Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, December 21, 2011

Agaknya ada tak Sekolah yang nak amik Adam Adli ni...


Nak baco lanjut pasal "Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik" (BEBAS) ni boleh tengok sini.

Apo sangatlah kebebasan akademik ni? Den blaja dulu bebas yo nak buek apo. Nak amik banyak subjek ko, nak baco buku ko, nak bersukan ko, nak berpersatuan ko, nak ngurat ko, nak keluar jenjalan ko, nak soal lecturer ko, maleh masuk kelas ko, nak buek assignment last minute ko, nak buek part time kojo ko, bla..bla..bla..bebas je pun. Takdo sapo nak sokat. Satu-satunya kebebasan akademik den yang tesokat ialah bilo den nak amik course architecture tapi mak den tak bagi, dio suh den amik course lain. Tu yolah kebebasan akademik den yang disokat. Selain pado tu bebas yo, takdo masalah pun.

Apo yang nak diBEBASkan sebonar eh? Dalam Islam pun tiada keBEBASan mutlak. Student Power? Belajar kasi habis dulu, kasi score maut punyo, lopeh tu kojo sampai income puloh ribu tiap bulan, baru boleh crito. Graduan Cino pakat golak yolah nengok Mahasiswa Melayu ingin BEBAS di IPT, tapi akhirnya jadi HAMBA Cino bilo masuk alam pekerjaan.

Agak-agak ado tak Pengetuo atau Guru Bosar yang nak amik Adam Adli dari Kepala Batas ni (budak suruhan Paklah or KJ kot?) jadi cikgu sekolah dorang? Mampuih dorang tak nak punyo. Kalo ado yang nak hired dio pun agak eh private school, tak pun PASTI. Pengetua atau GB sekolah awam mesti risau nak amik Adam Adli ni kojo, takut kalo dio tak pueh hati ngan pengurusan sekolah sok, bukan setakat bendero sekolah yo kono turun, silap-silap habih dio hasut semuo pelajar sekolah mogok atau buek demonstrasi pado Pengetua atau GB. Tak ko nayo.

UMNO PJ Utara atau mano-mano individu mahupun NGO, tak payah la buek kempen ugut ka, ludah ka, tumbuk ka, bla..bla..bla kek budak montah cam Adam ni. Buang maso yo. Nasihatkan elok-elok dulu, maklumlah bebudak mudo ni biaso eh akal pendek...ghaso diri hebat, tapi di alam realiti orang tak pandang pun. Kok dio masih bedogil jugak tak mau dongar kato, barulah dihobin sekali. Sayang anak tangan-tangankan.

Tapi kok dah gian bonar nak hobin orang, lobih baik pi hobin Chua Soi Porno, Karpal Tongkang, Lim Kit SiangIkan, Lim GuanoMu, Teresa Cock, Tian Cuak, Ambabiga, Bapak Anwar Bin Ibrahim, Khalid Gereja, Namebabee etc. sobab spesis ni dah banyak kali menghina Islam & Melayu, tapi bolun ado lagi yang berani amik tindakan.

Tu la deh bilo nafsu jadi raja, ilmu terus jadi pencacai.

p/s: Masih tunggu Najib selesaikan polemik NFC, once and for all.

9 comments:

  1. Haha..tu sobab den suko kau paneh. Ringkas tapi kono tang ulu hati yang baco. Topat ke sasaran. Habis kau pukul rato. Sumo kono. Tapi aku paling suko bab teori budak paklah dan kj tu. Manolah tau kan...kan..kan ado orang dalam umno yg nak jatuhkan najib. Lagipun polik gak bebudak tu boleh berarak ramai2 dan turunkan bendera najib tanpa siapo halang. Seolah ado orang umno yg jadi dalang bagi restu je. Haha...bagus teori ni.

    -Pakteh

    ReplyDelete
  2. Boto tu jang, maso sokolah rondah & monongah pandai lak dio ikut peraturan sekolah. Bilo masuk jo U, oh mang ai...... sumo dia tahu, orang lain dah tak boto dah. Itu tak boto ini salah, mak ai hebat! Tak monugheh namo eh tu. Bilolah bangso kito ni nak soda. Tang NCF tu, se raso elok Kak Jat, Bung & Syed tu tak dicalonkan jo. Buek monyomak yo. (Oghang kg. se cakap, liability) Kalau dicalonkan jugo, ibarat macam Chong Wei, boghi bola tanggung kek Lin Dan. Tocighit Chong Wei nak menahan.!!!!

    ReplyDelete
  3. bagi la anak muda bebas berfikir. jgn ajar jd pak turut nanti dah besar jd kurang ajar. jgn jd british yg brain washed anak melayu sampai jd kuda kayu turut nenurut kata sampai otak melayu jd sekular.

    ReplyDelete
  4. pedihnya mak aiihh.. sekali tulis habis semua kena tempias..:-D

    ReplyDelete
  5. "bila nafsu jadi raja, ilmu terus jadi pencacai." one of d best qoute. good post.

    ReplyDelete
  6. den pun setuju tu..belajar bagi habih dulu...bagi comorlang x yah nak heboh2 bondo2 mcm ni..dio x sodar agak eh tompek dio belajar tu sapo punyo kalo x kerajaan...elaun loan n biasiswa sapo yg bagi????

    ReplyDelete
  7. Ado bro.. sekoloh budok jahat ajo la.. haha

    ReplyDelete
  8. Den sokong NAMAWEE, Hidup nazri hidup UMNO.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive