Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, August 19, 2010

Negeri Sembilan milik Pakatan PRU-13

1. Ada beberapa komentar yang kurang berpuashati apabila kami menyentuh berkenaan kepimpinan Umno Negeri Sembilan dalam artikel "Caca-marba Umno Negeri Sembilan". Sama ada komentar yang tertulis dalam blog ini, atau cakap-cakap orang luar berkenaannya, sekurangnya kami maklum bahawa masih ada yang prihatin berkenaan perkara yang kami utarakan.

2. Kemuncak kepada segala kemelut di Negeri Sembilan bermula di Rembau. Jika dahulu orang Rembau terkenal sebagai pembuat meriam laras pendek kepada Kesultanan Melayu Melaka, kini nama Rembau kembali popular khususnya di Negeri Sembilan disebabkan oleh Khairy Jamaludin serta keluarga Hasan. Kita tinggalkan dulu kisah Khairy kerana ingin fokus kepada "Hasan Trilogy".

3. Persempadanan semula Parlimen pada 2003 menyaksikan Rantau termasuk dalam sempadan Parlimen Rembau yang akhirnya Umno Bahagian Rembau di terajui oleh orang Rantau iaitu Mohamad Hasan. Sebelum itu Mohamad adalah Ketua Umno Bahagian Rasah yang hari ini diterajui pula oleh pembodek terkuatnya, Hasim Rusdi.


4. Ramai yang maklum bahawa Mohamad Hasan adalah bekas korporat bertaraf CEO. Semua berkaitan ekonomi konon dalam koceknya. Pengalaman hidup dalam dunia korporat menyebabkan Mohamad Hasan agak arif dengan "corporate game". Percaturan dunia korporat Mohamad Hasan, yang sudah pasti pernah melibatkan Khairy dan Allahyarhamah Endon, telah memungkinkan dirinya mendaki ke mercu kuasa melalui jalan pintas dan seterusnya ditabal sebagai Menteri Besar Negeri Sembilan.

5. Apabila orang korporat mula menceburi politik, maka terdapat pro dan kontranya. Tetapi dalam kes Mohamad Hasan, kontranya melebihi pro.

6. Kerana termakan budi dan terlalu menghormati si abang yang banyak berkorban untuknya semasa muda, maka bermulalah episod "2 Menteri Besar" Negeri Sembilan. Bayangkan jika Che Det pun terpaksa 'membalas budi' abang dan kakaknya memandangkan dia yang paling bongsu dalam keluarga, pasti Malaysia tidak akan keluar dari kepompong Negara Dunia Ke-3 menjadi setaraf Negara Maju hari ini.

7. Mohamad Hasan mentadbir Negeri Sembilan dengan mengasingkan politik dengan pengurusan negeri. Perihal politik, yakni untuk menjaga Umno dan Barisan Nasional akan diserahkan kepada abangnya Azman Hasan. Segala percaturan politik akan diserahkan bulat-bulat kepada Azman. Natijahnya, wujud perpecahan di setiap Bahagian Umno apabila Azman bertindak memulau serta menekan setiap Bahagian Umno yang tidak memihak kepada adiknya. Pernah suatu ketika Azman berkrisis dengan Rais Yatim sehingga mewujudkan perang dingin antara mereka. Setiap Bahagian Umno akan dilagakan antara satu sama lain hinggakan segala keputusan perlu melalui Azman terlebih dahulu sebelum disampaikan kepada Mohamad. Malah, keputusan yang dibuat oleh Mohamad, jika tidak berkenan di hati Azman, maka keputusan itu akan diubah. Semasa Azman memegang jawatan Setiausaha Perhubungan Umno Negeri, dia ibarat "singa lapar" yang pernah ke suatu tahap sehingga sanggup menampar orang. Namun jika ada orang yang berani menyanggahnya, tiba-tiba karakternya boleh pula berubah menjadi 'hamster'. Malah kerusi Setiausaha Perhubungan Umno Negeri di pejabat Perhubungan Umno semasa zamannya 'lebih cantik' daripada kerusi Ketua Perhubungan Umno Negeri sendiri. Kata-kata gah yang sering dihamburkan Azman di khalayak ramai ialah, "Kalau aku tak bela Mohamad tu dulu, tak akan dapat dia jadi Menteri Besar hari ini. Siapa Mohamad nak ajar aku!" Di situ jelas memperlihatkan penguasaan si abang terhadap si adik yang menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan. Justeru yang menjadi persoalan ramai kini, siapakah Menteri Besar Negeri Sembilan yang sebenar-benarnya?

8. Disebabkan 'kedunguan' Mohamad Hasan membiarkan abang kesayangannya menjaga kepentingan politik beliau, natijahnya Mohamad telah mengumpul musuh di setiap Bahagian Umno. Ditambah dengan sikap paloi Mohamad dalam melayan karenah ahli-ahli Umno (tetapi berbeza pula layanan dengan ahli keluarga sendiri), ahli-ahli Umno yang pada mulanya mengharapkan suatu perubahan daripada beliau, kini sudah mula menjauhkan diri. Sehingga kini Mohamad dikhabarkan hampir tidak mempunyai pengaruh di 6 Bahagian Umno kecuali Umno Bahagian Rembau dan Rasah.

9. Setiap Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri dikongkong daripada membuat keputusan. Semuanya perlu melalui Mohamad Hasan selaku Menteri Besar Autokratik. Apabila ada yang datang mengemukakan pandangan atau cadangan untuk menjadikan Negeri Sembilan lebih dinamik serta berdaya saing dari segi ekonomi & politik, Mohamad dengan muka mengantuknya akan menolak mentah-mentah akan cadangan yang diberikan. Jika anda tidak percaya, cubalah beri cadangan bernas anda kepada Mohamad Hasan, sudah pasti cadangan anda itu akan dibakul sampahkan. Mohamad kurang berminat akan sebarang idea dan pandangan jika ia menunjukkan kedangkalan beliau menafsir cadangan tersebut. Sikap keras kepala serta enggan mendengar pandangan orang lain kecuali idea yang datang dari keluarganya sendiri, sudah menjadi buah mulut rakyat di Negeri Sembilan. Ironinya, beliau pernah pula mengaku dalam salah satu ucapannya bahawa beliau bukanlah orang yang tahu akan semua perkara. Namun lagak dan egonya jauh berbeza berbanding tutur bicara.

10. Apabila timbul kisah ADUN BN Negeri Sembilan akan melompat kepada pembangkang suatu ketika dulu, Mohamad berkeras menafikannya. Namun suatu sumber pernah mengatakan, andai ADUN BN Negeri Sembilan lompat parti, Mohamad turut ditawarkan tempat dan akan kekal sebagai Menteri Besar Negeri Sembilan, tetapi menjadi ADUN bebas dengan menyokong pembangkang. Adakah dakwaan ini benar? Tapi bagi orang Negeri Sembilan yang arif akan sejarah keluarga Mohamad Hasan yang sanggup menaikkan bendera pembangkang di kediaman mereka apabila kehendak mereka tidak dipenuhi suatu masa dulu, perkara sebegini tidaklah memeranjatkan jika benar Mohamad sememangnya berniat melompat parti.

11. Sambutan terhadap Mohamad Hasan di setiap kawasan yang dilawatinya mencerminkan tahap sokongan orang ramai terhadap beliau. Tidak dapat dinafikan bahawa Mohamad agak digemari oleh rakyat Negeri Sembilan kerana kononnya membawa pembangunan, walaupun ramai yang maklum bahawa sebahagian rancangan pembangunan dalam era Mohamad adalah dirancang sejak zaman Isa lagi. Mohamad tidak boleh bergantung kepada sokongan rakyat Rembau semata serta terlalu syok sendiri sehingga melupakan platform Umno yang mengangkat kedudukannya sebagai Menteri Besar hari ini. Jika hanya Umno Rembau sahaja yang kuat, ia tidak akan membawa apa-apa makna. Masalah dalaman Umno di setiap Bahagian perlu diselesaikan segera selain masalah komponen BN yang tampak tidak boleh diharap untuk memenangi hati pengundi di Negeri Sembilan.

12. Tiada sebarang usaha berkesan yang dilakukan Mohamad Hasan bagi mendapatkan kembali kerusi Umno yang hilang di PRU-12 iaitu di kawasan Sikamat, Ampangan serta Paroi. Hatta DUN Paroi sendiri merupakan kawasan pengundi terbesar dalam Parlimen Rembau yang turut menyaksikan Khairy kalah di setiap peti undi di sana, tetapi masih tiada sebarang usaha yang dilakukan Mohamad untuk kembali mendapatkan kerusi DUN Paroi. Jelas Mohamad ketandusan idea dan seolah tidak berminat untuk memastikan BN kembali menguasai Negeri Sembilan dengan majoriti 2/3 di PRU-13.

13. Nak diharapkan Khairy, lagilah hancus. Nak balik ke kawasan sendiri pun jarang, dengan alasan sibuk di KL dengan tugasan Pemuda Umno yang kononnya diberikan Najib kepadanya. Tapi pi mai pi mai tang tu jugaklah kumpulan Pemuda yang tiada sebarang perubahan yang boleh dibanggakan. Cuma yang tampak ketara adalah kemaruk Khairy 'bermain' smartphone, serta perubahan besar Pemuda Umno yang telah bertukar wajah menjadi Pemudi Umno Malaysia. Walaupun Khairy pernah menyatakan bahawa cita-cita politiknya adalah untuk menjadi "Wakil Rakyat Yang Baik" & "Membawa Suara Orang Muda", namun segalanya ternyata hampeh kerana setiap yang dilakukan Khairy pasti menunjukkan kebebalan sendiri. Mungkin lebih baik selepas ini Khairy bertanding di Kepala Batas bagi menggantikan bapa mertuanya kerana hampir semua kepimpinan Umno di peringkat cawangan Rembau menolak Khairy serta mengecam kredibiliti beliau. Yang masih memuji dan menjilat Khairy hanyalah segelintir Pemuda Umno yang dangkal akibat terlalu banyak termakan budi semasa Khairy berkuasa di zaman mertuanya.

14. Hakikat bahawa rakyat kini sudah jelak dengan kepimpinan Umno di setiap bahagian Negeri Sembilan. Andai muka-muka lama ini masih dikekalkan sebagai calon, tidak mustahil Negeri Sembilan akan menjadi milik pembangkang di PRU-13. Nama-nama seperti Mohamad Hasan, Ishak Ismail, Isa Samad, Rais Yatim, Ismail Lasim, Lilah, Shaziman & Hasim Rusdi sudah menjadi kebencian & kemeluatan rakyat di Negeri Sembilan. Mereka yang telalu lama menjadi Jawatankuasa Bahagian sudah tidak relevan lagi. Zaman mereka sudah berlalu. Tiada sebarang idea atau usaha yang menampakkan mereka mampu untuk terus menerajui kepimpinan negeri. Ingatlah bahawa parti LDP yang kalah di Jepun, salah satu faktor adalah disebabkan pemimpinnya yang terlalu lama memegang jawatan.

15. Najib harus berani melakukan perubahan di Negeri Sembilan. Muka-muka baru perlu diberi peluang mewarnai politik Negeri Sembilan hari ini. Keberanian Najib dituntut untuk meletakkan muka baru sebagai calon walaupun individu tersebut tiada sebarang jawatan di peringkat Bahagian. Analisis desktop sehingga kini mengesahkan hanya 11 kawasan putih yang masih menyokong BN di Negeri Sembilan. Jumlah itu seperti yang kita maklum, tidak memungkinkan BN untuk berterusan menerajui negeri ini selepas PRU-13. Sesuatu perlu dilakukan. Ahli-ahli Umno perlu bertekad menyingkirkan semua kepimpinan lama untuk digantikan dengan kepimpinan baru yang lebih dinamik dan berdaya saing. Bakal calon baru yang disenangi rakyat di setiap kawasan perlu diberi peluang menggantikan kepimpinan sedia ada bagi memastikan legasi Umno tidak terus terkubur di negeri beradat ini.

16. Disahkan PRU-13 bakal berlangsung pada 2012. Pilihanraya Umum akan datang adalah pertarungan hidup/mati Barisan Nasional. Segala percaturan, perubahan dan gerak kerja perlu dimulakan sekarang. Tiada masa lagi berpolitik untuk kepentingan peribadi. Rakyat wajib didahulukan.

15 comments:

  1. Salam tuan,
    Apakah politik N9 terlalu banyak berbeza dengan politik di Pahang? Sebenarnya pemimpin UMNO ni sama saja dimanapun mereka berada kerana perjuanhan sebenar mereka adalah untuk kepentingan peribadi dan kroni, bukan rakyat jelata

    ReplyDelete
  2. saya sebagai salah seorang ahli umno di dalam negeri sembilan setuju sgt dengan semua kenyataan di atas...

    ReplyDelete
  3. Kepincangan politik N9 tak boleh nak diperbetulkan hanya dengan menukar politicians senior dengan yang muda. Tidak saya nafikan, Tok Mat memang bermasalah sebagai MB. Namun begitu, ada juga poltiicians senior yang lain yang masih menjalankan kerja mereka dengan baik.
    Isa Samad contohnya, masih diharapkan oleh rakyat Bagan Pinang untuk membantu mereka. Tuan pergilah ke Pejabat ADUN Bagan Pinang setiap Khamis dan lihatlah betapa ramainya penduduk yang bertemu beliau. Bukan saja rakyat Bagan Pinang, yang datang dari Seremban, Lukut (DUN yang dikuasai pembangkang), Port Dickson (DUN yang dikuasai pembangkang), Rantau (bahagian Tok Mat) pun ada! Selidiklah dahulu fakta tuan.

    Berdasarkan pemerhatian saya, jawatankuasa UMNO bahagian yang sudah terlalu lama memegang jawatan memang mendatangkan masalah. Mereka tak buat kerja dengan baik, dan seterusnya menyebabkan ketua bahagian dipandang serong. Hasilnya, yang buruk nama adalah UMNO.

    Ayah saya pernah menghantar kertas cadangan koperasi kepada Tok Mat. Cadangannya ditolak mentah-mentah. Yang anehnya, selepas itu, ayah saya mendapat tahu yang projek tersebut tetap dijalankan - oleh abang Tok Mat.

    ReplyDelete
  4. Salam,

    Kalau kita tengok dan kaji, apa bezanya sekarang dengan zaman Isa atau pun Rais. Kita tak boleh salahkan MB sepenuhnya kerana budaya UMNO itu sendiri dah macam tu. Bukan nak bela MB pasal dia pun ada silapnya. Dia samada sedar atau tidak membiarkan dirinya di exploit oleh golongan opportunist terutama abangnya sendiri. Puncanya kerana dia sendiri tak kuat di akar umbi. Sepatutnya dia terus ke bahagian2 untuk memperkuatkan kedudukannya dan bukan memecahbelahkan bahagian dengan meletakkan calon2 pilihannya.

    ReplyDelete
  5. tu deh yg buek den ngoma baco blog ko ni paneh. yg mano tak elok ko kobaan. yg elok pun jgn lupo ko kobaan yo. yolah pemimpin ni pun manusio yo. takdo yg tak buek silap doh. jgn cam puak pembangkang nun. pemimpin eh silap pun disokong yo membabi buto. menjilat mencirit pemimpin mcm makan nasi lomak. tulah ngoman eh penyokong pkr dan pas bingai. tak roti membezokan antara intan dan kaco. semuo sokong membabi buto. cubo nengok mcm bdk paneh ni. tak elok ditogur. tu den yg seenaknyo. satu soklan utk ko paneh, ko tak takut ko kok ekau balun mat hasan ni sok2 dio susah an ko balik? tp ko jgn risau paneh. ngamai yg akan nyokong ko sok. bravo. teruskan berjuang.

    ReplyDelete
  6. Cmanao kalo kito ajak Rosmah Mansor Balik N9, bg dia jd MB
    Huhhh mesti maju N9 ni baiiii

    Jgn lopehkan peluang ni

    Rosmah Mansor BOLEHHHHHHHH

    ReplyDelete
  7. Pemimpin ni kono selalu diingatkan, dio ada kek ateh bukan sobab dio hebat do.. tapi sobab pengundi.. Monang Parlimen Rembau dengan semua DUN sekalipun, tapi tompek lain kalah sampai hilang majoriti, boleh jadi MB lagi ko.. Poie botulkan balik semua bahagian yang dirusakkan aritu.. Bodoh Orng UMNO ni... Kesian kek Onn Jaafar, Tunku, Razak, Hussain, Tun yang berusaha koreh untuk UMNO dan Melayu..

    Paklah tak termasuk, pasal bangang bona memerintah.. Najib ni lah kito harap.. tapi jangan plak jaga hati org lain, sampai orang sendiri terbuang..

    ReplyDelete
  8. Salam Paneh,

    UMNO memang tidak perfect..macam-macam yang diburukan, yang baik SEMUA TELAH DILUPAkan, seolah-olah UMNO tidak pernah berjasa..

    Maklumlah orang Melayu sekarang semua dah senang.

    Memang BUKAN MUDAH nak cari Pemimpin yang sejati, rasanya di abad ini memang payah.

    Tak habis habis UMNO dan Krnoni macamlah parti lain tu KERAMAT sangat..BAIK sangat. Islamic sangat sebab logo parti ada Bulan dan berwarna Hijau kegemaran Rasulullah s.a.w.

    Tapi ingat anaku Paneh..

    Sekali terlepas tangan NS pada Cina, menangis tak berlagulah macam apa yang jadi di Selangor ini.

    Jadi fikirkanlah sendiri dengan hati yang tenang..dan fikiran matang terbuka..

    Selangor diperintah Cina DAP, Khalid Ibrahim frontnya Sahaja. Orang Melayu Selangor nak rasa sangat, nah rasakanlah..

    Sekarang sesama DAP bertelagah, al-maklumlah HABUANnya SELANGOR, negeri terkaya di Malaysia. Tamak haloba mesti ada HANYA tersembuyi dan tidak nyata...

    Orang Melayu Memang Baik hati, inilah TRADE MARK ORANG MELAYU. Ada Masjid doakan Lim GUan Eng dalam Kutbah Jumaat di PP. UMNO keja sejak belum Merdeka, di benci dihina dimarah, tiba tiba anak pendatang dapat habuan, sanjungan dan pujian..

    Melayu Melayu...

    ReplyDelete
  9. Eden dah jadi pengundi atas pagar kok dek eden la nak undi siapo...apo-apo pun Tahniah Paneh Miang komen baguihh....kek Umno Kuola Pilah den nak cakap kelopelah kau.....

    ReplyDelete
  10. kalau org moloyu tak sodar tak tau lah..tak kiro umno ko ..pas ko..yang ponting melayu islam..PKR poei mampuslah..Dap hapuskan dari tanah melayu ni..ketua UMNO n9 asyik bangang tak sudah..bahagian UMNO negeri lak berangan tak sudah..melayu2 , bilo nak bersatu segalo aspek..n9 bolah barat dah ancur dek PR ..bolah timur lak takkan nak biar yo..kok ramai yg minum beer lopeh ni..love N9 malay..

    ReplyDelete
  11. Sebenarnya majoriti rakyat di Negeri Sembilan ini masih sayangkan UMNO/BN terutama di kawasan-kawasan kampung. Tok Mat perlu mengutamakan orang kampung dalam apa hal sekali pun. Orang Melayu di bandar ni dah jadi Tanggang. Orang Melayu bandar ni ingat dia pandai sobab tu Paroi, Ampangan dan Sikamat jatuh ketangan pembangkang. Orang Cina memang dah tak sokong BN. Yang duduk dalam kompenan BN pun tikam dari belakang. Jadi Tok Mat kalau nak monang PRU 13 sok jago lah orang kampung. 1 N.Sembilan. Melayu diDahulukan, Cino poie mampuhh !

    ReplyDelete
  12. salam saudara,
    pendapat saudara disokong penuh... orang-orang lama dalam umno x kira di N 9 atau mana-mana patut2 berundur, berundurlah... jangan sampai orang menyampah !!! cadangan minta tok najib tengokkan umno N 9 lebih baik x payah pasal tok mat ni kamceng dengan pink lady kak rosmah kita... silap2 dia simpan la pulak kaum kerabat dia lagi poning kepalo.

    ReplyDelete
  13. Statemen: "negeri sembilan miliki pakatan PRU 13" adalah satu statemen mencabar!

    Kok kau kono penampar,
    ceghito dah terdampar,
    memando, kau nanti kono baling selipar!

    Kerajaan sekaghang punyo angkagho,
    Banyak menipu membonggak ketiko bicagho,
    Pengundi beraleh selegho,
    Pembangkang kogheh bekerjo,
    fitnah sanusini berleluaso,
    Pemimpin leko kumpul harto,
    hanyo untuk kroni dan sedagho.

    pemimpin macam takdo hormat,
    terlobih laiee kuncu tokmat,
    kau, memando cubo ingat,
    apo sumpah kau naik pangkat?

    takkan lupo orghang kampong,
    ado yang tongah torlopong,
    Jando, dagho poghot kepompong,
    Prio mudo dah main pingpong,
    tahto ado dolat mano ghajo binggong,
    sobab kau lah, memando, syetan dan polong kau tolong!


    Tok Sir

    ReplyDelete
  14. Bukan saja UMNO , Pengerusi MIC N.Sembilan VS Mogan juga orang Rantau, kaki bodek Mohd Hassan. Buang semua kaki kaki bodek, orang India jugak dah malas nak support BN.

    ReplyDelete
  15. Salam.. Kalau kita jd org No.1, pun berkemungkinan perkara yg sama dilakukan seperti Tok Mat. Adik-beradik, kwn2 baik, semua nak juga dulu.. jgn tipu laa.. cuma Zaman Mat Isa jual tanah byk mcm jual aiskrim.. Berpuluh tahun jd MB, apa pun tak nampak.. Cuma direnungkan skrg.. byk pembangunan yg dijalankan.. ada flyover d seremban.. dan sebagainya.. Hidup Tok Mat.. Bt Datuk Ishak Ismail pulak.. bak sedutan filem Hantu Kak Limah Balik Rumah "udah2 la tu.. kome dah tue (tua), dah tak laghat nak jd pemimpin.. dah tak ada idea2 baru lagi.. bg la yg muda2 memimpin.." - salam

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive