Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, July 22, 2008

Perkara 152

GEORGE TOWN: A group of Gerakan members has put up six road signs in Chinese here to tell the DAP that it has to come up with such road signs since the party is now helming the state. In what appears to be a tit-for-tat move, former Penang Municipal councillor Dr Thor Teong Ghee, who is a Penang Gerakan Youth committee member, said such road signs were now vital as George Town had been listed as a World Heritage Site by Unesco.

“But now that they are at the helm, I sincerely hope they will keep their word by putting up such road signs,” he said before putting up one of the road signs in Chinese at Beach Street yesterday. The other roads where the Gerakan members have put up roads signs in Chinese are Burmah Road, Macalister Road, Carnarvon Street, Chulia Street and Jalan C. Y. Choy. In June last year, Penang DAP Youth had put up road signs in Chinese at several roads to pressure the previous government to come up with Chinese road signs.

Nota: Inilah akibatnya apabila keluhuran perlembagaan tidak difahami dan kontrak sosial cuba dicabuli.

3 comments:

  1. Teringin plak kalau dimansuhkan semua parti di Malaysia ini.. UMNO ke, PAS ke, Adil ke, MIC ke, MCA ke Gerakan ke, DAP.. Lepas tu kita wujudkan plak mengikut bangsa. 3 komponen parti utama, Parti Melayu, Parti India, Parti CINa..

    Aku yakin sekali yang Parti India Comform tiada suara dalam parlimen.. Cina plak adalah dalam 50 lebih kerusi Parlimen, Melayu dan bumiputra plak 149 kerusi... APalah agak2 nasib bangsa bukan Melayu di Malaysia ni ye kalau perkara macam ni terjadi...

    ReplyDelete
  2. Di Malaysia kawasan majoriti bumiputra Islam ada 154 dan bumiputera bukan Islam ada 22. Kawasan majoriti cina plak ada 45 dan tiada langsung kawasan majoriti india. kawasan majoriti penduduk sama banyak plak hanya satu di lawas iaitu bumiputra Islam 45%, cina 45% dan bumiputra bukan Islam 10%. maknanya mmg senyap la cina dgn india kalo hanya wujud 3 parti mcm yg ano cakap. pasti bumiputra control semua. masa tu barulah kaum bukan melayu tahu langit tu tinggi ke rendah.

    ReplyDelete
  3. yang aku hairan ialah, mana perginya dewan bahasa dan pustaka sebagai institusi berkanun yang telah di beri kepercayaan untuk memastikan usaha memartabatkan bahasa melayu terlaksana? Apa yang dia orang dok buat? senyap ajo...pengecut ko? Atau memang dia orang pun kebanyakan nya orang2 pembangkang maka setuju agar bahasa melayu tidak di martabatkan sebagai bahasa kebangsaan? Ada orang2 yang konon bagus dalam bidang linguistik dan jurnalism pun tak membantu langsung dalam memelihara kedaulatan bahasa kebangsaan...takkan semua nak kena tunggu rakyat protes dulu baru depa semua ni nak bertindak...apa guna mereka ni semua di berikan kepercayaan?????

    Yang cina2 ni pulak, kenapa mesti nak guna tulisan cina/bahasa cina? Ni yang golongan pembangkang yang konon memperjuangkan bangsa malaysia, patutnya berjuang la mengikut kerangka undang2..konon nak perjuangkan sangat kedaulatan undang2/rule of law...di malaysia ni perlembagaan persekutuan adalah undang2 tertinggi, so tak nak sokong ke undang2 yang menetapkan bahawa bahasa melayu adalah bahasa rasmi negara...sesiapa yang tak bersetuju maknanya mengingkari sistem perundangan...aku tunggu gak orang2 dari pembangkang ni membantah usul yang dikemukakan oleh gerakan ni....tp nyata bahawa mereka ni semua hipokrit dan tiada pendirian jelas dalam perjuangan...

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive