Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, July 28, 2008

Kebetulan atau Dirancang?

The economic crisis that seems to occur every 10 years is a coincidence and not planned, said RAM Holdings Bhd group chief economist, Dr Yeah Kim Leng. Although the crisis pattern seems to be repeated, he stressed that the problem faced now by the country, was very different.

“Currently, we are encountering a shock resulting from higher oil and food prices. It is not entirely clear that we have a repeated pattern,” he said on the sidelines of a MoU signing ceremony between RAM Holdings and Superior Global Investment Limited here today. He was responding to a question on Second Finance Minister Tan Sri Mohamed Nor Yakcop’s recent view that the country’s economy seemed to be “attacked" every 10 years and it was planned by certain quarters.

Analisis: Benar ke krisis ekonomi yang melanda dunia terutama Asia selang sepuluh tahun sejak 1988 adalah satu kebetulan? Tidakkah ia kelihatan seperti satu agenda negara maju dalam usaha menghalang perkembangan ekonomi negara lain seperti China dan India yang dilihat berpotensi menjadi kuasa ekonomi dunia yang baru? Adakah Amerika dan Yahudi yang merupakan perancang kepada krisis ekonomi dunia? Adakah spekulasi yang timbul berkenaan krisis matawang, kenaikan harga barang, inflasi, minyak dan sebagainya itu hanya semata2 putaran ekonomi yang berulang? Jika setiap sepuluh tahun sesebuah negara berhadapan krisis ekonomi, maka pertumbuhan ekonomi akan menjadi lambat dan proses untuk menjadi sebuah negara maju akan mengambil masa yang lama. Harus diingat bahawa Malaysia perlu mengekalkan pertumbuhan ekonominya melebihi 6 ke 7 peratus setahun untuk berjaya merealisasikan wawasan 2020.

2 comments:

  1. Entah laa kawan... dunia sekarang makin tak menentu. Bukan hanya saham, matawang, politik, tetapi juga iklim, cuaca, alam sekitar... semua dah berubah. Semua kebinasaan ni adalah berpunca dr kita manusia juga, tak ke begitu?

    ReplyDelete
  2. saya setuju iwan...kebanyakannya kerana kelalaian dalam menunaikan tanggungjawab kita sebagai khalifah dan pada masa ynag sama adalah hamba kepadaNya...

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive