Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, December 24, 2008

APASAL KAU HARAMKAN LIRIK LAGU NI RTM?

Klik ikon

KUALA LUMPUR: Radio Televisyen Malaysia (RTM) membuat keputusan mengharamkan penyiaran lagu Aku Bukan Musuh Harta yang liriknya ditulis bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin.

Timbalan Ketua Pengarah Penyiaran, Datuk Adilah Shek Omar, berkata lagu nyanyian kumpulan Kopratasa itu tidak diluluskan kerana liriknya tidak sesuai.

“Kita tidak luluskan lagu ini kerana liriknya kasar,” katanya ketika dihubungi Berita Harian di sini, semalam.

Bawah ni pulak contoh lirik lagu yang HALAL

~~ Papa Jahat~~ (Fabulous Catz)
Nama saya Jahat....Papa Jahat
Papa jangan papa jahat
Jangan papa nakal sangat
Mama jangan mama sekat
Jadi papa tak terleka
Papa jangan papa jahat
Mama tahu papa ligat
Mama jangan paksa sangat
Papa tengah cukup penat
Papa papa sangat jahat
Takde otak nak melihat
Gila-gilanya ia kerja
Jangan dibuat
Papa papa kerja kuat
Dulunya papa penuh muslihat
Papa janji papa takkan buat
Ingat janji papa yang diikat
Oh cuba nak percaya
Oh tak ku perdaya sayang percaya..oh oh
Oh takkan ku berdusta..oh oh oh
Takkan ku perdaya sayang percaya
Senorita aku gila kat kau
Mama sita janganlah menderita tersiksa
Tak diabaikan janji kita
Tak kembali ke zaman silam
Bila petik jari dah terguling-guling
Tak tentu hari bawa berasing-asing
Itu dulu kini tak begitu
Satu persatu semuanya berlalu itu kutahu
Bila ku tak gilakanmu
Susahku tak siapa tahu
Jangan kau mulakan serantau
Sebab kau sentiasa buatku kemarau
Oh cuba nak percaya tak ku perdaya
Sayang percaya
Oh takkan kuberdusta
Takkan ku perdaya sayang percaya
Berikan percaya darimu

(telah kuberikan segala)
Tidak pernah ku ingkari dirimu
(tak mungkin, tak mungkin)
wowow.....
Mama mama percayalah ku tak guris hatimu
Papa papa kupercaya yang kau ubati hatiku
Mama mama percayalah ku tak guris hatimu
Papa papa kupercaya yang kau ubati hatiku

Cilok daripada ~MUMMY ROKIAH

3 comments:

  1. Sebabnya mudah saja. Terkena kat batang hidung sendiri! TSTlah..Sabri takut kena marah!

    ReplyDelete
  2. RTM...memang bangang daripada dulu lagi...dapat lak menteri penerangan yang tak reti aper...bercakap melalut-lalut...takde fakta...buat malukan kaum jer...

    ReplyDelete
  3. Salam,
    Woi, bagus apa lirik lagu tu, pasal apa diharamkan? Banyak pengajaran yang harus dicontohi dan diambil iktibar.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive