Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, January 23, 2009

MATI DALAM TAHANAN: Oh, anak ku Sazali..

1. Aku sebenarnya malas nak ulas pasal orang mati dalam tahanan polis ni. Kalau betul la polis yang bersalah dalam hal ni, aku pun tak sokong jugak perbuatan seumpamanya. Siasatan terperinci perlu dilakukan.

2. Tapi aku lebih 'kagum' apabila ramai orang yang menunjukkan simpati kepada penjenayah akhir-akhir ni. Rata-rata komen yang aku baca - "apa punya teruk la polis ni, kesian pada ibunya..kesian pada keluarganya.."

3. Kesian...

4. Tapi kepada mangsa si penjenayah tu tak kesian pulak.

5. Kereta kena curi, bertahun nak tuntut insurans, terpaksa jalan kaki, susah nak hantar anak sekolah, terpaksa selesaikan bayaran ansuran kereta, bergaduh laki bini, terpaksa kumpul duit etc.

6. Tak kesian pulak pada polis yang bertungkus lumus menyiasat, menyamar, mempertaruhkan nyawa, berjaga siang malam etc. demi kesejahteraan masyarakat.

7. Kutuk polis sampai tak ingat dunia.

8. Tapi bila beg kena ragut, rumah kena pecah, kereta kena curi, saudara kena bunuh, blogger hina Islam etc. tahu pulak report kat polis.

9. Balik2 polis jugak yang kena..

10. Masa ditimpa musibah, bermacam sumpah seranah keluar dari bibir mungil tu pada si penjenayah.

11. Sehingga ada yang keluar ayat, "Matilah kau perompak/pembunuh/perogol etc."

12. Doa dah makbul agaknya.

13. BUAT BAIK BERPADA-PADA, BUAT JAHAT JANGAN SESEKALI.

14. Sejahtera hidup dunia dan akhirat.

15. Dan yang pastinya - POLIS PUN TAK TANGKAP!

16. "Bapak yang bersalah dalam hal ni. Segala kemahuan Sazali bapak tunaikan. Segala kata Sazali bapak turutkan. Bapak yang bersalah dalam hal ni. BAPAK YANG BERSALAH..!".

17. Akhirnya si bapak menyerahkan Sazali kepada polis.

18. Sanggupkah kita menjadi seperti bapak Sazali?

8 comments:

  1. Bukan kita menyebelahi penjenayah tetapi kita punya undang-undang untuk menanganinya.Soalnya polis tidak mematuhi undang-undang itu..mereka bertindak mendera tahanan, malah menyiksa sehingga mati! Itu salah!!

    Bukankah tahanan perlu diberi hak untuk membela diri di mahkamah, pihak polis bertindak mencari bukti yang diperlukan untuk mensabitkan kesalahan dan di bentangkan di MAHKAMAH?.bukannya bertindak sebagai penyiasat, peguamcara dan hakim sekaligus, lantas menjatuhkan hukuman mati dengan cara yang sebegitu sadis sekali!

    Perbuatan polis ini zalim, walau dilakukan kepada penjenayah yang telah disabitkan bersalah,apatah lagi yang belum lagi dibuktikan bersalah di mahkamah seperti pemuda India ini...

    ReplyDelete
  2. Ada banyak keadaan dimana polis tahu dan pasti seseorang itu terlibat didalam jenayah yang berat tetapi tidak cukup bukti untuk mendakwa mereka di mahkamah. Dan penjenayah bukanlah orang yang senang mengalah dengan polis (untuk memberi bukti) dan mereka sanggup didera daripada membocorkan rahsia kumpulan mereka.

    Polis tidak perlu berlembut sangat kerana itu akan menjadikan penjenayah tidak takut kepada mereka.

    Saya tidak fikir polis membuat sesuatu tindakan itu dengan sengaja untuk menginaya. Tahap kedegilan penjenayah, terutama yang "hardcore" juga kadangkala menjadi penyebab.

    ReplyDelete
  3. salam ano...

    pandai dak ano ni ... membicarakan pasal undang-undang... polis bertindak tidak mengikut undang-undang... sepatutnya polis kene pujuk penjenayah... cakap baik-baik... tanya baik-baik.. nanti penjenayah ni mengaku la kesalahnya...betul tak... bijak la dak ano ni...

    penjenyah ni kalau dipujuk... dibagi makan bukan makanan anjing(betul tak teresa kok)nanti diorang ni insafla... lepas tu mengaku la...

    HAHAHAHAHAHAH... gilo agak eh dak ano ni....

    -malek maidin

    ReplyDelete
  4. Kalau pasal Keling2 Malaysia ni, saya memang ada banyak ceriter peribadi.

    Lanyak aje keling2 tu. Atau hantar balik Bombay.

    MRSM Kalae Chepo 66/73

    ReplyDelete
  5. SALAM,

    KALAU DAH PENYAMUN APO PUN KEADAAN EEE DIO MEMANG PENYAMUN.
    EDEN DAH ADO PENGALAMAN DONGAN PENJENAYAH NI..PARANG DAH LOKEK KEK LEHER..!!.
    BERTAHUN NAK HILANGKAN FOBIA,
    HUKUM BELASAH DAN BUNUH YO JAWAB EE...SONANG.

    ReplyDelete
  6. kebanyakan penjenayah gagal disabitkan kesalahan di mahkamah ialah;

    1. kekurangan bukti

    2. polis yang menyiasat dan kumpul bukti kebanyakannya SB yg tidak boleh didedahkan identitinya

    3. dan polis yg beri keterangan di mahkamah adalah polis biasa yg lain.

    jadi perkara2 ini akan mudah dimanupulasi oleh peguambela. kerajaan kena mula memikirkan kaedah yg lebih berkesan agar penjenayah tidak lagi terlepas dgn mudah.

    ReplyDelete
  7. SETUJU...............

    this guy confirm a member of this syndicate. he even pointed out where the car was hidden. i heard of many stories regarding how these car thief do their operation

    they wait for the car owners to get inside their car. this is to make sure they can grab the car keys ( expensive benz and BMW have immobalizer) and can bypass the immobalizer. they then smash the winscreen and in some cases swing parang at the car owner

    they put the car thief victim under so much teror and injuries

    so there

    i have no sympathy for thiefs. i also have no sympathy for rempits too. i cheered the police for drop kicking and rempit once in an operasi. the rempit end up losing control and pole vaulted himself to a BERHENTI sign. he was bleeding like a chicken. i LOLed.

    does that make me a lesser human in your eyes? if so i dont really care. respect and sympathy will only be extended to those who deserved it. this guy got it coming for being involved in a criminal ring. one less criminal is good. end of story for them.

    i loled at how people now treat this dead guy like he is innocent and a martyr.

    i wonder if you ask his victims.. will they feel the same. you know after seein a HUGE ASS parang on their face and being treated with death just for a luxury car? i dunno. i am no buddhist but this is surely KARMA for him.. next time do not get involved in crim activities will ya.

    ReplyDelete
  8. Apara...sepatutnya polis2 kasik hukum shoot til death ajerk penjenayah2 nih...nak tunggu bukti,mau lokap penuh...kena plak dpt peguam lahanat macam kapal sink yg cacat tuh...miahahahaha...gerenti penjenayah lepas...mintak sangat ler kat bapak2 polisi di luar sana tuh,tak perlu tahan,tembak ajerk emmana penjenayah tu...tutup case...sokabar n org politik pun tak kecoh...

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive