Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, March 5, 2010

RM1.80 vs RM 2.050

Subsidi Petrol untuk kenderaan berenjin yang memuntah karbon monoksida kekal pada harga pasaran semasa. Apa jadi jika dibenarkan naik semalam:

1. Sarawak akan menjadi Medan Belasahan Politik oleh political animal yang robost dengan menyediakan platform MAUT isu-isu kenaikan harga petrol di Malaysia.

2. Maknanya, untung nasib pilihanraya di Sarawak mempunyai petunjuk harga petrol sebagai senjata peperangan parti siasah.

3. Kisah penghakiman Anwar yang semakin di hujung tanduk akan diabaikan kerana kelekaan melayan perihal harga petrol.

4. Sidang Dewan Rakyat beberapa hari lagi akan gamat dengan kupasan-kupasan popular Ahli Dewan Rakyat yang rata-rata kurang melaksanakan kajian dan perspektif menguasai pengetahuan kes-kes khusus.

5. Kiranya Kerajaan Malaysia tidak boleh mengadakan Dana RMK-10 sebanyak yang sesuai, mungkin dengan penjualan Bon-Bon Persekutuan, atau Mudah Cair Simpanan Matawang Malaysia pada kadar nilai muka RM1000 dan RM500 "yang mungkin masih ada dalam poket tauke-tauke dan saudagar kaya-raya", atau kemasukan Dana-dana Amanah untuk tujuan pengembangan perniagaan yang mungkin mencecah 5 trillion Euro, atau tumpangan beberapa detik dana-dana khas sebanyak 10 trillion Euro di Bank Negara Malaysia, maknanya MISI High Income Economy dan New Economy Policy Malaysia akan kecundang.

6. Skema RM 1.80 untuk RON 95 dalam masa 20 tahun akan berada pada paras RM 3.80, manakala RON 97 akan berada pada paras RM 5.25; di waktu tersebut sebuah Keluarga Melayu dengan kekuatan isirumah seramai 5 orang, memiliki 1 kereta berkapasiti 1.6, memiliki rumah teres pada harga RM 250,000.00, terpaksa mempunyai 5 polisi insurans sebagai Medical Card misalnya Prudential dengan nilai hayat RM750k setiap satu, berbelanja sehari RM200, terpaksa memiliki nilai ganjaran upah/gaji sebulan sebanyak RM 7 ribu satu isirumah. Ini jika menetap di bandar seperti Alor Gajah, Tampin, Kuala Pilah, Kajang, Taiping, Kangar, Muar. Namun jika berHAJAT mastautin di KL, JB, Penang, Ipoh, Shah Alam, PJ, maka terpaksa ada RM12,500 sebulan.

7. Apakah semua ini indikator kepada kekayaan atau kemiskinan bandar? Hari ini seorang bapa yang bawa pulang RM1,500 untuk keluarga yang berbilangan 7 orang, sudah di dalam kelas MISKIN BANDAR. Jika satu isirumah hanya ada RM3,000 dengan anak seramai 6 orang, maka keluarga ini sudah berada di aras MISKIN. Kos menanggung anak sebulan jika dikira secara tepat ialah dalam kohort RM150-RM300. Apa akan jadi jika Emak dan Ayah, siang-malam pulun kerja, anak-anak orang lain jaga, yang akhirnya SAH telah dibaja Orang!

8. NIlai RM1.80 vs RM2.050 ialah nilai signifikan sebagai proses mencetus pelbagai kenaikan. Ini kerana semua industri di Malaysia dipusaka oleh cartel-cartel. Saudagar Pengimport Kertas memiliki AP ialah Sahabat Thiong Hua, nilai satu rim misal contoh bersaiz A1 ialah RM200, tapi dijual pada pasaran ialah RM500. Nilai import sudah tentu sekitar RM100-RM130. Jika LO kerajaan, maka harga kertas tadi naik sehingga RM1,200-1,400 satu rim. Ini juga sama keadaan dengan barang/produk lain.

9. Tanya MITI Bahagian Sumber yang keluaran AP yang ditandatangan oleh YB Menteri, berapa ramai pengusaha Melayu ada AP dalam semua bentuk barangan dalam apa jua sektoral ekonomi? Berapa ramai anak Thiong Hua yang ada AP dalam kerja yang sama? Siapa tuan punya gudang-gudang transit di Pelabuhan Kelang? Siapa punya kontena-kontena yang memenuhi dermaga dan pajakan sementara di Nilai Inland atau Pelabuhan Barat atau Pasir Gudang atau Tanjung Pelepas atau di Butterworth?

10. Inilah nilai yang sewajar dijarah oleh Rakyat Raja yang kritikal dan analitikal dalam soal MERCU TANDA PUTRAJAYA. Bukan sibuk mahu menjadi Perdana Menteri walaupun sedang dibicarakan. Manusia dalam perbicaraan TAK PERLU SIBUK MENJADI Ahli Parlimen. Manusia yang bersekongkol dengan manusia yang DIBICARAKAN juga tidak perlu menyibuk di Dewan Rakyat. Parti Kacau Rakyat, Parti Kencing Rakyat tidak LAYAK menjadi kiblat pilihan politik rakyat. Hari ini, DAP mula bersuara minta Raja Melayu khasnya di Perak supaya tidak izinkan Dewan di Perak bersidang, SIAPA DAP yang begitu BIADAP mengajar Sultan Perak? Apakah Sultan Perak tidak MURKA dengan kebiadapan tidak beradat dan beradab?

Semua ini ialah Ubat DUNIA...Kita tengok siapa yang KENA!

3 comments:

  1. asik citor prudential yo dlm posting akhir2 ni pak sedaro? cam ado umang2 disbalik cifut yo.

    ReplyDelete
  2. ermm..pak sedaro nie cito yo panjang..akhir eh..moh masuk prudential...ayat tu yo dio lupo letak..

    ReplyDelete
  3. pelik? xde pulak org pkr or dap yg komen artikel ni? sbb mmg terang lagi bersuluh fakta yg kaum cina memonopoli ekonomi negara. tapi yg puak melayu masih salahkan kjaan menaikkan harga barang.melaug2kan BN=barang naik, tapi sebenarnya meludah ke muka sendiri bila mana hakikatnya kjaan yg ade kuasa yg tingal sedikit(sebab org melayu sendiri dh xsokong) terberak2 nak hnatar penguatkuasa kawal hage brg satu malaysia. Fenomena ekonomi Malaysia yg dikuasai kaum cina yg terang lagi bersuluh mereka merompak harta rakyat dan org melayu sbb xnak share dan dgn bongkak mengawal hage pasaran ni, penyokong2 pkr dan dap wat tutup mata xmenyalak pun. xpun dituduh perkauman. sedangkan itulah perkauman yg nyata. jgn kate la kaum depa pun terasa hage naik.hakpetuih! ko boleh telan air liur aku.aku yg pndai bhs cina dgr sendiri dgn tinge aku betapa hage brg aku nak bli di kedai cina ditawar lain hage dgn pelanggan sekaum depa. INI YG HANG PUJI MEREKA TIDAK RACIST!!! xde pun aku kata pemimpin melayu yg mkn harta rakyat tu betul dan perlu disokong. tp xdpt aku bandingkan besar lg dosa dan biadapnya org2 cina yg sudah diberi kongsi kerakyatan dan tanah utk hidup menjadi penjarah dan masih kekal perkauman. sekali lagi aku ulang, yg rasict selamanya adalah bangsa cina diMalaysia ini dan bukan bangsa melayu yg hanya nak mempertahankan hak asal mereka utk ank cucu mereka akan datang!! Wallahualam.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive