Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, July 2, 2008

Bacul

Aku rasa sangat sakit hati apabila baru-baru ini terdapat pihak yang menganjurkan Forum Kontrak Sosial bagi membincangkan ketuanan dan hak keistimewaan orang Melayu. Bodoh sangatkah mereka ini kerana seolah-olah tidak mahu menerima persepakatan murni yang telah lama dipersetujui oleh pemimpin-pemimpin yang terdahulu yang secara langsung menjadi asas kepada perlembagaan bumi yang bertuah ini?

Biar aku terangkan dengan jelas kat sini bahawa Kontrak Sosial bukanlah semata-mata rekaan kerajaan tetapi ianya telah menjadi perjanjian yang dipersetujui oleh YTM Tunku Abdul Rahman yang mewakili orang Melayu dengan Tun Tan Cheng Lock dan Tun VT Sambathan yang mewakili orang bukan Melayu sebelum proses ke arah kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu dimulakan.

Di dalam perjanjian/persepakatan tersebut, orang Melayu dengan berat hati telah memberikan salah satu hak mereka iaitu taraf kerakyatan kepada orang bukan Melayu dengan syarat orang bukan Melayu tidak boleh mempertikaikan dan perlu akur dengan agama Islam sebagai agama Persekutuan, agama yang menjadi asas kemelayuan itu sendiri. Mengikut Perkara 160(2) tiga kriteria utama untuk seseorang itu diktiraf Melayu adalah individu tersebut mestilah seorang penganut agama Islam, bertutur bahasa Melayu dan menurut adat istiadat Melayu. Selain dari itu, Bahasa Melayu (bukan Bahasa Malaysia) sebagai bahasa kebangsaan tunggal negara. Peruntukkan ini diperkukuhkan lagi oleh Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 yang meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara.

Selain daripada fakta bahawa orang Melayu adalah penduduk majoriti negara ini asas utama yang mengukuhkan lagi konsep ketuanan Melayu di dalam sistem pemerintahan negara adalah Perkara 32 Perlembagaan Persekutuan yang mewujudkan institusi Yang di- Pertuan Agong selaku Ketua Negara bagi Malaysia.

Hak-hak keistimewaan orang- orang Melayu dan Bumiputera sebagai pribumi asal Tanah Melayu juga tidak boleh dipersoalkan kerana seandainya ketuanan Melayu ditolak maka secara tidak langsung ia bermakna mereka sebenarnya menolak legitimasi sistem Raja Berperlembagaan yang sedang kita amalkan hari ini. Seandainya semua ini dipersoalkan, secara tidak langsung mereka turut mempersoalkan taraf kewarganegaraan mereka sendiri.

Maka aku amat berharap kepada pemimpin-pemimpin yang ada pada hari ini agar mengambil tindakan kepada semua yang terlibat di dalam menganjurkan forum yang biadap ini. Tolonglah dakwa orang-orang yang tidak sedar diuntung ini di bawah Akta Hasutan (OSA) kerana mereka ini telah mempersoalkan hak-hak keistimewaan orang Melayu itu sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Janganlah hanya sibuk dengan percaturan bagi pemilihan yang akan datang sahaja. Mana-mana pemimpin Melayu yang kononnya hebat di dalam memperjuangkan perjuangan dan agenda Melayu serta agama Islam seharusnya berani ke depan mempertahankan maruah Melayu yang pada hari ini telah di usik dan dipersoalkan. Jangan hanya berdentum dentam seumpama tin kosong tetapi amat bacul apabila tiba masanya untuk bertindak dan mempertahankan hak......lu fikirlah sendiri.....

5 comments:

  1. Konsep ketuanan rakyat (antara lainnya dilambangkan melalui peruntukkan-peruntukkan Perkara 40 (1) & (1A), Perkara 43 (2),(3),(4) & (5), Perkara 46 (1) dan Perkara 159 Perlembagaan Persekutuan). Maknanya tak perlu diperjuangkan lagi kerana dah ada peruntukan dalam perlembagaan.

    Pihak-pihak yang menolak konsep ketuanan Melayu sebenarnya menolak Perlembagaan negara yang sedia ada dan rata-ratanya bersifat perkauman. Mereka menolak kedudukan Islam sebagai agama rasmi tunggal negara, mereka menolak kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara serta mereka menolak hak-hak keistimewaan orang- orang Melayu sebagai pribumi asal Tanah Melayu.

    Nota: Dengan penolakan ini semua perkara2 yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, mereka boleh didakwa dibawah perkara 149 Akta Hasutan. Patut orang Melayu buat report polis terhadap ahli2 panel tu.

    ReplyDelete
  2. engko jerlah jadi wakil rakyat! mengomen pandai..bertindak penakut!

    ReplyDelete
  3. kakakakakah.

    woi ano jam 3.42am. kau pun bacul gak sobab pakai nama ano. kalu berani dedahlah identiti sendiri. bangang punya ano!

    ReplyDelete
  4. paneh paneh...apa yang kau bersembunyi disebalik spade tu..nak meliwat ker??

    ReplyDelete
  5. ko ano kek atas ni...mesti orang2 yang rapat ngan anwar ibrahim kan? Tak pun yang merelakan diri diperbodohkan oleh peliwat tu....yang ko ingat cuma meliwat...susah bila ader generasi yang takde ilmu ni...spade pun nak di associate kan dgn meliwat...memang sah la ko punya otak ni dok pk benda2 blue jer kerja nya...hai....kesian....kesian...tuhan dah bagi otak dipersiakan macam tu jer...lak tu ader hati nak cerita pasal perjuangan...

    ReplyDelete

Blog Archive