Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Thursday, December 4, 2008

Wajarkah SJKC & SJKT dihapuskan?

Betullah seperti apa yang telahpun ditulis oleh atuk Keronai. Apa yang aku nak sampaikan kat sini ialah betapa pemimpin-pemimpin bangsa lain (Lim Kit Siang ,Samy Vellu dan lain-lain) begitu cepat melatah dengan kenyataan yang telah dikeluarkan oleh Mukriz Mahathir. Apakah mereka tidak sedar bahawa selama ini beberapa orang pemimpin-pemimpin Cina dan Keling ni telahpun mengeluarkan kenyataan yang aku rasa jauh bersifat perkauman daripada apa yang telahpun dicadangkan oleh Mukriz. Janganlah sekadar beria-ia mengatakan bahawa mereka ini mementingkan perpaduan sedangkan sekolah satu aliran pun begitu keras tentangan mereka.

Aku juga rasa sangat kesal apabila Najib mengeluarkan kenyataan bahwa SJKT dan SJKC ini akan tetap wujud seandainya masih terdapat lagi permintaan. Bagi aku ini bukanlah satu kenyataan seorang pemimpin Melayu yang berani tetapi hanyalah kenyataan daripada salah seorang pemimpin yang bacul dan tidak bertelur. Si Hishammuddin pun satu lagi, nak kata bangang tapi dah jadi Menteri. Apalah punya singkat akal, bila mengeluarkan kenyataan bahawa sekolah agama rakyat turut akan dihapuskan seandainya SJKT dan SJKC terkubur. Engkau ingat Malaysia ni negara Hindu ke negara Buddha? Akai ada ke?

Kepada pemimpin-pemimpin Melayu yang lain aku harap, tak perlulah cepat melatah dan cuba menenangkan keadaan seandainya ianya berkaitan dengan perkara-perkara seperti ini. Tak payahlah nak begitu berlembut sehinggakan menyuakan kepala kita untuk dipijak-pijak oleh Keling dan Cina yang lebih bersifat perkauman. Lu fikirlah sendiri..

1 comment:

Blog Archive