Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, January 20, 2009

Time to change

Tan Sri Muhyiddin was reported as saying UMNO needs to regain 'wow' factor which used to make public sit up, take notice and want to be part of the party in Manama yesterday. UMNO has just lost again for the second time in the by-election in Kuala Terengganu, after the failed bid in Permatang Pauh last year.

Well, there are many things that UMNO must do in order to be relevant again. First and foremost, the attitude of UMNO members have to change. Nowadays, people tend to think that by joining UMNO, he or she cold easily be rich. That notion is destroying the image of UMNO which in the past really help the Malays to eradicate poverty. The new generation nowadays are not into looking back at history. Therefore effort have to be made in order for them to be lured into the party. Politic is basically about perception.

So, the second thing that UMNO must do is for the party to have new leadership who have not anything in the closet that would make the public despise it. Perception is that KJ has gained billions of dollars by getting projects under the Ministry of Finance. Even though maybe this is just rumour, people tend to believe in rumours. Ask anybody on the street and out of 10, 9 would say that they hated KJ. UMNO is meant for all Malays and not the elitist. No wonder Datuk Wan Farid loses in Kuala Terengganu. His image and his attitude really showed that people do not want leaders who are arrogant. I saw his interview the morning of the election. He said that this would be his first election as a candidate before the next general election. How confident he was that he would eventually be retaining the seat in the next general election.

Thirdly, UMNO members should not be pampered with monetary reward in whatever activities they do. Once, I had the chance to chat with an UMNO veteran. He said that the opposition party workers work really hard during the last general election without hoping to be paid. UMNO members would definitely shy away from doing any job unless they are paid. He even said that the morale of the opposiion party workers were like the spirit of UMNO members in the 60s and 70s.

I could go on with many more factors but the main thing here is that UMNO must change. Time will tell whether UMNO is still relevant or a part of history in the future.

7 comments:

  1. Nak buat macam mana...

    Musuh BN bijak merencanakan agenda memburukkan BN

    Juga berjaya menarik ramai khalayak untuk menjadi pengikut setia yang taksub.

    Visi dan misi mereka ialah untuk menjatuhkan BN walaupun ada sengketa sesama mereka.

    Andai mereka berjaya mengambil alih pemerintahan dalam PRU13 bersiap sedialah kita untuk mengalirkan air mata darah kerana yang menang hanyalah menang sorak tetapi kampung dan tanah air tergadai.

    Pengikut Pas pada masa itu akan menangis tak berlagu lagi. Itu pun jika mereka sedar.

    Tetapi rasanya mereka tak akan sedar apa-apa seperti yang berlaku di Perak hari ini. Pembangkan Melayu masih tersenyum riang dan berbangga dengan apa yang ada.

    ReplyDelete
  2. BN tidak bersifat kontemporari...dalam kempen2 mereka tahu nak mengungkit jer kerjanya...bukan nak address current issues yang berlaku dalam masyarakat...bingkai...balik2 citer apa yg kerajaan DAH buat...itu tak payah citer org da tahu...lain la kalau kita ni hidup di negara yg duna kod Morse...bangang betul la pemimpin2 ni...pastu dah kalah mula la rajin nak menganalisa...sebelum pilihanraya bukan nak buat analisa...bingkai tak habis2....gantung kat dinding pun belum tentu org tengok...

    huh...letih la aku dgn pemimpin2 BN ni...

    ReplyDelete
  3. UMNO kena buat rebranding..PKR dah buat so UMNO mesti kena buat..buang pemimpin yang rasuah dan ganti dengan muka baru

    ReplyDelete
  4. Enough NATO! No Action Talk Only. Let see some action

    How UMNO/BN would possibly dream to win in KT? UMNO people who went there were more interested to work out the result for UMNO election in March not for the election they had in KT.

    UMNO once had undeniably introduced an effective system of voters headcount for gen election but they failed to practice it. Apparently PAS had learn the system and practiced them effectively.UMNO at the other hand failed to practice it and check its effectiveness because heads of election machinery at all levels were so busy to be seen in functions attended by the Ministers or UMNO top brass leaders rather than doing their job. Hence they forgot their duties & responsibilities.

    Just imagine UMNO knew for a fact before the election that if the voters turn out on the election day be around 89%,UMNO would win by a slim majority because they had pre charted the voters inclination using the system as aforementioned.A slim majority is still a win!but during the D Day they failed to bring the voters out according to the plan. the voters turn out on the D Day was 79%. UMNO lost by 2500 plus votes! Now whose mistakes that was? Voters or UMNO machineries? Or the Ministers who came there and kept expecting a lot of people to greet them. Or was it the mistakes of the UMNO top brass leaders?

    So when UMNO talks about change, it needs actual actions not just only talks and theories !

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum anakku Paneh dan Salam Subuh juga,

    Musuh yang paling bahaya adalah Musuh dalam Selimut.

    Orang tua tua dulu dulu lebih bijak pemerhatian mereka dalam soal hidup dari kita kita ini semua walaupun ramai kita sekarang yang ada Ijazah.

    Orang Melayu BERANI ambil risko tukar tukar kempimpinan Negara, mereka tak sedar implikasi yang sangat dasyat atas masa hadapan cucu cicit oneng oeneng mereka gara gara HASUTAN dan JARUM TAJAM, BEKAS BEKAS Pemimpin UMNO juga.

    Gara gara DENDAM KESUMAT yang tak pernah padam dan lebih kepada perjuangan peribadi dan keluarga sendiri MAKA FITNAH BERMAHARAJA LELA lah di bumi kita ini. Ini UMNO dengan UMNO.

    Yang UMNO dengan PAS pun begitu juga. Melayu dengan Melayu bergeseran Siapa yang lebih ISLAMIK. Padahal Islam mengajar kita supaya bersatu. Apa yang terjadi di dunia luar itu, segala kemusnahan dan kehancuran TIDAK MENGINSAFkan semuanya termasuk yang berjubah labuh, berseban besar dan berjanggut.

    Sunah Nabi yang diikut hanya penampilan Islamik, hanya yang Luaran sahaja tetapi intipati sunah dan ajaran Dalaman tidak diketengahkan. Maka tuduh menuduhlah, mengkafirkan sesama Islam.

    Malah menambah lagi kudis, dengan DAP dengan Lim Kit Siang yang terang jelas anti Islam pun sanggup berpelukan tetapi dengan orang Melayu Islam dari UMNO dimaki hamun dalam Ceramah di rumah rumah Allah.

    Jadi apa yang Berlaku sekarang AMAT MENAKUTKAN pada diri ini. Diri ini melihat segalanya dari banyak aspek.

    Memang UMNO masih relevant untuk perjuangan survival bangsa. PAS sekarang sedang dilamun dengan keindahan kerana menang dan apa yang bangsa lain gula gulakan pun mungkin tak berapa endah, sedar dan peduli,

    TIME to CHANGE is the mindset of ALL Malays.

    Open their eyes not just to see what you can see physically but what written and hidden behind all whats going on.

    Sadly, majority of the Malays only THINK UMNO must change. We ourselves, all of us MUST CHANGE. It is not easy.

    OR the Malays need something really DRASTIC and BAD to happen to their race and country before THEY ALL WAKE UP!!

    Only Allah swt know best.

    ReplyDelete
  6. Sebagai Pemda UMNO bersemangat pulak saya baca komen melayuangkat. Hidup UMNO!Hidup Melayu!

    ReplyDelete
  7. UMNO perlu singkirkan pemimpin2 yang tidak ada kredibiliti - Korup dari segi moral dan perbuatan. Mengapa masih disimpan pemimpin2 seperti ini?
    Its just doesn't make sense.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive