Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, January 10, 2009

Aduhai Sang Boneka

Amat mengejutkan apabila Menteri Besar Perak (boneka DAP) meluluskan Hak milik kekal (999 tahun) kepada penduduk Kampung Baru dan juga Kampung tersusun. Jika dilihat pada peratus kaum yang lebih untung ialah kaum Cina.

Apa rasionalnya pemberian hak milik kekal pada kampung baru. Adakah untuk membalas budi kaum cina yang mengundi DAP. Mengikut sejarah Kampung Baru yang didominasi oleh kaum cina. Kampung Baru Cina diwujudkan oleh penjajah Inggeris supaya kaum cina yang tinggal di pinggir hutan tidak memberi bantuan kepada pihak komunis yang melancarkan perang gerila terhadap negara ini. Orang Cina yang tinggal dipinggir hutan dikumpulkan jauh daripada hutan dan diwujudkan Kampung Baru Cina. Kebanyakan Kampung Baru terletak di kawasan bandar. Fakta ini jelas menunjukkan bahawa penduduk Kampung Baru pada suatu ketika dahulu adalah penyokong pergerakan komunis. Adakah patut bekas penyokong pergerakan komunis dianugerahkan tanah demi kesinambungan politik mereka.

Nampaknya Perak telah mencipta sejarah negara kerana pemberian hak milik tanah kekal secara besar-besaran yang berat sebelah pada kaum cina dalam jangka masa pemerintahan 9 bulan. Aduhai Menteri besar Perak banyak lagi kaum Melayu yang masih merempat dan tinggal bawah jambatan yang memerlukan pembelaan.Berikan tanah dan rumah kepada mereka.!

15 comments:

  1. memang bangang mentera besar perak.Jadi Pak turun DAP.

    ReplyDelete
  2. aku ingat lepas ni daftar masuk mana2 parti pembangkang la. lepas tu declare sokong komunis. confirm boleh dpt tanah.

    lama dah aku tggu simbol raja ni. baru la ni nampak. ko cuti sekolah sibuk bwk anak berjalan ka?

    ReplyDelete
  3. Apa kuasa yang dia ada? Jadi MB pun atas ikhsan DAP. Segalanya mesti menurut perjanjian Pangkor 2008. Yang rugi melayu.Macam di Palestin antara hamas dan fatah. Israel bunuh Palestin tak kira hamas atau fatah.Begitu akan jadi pada melayu. Baca posting saya http://braveheart-blogger.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Orang Cina pun rakyat Malaysia juga. Tak kan nak hantar dia orang balik Cina. Negara Cina pun tak mahu kat dia orang.

    Kerajaan Perak baru bagi tapak rumah sahaja.

    Bagaimana dengan ladang yang beribu ribu ekar yang diberi kepada taukeh-taukeh Cina oleh kerajaan Barisan Nasional?

    Bagaimana dengan tanah di kawasan bandar yang diberi kepada taukeh-taukeh Cina melalui proksi orang politik dan kemudian di bangunkan oleh taukeh-taukeh Cina dan dijual kepada orang-orang bukan Melayu?

    ReplyDelete
  5. Orang Melayu memang susah sikit nak sedar diri.

    Sedar bahawa Cina memang dah kaya raya. Tak perlu beri mereka tanah pun mereka dah kaya. Melayu yang miskin.

    Tapi sekarang bukan saja ramai Melayu yang tak sedar diri, ramai pulak yang sokong beri tanah pada Cina.

    Kita pun tak faham mana kasih dan kesetiaan mereka pada bangsa sendiri.

    ReplyDelete
  6. Orang Pas termasuk Nizar kan manusia. Tentu kemaruk kuasa juga. Biar bagi kat cina dari bagi kat melayu. Besok mati nanti, Lim Kit Siang boleh imamkan solat jenazah dengan Ngeh boleh bacakan talkin.

    ReplyDelete
  7. atuk masih ingat ado warikh atok kato, "tengok kito orang perintah, takdo nak enjoy-enjoy, semuo eh pakai yang lamo jo, kito bojimat, yang ponting eh rakyat" yolah, yang ponting eh rakyat. jadi rakyat perak samo rakyat selangor kok nak komano-mano, poi lah pinjam camry nizar ko, camry khalid ko, kok minyak kurang, po'ie jual babi barang sekor ko dua ko, ikut cukuplah.

    welcome back to simbol rajo

    ReplyDelete
  8. Kita bukan lagi dalam zaman komunis. Patutnya kampung baru disusun semula. Yang sesuai dengan situasi semasa negara.

    Tak mahu lagi situasi, di estet orang India, di bandar orang Cina dan di kampung orang Melayu.

    Kenapa 999 tahun sahaja, tak sampai seribu lagi tu...ahli politik biarlah mencipta isu yang membina bangsa negara.

    ReplyDelete
  9. salam muhibbah,
    post ini sepatutnya membuka mata si melayu yang mungundi pas,keadilan dan dap.Perubahan pada PRU 12 juga adalah hikmah dan hukuman yang terbaik buta Umno dan BN untuk berubah.Bak kata anwar, Perubahan Untuk Rakyat Harapan Baru Malaysia.Slogan ini adalah sesuai buat Umno untuk sedar bahawa perubahan kearah merakyatkan negara dan merakyatkan jiwa pemimpin umno.Ini adalah misi yang patut digalas oleh Najib sebagai pelapis. Isu tanah di Perak wajar ditentang oleh ahli PAS dengan menegah nizar memberi tanah tersebut kepada kaum cina.Memang benar apa kata abd rahim yang menyatakan bahawa zaman BN dahulu tanah-tanah bandar ada diberi kpd cina melalui proksi.Saya ingin mengajak kita merenung semula atas 3perkara. Yang pertama, ia adalah zaman BN dahulu. Dimana zaman dahulu adalah dipimpin oleh Tun. Di era paklah,untuk melindungi tanah-tanah dijual sesuka hati, paklah mempengerusikan Majlis Tanah Negara.MTN ini mempunyai agenda tersendiri untuk orang melayu iaitu mengukuhkan hak orang melayu demi pembangunan tanah serta pertanian yang akan menjadi benteng orang melayu kelak. Ini hidden agenda MTN yang ditentang oleh lim guan eng.Sedar atau tidak orang melayu sekarang? ini adalah inisiatif kerajaan. Sebab keduanya adalah nizar telah meluluskan tanah kepada cina selama 999tahun secara list hold.Dia meluluskan sebahagian besar tanah berstatus pertanian.Itu tak tahulah kalau ada rezab melayu tak.Mengapa tanah pertanian? mengapa tak tanah industri? sedar atau tidak orang melayu tindakan nizar ini sebenarnya sama jugak macam sesetengah orang BN buat iaitu mencabul kehormatan serta kedaulatan tanah pertanian yang sepatutnya diutamakan orang melayu.Mengapa nizar taknak pajak tanah 999 tahun untuk membuka harapan baru kepada penagih dadah diperak untuk diberikan secar lot untuk diusahakan. sekarang nizar tehutang budi pada cina atau melayu? fikirkan. Yang terakhir, jika tanah berstatus pertanian ini diberikan kepada cina, dimana lagi hak orang melayu serta mana lagi anak cucu waris bangsa melayu nak beli tanah? kalau cina diberi keistimewaan selama 999 tahun, tapi kalau orang melayu hanya 99 tahun? wah cantik nombor ini dan mangsa nya juga cantik dimana orang melayu.Adakah ini membantu menyeragamkan ekonomi negara dengan istilah kesaksamaan? kalau ini caranya, melayu akan terus jadi hamba ekonomi cina.Nizar juga perlu memelayukan jiwa hati nuraninya sebelum bercakap soal islam dan melayu.

    ReplyDelete
  10. Waktu saya kecil dulu, datuk saya sering memegang telinga saya dan bersedia untuk memulasnya jika saya tidak mahu dengar cakapnya. Tapi masu tu budak2 lagi.Kalau dah tua kena pulas telinga juga, kes berat ni....

    ReplyDelete
  11. apo?nak ikut kato anwar?takleh...nabi tak ngaku umat wooo...itu main blakang punya pemimpin takleh pakai:P

    ReplyDelete
  12. Komen engkau orang terhadap Nizar mmg sial punya komen. Apa UMNO tu parti tok wali ke sampai rasa semua UMNO buat maksum, takda dosa.
    Sang Suka- Kau lah yg paling bangang sekali!
    Paneh- Kau boleh jadi SU Komunis lepas ni.
    Braveheart- Boleh tukar nama- Shitheart. Uweeek!
    Abdrahim Kasim- Credit 100%
    Mohd- kau mati esok panggil anjing je makan. Tak payah tanam.
    Keronai- Apo bangang bona kau jang? Otak kau kat lubang cirik kau ko?
    Anak hang tuah- baik jadi hang buah. (buah pelir!)

    ReplyDelete
  13. ano 3.15am ini adalah contoh tipikal penyokong pembangkang yang tidak mampu membalas hujah dgn fakta yang rasional. hanya tahu memaki hamun. orang kurang cerdik memang begitu. apo nak dikato.

    ReplyDelete
  14. salam perpaduan..
    saya rasa ano 3.15am nie kena berfikir sebelum bercakap. Kejian anda itu mencerminkan pembangkang mempunyai pelapis yang bersifat keji dan menghina terhadap bangsa sendiri.

    ReplyDelete
  15. "bahasa menunjukkan bangsa" bukan maksud eh kalau cakap cino tu orang cino. sumo orang boleh belaja cakap cino tapi apo yang dimaksudkan dek orang tetuo, macam ano 3.15 tulah. emak ayah dah pueh ajar supayo cakap yang keluar dari mulut tu biarlah yg manih2. kok tak elok yang keluar tu orang akan tanyo, "anak sapo tu". jadi, ano3.15, kau dah memalukan emak dan ayah kau dan jugak 7 keturunan eh. sian kek omak ayah kau.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive