Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, January 19, 2009

Suara Hati Orang Sarawak

Yeah. Malaysians pissed me off. Really pissed off.

Before I continue, I never say I'm happy to see the war in Palestine. I'm sad also. Israel government pissed off.

Why I pissed off? First.

Malaysians are indeed stupid and moron. Yeah, you continue to donate here and there. I never say donating is bad thing. But you are stupid. Moron too. Why when Johor hit by flood, the news coverage was everywhere? And then, politicians and Malaysians started to donate here and there. But when Sarawak hits by flood, does everyone donate something to my state? Or $o you even aware of it? No, donations very few, because you are busy boycotting and donate to Palestine. Hey, I never say donate to Palestine is bad, ok? It just, does it fair? Your own people suffered? But you ignore it, instead you looking elsewhere.

Ok, I think I'm getting something here. No need donation for Sarawak. Because we are RICH. Damn rich. Thank you for your support and kind donation. I'm happy because no one donate, it shows that my state is RICH. Eventhough some people thought that my state is ULU place. Nevermind. I'm happy you have such impression. Yeah, we Sarawakians do not need your money. But one thing for sure, your economy needs our money. Haha. Don't worry, we are not beggars.

One big question. Why don't you donate to your own people first? Why some people still have to ask TV3 Bersamamu to help them? Why TV3 Bersamamu still exist? This is what we call, anak kera disusukan, anak manusia ditinggalkan.

Even the Bukit Antarabangsa event, many people donated their money to the victims eventhough we do know they are RICH PEOPLE. Yeah, they are GAWD-DAMN RICH PEOPLE. But, my people back in Sarawak, nobody care about it. Because we are GAWD-DAMN RICH too, or else, do you think you can enjoy KL metropolitan lives there? It's all our money. Our oil money if you want to know. Everyday, we generate billions of ringgit to you. Yes, it's billion, sayang. In the end, what we get? Nothing, only the rubbish-royalty-money.

From Kopi Sejuk

8 comments:

  1. Alahai,,,orang sarawak tuk molah pulak tek.

    Negeri kitak tuk sama aja dengan pantai timur seperti Kelantan, Terengganu Pahan dan Johor.

    Kitak nun mengadap Laut Cina Selatan. Mun hujung tahun ada musim Landa atau pun tengkujuh kata orang Kelatan.

    Tiap-tiap taun hujan lebat akan melanda bumi Sarawak dari bulan Oktober sampee bulan Februari.

    Sigik perkara lagi orang sarawak dari segi mental dan fizikal udah bersedia dengan musim hujan dan air pasang besar.

    Tahun tu tek air besar dikit dari tahun-tahun marek. Nang menjadi perkara biasa air besar di sinun kerana tanah di sarawak tuk sama level dengan paras air laut , di tambah lah tanah gambut yang saban tahun saban hari mendap.

    Apa nok di heran dgn air pasang besar ya,,,,sekuh ajak kitak tuk

    ReplyDelete
  2. Sarawak adalah sasaran Anwar. Tidak mustahil pembangkang akan mengambil kesempatan jika kerajaan tidak menangani isu sebegini dengan baik. Banyak yang selalu terlepas pandang akibat sibuk di semenanjung.

    Borneo adalah rumah kedua den dan byk sentimental value. Ramai kwn2 den kek sano.

    ReplyDelete
  3. wooohaaa! berubah lah wahai rakyat sarawak...kita dah lamak dipijak2 oleh taib mammort!

    ReplyDelete
  4. Beruntung kitak orang Sarawak, kerena ada Taib Mahmud yang membangunkan negeri kitak.

    Mun sik kerana nya sik ada orang Sarawak make motor bagus-bagus. Mulah rumah bangalow besar-besar.

    Taiblah lah yang memberi kekayaan dan kesenangan kepada kitak orang.

    Cuma orang Melayu ajak sik pandee ambil kesempatan untuk meraih projek-projek kerajaan baik dari persekutuan atau negeri,

    Cubak kita nangka orang Cina, semua adalah kaum pendatang tapi kinek tu mereka kaya raya, sebab sidak tuk rajin bekerja, sik nangga ajak bah.

    ReplyDelete
  5. taiping mali: (anti pendatang, anti kepada kaum china dan kaum india)

    china dan india maju pun bukan kerana bantuan kerajaan, tapi usaha sendiri. Tengok lah CNY minggu depan, banyak kedai yang tutup? sengsaranya 2 hari pun dah nak mampus.

    persolannya bukan pasal pendatang ke bukan pendatang? ko tidak faham kah istilah malaysia? persoalan pendatang adalah lebih sesuai ko fokuskan kepada penduduk yang masuk ke negara ini selepas kewujudan malaysia. contoh paling dasyat... pendatang indonesia di kL dan selangor itu baru boleh u kata pendatang. tapi senang2 je berniaga di negara ini? melayu semenanjung yang pandai ambil kesempatan kat mana? yang melayu semenanjung pandai hanya ambil kesempatan daripada DEB, koroni, korup, subsidi, kouta, BUMIPUTERA dll la.

    TAIB SEKEJAP LAGi NAK MAMPUS...... TAIB KO TIDAK PERLU FIKIR2KAN... BIAR KAMI SAHAJA YANG SETLE KAN....

    ReplyDelete
  6. cina india semua nya bergantung kepada kerajaan.

    contohnya apabila pembetangan budget, katakan 20 juta untuk pembinaan jalan di Sarawak. maka kontraktor tu tak kira hj julaihi kah atau datuk ting kah mereka sebagai kontraktor akan membina jalan. siap punya tuan lori untuk mengangkut pasir , batu dan tanah?
    nak menurap jalan siapa? nak bina dewan atau pejabat atau pusat RR siapa? sudah tentulah cina dan india akan berpakat untuk membuat jalan. dan yang melayu boleh bekerja. nak jadi drebar lori kah? jaga ?semua ada peluang kerja. Cuma bab ini orang Cina bijak mengambil peluang jutaan ringgit dari belanjawan negara. Melayu mungkin jadi drebar angkut barang dan kerani,,,

    ReplyDelete
  7. menarik kata-kata taipingmali, pribumi sudah sampai tahap WAJIB merebut peluang. bukan hanya memfitnah itu ini terhadap pemimpin yg kononnya mengkayakan kroni. jika org cina dan india boleh buat, kenapa tidak kaum pribumi. menuduh pemimpin korup hanyalah alasan utk menutup kelemahan diri.

    ReplyDelete
  8. Iyolah Paneh.

    Orang lain dah naik ke bulan , orang melayu masih dengki mendengki, penuh hasad dengki.

    Contohnya apabila AP diberi kepada setengah-setengah melayu dan mereka berjaya dalam perniagaan kereta import maka ada orang menghina mereka dan memburukkan kerajaan BN kononnya kroni dan menjaga golongan elit saja.

    Mereka berusaha untuk menjadi usahawan AP. Biarlah mereka berjaya dan menjadi jutawan.

    Sekurang-kurangnya adalah orang melayu yang dihormati dan dipandang tinggi oleh bangsa lain.

    Kita yang tak ada apa-apa patut menjadikan orang yang telah berjaya sebagai contoh atau menjalinkan perkongsian bijak.

    Untung nasib kita juga akan berjaya seperti mereka.

    Selamat berfikiran positif bangsaku

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive