Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, August 26, 2010

Jom simbah cat kat tokong...

Kita dah bakar, simbah cat, ludah, kencing, berak semua di tokong, kuil & gereja, lepas tu kita minta maaf jelah. Bukan ada tindakan pun.

SEREMBAN: Ibu bapa kepada empat remaja yang dikaitkan dengan perbuatan menyimbah cat dan membaling botol arak pada surau di Taman Pulai Impian, Sikamat, pada Isnin lepas, hari ini memohon maaf kepada jawatankuasa surau dan masyarakat Islam akibat perbuatan anak mereka itu. Cheng Kok Foo, 38, Wong Seow Wai, 43, Loh Teck Ai, 53 dan Leong Foong Kuen, 53, masing-masing memohon maaf dan bersalaman dengan pengerusi jawatankuasa surau itu, Mohd Hasbi Ismail, dalam satu pertemuan anjuran MCA Negeri Sembilan di surau itu pagi ini. Yang turut hadir Pengerusi MCA Negeri Sembilan Datuk Dr Yeow Chai Thiam dan Ketua Umno Cawangan Taman Panchor Jaya, Arshad Jawi. Ibu bapa kepada empat suspek itu memohon maaf kepada seluruh umat Islam, khasnya di taman perumahan itu, di atas perbuatan anak mereka yang telah menyinggung perasaan umat Islam. Mereka melahirkan rasa kesal dan dukacita dengan kejadian itu yang mereka anggap sebagai satu kesalahan besar. Mohd Hasbi pula berkata beliau dengan rasa hati terbuka menerima permohonan maaf itu. "Saya harap selepas ini mereka dapat membentuk dan mengubah sikap anak mereka agar perkara ini tidak berulang. Nasihatkan mereka jalan yang benar terutama sekali dalam soal agama kerana ia cukup sensitif," katanya. Katanya beliau menghormati usaha yang dilakukan oleh MCA kerana ia telah dapat meredakan ketegangan kaum. "Perkara ini tidak sepatutnya berlaku ke atas mana-mana rumah ibadat. Isu ini adalah isu sensitif yang telah menyinggung perasaan umat Islam di negara ini," katanya. Yeow berkata beliau merasa bertanggungjawab untuk menenangkan keadaan. "Demi perpaduan kaum, saya telah mengatur pertemuan ini agar mereka yang terlibat memohon maaf. Perkara ini berlaku kerana empat suspek terbabit tidak faham dan tidak sangka perkara ini sensitif. Ini adalah satu pengajaran agar kita sentiasa meningkatkan perpaduan di antara kaum," katanya. Yeow berkata MCA akan menganjurkan majlis berbuka puasa Jumaat ini di surau tersebut di mana kira-kira 500 jemputan dari pelbagai kaum dijangka hadir. Selasa lepas, polis menahan empat remaja berusia 16 dan 18 tahun untuk membantu siasatan polis berhubung kejadian itu. Mereka kini ditahan reman selama empat hari. -BERNAMA-

Persoalannya...siapa yang selama ni dok racun pemikiran 4 orang budak yang kena tangkap ni hingga mereka ke tahap berani mempersendakan rumah Allah? Siapa yang bacul sangat sehinggakan orang bukan Islam begitu berani memperlekehkan Islam?

Kalau kena kat Melayu...maaf!

Kalau kena kat keling dan cina...racist!

Kah kah kah...bagus la dok negara Islam bernama Malaysia ni.

Hina Allah...minta maaf.

Hina Islam...minta maaf.

Simbah cat, arak, kencing, ludah kat surau dan masjid pun...minta maaf.

Tindakan tiada.

Aman selamanya.

Kesimpulannya...Pemimpin UMNO & PAS dua2 pun BINGAI!

12 comments:

  1. itulah kenyataan sebenar di Malaysia tercinta ni..

    Jangan peristiwa 13 Mei berulang kembali..

    ReplyDelete
  2. bangsa lain dah masak dengan feel org2 Melayu Islam ni...cepat pelupa dan mudah memaafkan...persoalannya, sampai bila agama dan bangsa kita boleh dperkotak katikkan?

    ReplyDelete
  3. PEMIMPIN MELAYU SEMAKIN KECIL TELOR..MELAYU BOM GEREJA KENA LOKAP..NAMAWEE HINA ISLAM DAN MALAYSIA BEBAS MERATA2..KINI SIMBAH CAT MOHON MAAF JE DAH SELESAI..TAKKAN NK TUNGGU KENA PIJAK KEPALA!! SUDAH LA XADIL!! PEMIMPIN PUN TIDAK TEGAS!! PERCAYA LAH LEPAS NI MAKIN BYK KEJADIAN YANG BURUK AKAN BERLAKU!! 13 MEI HERE WE COME!!

    IPOH MARLEY

    ReplyDelete
  4. Bukan dari ajaran Al Quran menghina tempat sembahyang orang2 bukan islam. Walaupun ketika berperang, orang2 islam dilarang merosakkan rumah2 ibadah. Begitulah cantiknya Islam, tidak menyeru kepada perbuatan dendam kesumat kerana itu adalah bisikan syaitan!

    Selesaikan saja di mahkamah, biar hakim2 yang bijaksana itu membuat keputusan. Bodohlah kita kalau kejahatan dibalas kejahatan, kejahilan dibalas kejahilan!

    ReplyDelete
  5. weih Anon kat atas, kalu umah ko yg kena, ko lemah lembut camni jugak ker? bagosnyer, lemah lembik smpai kena pijak tlor! takpala depa tak mengerti benda ni salah, ayuh kita maafkan depa. esok2 buat lagi yer?..

    ReplyDelete
  6. Apa pun aku tetap tak puas hati walau seribu kali minta maaf..Orang bersalah tetap dihukum. kalau Pihak berkuasa masih ambil sikap double standard macam aku rasa elok kita berperang sahaja. Aku panas hati betul dengan Pegawai Polis yang bagi statement palsu kat media hari dia kata 4 yang ditahan adalah melayu... hampes betul last2 budak cina yang buat. Jaga lah sikit air muka anggota Polis yang lain yang berkhidmat dengan penuh amanah tetapi Pegawai ni jadi pembelot pada agama. walau apa alasan dahulukan Islam...la....Kerana Pegawai 2 Polis macam ni imej Pasukan Polis sentiasa dipandang serong. Pihak berkuasa di bawah KDN memang lemah macam menteri dia...Letak jawatan sahaja gagal melaksanankan tugas..jangan jadi bacul. Semua ni berpunca daripada Anwar yang BABI tu la...Aku rasa orang Islam dan Melayu yang sayangkan negara ni sepatutnya belasah ANwar BABI sampai mati..Suka tengok ANwar lenyap dari bumi MALAYSIA..Aku sentiasa akan berdoa agar ANWAR ni dilaknati Allah sebaik-baiknya... Kalau engkau menang di dunia di akhirat kau tahu la anwar......balasannya macam mana ..."kalau aku jumpa kau(ANWAR) kat syurga pun aku akan sepak engkau kat sana tak ada POLIS nak tangkap kalau pukul orang" hehehehhehe aku pun tak tau boleh ke....waallahualam...

    ReplyDelete
  7. Anon 9.47

    Negara kita takde undang-undang ke?
    Betul lah apa yang anon 9.36 komen. Itu lah ajaran yang Rasullulah anjurkan. Kalau ada makhluk macam saudara mungkin M'sia jadi macm negara Nigeria, Somalia dan Negara jiran kita.
    Itu sebab bagus diadakan hukum HUDUD.
    Jangan berani dalam blog jer, kalau brani pergilah jadi manusia yang pertama ke Surau Taman Tersebut jadi mcm Amok Tok Nading, seperti S.Kadarisman

    ReplyDelete
  8. Ha Ha Ha AJK Surau dikelola oleh MAINS di bawah pentakbiran Negeri 9(Ala senang sebut UMNOBN La). Yang seronoknya bila MCA N9 akan lancarkan atau sponsor ( rasuah yg di katakan halam oleh puak UMNOBN) berbuka puasa Jumaat ini . Apa lagi bukan main seronok la puak puak atau pembodek pembodek UMNOBN berduyung duyung akan hadir unyuk berbuka puasa (free diner on the house beb) yg di anjurkan oleh MCA Negeri 9, lepas tu suruh pak imam surau tersebut doakan agar budak budak ( sebut nama mereka)di beri petunjuk dan di beri Hidayah oleh Allah SWT.Lepas itu war war kan lah kat Utusan Malaysia dan media pengampu kerajaan " Inilah contoh kaum 1 Malaysia".
    Empunya blogger 'Paneh Miang' jangan malu malu kuching konon , mulut cakap lain tapi hati akan berkata "makan free siapa tak nak?". Tapi Paneh Miang sebelum pergi nanti tanya kat Jakim jamuan di sediakan tu ada cop halal tak?atau tanya SPRM jamuan berbuka tu pakai duit poket MCA atau duit rakyat. Paneh Miang ini melibatkan pahala di bulan Ramadhan beb mesti tanya jangan pakai sondol je?

    ReplyDelete
  9. Yang Bingainya bukannya PAS tapi UMNO parti racist negara. Kalau tak caya tanya cik Hisyam ketuo Pemudo nangis cabut keris minta maaf. Aku tak sokong anak bekas PM sebab aku dah tahu mika ni jonis bingai. Kalau tak cayo tanya anak mahashit botak, den nampak macam tak berapa cerdik budak ni. Tapi den akan sokong kalau dicalonkan anak Mat Rahmat yg pernah tawar tanding TP UMNO konyang den!

    ReplyDelete
  10. kelakar gak aku baca komen korang ni. cuma satu je aku nak tanya. hangpa tuduh orang itu, org ini, fitnah orang itu, orang ini, nnt sebelum izrail dtg sok, sempat tak minta maaf? apa2 pun aku nak mintak maaf kat blogger paneh miang ni walaupun aku tak pernah tuduh atau fitnah apa2 kat depa. manalah taukan kot ada yg tersalah taip. kalo depa tak maafkan, titian sirat mesti tak lepas woo...

    hairan...hairan.

    ReplyDelete
  11. Anon, 12.12 am. Org yg tolak undang2 negara cam korang ni pon percaya kat undang2 ker? Hipokrit!

    ReplyDelete
  12. UMNO, PAS, PKR SEMUA SAMA JE TAKUT SANGAT HILANG UNDI BUKAN ISLAM, KALAU DAPAT UNDI TAPI KENA IKUT JE APA KATA DIA ORANG, NAK BUAT APA,

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive