Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, August 11, 2010

Caca-marba Umno Negeri Sembilan

1. Ramai sedia maklum bahawa Negeri Sembilan bukan lagi kubu kuat Barisan Nasional semenjak Mohamad Hasan dan keluarganya menerajui negeri beradat ini.

2. Kisah 2 Menteri Besar yang mana si abang lebih berkuasa daripada si adik, pergolakan dalaman Umno di setiap bahagian, orang-orang sengal menjadi Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, 'skandal terlarang', cubaan menghapuskan pengaruh Isa Samad & Rais Yatim, kelesuan ahli Umno di setiap cawangan, pengabaian DUN Sikamat, Ampangan serta Paroi yang kini menjadi milik pembangkang, serta sekian banyak kisah yang memeriahkan acara pengumpatan masyarakat setempat, terutamanya di kalangan ahli Barisan Nasional.

3. Umno Bahagian Tampin yang diterajui Shaziman Mansor, anak kelahiran Ipoh Perak, kini Menteri Air, Tenaga dan Komunikasi, terang-terangan menolak kepimpinan Mohamad Hasan. Dengan mulut yang sentiasa berbuih ketika bercakap, Shaziman secara senyap 'memaksa' ahli-ahli Umno agar tidak menyokong kepimpinan Menteri Besar. Entah apa dendamnya dengan Mohamad Hasan tidaklah diketahui. Kini nama Shaziman pula disebut-sebut sebagai pengganti Mohamad Hasan untuk menerajui Negeri Sembilan. Adakah harapan itu akan kesampaian? Masa akan menentukannya.

4. Penolakan Shaziman terhadap Mohamad Hasan turut dikongsi bersama sahabat baiknya yang juga Ketua Umno Bahagian Seremban, Ishak Ismail. Penentangan secara terbuka Ishak Ismail terhadap Mohamad Hasan sekeluarga bukan lagi rahsia di Negeri Sembilan. Hampir di setiap mesyuarat atau perjumpaan, pasti Mohamad Hasan menjadi kecaman Ishak bersama juaknya. Hubungan antara Ishak bersama timbalannya, Zakaria Nordin bukanlah hubungan yang boleh dikategorikan mesra. Masih wujud perasaan curiga sesama mereka dan hanya menunggu masa untuk menjatuhkan satu sama lain. Ishak juga tidak mendapat sokongan penuh daripada barisan sayap Umno Bahagian terutama dikalangan Pemuda dan Puteri. Harapan Ishak kini untuk kekal berkuasa adalah melalui hubungan 'baiknya' dengan Najib yang dibajai sejak zaman Pemuda. Beranikah Najib belot terhadap Ishak? adalah persoalan yang sering bermain di benak ahli-ahli Umno bahagian Seremban. Strategi Ishak memburuk serta memfitnah orang lain bagi mengelakkan dirinya dikritik masyarakat, adalah taktik lapuk dan basi yang telah digunakan sekian lama. Tiada perubahan besar yang dibawa Ishak selama menjadi ADUN Lenggeng. Ishak yang terlalu lama menjadi Ketua Umno Bahagian Seremban, tanpa sebarang manafaat besar yang boleh dikongsikan bersama masyarakat setempat, telah membuatkan golongan muda mula menjauhkan diri daripada Umno Seremban. Perlukah orang seperti Ishak berterusan dipertahankan?

5. Berbeza dengan jirannya di Seremban, Umno Bahagian Rasah sebaliknya adalah sekutu rapat kepada kepimpinan Menteri Besar. Ketua Umno Bahagian Rasah iaitu Hasim Rusdi adalah 'pengipas' dan 'penjilat' nombor wahid kepada keluarga Hasan. Laungan "Hidup Dato' Azman", yakni abang kepada Menteri Besar, adalah antara laungan keramat Hasim Rusdi suatu ketika dulu. Kesannya, Hasim kini menggantikan Azman Hasan sebagai Setiausaha Perhubungan Umno Negeri Sembilan. Walaupun tidak pasti apakah perancangan Hasim untuk menyatukan kembali setiap Umno Bahagian di Negeri Sembilan, namun usahanya setakat ini tidak menampakkan sebarang hasil. Jolokan sebagai "boneka" cukup sinonim dengan Hasim. Tambahan pula, dia bukanlah orang yang begitu 'hebat' di Negeri Sembilan untuk melayakkan beliau berada di kedudukannya hari ini. Malah, sayap Umno Bahagian Rasah juga tidaklah menyokong kuat Hasim Rusdi sebagai Ketua Bahagian. Perkembangan terbaru yang menjadi bualan hangat apabila Hasim Rusdi dikhabarkan sedang melobi jawatan Menteri Besar Negeri Sembilan daripada Muhyiddin Yassin. Andainya 'projek' yang sedang dilaksanakan Hasim mampu membuatkan dirinya menjadi Menteri Besar kelak, maka Negeri Sembilan bakal mendapat pemimpin baru yang pastinya lebih sengal daripada pemimpin sedia ada.

6. Jelebu adalah kawasan Rais Yatim yang mengetuai Umno Bahagian Jelebu. Rais dikhabarkan sangat mengambil berat kebajikan orang-orang kepercayaannya. Kesibukan Rais sebagai Menteri menjaga artis, budaya, blogger (iya ka?), agak menyukarkan beliau berada di kawasan setiap masa. Maka orang-orang bawahanlah yang menjadi kepercayaan Rais untuk menjaga Parlimen Jelebu. Namun yang kerap didengari, kuncu-kuncu Rais dikhabarkan sering mengambil kesempatan semasa ketiadaan beliau. Bolehlah diibaratkan "lebih sudu dari kuah". Apabila laporan dibuat...maka terpacullah ayat keramat Umno..."Beres Bos...Ok bos...Semuanya berjalan lancar bos..." adalah contoh "sokong bawak rebah".

7. Parlimen Jempol yang berjiran dengan Jelebu, tidak kurang dengan kisah-kisah sensasi. Umno Bahagian Jempol yang diterajui Lilah, kini sedang cuba digugat kedudukannya oleh Timbalan dan Naib Ketua Bahagiannya sendiri. Haji Salim & Mustapha Nagoor kini kelihatan bersekongkol untuk menjatuhkan Ketua Bahagian Jempol. Sudah wujud suara-suara sumbang yang mempersoalkan kepimpinan Bahagian yang terlalu lama dipegang oleh Lilah. Penolakan masyarakat Felda di Jempol terhadap kepimpinan Lilah juga merupakan faktor penentu sama ada Jempol akan terus kekal menjadi milik BN atau bakal bertukar tangan kepada pembangkang dalam PRU-13 kelak. Sayap bahagian masih tidak dapat dipastikan menyebelahi siapa, namun pertembungan 3 individu ini akan menyebabkan Umno Bahagian Jempol bakal bercelaru menjelang pilihanraya umum akan datang.

8. Ketegangan antara Ketua Bahagian Umno, Ismail Lasim dengan timbalannya merangkap Timbalan Menteri iaitu Hassan Malek, bukan lagi rahsia dikalangan ahli Umno dan masyarakat di Kuala Pilah. Pengumuman Hassan Malek sebagai Pengerusi Pilihanraya Parlimen Kuala Pilah di PRU-13 yang sebelum ini disandang oleh Ismail Lasim, semakin menyukarkan hubungan di antara mereka untuk dipulihkan. Umno Bahagian Kuala Pilah, sama seperti kebanyakan ahli-ahli Umno bahagian lain, sentiasa merasakan mereka masih kuat dan masih dibuai dengan mimpi indah. Walaupun tidak ketara, namun ramai yang sedia maklum bahawa wujud 2 kem dalam Umno Bahagian Kuala Pilah. Jika konflik ini dibiarkan berterusan, maka tidak mustahil Kuala Pilah bakal dikuasai Pas dalam PRU-13 kelak. Yang kami polik sampai sekarang, apo buto ko Mohamad Hasan lantik Samad jadi ADUN dan Exco? Kalau iyo pun nak cari balaci, carilah yang senengeh sikit.

9. Isa Samad yang menerajui Umno Bahagian Teluk Kemang dilihat masih mempunyai pengaruh yang kuat di kalangan ahli Umno Negeri Sembilan. Beliau dilihat mendapat sokongan penuh ahli-ahli Umno Bahagian Teluk Kemang dan agak popular di kawasan Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang. Kini selaku Ketua Penerangan Umno Perhubungan, memungkinkan harapan untuk melihat setiap Umno Bahagian kembali bersatu di bawah Isa Samad. Mohamad Hasan sepatutnya melantik Isa Samad ke jawatan tersebut sejak dulu lagi, namun disebabkan takut dengan 'bayang-bayang' Isa, maka kebolehan dan pengalaman Isa itu tidak dimanfaatkan sepenuhnya. Kini dikhabarkan Isa turut diberi peranan oleh Umno Pusat untuk mencadangkan calon yang sesuai bagi menggantikan Mohamad Hasan. Setiap Ketua Bahagian pasti sedang berlumba melobi diri masing-masing kepada Isa Samad untuk menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan yang baru. Sekali lagi Isa Samad bakal menjadi tumpuan terutamanya oleh ahli-ahli Umno di Negeri Sembilan.

10. Senario politik Umno Negeri Sembilan akan disambung dalam artikel seterusnya. Kepada 'peminat' Mohamad Hasan dan Khairy Jamaluddin, TUNGGUUUU...

21 comments:

  1. Blog MCA ini secara nekad mencabar Islam dan orang Melayu. Bacalah sendiri link di bawah:

    http://justice4otk.blogspot.com/2010/08/govt-accused-of-conspiracy-over-teohs.html?showComment=1281444295792#c8238271666147743679

    http://justice4otk.blogspot.com/2010/08/mca-plays-its-own-racial-religious-card.html

    ReplyDelete
  2. kalau najib nak tengok negeri sembilan ditakluk pembangkang, elok bagi mat hassan terus jadi MB

    ReplyDelete
  3. apa lah yg nak dibanggakan dgn isa berbanding dgn mat hasan. isa telah terbukti terlibat dgn rasuah.
    ini sgt bahaya pd pandangan pengundi muda. perasuah tak ada tempat dlm kerajaan. najib ambil isa sbb nak balas budi 'peristiwa di PD'

    kalu tak percaya lihatlah PRU 13 nanti. kita ada ramai lg pemimpin yg bersih. biarkan isa pencen dgn cara yg terhormat.

    saya bukan penjilat mat hasan tp lihatlah apa yg isa dah buat kat n9semasa dia memerintah. habis tanah PD tergadai. sekarang nak mandi kat PD pun dah susah. tak tergamak nak lihat pisang berbuah dua kali.

    kalau tak suka mat hasan, carilah penganti yg benar2 anak jati n9.

    ReplyDelete
  4. mmg sojak isa perintah..nak mandi kek pd pun susah..tp sojak sains ado..lagi sekso raso nak mandi kek umah....hahaha lu pikir la sendiri

    ReplyDelete
  5. Cerita yg sama, dari dulu sampai sekarang, siapa saja jadi MB atau PM semua tak betul, bila puak yg ni naik puak nu tak puas hati, begitulah sampai bila2, bila den baco article paneh miang ni, den dah tahu kau puak bolah mano...

    ReplyDelete
  6. dan ano kat atas ni adalah golongan puak bacul penjilat j***....tak berani menyatakan pendirian dan haq...aku raso paneh ni puak yg bernai berkata benar walaupun yang benar tu pahit nak di tolan....

    ReplyDelete
  7. Tidak baik berbalah di bulan Ramadhan ini..artikel ini cuma memaparkan kelemahan UMNO Negeri Sembilan supaya semua boleh memperbaikinya..jangan sampai menang sorak, kampung tergadai..syabad paneh di atas pendedahan ini..!

    ReplyDelete
  8. UMNO SELANGOR DAH RANCAK HENTAM PEMBANGKANG.

    UMNO NEGERI SEMBILAN BILA LAGI...

    NAK TELUNGKUP BARU NAK BUAT KE...

    ReplyDelete
  9. Manusia-manusia bodoh!Apakah hidup kamu semata-mata menongkat langit? perebutan kuasa dalam mencari harta kekayaan dan pangkat adalah amat menjijikkan dalam UMNO!

    Sedarlah semua, kita ini hidup sementara saja, kampung yang abadi nun di akhirt sana. Ayuh, sempena Ramadhan ini muhasabahlah diri kita dan cari bekalan sebanyak mungkin utk ke kampung kita ynag kekal itu, kampung akhirat! Dunia hanya penggoda semata...bangunlah.

    ReplyDelete
  10. baru-baru saya ada berbual dgn kawan dari Kuala Pilah, dia kata ada pemuda yang agak mewah beritau dia yang kerja mudah sekarang ialah bantu Umno cari ahli baru, dia kata dapat 100.00 dan ahli baru pun dapat imbuhan. Dia kata ramai anak muda daftar sebab dapat duit dan bab sokong ke tidak tu lain kira.. maklumat ini benar kata dia. Saya cuma nak kongsi berita sahaja, kalau tak betul mintak maaf masa bulan poso ni.

    ReplyDelete
  11. salam...

    muhasabah diri...adakah perpecahan kita sekarang disebabkan makan ayam/makanan yang tidak halal...


    renung-renungkanlah...

    ReplyDelete
  12. Tetap pangkah Pas ni bercakap bohong je bulan puasa..saya Ketua UMNO tak dapat duit pun carik ahli baru..yang penting keikhlasan..macamlah PKR tak boleh buat benda yang sama bagi duit..sebabnya Cabang dan Ranting PKR sunyi..takde orang nak masuk..kekekeke

    Ahli UMNO

    ReplyDelete
  13. Salam Perjuangan,

    TAHNIAH, kerana perjuangan kita dalam menegakkan kebenaran mengenai kepincangan Pakatan Pembangkang pimpinan Anwar Al Juburi mendapat maklum balas positif dari kalangan pengunjung. Kami juga begitu teruja membaca artikel2 yang disampaikan di dalam blog anda.

    Untuk pengetahuan saudara, blog kami yang dahulunya diberi nama UNIT MEDIA WANGSA MAJU telah dibubarkan dan kini telah melakukan beberapa penjenamaan semula. Kami telah membuat keputusan untuk menukar blog kami kepada GELOMBANG WANGSA MAJU.

    Nama GELOMBANG WANGSA MAJU ditubuhkan atas permintaan beberapa pengunjung setia yang mahu blog kami dikekalkan di samping semangat perjuangan kami untuk meneruskan agenda menidakkan Anwar Al Juburi serta barisan keparat beliau.

    GELOMBANG WANGSA MAJU akan menjadi lebih kritis dan terus mengkritik pihak pembangkang secara konsisten. Pihak pemerintah juga tidak akan terkecuali dari kritikan dan teguran blog ini. Tidak ada satu pun parti politik yang akan terlepas pandang.

    Wadah perjuangan blog ini akan menjadi lebih universal dan bebas sekalipun masih tertumpu kepada usaha menyampaikan mesej pada isu isu nasional dan khususnya isu isu tempatan berkisar Parlimen Wangsa Maju.

    KAMI juga TIDAK LAGI TERIKAT DALAM MANA2 PARTI POLITIK sebaliknya bebas menumpukkan isu2 yang dirasakan wajar ditegur dan dikritik.

    Oleh itu, Kami berharap agar anda dapat MENUKAR NAMA BLOG KAMI DARI UNIT MEDIA WANGSA MAJU kepada GELOMBANG WANGSA MAJU di dalam list blog anda agar tidak berlaku sebarang kekeliruan dari pihak anda mahupun sahabat2 kita yang lain..


    SEKIAN,

    UMNO Didahulukan...
    BN Diutamakan...

    ReplyDelete
  14. anti rasuah dan tak tutup auratAugust 16, 2010 at 11:23 AM

    Gelombang wangsamaju,
    Kamu nih penyokong keparat berkarat umno ye? bulan poso masih menghina orang bukankah baik jika sarung pedang keparat kamu dalam bulan yg berkat ini. Tebal sangat ke kebencian kamu kepada pembangkang? cuba telek pemimpin kamu yang penuh noda dan dosa. Bini tak tutup aurat dan tergamak melahap rasuah. Semua orang tau budaya BN khasnya melayu umno, saya sarankan kamu kritik pemimpin dan ahli umno yang tidak islamik ini, tahukah kamu batas-batas dalam Islam agama yang kamu anuti?

    ReplyDelete
  15. Wahai anti rasuah dan tak tutup aurat di atas, adakah pembangkang itu mulia sangat...Khalid Samad, ahli parlimen Shah Alam dari Pas boleh mencadangkan kilang arak di Pelabuhan Kelang, dulu cadangkan zakat diberi kepada bukan Islam. Teresa Kok pula pernah menyatakan azan penceraman bunyi, Elizabeth yang berbogel dipertahankan oleh wanita PKR Zuraida Kamaruddin sebagai hak peribadi...semua yg UMNO dan BN buat salah tapi PKR buat boleh pulak...inilah dia matlamat menghalalkan cara

    ReplyDelete
  16. TKDO KOJO LAIN KO?August 20, 2010 at 12:21 AM

    Paneh nak cari publisiti murahan, buko pokong biar pembangkang dan yang anti-melayu dan anti umno ada peluru nak tembak. Paneh ni pembangkang agak eehh. LAKNAT KAMU. Carilah bahan pertahankan ketuanan Melayu. Buruk Baik pemimpin UMNO, lamo ko, dah tuo ko masih UMNO. Biarlah maso dan Illahi tontukan.

    Yang catur biar semua pemuda naik agak eeh. Yang jahat yang nak jawatan Ketua semuo dia suruh turun. Shahziman mudo lai. Apo kau nak sibuk. Cubo dedah identiti kau, kok ado tolor. Sikotuo bangso pilih bulu.

    Mad Hasan memang dah last term. Orang naik mendadak tak dari bawah, turun mendadak jugak. tambah lagi koparat hah mampuuii.Orang koparat ni tamak eh semacam. Tiado belas kasihan.

    Pemudo Puteri Seremban alahhai. Yang lawan dio dulu tak berduit. Cubo kok lawan tak pakai duit, tobungkaaaaaaang.Apo nak banggokan. 3/4 takdo korum. EXCO pemudo kualiti ehh ?? Tukang tarik kereto, budak kilang, penggangur ramai tak bokojo. Apo sumbangan dio org kek UMNO.Cari makan sajolah. Ikut telunjuk MB, bantai sano, bantai sini. Nak cari makan dalam politik lah! Sahlah nak loyar buruk mendongak langit, kaki bogolumang tahi.

    Tengok PAS. Semua berijazah, berpelajaran, BERKUALITI. Habih umur siketuo dan habih Mad Hasan Mentori Bosar kemano arah ehh pemudo puteri ???? Selamo ni Mad Hasan biayai untuk hontam . Samolah Bahagian2 lain mano yang nak harta karun, jadi belaci Mad Hasan. Kacau semuo Ketuo Bhg. Nah skrg semuo bantai dio. Org keparatlah. Tak macam orang pengalaman politik, ado timbang tara. Tengok TS Isa. Cakap apo pun
    populariti dio berterusan tapi tak sotoruk dibuek Mad Hasan. MH cakap dopan lain, buek belakang lain. MUNAFIQ.

    MH, sebagai ahli koparat masa kojo di swasta, semuo kono ikut cakap. Mano2 koparat mcm tu. Tak heranlah perangai eh pasang dan guno kuaso untuk ganti semuo Ketuo Bhg supayo semuo ikut cakap dio.

    Nah kasi lagi peluru, kutuk lagi UMNO biar pueh hati kau yang hitam logam tu. Pandai menabur fitnah, provokasi org biar semuo bergaduh dan rasa sangsi.
    NI sajo kojo kau tahu.

    Org Yahudi sokong org dio tapi Melayu mcm kau ni biar yang lain tobungkang asal kau naik. Apo kau poduli maso dopan org2 Melayu serta anak cucu kau. Yang ponting hati dan keinginan kau pueh. LAKNAT KAMU.

    ReplyDelete
  17. Salam TKDO KOJO LAIN KO?

    Bawak beristighfar tuan. Kok yo pun marahkan sey, tak akan sampai melaknat. Kito ni orang beradat dan beragamo. Biarkan pembangkang sajo yang suko mencarut dan menyumpah seranah org. Kito ikut caro kito. Lagipun ni bulan puaso. Lidah tu pun salah satu anggota yang wajib berpuaso.

    Walaupun sey percayo yang tuan ni adalah pejuang tulen Umno, tapi sikap macam tuan nilah yang bakal menyebabkan Umno ni copek bungkus. Konon eh Umno ni tak bulih ditogur langsung. Masih lagi perasan kuek. Biar Bahagian lain bungkus, yang ponting Bahagian den monang...itulah sikap sebahagian bosar ahli Umno, bukan di Negeri Sembilan saja, tapi hampir setiap negeri pun samo.

    Ini bukan hal nak bagi peluru pado pembangkang atau anti-Melayu. Ini masalah sikap orang Umno yang bertelagah tanpo penyatuan yang sewajarnya. Lagu pun sobut, "Bersatu kita bersatu". Kono fikir demi maso dopan waris generasi Melayu akan datang. Kalo asik syok sendiri, sampai bilo pun tak akan ado penyelesaian. Yang salah perlu diperbetulkan, yang elok ditambahbaikkan. Barulah Umno relevan sepanjang zaman. Tak gitu tuan?

    Satu soalan sey, tuan ni orang Shaziman atau Isa? Heheh...sey tanyo yo. Tak nak jawab pun takpo. Kami tak menyebelah sesapo pun tuan. Cubo baco dulu artikel terbaru kami "Negeri Sembilan Milik Pakatan PRU-13", mungkin tuan akan lebih memahami.

    Apo2 pun kami di Paneh Miang mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa dengan sempurna kepada semuo ahli Umno Negeri Sembilan & pengunjung setia blog ini. Terima kasih atas semua komentar yang diberikan. Kami terima seadanya.

    ReplyDelete
  18. mmc-mcm korang ni kutuklah,hinolah. Boe la cdgn yg menureh bai. Meh den kobakan an kek kau sdkt ttg pemimpin kek ns ni versi yg den paham. Kek bhgn tlk komang, isa dah berzaman catur jd ketuo dan tak ado maso nak dijadi an pelapih dr dulu lae.

    Semuo mcm burung tekukur yo dan tok isa habih jua tanah kek tokey2 cino. Kau koba den mano kek pantai ado org kito punyo hotel hasil zaman tok isa? Abih kono jua dan tak dapek dibuek perancangan yg elok utk rakyat. Kek nilai tak payah critolah dio kojokan dgn gan tu sobab tak monang bertanding ketuo pmudo msia dulu krno isu dun nilailah satu ae.Hari tu Tun Mahathir pun dah koba jgn amik tok isa jd calon maso bagan pinang.

    Dgr koba ada 2 ktuo cwng dlm dun bagan pinang melobi nak jd adun hari tu. Siapo nak jwb tu? Ketuo Pemudo faizal gomok, main wayang kulit leh la selain cilok bini org.Anak tok isa ckp pun mcm tak menureh.Yg den nampak lain angguk yo kek tlk komang tu.Lamo bona tok isa ni ado kek situ sampai tak nampak siapo yg leh ganti dio? Bibi?? sebonar ae tak payahlah nak tuding org sano sini. Bulan puaso ni moh kita semak kiro kiro kito dgn manusio dan Allah. mb ko, tok shaziman ko, hashim ko, mail lasim ko, lilah ko,sahak ko,isa ko cubolah duduk an bersatu dgn hati yg berosih bagi kuekkan umno lg walaupun kito sebonarnya mmg kuek. Pembangkang mmg kojo ae pembgkang mako otak ae pikir bgkang yo tsk sdo yg menureh doh. Cubo kito duduk dgn semangat umno dn bcg dan jgn terpokik terlolong mcm sahak lae. Den yakin umno skan jalan luruih memerintah ns. Tu pun tak paham-paham lae ko??? bgang amek pemimpin2 godang yg ati kocik ni didlm ns ni kalu tak paham2 boona atau sebonar ado agenda.

    Kito manusio semuo ado silap salah bai. Kito bukan ae malaikat dan bukan pun pembongak cam si nuar koncing yo kojo ae sini sano.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive