. Paneh,

    Mail Lasim tu apo faedah eh kopado UMNO hah?

    Dio asyik do main dgn kotraktor kelas F ajo nampak eh!

    Dio tu lawyer tapi tak macam lawyer. Tak ado stended lah.

    ReplyDelete
  7. pengundi dun rantauDecember 15, 2011 at 6:23 PM

    den ghaso dun rantau tu buleh buang dalam longkang...osah kodokut amek...orang dio yo dapek duit...bukan orang dio tak dapek duit...cam palat

    ReplyDelete
  8. kita perlukan muka2 baru di n9, please lah Tok Jib tengok2 kan dan pikir2kan...70% muka baru, 30% muka lama yg masih boleh pakai...utk beri bimbingan kpd yang baru mentadbir N9 tanah pusaka beradat ini...

    ReplyDelete
  9. ADUN den dah arwah dah...(YB Johol)

    tongah heboh sapo nak jadi calon tu..dongar khaba 3 org top list tongah berdoa pjg... kojo tak start laie....memasing x sure sapo dapek...
    tp PAS dah nobang buluh buek tiang bendero!...

    ReplyDelete
  10. pado yg beri komen...sayo ucapkan thank u all...sayo lak pado pandangan sayo elok bagi lobih sikit pado muko baru lak...muko baru bukan barua baru yoo...mano adun yg lebih pado 2 penggal elok lah pencen jer..a.p lak yg tuo tuo bagi laluan pada muko baru ..cari lah calon yg boleh di terima pengundi..tak kiro lah pengundi muda ko tua ko..kalau calon tu sesuai .selesa.mesra.wibawa.dan lain lain karekter yg baik..undi lah dengan bijak...sayo punyo pandangan muko baru 60% muko lamo lak 40%..amacam tok najib leh setuju tak...mad hasan antar jadi A.P...jadi MB orang dah nyampah..cari MB baru ,tu pun kalau BN monang,kalau kalah memang sah lah MB baru...macam biaso lah kalau PR monang MB nya org Moloyu yg berkuaso CINA DAP YG MAKAN BABI DAN BIAWAK...tak cayo bagilah PR monang,bagi undi anda pada PR ..bakal PM diorang pun pada diri dia semua sama jer....SONDOL jer kojo nya....

    ReplyDelete
  11. mad hasan, isa, rais yatim, khairy, mail, lilah, hasan malek, shaziman, yunus, aziz shamsuddin, samad, hasim rusdi tu sumo wakil rakyat perosak namo umno dan bn di negori sembilan. lagi copek kito bungkuskan muko2 ni sumo adolah lobih sejahtera untuk rakyat negori.

    ReplyDelete
  12. Samad Apo kau buek kek Dun Seri Menanti langsung tak ado idea yan bernas untuk memperjuangkan nasib bangsa kok mengabih boreh tak yah lah bertanding pado PRU 13 nanti sobab den tak nampak apo2 pembangunan yang kau perjuangkan. Kak Mah Permata mertang kono melawat segala corok di Dun Seri Menanti tengok apo yang ado kek Bandar Diraja Seri Menanti dah lobih setengah abad tu Bro...pado pandangan den macam hampeh. Mat Hassan tolong jongok sikit kawasan melayu yang jauh ketinggalan ni dan tolong ushakan agar Bandar Diraja kito biar MENYEMONGGAH SIKIT
    sodap mato memandang setanding dengan Bandar Diraja di Negeri lain ko Pemimpin DN9 takdo biji mato dan tak berkolopir untuk membangunkan kawasan melayu Samo yo bingai Mb terdahulu baik dri pilah ,jolobu PDdan ghombau

    ReplyDelete
  13. Anon 1:21
    Kau tanyo Samad buek apo? Buek apo laie, ngetot bini orang lah. Pantang nampak dahi licin sumo nak di sondol. Dulu kini dan selamo nyo. Perangai tak kan berubah. kalau UMNO nak monang tukar si Samad ni.

    ReplyDelete
  14. Tak ado ko muko-muko lain ? Jadi-jadilah.....bori orang lain peluang... Dari sey idup, sey dah kona Rais Yatim, ni dah setahun pencen, dio masih montori laie.....

    ReplyDelete
  15. Salam.Den oghang Jolobu.Den kona YB Jolobu dan Montoghi Bosar yo.Pado den semuo eh patut pencen.Dah tuo2 dan lombab.Poghut yo bosa masing2.Sumo eh angin.Tak gono lai dah.Bagilah kek oghang mudo2 pulak.Muak dah den.Jolobu mcm tu lah juo.Tak do beghubah2.Kalau ado pun jalnn yo lah luruih.Tapi Yb tu totap bengkok2 yo.Tukarlah sumo eh.kalau tak tak nak mengundi doh.

    ReplyDelete
  16. Kalau nak tengok Jolobu, Rais Yatim patut bonar boronti dah... jadi Montori pun tak kan menambah laie dohhh. Kok Jalal pun, Timbalan aeea nak ganti, pun samo juo... tukang songlap juoo dio tuu.... tak payah laa.... ganti orang lain pulak.. di Klawang tu Yunus buncit...., ambik orang muda yang lobih kalibar....; Porotang pulak, Razak Mansor - tah apo ko jadah eeaa, dah sudah ompak (4) ponggal dah..., tak cukup-cukup laie kooo ? 4 ponggaa tuu tak adoo apooo pun yang di banggoookan, dah di nuek aeeaa oleh Razak - kok di lantik oleh MB laie laa, memang laa...... Mat Hassan MB buto hati dan matooo...; Sg Lui..... Zainaaal, berbini baru ajooo yg dio buek perubahan eeaa..... dan nak di ganti pulak oleh Ketua Pemuda..... lombek bonaa pulak... tak bermayoooo langsung.... esok kok buang boreh ajooo..... cakap pun tak roteee...

    ReplyDelete
  17. Den raso N7 Mogan tu samo macam Hashim Rusdi ikut buntut Mat Asan sampai muko dah bau taik.Baik tukar muko taik tu. India estet je sokong,lain dah pi join PR.

    ReplyDelete
  18. den raso lakk mb tuu biar poi parlimen, sobab negara memelukan dio pulak, kebijaksanaan dio boleh mendatangkan hasil pada negara, zaiful lak lantik jd exco kerja raya, si mail tu tah apo dia buek aku pun x tauu, xado paedah langsungg, gaya pemimpin pun x adox si yunuss tu soh la dio berehat nak jd adun & exco konon, naik tanggavpun mencugap gontikan laa, si samat dgn drebar mato lobam eh pun buek somak yo, x ado gaya langsung kadang drebar dio lak mcm exco, ni bukan nak mujukan belia menjahanamkan laii ado, nak menigkatkan modall insan, hakkktuiii la, apo ko buek dgn bdk ptg tu, podahh la. Yg tua tua tu lopehni jaga cucu gan sekali segalo poi la surauu tu xpayah nak jd speker tau exco goli laa.si aziz tu apo kelulusan eh, takdo langsung fakta & skill, manjang menjerit dan mengganggu org nak bersidang, ko poi la isap konek org tu, tp ko isap mcm mana pun skilll ko lopeh ni ko poi la kait sawit balikk, tu yg layak utk ko, den rasa kekalkan 30% muko lamo 70% muko baru. Kj tu lantik jd mb, den nampak dio punya sinar tu, yg lopehtu jd kan pegajaran buek yg terbaik untuk negeri tercinta ni.

    ReplyDelete
  19. Salam sahabat den semuo di blog Paneh Miang ni.
    Memang sodap kito komen kek sini. Den pun nak join samo. Tapi den fikir elok teliti calon2 Yb ni bukan mudah nak cakap ikut cakap jo.
    Den kona beberapa org daripada mereko. Lobeh2 lg yang baru2 menjalankan tanggungjawab Yb ni. Bukan semuo tak buleh diharap dlm membantu rakyat. Muko2 lamo yang lobeh 2 atau tigo ponggal tu elok suruh bersaro. Tp yang baru satu dua ponggal elok teruskan. Kito jangan emosi bona nak tukar calon ni.
    Di Chombong, Pilah, Longgeng, Chennah, Jeram Padang apa masalah saudaro dgn dio org. Yang ado masalah sedaro2 jo sobab tak dapek jadun ADUN. Sey pun bukan minat bonar nak jd ADUN NS ni sobab duit sey pun dah berjuta. Nak jd ADUN apo kelas. Bglh dio ADUN ni jlnkan tanggungjawab dio org bantu MB.
    Disini banyak komen macam anjing sial juga nak jatuhkan kerajaan ni tp den totap sukokan gerak kojo Tok Mat berbanding Isa Samad. Kau org yg tak suko Tok Mad den tau sobab dio tak bg kau orang projek di NS.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive