Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Wednesday, November 7, 2012

SUARA HATI MOKHTAR AL-BUKHARY


1. Rezeki yang ada itu sebenarnya untuk orang lain. Memang dari segi hukum pun begitu. Kita kena keluar zakat dan fitrah. Tetapi zakat fitrah banyak mana sangat. Islam agama yang adil; ia minta sedikit saja. Oleh itu, kalau ada duit yang lebih ia seharusnya dibelanjakan dengan baik.

2. Saya tak kisah kalau saya tak buat semua ini. Saya boleh tak buat apa-apa dan balik ke Alor Star. Tetapi saya rasa hidup ini sia-sia. Orang Kedah kata kalau mati nanti mata tidak tutup rapat kerana tanggungjawab depan mata kita tidak buat. Orang lain ambil kekayaan kita, ambil hak kita dan pergunakan kita, kita masih tidak buat apa-apa!

3. Saya ada emotional attachment kepada agama, bangsa dan ummah. Saya bukan individualistik. Diri saya tidak penting. Pangkat dan gelaran ini kepada saya tidak mustahak.

4. Saya sedih media tonjolkan saya begini. Saya malu kerana orang Cina kaya beratus-ratus kali ganda daripada saya. Tapi saya tahu orang Melayu kalau hendak berjaya kena kerja kuat tidak kira siang malam. Kita ada kekuatan yang tuhan beri melebihi daripada bangsa lain. Tetapi untuk maju kita perlu berusaha.

5. Saya asal daripada tidak ada apa-apa. Apa yang saya tidak tahu saya belajar, minta tolong daripada orang. Saya tidak malu. Saya bukannya mencuri. Saya usaha sendiri. Sikap pemalas dan pemalu ini yang orang Melayu kena atasi. Kita kena berani kerana benar. Apabila kita dapat keuntungan dan rezeki lebih, bolehlah kita menolong orang.

6. Kaya itu bukanlah kepada diri sendiri. Kaya itu adalah kepada kumpulan perniagaan ini, kepada bangsa dan kepada orang ramai. Saya hanya memegangnya untuk sementara sahaja.

7. Saya tiada keinginan untuk menyimpan kekayaan ini untuk anak dan isteri. Duit ini tidak akan kekal. Saya percaya hanya perkara yang baik yang kita lakukan akan kekal. Bukan duit yang akan melindungi saya nanti tapi apa yang saya lakukan sekarang.

8. Saya perlu terus mencari peluang dan perniagaan lain supaya kita terus dapat bantu orang lain mengembangkan diri masing-masing. Saya bukan buat semua ini untuk diri saya semata-mata.

9. Ada juga yang saya usaha tapi tak dapat dan orang tak tahu. Apa yang saya dapat itu yang jadi masalah kononnya Syed Mokhtar sapu semua. Bangsa lain memegang pelbagai kepentingan dalam ekonomi, siapa pun tak kata apa. Ini masalah orang Melayu. Di kampung orang Melayu berpecah kerana politik, di bandar berpecah kerana ini (wang).

10. Saya percaya kalau rezeki itu Allah beri kepada saya ia bukan untuk saya tetapi untuk orang ramai juga. Orang tidak tahu banyak syarikat yang saya ada ini gagal dan tidak maju kepada saya tetapi orang tidak tahu.

29 comments:

  1. Kaya/mewah atas kesusahan orang lain. Itulah yang sebenarnya yang salah.

    ReplyDelete
  2. Suara Hati Rakyat Malaysia:-

    ' Mengapalah Malaysia mempunyai seorang PM yang cakap berdegar degar tapi takut bila di ajak berdebat.Sedangkan Obama sanggup berdepat dengan Mitt Romney supaya rakyat dapat mendengar rancangan masing-masing dan seterusnya memberi peluang untuk rakyat membuat pilihan.Selama ini, rakyat hanya di kelentong melalui Utusex Malaysia, Berita Hairan dan TV 3 suku.

    ReplyDelete
  3. Saya pun kalau ada kawan baik macam yang jadi Menteri Besar seikrab Syed Mokhtar dengan Muhyiddin Yassin suatu ketika dulu pun akan berupaya menjadi jutawan segera bila dapat beribu-ribu hektar tanah prime land di negeri Johor.

    "Kalau setakat berniaga daging di Alor Stra tak mungkin saya berjaya seperti sekarang", kata Syed Mokhtar lagi.

    "Saya juga tak mungkin kaya raya jika Tun Mahathir tidak mengarahkan cukong-cukong China yang lebih kaya raya memperuntukkan 30% equity untuk bumiputera kepada saya. Bukan mudah untuk memiliki saham kepunyaan syarikat China jika PM tidak mengarahkan cukong-cukong ini berbuat demikian", tambah beliau lagi dalam temunual denag Paneh Miang.

    "Saya juga amat beruntung kerana mendapat beberapa IPP dengan perjanjian berat sebelah yang amat lumayan di pihak kami. Ini semua kerana jasabaik Tun Mahathir juga", jelas beliau kepada kami.

    "Pemimpin UMNOH, amat menitik beratkan orang Melayu supaya berjaya menjadi kaya raya. Di sebalik melahirkan seorang usahawan Melayu Pathan bernama Syed Mokhtar, Tun Mahathir juga tidak lupa kepada Ananda Krishnan, Vincent Tan, Robert Kouk, Teng Phek Keng, dan beratus-ratus China India lain", ujar usahawan tersebut.

    Kalau sudah disediakan taman permainan sebegini, Melayu sebangang Paneh Miang pun mampu menjadi bilionaire.

    Berusaha keras konon...kepala bana lah...alll were served on silver platters. Namun masih ramai pencacai haprak yang buta hati untuk memahami jenis usahawan yang dilahirkan oleh UMNO.

    Betullah katakutan mereka selama ini. Mampos UMNO mamposlah orang Melayu kerana tak mungkin mereka mampu bersaing dengan kekuatan sendiri.

    ReplyDelete
  4. Syed Hypocrite yang besar.
    Kenapa ia tidak membantu dan meminta interinya dan emak mertuanya supaya membahagikan harta peninggalan syed Kechik sacara feraid menurut Ugama Islam.Kenapa Anak Lelaki Syed Kechil ,Syed Gamal cuba di ketepikan untok mendapatkan harta peninggalan Bapanya yang menjadi haknya sabagai anak lelaki.

    Syed Kechik meninggalkan harta nya benilai 450 juta termasoklah wang tunai sabanyak 120 juta.Syed Gamal dinafikan sapenohnya haknya dan terpaksa pergi ka mahkamah untok menuntut haknya.
    Syed Mokhtar membantu isterinya untok menaikan hal Syed Gamal.Is menggunakan Peguam yang terbaik iaitu VJ KUmar pada hal Syed Kechil hanya menggunakan peguam yang tidak ada nama kerana ia tiada mampu.Apabila ia menggunakan peguan Pak Wan Teh ia nya dengan syarat jika ia memang kes ini ia baru akan membayar feesnya.
    Syed Gamal tinggal di Kota Baharu bersama dengan Ibunya.Beniaga intenet cafe dan pendapatan tidak menentu.
    Saya berani menulis forum ini kerana Syed Gamal menceritak sendiri apa yang di alaminya.Malah ia memberitahu saya samasa Syed Mokhtar mula berniaga ia tiada cukop modal dan menggunakan harta Syed Kechil untok meminam ang dari bank.
    Allah maha kuasa,Syed Gamal menang kesemua kes di mahkamah dan sekarangbianya joint administrator harta tersebut.
    Saya amatbterkejut dengan apa yang syed Mokhtar lakukan.Saya kenal dia 40 tahun dahulu semasa berniaga lembu dan beras di Alor Star ,sabelum iankain dwngan anak syed Kechik,sepupunya.

    ReplyDelete
  5. Sdr Zaharin Yassin patut membaca posting Paneh ni. Dio maghah bona kek Tan Sri Syed Mokhtar ni..

    ReplyDelete
  6. Syed Mokhtar adalah org Melayu telah menempuhi pelbagai cabaran... Kekayaannya sentiasa diberi kepada yg memerlukan... Dengan pembukaan AIU n menghantar jemaah haji,itu hnya yg jelas kelihatan tpi tdak d msukkan dlm berita... Orang Melayu selalu mudah hasad dengki sesama Melayu... Bila Melayu nak maju,asyik berkokok tnpa usaha... Sya menghormati Syed Mokhtar dgn usaha beliau tuk berjaya... Melayu bantu Melayu tpi ada jua Melayu Hancurkan Melayu... SubhanAllah... Jangan ada hasad dengki... Ini lah umat akhir Zaman... :)

    ReplyDelete
  7. ramainye yg dengki dgn kekayaan dan kesenangan org lain kat sini... kalau korang anon2 bodoh yg dok ngutuk tan sri ni rasa dah pandai sangat... pegila bukak company n start meniaga dr bawah...korang ingat tan sri ni lahir2 terus kaya ke?bodoh betul org yg ade sifat hasad dengki... semoga korang ni mati kena panah petir... lagi bagusssss.

    ReplyDelete
  8. Agak2 kau Husin Kuih Lompang meniaga unta sejak dari kecik, boleh kaya raya macam Syed Mokhtar tak... Boleh beli kilang gula, boleh beli kilang buat motokar... Etc.

    Rasanya tidak... Setakat diversify biz jual taik unta dan minyak unta je laaaa....:)

    ReplyDelete
  9. anon 3:10 pm yg bongok... kalau aku jd PM pun xde masa nak berdebat dgn kaki spin tu... byk lagi keje lain yg aku boleh buat... KJ baru bantai dgn fakta kat parlimen dah meroyan mcm org hilang akal?ade hati nak debat dgn najib..... hak tuihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.....

    ReplyDelete
  10. Tuan-tuan,
    Saya pernah terbaca artikel mengenai bangsa kita-MELAYU.Kalau nak tengok budaya kita eloklah kita bayangkan membeli ketam di pasar.Peniaga ketam berbanbsa cina meletakkan ketam di dalam dua baldi,satu bertutup dan satu tidak.Ditanya mengapa berbedza,dijawabnya,ketam bertutup adalah ketam cina,sebab kalau dapat habis ditarik semua keluar,ketam bertutup.ketam melayu,bila seekor cuba keluar yg lain akan tarik dia jatuh balik.Salam.

    ReplyDelete
  11. Biasalah Melayu tipikal,kalau tak hasad dengki bukan Melayu namanya.Bila tengok orang Melayu lain berjaya ada saja yang tak kena,sakit betul hati dia tengok orang senang.Habis dikoreknya aib kawan tu walaupun kesahihan cerita tak pasti benar atau tidak.

    Diri sendiri tak tahu berniaga,bila orang lain berjaya tuduh kroni,tongkat,subsidi,rasuah dan macam2 lagi.

    Orang bodoh kalau dibagi segunung emas pun lingkup,tapi orang pandai duit singgit pun boleh jadi sejuta.

    Sudah2lah bawa perangai Melayu haprak,jadilah Melayu baru(bukan barua).

    ReplyDelete
  12. malu nak ngaku melayu apabila baca komen pendengki di atas. harap2 penulis tu bukan melayu.

    ReplyDelete
  13. Kenapalah pendebat pendepat di atas semuanya bodoh bodoh belaka. Memang sahlah, melayu adalah bangsa yang bodoh di dunia. Sedangkan dalam al-quran/hadith ada sebut juga ' Tuntutlah ilmu hingga ke negeri Cina' ta'ada sebut pula negeri Melayu.
    Wahai orang Melayu, Yahudi yang masuk Islam adalah lebih baik dari Melayu yang lahirnya telah Islam. Melayu hanya juara seperti di bawah:-

    Juara buang anak = Melayu
    Juara Mat Rempit = Melayu
    Juara Dadah = Melayu
    Juara Hiburan = Melayu
    Juara Pemalas = Melayu
    Juara Bodek = Melayu
    Kaki Ponteng Sekolah = Melayu

    Kasiham Melayu.
    Kenapalah Melayu lahir di dunia.

    ReplyDelete
  14. Anon 8.08am. Ekau ni samada bukan Melayu atau Islam takat surface. Kalo tak tau bab hadis jgn memandai komen. "Tuntutlah ilmu hingga ke negeri Cina" yg kau sebut tu hadis dhoif. Nabi tak sebut. Dok happy sgt nak kutuk Melayu, tak sedar diri dah fitnah Nabi SAW. Lain kali ngaji biar habis. Jgn cas bagus sgt. Jgn lupa taubat.

    ReplyDelete
  15. saya syorkan Tan sri Syed mokhtar Al-Bukhary melalui bank muamalat,mengambil alh bank islam dan membuat kerjasama dgn IDB.Kemudian,menjadi tunggak pasaran perbankan syariah rantau asia tengara.Mengumpul data "tax heaven" seperti pembayaran wang zakat,fidyah dll.Di anggarkan lebih 300 juta orang di asia tenggara yg beragama islam.Mentranformasi sistem pembayaran mudah "tax heaven" melalui perkhidmatan ATM dgn kerejaan dn bnk di rantau asia tenggara dan asia timur.Mewujudkan bank syariah yg berteraskan pembiayaan tanpa riba dan pembayaran balik pinjaman mengikut term tertentu supaya cepat dan tidak rugi.Menggalakkan pelabur dana Timur tengah utk melabur dan menjual perkhidmatan pembiayaan pinjaman dalam bentuk nilai matawang dinar.Nilai Dinar sebagai penunjuk utama di antara ringgit,rupiah,bath,dolar brunai,singapura,RMB dll.Perbezaan susut nialai dinar akan di tampung oleh peminjam2 dari matawang lain,tanpa ada sebarang spekulasi nilai matawang dinar.Ia di kira nilai pertukaran matawang semasa.Bermakna wang dgn wang di lindungi oleh keseimbangan nilai matawang dinar berpandukan nilai semasa pembiayaan pinjaman pada nilai dinar tersebut.Perlu ada penarafan golongan asnaf mengikut ke adaan semasa dgn kadar kemiskinan sesebuah negara.Sekira berlakunya krisis ekonomi atau kewangan,dana terkumpul dari wang fidyah,zakat,hadiah dll,akan di cairkan kepada golongan asnaf mengikut penarifan sesebuah negara tersebut.Tindakan sbegini akan menghidarkan golongan asnaf umat islam rantau ini, membebaskan mereka dari sistem riba dan hutang.Secara langsung ia,akan menyuburkan aktiviti sesebuah negara utk bangkit semula dan memacu pertumbuhan ekonomi dari sebarang hutang dalam negara.Sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  16. 8:08 AM dah sah-sah bukan melayu. ayat quran mana ko ceduk kata tuntut ilmu sampai negeri cina? agak-agak la kelentong.

    ReplyDelete
  17. Suara Hati Rakyat Malaysia:-

    ' Mengapalah Malaysia mempunyai seorang bakal PM yang cakap berdegar degar tapi takut bila di ajak bersumpah.Sedangkan Saiful sanggup berdsumpah denganal-Quran supaya rakyat dapat melihat keadilan masing-masing dan seterusnya memberi peluang untuk rakyat membuat pilihan.Selama ini, rakyat hanya di kelentong melalui Malaysiakantoi, Haprakah dan Suara tak adil langsung.

    ReplyDelete
  18. kepada anon 10.27PM,saiful dah buat steament,dubur dia dah ok,tak pedih dah,dinding dubur pun dah ok tak koyak masa mula2 dulu.Dulu berak senang,sekarang dah susah sikit sebab valvenya dah ok,berfungsi semula sediakala.Berita baik utk bakal pelana mentri mesia.

    ReplyDelete
  19. Saya lebih suka,kalau Tan Sri berniaga secara pakej.Mudah utk create new market,memilki dan menjual secara total.Contohnya memiliki Perbankan berteraskan syariah sepenuhnya,kilang membuat bahan binaan,syarikat pembinaan,kilang membuat kereta,Syarikat utiliti,kilang membuat makanan,oil dan gas dll.Cara sebegini adalah lebih baik utk kesejahteraan rakyat sbb Tan Sripun membayar zakat.Berbeza dgn sistem kovensional,semuanya asing2,sudah siap buat rumah,jual pulak pada bank,bank kenakan riba utk raih laba...yg mampuihnya pelanggang utk menangung beban hutang dgn harga rumah berlipat kali ganda.Sehingga satu tahap,aktiviti ekonomi bergerak perlahan,tidak menarik,tidak berkembang dan boleh menjadi tahap tepu.Manapoli pasaran yg memberi kesejahteraan pada rakyat,boleh mengimbang pendapatan isi rumah dan ada lebihan pendapatan serta perniagaan berteraskan kepada syariah adalah lebih baik dgn sistem yg ada sekarang nie,yg rata2 membebankan rakyat.Saya setuju dgn komen anon 7.14PM.

    ReplyDelete
  20. Anon 2.29PM,konsep perniagaan yg sebegitu akan menarik minat perlabur dana dari timur tengah.Kemungkinan permintaan di dalam pasaran,tak akan putus2.ianya merancakkan pertumbuhan ekonomi dalam negara dan boleh di perluaskan ke luar negara atas dasar perkongsian yg adil.

    ReplyDelete
  21. Kalau di fikirkan dan di amati betul2 kenyataan ahli panel hello malaysia yg mengatakan,ketika di zaman kegemilangan Nabi muhammad s.a.w,di masa itu,kerajaannya hanya membiayai sektor keamanan iaitu polis dan tentera shj.Urus takbir sektor perekonomian yg lain,hanya di praktikkan oleh pehak swasta yg berlandaskan syariah.konsep syariah dlm islam nie baanyak seperti zakat,fidyah,wakaf dll.Patut ler sistemnya berjaya dan kekal beratus tahun dalam sektor ekonomi sbb ada unsur2 daya tahan dan mampan.Konsep penswastaan pun ke arah tersebut,tapi perlu di garap dgn pengisian yg lebih tepat ke atas matlamatnya.Kena telus,jujur dan beramanah.Mcm Pas tak de benda,politik retorik dan menggunakan kenyataan unsur2 agama utk meraih undi dan berkuasa serta potong kayu balak.

    ReplyDelete
  22. umat islam nie kaya sebenarnya,zakat fidyah tertunggak, umat islam dah berapa nilai RM billion agaknya,belum lagi zakat perniagaan,zakat pertanian dan ternakan,zakat fitrah,zakat emas&perak dll setiap tahun,jumlah penduduk rantau asia tenggara shj cecah lebih 300juta orang.Tak kan tak ada penyelidikan tntang prkara2 di atas.Kiraan yg macam mana,kutipan yg mcm mana nak di selarikan dgn teknologi hp,ATM dgn sbgainya.Kerjasama di antara pehak kerajaan dgn kerajaan jiran,hubugan prdagangan dua hala,wakil jabatan agama,phak bnk dll.Belum lagi masuk bab zakat hasil bumi dlm ngara.Hasil minyak persempadanan di antara kdua2 blah negara.Mak ai...kaya kaya kaya kaya utk org asnaf,baitumal dll

    ReplyDelete
  23. Bila terbaca artikel berkaitan Tan sri Syed Mokhtar Al-Bukhary dan suara hati beliau,sayu jugak rasa.Memandangkan jasanya kepada agama,bangsa dan negara yg beliau curahkan selama ini, terasa aku nie kecil macam semut merah.Bukan senang orang berniaga skala besar.Belum tempoh zaman krisis ekonomi.Demam kepialu di buat.Tanggungjawab dan amanahnya besar pada pekerja dan aset beliau.Jangan main2.Demi kesinambungan apa yg berliau minat buat,apakata kita syor pada beliau buat perniagaan pakej dan berangkaian berkonsepkan syariah dgn dana caruman umat islam malaysia sebagai sleeping patrner demi kesinambungan perjuangan beliau dalam menempuh ketidaktentuan krisis ekonomi dunia sekarang nie.Secara keseluruhannya,ia sampai kepada setiap umat islam juga,apa yg kita rujuk ada point2 yg penting komen kat page nie.Tan sri nie perlu support,tak perlu kata2 cemuhan mcm stgh2 komen.Konsep sebegini ada miripnya kerja2 kebajikan yg sering beliau lakukan.Siapa tak nak beli rumah dan kereta dgn pembiayaan tanpa riba tapi kena ler ada perniagaan berparkej dan berangkai utk menghidupkan konsep syariah.Kita dapat dua,tapi kena ler bagi pelbagai jenis perniagaan pada dia, mcm syrkt utiliti,construction,kilang membuat bahan binaan,perbankkan syariah dan wakil amil terbesar serta penarafan golongan asnaf,perkapalan,wifi kelajuan tinggi,oil dan gas,kilang pakaian,kilang makanan dll.bermakna apa yg kita pakai,kita makan,kediaman kita,kenderaan kita,melanggang perkhidmatan dll ada kaitannya dgn perniagaan Tan Sri sebab ia termasuk perniagaan yg membayar zakat dan kembali pada kita apabila suasana semasa mengizinkan.Ia akan membuat perniagaannya terus lancar dalam apa jua situasi krisis ekonomi akibat dari kecairan dana pada golongan asnaf kembali kepadanya dan pelabur sesama kita.

    ReplyDelete
  24. ntah ler pejabat agama nie,apa di buatnya bgi jer pada ahlul perniagaan, utk menguruskannya supaya bersinar konsep syariah dlm kehidupan kita,trmasuk harta wakaf,zakat dll.Merasa juga bangsa cina dan india buat pembiayaan pinjaman tanpa riba berlandaskan syariah.Bab wakaf dan zakat tak boleh ler sbb bukan ahlul sunnah wal jamaah

    ReplyDelete
  25. kasi tutup pintu niaga cimb bank.Betul2 punya islamic bank original syariah sudah wujud

    ReplyDelete
  26. Kewangan islam tentang perkongsian keuntungan atas pembiayaan pinjaman-good.Instrumen yg lain, kecuali skim insurans islam,semuanya back door riba

    ReplyDelete
  27. Propektus perniagaan akan datang mesti ada monopoli,pakej,berangkai,berkebajikan dan syariah.Setakat ada pemilikan bank aje tak jadi,sebab ada unsur riba, bertopengkan kebajikan dan hanya sedikit syariah,memang cepat jahanam.Maknanya,perniagaan berunsurkan syariah yg tulen boleh ngap sayop bank2 islamic dan kovensional dalam tempoh sedekad.hahahahahaha pueh hati aku

    ReplyDelete
  28. cimb mmg aku anti,nak bergurau secara live konon kat squash court...macam aku ada makan duit dia,perasan ....

    ReplyDelete
  29. Produk kebanggaan SJKC:

    1. Ah Long = lintah darat kejam + sadis (jgn lupa bagaimana mereka merantai kaki dan tangan peminjam yg tak mampu bayar fa edah tak menasabah dulu.

    2. Cinabeng = pengedar iklan haram Ah Long di serata tempat. Membaling kad perniagaan dan fliers di hadapan rumah di taman perumahan. (Siapa nak kutip sampah tu?)

    3. Lancaucibai = penampal iklan ubat kuat merata tempat di jalanan, tembok penghadang jalan, pokok, papan tanda, dll. Apa punya sengkek teknik pengiklanan KUNO ini?

    4. Caucibai = pendera sadis pembantu rumah asing

    5. LeeKongKek = penjual VCD lucah dan VCD haram (tak de maruah punya olang!)

    6. Wee Ka Siong = Taukeh judi 4 Ekor dan judi haram (Gautama Buddha tak ajar pun berjudi)

    7. Lim Kit SIAL = Taukeh pelacuran di merata bandar (Buddha, Jesus (penganut Evangelista Bintang 3 DAPigs) tak ajar pun jual CIBAI)

    8. Lim GuAn Jeng = penipu undi CEC DAPigs. Woi Joseph! Jesus tak ajar lu tipu olang bodoh!

    9. Alvivi = pelacur jalanan sampah ludah Bah Kut Teh yg telah MELANCAUCIBAIKAN emak bapak mereka sendiri.

    10. Wee Meng Chee = BABI SUNDAL Cinabeng Komunis yg buat filem taraf LONGKANG BABI Paya Mengkuang. LANCAU Namewee!

    ReplyDelete

Blog Archive