Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, April 4, 2009

CINO NI TAK TAHU MALU

Bukan satu perkara baru apabila MCA menuntut jawatan Timbalan Perdana Menteri. Terbaru Timbalan Setiausaha Agongnya, Datuk Loke Yuen Yeow kembali mencadangkan perkara yang sama. Soalnya apakah permintaan seperti ini ada asasnya sehingga perlu diberi pertimbangan?

Pada saya ia satu permintaan yang menunjukkan MCA khususnya dan bangsa Cina umumnya seolah-olah tidak tahu malu. Malah lebih dasyat lagi bertindak umpama "di beri betis nak paha, diberi peha nak kan badan pula".

Cuba pertimbangkan fakta ini. Pertamanya negara ini negara Melayu. Sejak 16 September 1963 sahaja Persekutuan Tanah Melayu ditukar ganti dengan Malaysia. Itupun bagi menjaga hati masyarakat bumiputera Sabah dan Sarawak. Justeru, jika perlu pun diwujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri 2, maka tentulah bumiputera Sabah dan Sarawak adalah lebih layak berbanding kaum Cina.

Lebih tak tahu malu apabila MCA tewas teruk dalam PRU ke 12 lalu. Daripada 40 kerusi yang ditandingi, MCA hanya mampu menang 15 kerusi parlimen sahaja. Walaupun UMNO juga turut mengalami tsunami politik, namun parti itu berjaya memperolehi 76 kerusi dari 117 kerusi parlimen yang diperuntukkan. Dari segi peratusnya, MCA hanya menang kira-kira 37 peratus berbanding UMNO yang telah memenangi 64 peratus daripada kerusi yang diagihkan kepada parti tersebut. Tak malu ke MCA nak tuntut yang bukan-bukan, sedangkan bila bertanding kalah. Lebih baik tumpukan usaha untuk memenangi semula kerusi yang kalah tu daripada berterusan memainkan sentimen yang tidak menguntungkan BN.

Lebih memalukan jika anda mengetahui bahawa hampir 20 kerusi parlimen majoriti Melayu yang sepatutnya ditandingi UMNO telah diagihkan kepada MCA dan MIC demi semangat perpaduan dalam BN. Ini yang kadang-kadang membuatkan pengundi Melayu terguris. Contoh terbaru seperti di Bukit Selambau apabila terang-terangan bahawa kawasan itu adalah majoriti Melayu tetapi atas semangat pemuafakatan BN, kerusi itu ditandingi MIC. Adakah MCA ini sengaja buat tuntutan sebegini semata-mata kerana strategi mereka "bagai menikam pisau dua mata, disorong kena, ditarik pun kena" terus menjadi.

Berdasarkan nisbah penduduk negara ini juga, masih tidak menyebelahi tuntutan MCA itu. Dari 26 juta rakyat Malaysia hanya 26 peratus sahaja orang Cina, India 8 peratus dan lain-lain 2 peratus. Melayu yang mewakili 64 peratus daripada keseluruhan rakyat negara ini sudah sewajarnyalah memiliki dominasi dalam pentadbiran politik. Itupun susah ke orang bukan Melayu ni nak faham?

Malah jika dilihat fakta SPR berkenaan kawasan majoriti Melayu di negara ini ialah 134 kawasan, manakala majoriti kawasan penduduk Islam ialah 151 dari 222 kawasan parlimen. Majoriti Cina pula hanya memiliki sebanyak 45 kawasan parlimen, iaitu tak sampai pun separuh dari kerusi majoriti Melayu. Maka wajarkah fakta ini dijadikan sandaran kepada tuntutan kerusi Timbalan Perdana Menteri kepada kaum Cina?

Kita dah 52 tahun merdeka. Apakah selama kini nasib orang Cina dan India di negara ini diabaikan? Jika ada yang berkata kaum bukan Melayu diabaikan, maka tidak mungkin senarai sepuluh orang terkaya di negara ini langsung tiada orang Melayu. Tidak juga mungkin jumlah profesional kaum Cina dan India terus melebar berbanding orang Melayu. Itu tak ada Timbalan Perdana Menteri tu!!! Kalau ada entahlah.

Orang Cina dan India patut sedar dan insaf bahawa orang Melayu sudah banyak berkorban. Adakah menjadi satu kesalahan atau satu dosa untuk kita kekalkan formula yang sudah terbukti berjaya mengekalkan keharmonian dan kemakmuran negara ini? Apa lagi yang kita hendak? Orang politik..tolonglah!!! Jangan hanya untuk mencari populariti individu, maka kepentingan negara digadaikan. Gunalah akal dan amalkan pepatah "Muka berpandangan Budi kedapatan".

21 comments:

  1. Orang Cino dan Koling akan mintak ........mintak........mintak...........sampai dio orang tu bukan Cino dan Koling laii!
    Yang kito suko layan buek apo!

    ReplyDelete
  2. Kito layan sebab kita pun samo jugo gilo kuaso. Mat Mongol dah naik jadi PM. Cino dah nampak ini Mat banyak Skendel. Cino pun tgk kito samo islam melayu pun dah sanggup berputus arang reka cipta scandel yg bukan-bukan demi kuaso. Kita ni namo ajo Melayu islam tapi akidah entah Islam Liberal Barat ka, Islam Hadhari ka atau islam moden macam emak Rima Melati Singapura yg masih kuku merah. (Sini pun ado 1st Lady). Tp Mat Mongol pun bawa slogan One Malaysia (malaysian Malaysia). Dah tiba DPM ke2 dari Cino, aku cadang Choi Soi Lek ganding dgn Mat Mongol Jadi chun negara kita Islam Cap Cha.

    ReplyDelete
  3. Mungkin dengan adanya TPM 2 boleh wujudnya satu pertalian yang harmoni antara kaum.. Cuba kita fikir secara rasional, mengapa UMNO dikatakan orang angkuh, racist sebab segala keputusan penting dibincang dalam UMNO bukan dengan parti komponennya..

    SaudaraX2 jangan marah, saya sememangnya tidak setuju kalau kerusi TPM 2 ini diberikan khas kepada MCA tetapi saya setuju kalau kerusi TPM 2 dipegang oleh golong bukan Melayu biarpun Cina mahupun India (ikut kredibiliti)..

    ReplyDelete
  4. anonymous yg sebelum ni sure kalau x cino mesti koling....Hoii semua cino dan koling dalam malaysia ni..soda dighi skit..dah lah tak mandi pagi dan berak tak cebok..balik yo cino dan india..tak pernah sedar dan kenang dek untung..dah dapat duduk malaysia ni aman2 dan senang carik makan..mintak macam2..gampang botollah..petrangai macam israel..!

    ReplyDelete
  5. Kalau kita menggunakan sejarah dan statistik seumur, bila lah Melayu akan maju?
    Kalau MCA minta Timbalan, itu pun semata untuk membantu BN yang sudah lemah dan luntur. Adakah kita mahu tunggu ditawan?
    MCA meminta empowerment untuk memastikan masyarakat Cina terus menyokong BN. Kekalahan MCA ditangan masyarakat Cina adalah disebabkan tanggapan MCA adalah lemah dan menjadi seruan dan hamba UMNO sahaja.
    Maka demi untuk mengubah tanggapan ini dan memperkasakan MCA untuk menghadapi lawan, perlulah kita mempunyai pendekatan baru yang lebih terbuka dan stratejik.
    UMNO kalah adalah disebabkan keengganan ahli-shli seperti mu yang enggan membuat adjustment dan perubahan.
    Kalau cadangan dari rakan pun menerima penghinaan, maka tak salah lah ramai pengundi termasuk Melayu enggan menyokong UMNO.
    UMNO perlu berubah dan perubahan haruslah bermula dengan akar-umbi.
    Timbalan PM bukanlah PM atau akan menggurangkan kekuatan dan kuasa UMNO atau Melayu.
    Institusi dan perundangan telah memberi pelbagai jaminan kepada orang Melayu. Tidak perlulah kita melatah dan menjadi katak dalam tempurung.
    Belajarlah walaupun ke Negeri Cina..Art of War (Sun Tzu)
    Kalau ada senjata, bagilah MCA untuk melawan lawan. Atau kita tunggu sehingga ditawan?
    kita berada dalam medan pertempuran sekarang..
    UMNO dan Melayu perlulah memperkukuhkan keyakinan diri dan bukannya cepat melatah atau sentiasa dalam ketakutan kehilangan kuasa dan identiti.
    Kalau sudah merdeka 50 tahun masih perangai sebegini..MALU LAH!

    ReplyDelete
  6. hapuskan budaya parasit atau dedali yang hidup di pokok yang besar tapi...

    ReplyDelete
  7. JANGAN DI LAYAN CINO NI,HAMPEH......TAK SODAR DI UNTUNG.

    ReplyDelete
  8. Cina tak tahu malu, itu betul. Tapi Melayu ni pemalu sangat, Melayu malu nak tuntut itu ini kat kera jaan. Malu tak kena tempat sebab kalau amik rasuah dan beri rasuah tak malu plak...! beingat2 semua, selagi Melayu sentiasa lembik, Cina akan pijak kepalamu..

    ReplyDelete
  9. Merah S!
    Nampak sangat emosi terencat. Kalau akur pada agama, bincanglah cara rasional. Jangan pasang sentimen perkauman tak tentu pasal.
    Demi Tuhan dan negara, belajarlah bincang dengan perspektif yang sihat.

    ReplyDelete
  10. Kpd Ti Lian Ker,

    Kau salahkan Melayu lak yo, tak do adjustment lak yo! Pukimak punyo Cino, adjustment ko apo?
    Sekarang TPM sokgi pulak adjust lagi PM lak yo.Kau ingat ni Singapuro ko! Ancok omak kau!

    ReplyDelete
  11. Kalaulah Malaysia ni nogori asal Cino dan Melayu macam orang Cino sekarang ni, pocayo lah cakap den, semua kito dah mampos bunuh he kat bintang tigo dah!
    Tengok Singapuro nogori asal Melayu, majoriti dio, apo dah jadi!
    Tak cukup dio tokan Melayu, dia kato Melayu migran dpd Pulau Jawa pulak.Padan muko Melayu!
    Den ingat wan den cakap marin kok tak monipu tak Cino doh!

    ReplyDelete
  12. Melayu yg dok layan Paneh Miang semua nya jenis kayu cap cha. Jenis kayu campur. Kayu cap cha satu abuk pun tak guna. Nak buek perabut tak boleh, buek kayu api masak nasi boleh. Bersatu kita bersatu.

    ReplyDelete
  13. Kalau ini cara kita berbincang, buat malu saja. Maki hamun macam binatang. Orang Melayu pun tak akan setuju. Buat malu kaum dan bangsa lah!
    Kalau berani, komen lah cara terbuka.
    Saya tak akan layan lagi budak terencat akal sebegini...

    ReplyDelete
  14. En Tian;

    adakah jawatan itu semata-mata cara untuk mneguatkan MCA atau kepercyaan kaum cina kepada BN? Ketika sedang BN nampak bersatu dan semakin diterima rakyat, kenapa dilemparkan satu lagi polemik didalam BN? Sampaikan rakan saya dlm PKR juga terkejut dan gesa agar sistem yang ada dikekalkan. Maaf, cadangan tersebut tidak membantu.

    ReplyDelete
  15. Mr Ti, you got a point there..even the new Prime Minister is introducing the One Malaysia concept. Nevertheless, asking for a Deputy Prime Minister's post is a little bit too much and MCA has been given a lot of important post such as the Health, Transportation etc.

    ReplyDelete
  16. orang cina tolak MCA dan gerakan sebab orang cina tak yakin pada MCA dan Gerakan. Gerakan dan MCA pula tak tahu cara nak menarik, memikat dan menjelaskan apa-apa isu BN kpd orang Cina.

    yg jelasnya, informasi dari MCA dan Gerakan tak sampai dgn sempurna kpd masyarakat Cina. MCA dan gerakan cuma pakai ambil mudah dalam soal ini...

    yg penting maklumat kena jelas dan sampai. Tohmahan dan isu perkauman yg dimainkan pembangkang kena diperjelaskan dan tangkis dengan hebat.

    paling jelas dan nyata, maklumat BN tak sampai dengan jelas dan nyata kepada orang cina. Maknanya peranan MCA dan gerakan tak sempurna dalam menegakkan BN.

    ReplyDelete
  17. Tian Ler Ker, awak sepatutnya perjuangkan dulu Sekolah Wawasan dan hapuskan sekolah jenis kebangsaan sebelum meminta satu perkara yang lebih kepada kepentingan bangsa sendiri dari kepentingan negara.

    Dengan menguasai ekonomi dan menutup peluang kepada bangsa lain (dengan mensyaratkan bahasa mandarin) dan diberi beberapa jawatan menteri apakah tidak mencukupi untuk menguatkan MCA dan adakah dengan hanya jawatan MCA akan diterima semula.

    Kenapa DAP tanpa jawatan Menteri masih mendapat sokongan kuat kaum China di Malaysia, lihatlah cermin sendiri.

    Adalah lebih baik MCA berada di sebelah pakatan dan minta jawatan TPM dari Anwar, sesuatu yang lebih tidak hipokrik.

    ReplyDelete
  18. En. Tian yang dihormati....

    Bagi saya MCA dah dapat lebih dari yang sepatutnya dan satu ucapan terima kasih tidak pernah kedengaran pun dari MCA. Ada hati nak mintak TPM pulak??

    Baca sejarah semula En. Tian. Jangan jadi kaduk naik junjung.

    Kaum cina seharusnya faham perasaan kami orang melayu.... Sebab kami orang melayu sudah banyak bertolak ansur dengan kamukaum cina.

    ReplyDelete
  19. Sdr Tian & Sekutu-sekutu yang setuju dengan Agenda TPM bukan Melayu@minoriti...

    Melihat kepada diskusi, celahan, hentaman sebagainya. Saya fikir ada satu sudut yang semua bangsa kena fikir secara mendalam menggunakan ilmu teologi, falsafah bernegara dan epistimologi ilmu politik bersandarkan Perjanjian Madinah, Perjanjian Hudaibiah dan Perjanjian yang berlaku antara Kafir&Musyikirin dan Islam di Andalusia. Juga bacalah kitab The Republic & Perjanjian Maharaja Ching serta Perjanjian antara Sultan Melaka Sultan Mansur Shah bersama Laksanama Cheng Ho.

    Dengan berasaskan kitab dan risalah-risalah ini, beberapa soalan yang dipaculkan oleh siapa pun yang akarnya bukan Melayu atau Islam PERLU melihat aspek-aspek pembangunan TAMADUN BANGSA dalam perspektif yang lebih afdhal, bukan berpandukan DESAKAN awam bahawa perlu ada penjawat TIMBALAN PERDANA MENTERI untuk maksud A,B,C dan ...

    Sentimen politik, penguasaan pengaruh politik, batasan pemikiran dan kesatuan berpolitik bukanlah RESEPI yang mantap untuk tujuan apa jua TPM....

    Kepada umat Melayu dan Islam, jika ada peluang bacalah perkiraan tersirat dalam Buku Merah yang dikarang oleh pihak Komunis, atau bacalah urutan tersirat dalam buku tulisan YAM Perdana Menteri Pertama dalam kisah 13 Mei 1969, Buku yang dikelas sebagai Koleksi Buku Haram yang tersimpan kemas di Perpustakaan PDRM dan buku strategi mengKOMUNIS dan meYAHUDI minda rakyat berdaulat merdeka Tanah Melayu yang masih tersimpan di beberapa perpustakaan Khas di Malaysia. Ini kena cari la...

    Pola 20 tahun kembali. Ini merupakan RAHSIA yang tidak dibincang secara terbuka. Tapi kepada yang mengerti dan faham akan FAHAM dan AKUR.

    Ingatlah bahawa NEGARA MALAYSIA merupakan NEGARA PEMERINTAHAN berasaskan ISLAM. Walaupun tidak secara TOTAL, tetapi semakin ada peningkatan akan kefahaman bahawa AKHIRnya ISLAM IS THE WAY OF LIFE. Sesungguhnya banyak halangan dan cabaran mendatang.

    Tidak perlu TPM yang khas. Yang perlu secara ADAB dan ADAT ialah pengertian KESATUAN BERFIKIR dan KESATUAN KONGSI KUASA.

    Umat Melayu Islam langsung tidak pernah ungkit isu-isu Bangsa Tiong Hua dan Bangsa Tamil. Langsung tidak sungkit perihal sesuka hatinya membina medan, markas dan tapak agama secara sewenang-wenang. Kerana Islam berpegang kepada KAEDAH Untuk engkau agama engkau, untuk KAMI agama KAMI.

    Umat Melayu Islan langsung tidak senduk hal bagaimana cerita sebenar atau peristiwa sebenar yang tersirat istilah PAKATAN Tunku Abdul Rahman Putra, Tun Tan Siew Sin dan Tun Sambathan. Ketiga-tiga mereka membawa kisah KONGSI KUASA ke kubur masing-masing.

    Yang tahu pun dah ramai Arwah. Paling lama yang masih bernyawa takat ini pun mungkin dah nyanyuk.

    Negara ini perlu kepada KEFAHAMAN bahawa ISLAM untuk semua. Insyaallah, rakyat yang punya kad pengenalan Malaysia mengerti bahawa RUKUNEGARA 1970 itu amat penting. ISLAM merupakan Agama Rasmi Persekutuan dan Panduan mendasari Perlembagaan Persekutuan Malaysia.

    Ramai orang suka buat huru-hara, sebab hanya tahu hidup. Bila hidup ada suara, ada mata, ada telinga, ada bau. Ramai tak mengenal apa itu Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Apa itu keturunan Melayu, keturunan Tiong Hua@Cina, keturunan Tamil@India dan sebagainya? Bagaimana sebenarnya Tanah Melayu-Persekutuan Tanah Melayu-Malaysia terbina?

    Bagaimana dan Punca sebenar bercerai talak 3, Malaysia-Singapura? Bagaimana dan Punca sebenar pertunangan, Malaysia-Brunei? Bagaimana dan Punca Sebenar Pernikahan Sarawak dan Sabah dan Semenanjung Tanah Melayu kemudian Malaysia?

    Jika semua ini boleh dirungkai dan berjawab secara TERTIB, BERADAT dan BERADAB oleh semua yang mengaku ahli UMNO, ahli MCA, ahli MIC sebagainya, baru boleh BICARA isu lebih bersifat One Malaysia untuk adakan apa-apa pun yang diwakili oleh seorang insan yang bukan ASAL untuk memimpin warga lain seramai mungkin yang dipanggil Rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  20. saudara Ti Lian Ker...
    Kalau MCA minta Timbalan, itu pun semata untuk membantu BN yang sudah lemah dan luntur. Adakah kita mahu tunggu ditawan?
    MCA meminta empowerment untuk memastikan masyarakat Cina terus menyokong BN. Kekalahan MCA ditangan masyarakat Cina adalah disebabkan tanggapan MCA adalah lemah dan menjadi seruan dan hamba UMNO sahaja.

    Jd Saudara mengaku yg MCA berada dlm keadaan lemah... semua tu bukan krn tanggapan masyarakat cina bhw MCA jd hamba UMNO tp adalah disebabkan MCA tidak menjalankan fungsinya dgn betul menyampaikan maklumat kpd masyarakat cina. mengapa MCA tidak bersungguh2 menerangkan segala pengorbanan yg diberikan oleh UMNO kpd parti komponen lain seperti kerusi parlimen yg majoriti melayu, jwtn kabinet untuk MCA walaupun wakil rakyat MCA yg ada dlm kerajaan terlalu sedikit dan betapa kaum cina mendominasi kekayaan ekonomi negara ini tanpa halangan.. adakah kerana masyarakat cina hilang kepercayaan kp MCA maka UMNO harus memberikan MCA begitu bnyk keistimewaan untuk meraih sokongan??? Jgn diharapkan lg ihsan org.. kan lebih elok MCA berdiri dgn usaha sendiri.. Ingatla sikap meminta2 hanya membawa keburukan... terlalu bnyk dah diberikan dan menjd tugas MCA untuk menghebahkan kp pengundi2 mereka...

    ReplyDelete
  21. INI DI PANGGIL GUNTING DALAM LIPATAN..TAK BOLEH DI HARAP..TAK BOLEH DI PERCAYAI...HARUS BERHATI-HATI DENAGN BANGSA PENDATANG YANG TAMAK HALOBA DAN BERMUKA-MUKA NI..MCA KA..GERAKAN KA..APATAH LAGI SI BANGSAT DAP TU..

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive