Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Friday, July 4, 2008

Jangan Main Api

Artikel Tun Mahathir bertajuk The Social Contract bertarikh 30 Jun 2008 telah menyentuh antara perkara berikut:-

Selepas menjadi warganegara, anak mereka akan secara automatik dianggap sebagai warganegara dan sebagai warganegara mereka tidak perlu bersumpah kesetiaan kepada Negara berkenaan secara formal. Hak ini adalah melalui jus sanguinis, iaitu melalui pertalian darah.

Kewarganegaraan juga boleh diperolehi dengan cara dilahirkan didalam Negara itu atau jus soli. Ini boleh disediakan oleh undang-undang Negara itu.

Samada kewarganegaraan diperolehi melalui jus sanguinis atau jus soli, kontrak sosial masih diguna pakai walaupun tiada pengakuan sumpah secara formal.

Yang jelas, kontrak sosial adalah kefahaman secara umum seseorang warganegara untuk menghormati dan akur kepada undang-undang dan institusi sesebuah negara. Kontrak Sosial ini tidak terhad kepada mengurus perhubungannya dengan negara, Kerajaan dan institusi, tetapi juga perhubungannya dengan rakan senegaranya yang lain.

Nota: Artikel bertajuk JUS dalam blog ini yang ditulis pada 1 Jun 2008 mempunyai penerangan terperinci dan boleh dijadikan rujukan. Kesimpulannya, kaum bukan Melayu di negara ini patut bersyukur kerana orang Melayu tidak menggunakan konsep Jus Sanguinis sebagai asas pemberian kewarganegaraan. Jika tidak sudah pasti kaum bukan Melayu tidak dapat mengekalkan identiti bangsa masing2 sehingga kini. Janganlah cuba bermain api yang anda tidak yakin untuk memadamkannya.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive