Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, July 11, 2008

Oil Prices – We Have Dealt With It

According to the Dewan Ekonomi, Malaysia foreign reserves are now up to US120 billion dollars. Also reported that’s US3.5 trillion dollars foreign reserves now being held by China, Japan and West Asia countries. In the meantime, the depreciated U.S. dollar may be rejected as a trading currency in most country. Its depreciated value would earn exporters, including oil exporters, less than the real value of their exports.

My concern, maybe some country have not yet demanded to be paid in other currencies, but they could change U.S. dollar earnings quickly in order not to lose through further depreciation of the currency. By changing to euro or yen, the market will be flooded with U.S. dollars and push down the value. When eventually the oil producers demand to be paid in euro or yen, the U.S. dollar will be almost useless.

Many countries which keep their reserves in U.S. dollar would be switching away from it to avoid losses when it depreciates further. But Malaysia still continues to quote prices and keep their reserves in U.S dollar (thanks to Abdullah?). The increase in oil price in U.S. dollar is over then 100 per cent. But in pound, euro and yen it is much less. What we are seeing is a distorted picture of the world’s finances because of the fall in the value of the standard currency that we are using.

In my point of view, the U.S. dollar no longer reflects the true value or wealth of nations. And that’s why Che Det only kept US20 billion dollars foreign reserves back to year 1997 currency crisis. For example, in U.S. dollar terms Malaysia’s reserve has doubled over the last two years. Has it truly doubled? If designated in euro, yen or even pounds, what is the increase in the value of the reserves?

Those who went through the currency crisis of 1997-1999 would know what effect the devaluation of currencies has on economies. We should ask ourselves what is the impact of the devaluation of the U.S. dollar and its impending rejection as a trading currency.

To answer this we must recall the events which led to the first oil shock in 1973 – the year of the Yom Kippur War. The American dollar was initially tied to gold according to Bretton Woods Agreement. By 1971 the U.S. was finding the value of the dollar too high. Nixon decided to go off gold and let the market determine the value of the dollar. As expected the dollar devalued. It should be noted that the U.S. products were expensive not because the dollar was strong but because of the wages were increased through pressure from workers’ unions. The U.S. allowed the dollar to be devalued to compensate for high wages demanded by the workers. But the U.S. in the early 1970s was paying the same price for its imports of oil. The producers were therefore getting less for their oil because the dollar was devalued. In that time, the Arab countries believing that they were being shortchanged - getting paid less than half price they used to get before the U.S. dollar devalued. So to get back their money’s worth, they united and tried to demand for higher oil prices.

This time the increase in price is not initiated by the Arabs but it is due to U.S. profligacy. But the same solutions were making by the Arabs – increase the oil prices and the worlds suffer from it. But luckily we have Che Det, which gives the solution - dollar tagging, low interest rates, bail out, call back all the ringgit from outside the country and maintains lower living cost. But the most electrifying idea is promoting Dinar Emas (gold). Gold has proven to be a good investment. It is appreciating in most currency terms.

Yet the present government is too arrogant to admit the efficacy of Che Det brilliant idea in handling the 1998 currency crisis. However the government may want listen to my proposal as I am not Che Det nor that I am related to him. So, I would urge Malaysia government and businesses to buy gold or switch to euro, pound or yen, which would be safer to keep than U.S. dollar. It is likely the increases in national reserves quoted in dollar terms are not due to economic performance alone, but due to the appreciation of other reserve currencies. Then oil prices would not hurt us.

p/s: Aku layak tak buat PC Mr. Sontoloyo?

9 comments:

  1. Oiii Paneh,

    Ini bukan takat pc tapi dah bulih debat dengan Nuar sodomi. Kau gantikanlah Shabery tu. Den pun cuak yo tengok dio tu........

    ReplyDelete
  2. Lebih 100 Ribu Banjiri Putik Dengar Cermah Anwar

    PUSAT Terbiah Islamiah Pas (Putik) di Pengkalan Chepa malam ini mencatat sejarah apabila lebih 100,000 orang hadir untuk mendengar ceramah Anwar Ibrahim berhubung isu dakwaan liwat ke atasnya.

    Kesesakan jalan raya menuju ke Putik diberitakan mengalami kesesakan lalu lintas sepanjang lima kilo meter. Putik menjadi tumpuan termasuk para peniaga sejak selepas Asar lagi.

    Menurut saksi mata kehadiran malam ini mencatat sejarah kedua kali kehadiran mencecah 100 ribu dan menunjukkan isu tuduhan liwat ke atas Anwar benar-benar menarik perhatian.

    Ceramah malam tadi adalah dalam siri jelajah Malaysia dilakukan penasihat PKR untuk menjelaskan berhubung fitnah liwat ke atasnya oleh bekas Pegawai Khasnya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.
    Turut sama berceramah ialah Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, Exco Kanan Kerajaan Kelantan, Husam Musa dan Ahli Parlimen Machang. Saifuddin Nasution Ismail.

    Ceramah berkenaan disiarkan secara langsung oleh tv internet Global Media yang berpusat di Kota Bharu Kelantan.
    Sudah pasti tumpuan orang ramai ke Putik malam ini ialah untuk mendengar sendiri daripada Anwar berhubung fitnah yang dilemparkan ke atasnya.

    Bagaimana pun Anwar tidak banyak mengulas isu berkenaan atas alasan beliau sudah malas untuk melayan fitnah berkenaan.

    "Saya malas untuk mengulasnya. Lantaklah nak percaya tau tidak. Tapi lawan saya tetap lawan habis-habisan," katanya.

    Anwar yang tampil kira-kira 30 minit. Beliau cuba menjelaskan isu yang berlegar di sekelingi kini bukan isu peribadi tetapi ada sangkut paut dengan negara. Anwar seolah ingin menjawab kenyataan Presiden Pas yang memberi pandangan agar isu peribadi tidak dilibatkan dalam politik.

    Lain-lain isu yang turut sama dibangkit Anwar sehingga menenggalamkan isu liwat ialah mengenai ketiadaan pelabor ke negara ini disebabkan kelemahan Kerajaan yang rasuah dan tidak mengawalkan sistem Islam.

    Dalam kesempatan itu juga beliau menjelaskan mengenai usul untuk mengemukakan undi tidak percaya kepada Perdana Menteri di Parlimen Isnin depan. Beliau yakin kalau usul itu dibenarkan dibahas kerajaan akan BN akan tumbang.

    Beliau juga sekali lagi mengulangi kalau Pakatan Rakyat memerintah harga minyak akan diturunkan serta merta.
    Sebelum itu Husam muncul dengan baju merah jambu (tiada petak-petak) yang menyifatkan fitnah yang berlaku ke atas Anwar adalah sesutau yang lumrah. Beliau lalu membawa cerita fitnah Nabi Yusuf dengan Zulaikha.

    Husam juga yakin kedudukan Pakatan Rakyat tidak akan tergugat dengan fitnah yang direkakan oleh pihak tertentu itu.

    "Kita yakin walaupun konspirasi fitnah ini direka namun keadaan Pakatan Rakyat tidak akan tergugat," katanya.

    Ceramah Husam agak teruja juga bila mana beliau mempersoalkan kenapa setelah sembilan kali diliwat baru Saifuk membuat laporan polis. Walaupun Husam tidak menuduh Anwar meliwat Saiful lawan kali namun angka itu dipercayai maklumat yang sampai kepadanya.

    "Kalau saya sekali kena sudah malu, ini sembilan kali baru lapor kepada polis," katanya penuh sinis.
    Cerita Zulaikha dan Nabi Yusuf disambung oleh Tok Guru yang muncul selepas Anwar. Kata Tok Guru apa yang berlaku ke atas Anwar harap-harapnya sama dengan berlaku ke atas Nabi Yusuf akan menjadi hebat selepas dihina dan difitnah.
    Nabi Yusuf katanya pernah dihina dan dibuang ke dalam telaga buruk oleh adik beradiknya tetapi akhirnya dia muncul menjadi menteri kewangan dan membantu adik beradiknya yang menghina dan membuangnya dulu.

    "Kita harap Datuk Seri Anwar juga serupa tu," katanya disambut takdir.

    Walaupun Tok Guru muncul tidak sampai 20 minit namun beliau memberi mesej jelas; sekiranya Anwar benar-benar difitnah bekas TPM itu akhirnya akan menang juga suatu hari kelak. [wm.kl 12:00 t/malam 12/07/08]

    ReplyDelete
  3. Tinjauan kesan kenaikan harga minyak

    1- Pengusaha Ikan sangkar terpaksa minta bantuan

    TEMERLOH: Sepuluh tahun dahulu, tujuh bersahabat bermodalkan RM30 seorang telah meneroka bidang ternakan ikan sangkar di kawasan berpaya Kampung Chempaka, Lanchang.
    Tanpa sesen pun bantuan kewangan atau barangan daripada pihak kerajaan, mereka berjaya mengkomersialkan ternakan ikan patin, tilapia, lampam, tongsan, keli Afrika dan baung sebagai sumber pendapatan kedua.

    Bagaimana pun apabila berlaku kenaikan bahan bakar secara mendadak baru-baru ini, kesannya semua harga barangan melonjak naik termasuk yang berkaitan dengan perikanan sehingga menimbulkan kejutan kepada mereka.

    “Sekarang ini makanan ikan yang dulunya berharga di bawah RM30 telah melonjak RM50 satu beg sedangkan harga jualan ikan tak boleh dinaikkan” kata salah seorang daripada mereka.

    2 - Kontraktor pun gulung tikar

    Sementara itu tinjaun di Kelantan pula mendapati kenaikan harga minyak ternyata memberi kesan besar kepada sektor pembinaan. Malah ada kontraktor kecil terpaksa gulung tikar dan terpaksa melupakan bidang tersebut.

    Contohnya harga pasir selori sebelum ini RM90, kini dinaikkan kepada RM120 sebaik sahaja diesel melambung. Dan lebih mencelarukan lagi harga simen yang sudah dikeluarkan kerajaan daripada bahan kawalan.

    Di negeri itu harganya berbagai-bagai. Ada peniaga yang menjual RM16, RM18, RM20 dan RM22 sekampit.

    Dan lebih mendebarkan lagi harga simen di Dabong, Kuala Krai mencecah RM30 sekampit.

    "Kenaikan harga simen berlaku antara 85 sen hingga 1.25 sen setiap dua hingga tiga minggu sekali, begitu juga dengan harga besi iaitu saiz 3/8 sebelum ini RM1,800 satu tan metrik dan kini mencecah RM3,750 satu tan metrik," katanya seorang peniaga.

    ReplyDelete
  4. Apa yg boleh dipelajari dari KJ?

    Elok kalau dapat dirujuk petikan dari artikel di bawah dulu………….

    Tidak bermaksud untuk menghuraikannya dengan panjang lebar. Semua dah muak dengan senario politik hari ini. Bercelaru . Haru biru. Porak peranda.

    Cuma, sedikit ulasan sahaja

    Bukan juga bermaksud untuk menyanjung KJ. Sebenarnya, oleh kerana promosi terlalu hebat, sejak 3,4 tahun kebelakangan ini, terhadapnya, maka nampak seolah-olah lulusan Oxford ini, begitu gah di persada politik negara. Ini adalah ekoran penempatan orang-orang Pak Lah di hampir semua media utama negara. Maka sudah tentulah nampak sangat hebat budak ni.

    Betul ke beliau sangat hebat? Pendapat pro dan kontra, tak dapat lah nak dielakkan, demokrasi katakan.

    AHLI STRATEGIS?

    Sebelum dan semasa PRU-12 lalu, boleh dikatakan hampir semua orang-orang UMNO setuju, iaitu beliau adalah penentu, samada dicalon atau tidak, pendek kata, kata pemutus.

    Hasilnya, nyaris-nyaris UMNO/BN bungkus, kerana salah nasihatnya dan akalnya pendek .Tetapi kerana kecekapan dalam menipu, yang diwarisi dari kepimpinan terdahulu, dan menipu bukan satu kesalahan dalam parti UMNO, malah ia merupakan satu kewajaran, terselamatlah sekejap.

    Hampir tidak ada pemimpin UMNO yang tidak mengutuk, memaki hamun, mencela dan menyalahkannya, kerana kekalahan UMNO/BN di 4 negeri, termasuk Kelantan. Begitu juga kegagalan mengekalkan majoriti dua per tiga di Parlimen,adalah gara-gara campur tangan menantu PM ini.

    Rumusannya, KJ. bukanlah seorang yang cekap dalam mentadbir sesuatu ke arah kebaikan, atau mencipta sesuatu yang ke arah bermanfaat. Untuk menghancurkanya mungkin boleh diserahkan kepada beliau.

    Seperti, kes ECM Libra, Telekom, Pantai Medical dan lain-lain, kerjanya menghabiskan apa yang dah ada, serah kat dia saja. Tetapi, untuk menambah yang sikit supaya jadi banyak, tolong jangan bagi kat dia, ATAU untuk membaiki apa yang rosak tak usah sekali-kali serah kepadanya.

    Ini kerja budak nakal, yang duduk di tingkat 4 tu.

    NATIJAHNYA

    Beliau mungkin boleh dikatogerikan sebagai PEROSAK. Iaitu untuk menimbulkan kerosakan kepada sesorang, sesuatu organisasi, parti politik, syarikat dan lain-lain.

    Ini pernah diungkapkannya sedikit waktu dahulu, ketika demam PRU-12, beliau mendakwa tugasnya adalah untuk merosakkan pembangkang. Walaubagaimanapun, seperti yang selalu disebut, perancangan beliau tidaklah sehebat perancangan Allah. UMNO/BN terlungkup juga, sebahagiannya hasil kerja tangannya.

    Itulah kemahirannya, seperti yang dibangga-banggakannya.

    DS NAJIB, DAN NASIB BUAH T ANGAN LIWATNYA

    Beberapa hipotesis mungkin boleh dikeluarkan di sini, betul atau tidak tak tau lah ;

    i. Ramai mempercayai, projek ini dikendalikan oleh DS Najib

    ii. DS Najib, telah diberikan nasihat yang salah oleh orang-orangnya, atau think tanknya, mengenai strategi liwat 2 DSAI

    iii. KJ, telah berjaya menyelinap masuk ke dalam team DS Najib, yang kononnya bagi membantu memudah dan mempercepatkan perlaksanaan projek ini

    iv. Tujuan sebenarnya ialah, untuk melumpuhkan DS Najib, yang tidak ada pilihan kedua lagi, maka terpaksa bertanding dalam perhimpunan agng UMNO disember nanti, menentang bapa mertuanya, walaupun kononnya ada pelan peralihan kuasa.

    v. Maknanya, untuk menyelamatkan bapa mertuanya pada kedudukan yang selamat, bermaksud dirinya juga akan selamat sebagai Ketua Pemuda. Tidak mungkin dan sudah agak sukar untuk Khir atau Mukhriz meneruskan hajatnya, kalaulah difikirkan apa yang berlaku pada najib, sungguh ngilu dan memalukan.

    vi. Khir dan Mukhriz terpaksa memikirkan banyak kali, tak tau lah berapa kali, kena tanya dia orang lah

    Dr M Ada usaha bersepadu jatuhkan Najib
    Um 08072008 selasaKUALA LUMPUR 7 Julai - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, pelbagai tuduhan liar terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini menunjukkan terdapat usaha bersepadu untuk menjatuhkannya dalam dunia politik.

    Menurutnya, beliau tidak mengetahui punca di sebalik komplot terhadap Timbalan Perdana Menteri itu tetapi percaya terdapat beberapa pihak terlibat.

    ”Bukan sahaja Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, terdapat seorang lagi dan lain- lain.
    ”Tentu ada dalang di sebalik keadaan sebegini yang bertujuan untuk menjatuhkan Najib. Terdapat usaha bersepadu menentang Najib. Saya tidak tahu kenapa,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis perasmian Kumpulan Tokoh-Tokoh Terkemuka (EPG) Malaysia dan Indonesia di sini hari ini.
    Ditanya mengapa Anwar membuat ’serangan’ terhadap Najib, Dr. Mahathir menjelaskan, beliau tidak mengetahui puncanya.
    ”Saya tidak tahu kenapa beliau (Anwar) menentang Najib. Setahu saya, Najib tidak melaporkan tingkah lakunya (Anwar), tetapi beliau telah menyerang Najib.
    ”Mungkin dia berasa Najib menghalangnya daripada menjadi Perdana Menteri,” kata Dr. Mahathir.
    Mengenai kemungkinan Anwar menyertai UMNO, Dr. Mahathir menolaknya sambil menyatakan Anwar tidak mungkin berbuat demikian.
    Ditanya sama ada Najib patut membersihkan namanya yang dicemari pelbagai persepsi negatif, Dr. Mahathir berkata: ”Tuduhan terhadap beliau adalah desas-desus semata-mata. Tiada bukti. Dia hanya bercakap dia membuat ini dan itu. Orang lain kata ini dan itu. Tetapi anda perlu memberikan bukti. Bukan hanya kata saya dengar orang lain cerita dan anggapnya sebagai bukti. Itu bukan bukti,” katanya.

    ReplyDelete
  5. En paneh

    Penat budak anon posting, en paneh tak ulas ke? Atau..

    Biarkan dia begitu..kesian pula farah melihatnya.

    Farahasyikin.

    ReplyDelete
  6. En paneh

    Penat budak anon posting, en paneh tak ulas ke? Atau..

    Biarkan dia begitu..kesian pula farah melihatnya.

    Rasanya tidak mustahil kedatangan orang sampai satu juta pun sbb excited nak dengar anwar cerita pasal liwat. Farah pun excited nak datang.

    Farahasyikin.

    ReplyDelete
  7. farahasyikin ni mcm kenal je. dok ampangan ka? tak perlu ulas pasal anwar ni. hanya mereka yg tertutup minda je percayakan dia.

    ReplyDelete
  8. paneh, napo la susah bona nyo bahaso yang ekau guno ni...den tak berapo nak paham...orang kampung cam den ni kono la di boi penjelasan lobih...camno pulak den yang orang kampung ni bulih menyumbang untuk menyokat kenaikan hargo omas hitam ni? Yang den tahu kerajaan ajo la yang patut nyo tolong selosaikan masalah ni bagi pihak rakyat...ke macam mano ni jang???

    ReplyDelete
  9. kumpulan generasi baruJuly 15, 2008 at 4:43 PM

    betul pakcik. mmg kerajaan patut bertindak dari segi polisi dn tetapkan utk rakyat ambil tindakan nak selesaikan kemelut kenaikan harga barang disebabkan minyak nih. tapi golongan peniaga terutama yg melibatkan barangan export dan import nih kenalah memainkan peranan membantu kerajaan. bak saranan paneh tu, peniaga kena membeli sesuatu barang bersandarkan mata wang yg lebih kukuh dari dollar. jika kita tdk terlalu bergantung pada dollar, maka sudah tentu harga minyak akan lebih stabil di pasaran dunia. namun peranan kerajaan lebih utama spt menetapkan polisi seperti yg pernah tun mahathir buat dulu utk kurangkan beban rakyat. kena galakkan rakyat berbelanja utk menjamin perkembangan ekonomi yg berterusan.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive