Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Sunday, August 29, 2010

Sama rata...sama rasa

Seorang ahli falsafah telah memberikan pendapatnya dalam suatu perbincangan, "Segala sesuatu harus diberikan sama rata."

"Aku tidak yakin ianya akan dapat dilaksanakan", kata salah seorang pendengar bernama Nasrudin.

"Tetapi, pernahkah engkau mencubanya?", balas ahli falsafah tersebut.

"Ya, aku pernah", jawab Nasarudin. "Aku pernah memberikan isteriku beserta keldai belaanku dengan layanan dan barangan yang sama", sambung Nasarudin.

"Bagus sekali. Maka bagaimanakah hasilnya?", tanya ahli falsafah.

"Hasilnya, aku mendapat seekor keldai yang baik, tetapi seorang isteri yang berkelakuan buruk."



Statistik Jabatan Perangkaan Malaysia 2009, menunjukkan jumlah penduduk Malaysia:-

Bumiputra: 17.5 juta (62%)
Cina: 6.4 juta (22.7%)
India: 1.9 juta (6.9%)
Lain-lain: 340,500 (1.2%)

Andainya setiap kaum ini diberikan layanan dan barangan yang sama rata, contohnya dasar kewangan negara setiap tahun memperuntukkan Melayu akan dapat RM1 billion, Cina akan dapat RM1 billion, India juga diberi RM1 billion, dan kaum-kaum lain juga bakal menerima jumlah yang sama.

Maka yang akan untung di sini sudah tentulah kaum India dan lain-lain kerana mempunyai jumlah penduduk yang sedikit.

Jelaslah, jika layanan sama rata diberikan kepada setiap kaum, maka kaum minoriti yang akan memperoleh lebih manfaat. Maka wujudkah keadilan di situ?

Jika anda masih lagi menuntut layanan sama rata antara kaum, maka anda mempunyai pilihan untuk berada dalam situasi keldai yang baik...atau isteri yang buruk.

Keadilan dalam Islam adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya.

5 comments:

  1. Den setuju bonar dgn Tok Guru, polimik yg timbul pada hari ini berpunca dari jahil agama. Seperti contohnya mahadajjal yg memulakan fitnah dan dipercayai oleh seluruh umat melayu. Sungguh malang umat islam melayu yg totap dangkal agama. Apo nak buek jika islam hanya pada keturunan juga warisi islam yg tercemar hasil penjajahan penjajah Barat sekular. Quran hanya minat pada bacaannya saja tetapi kupasan isi sebenarnya seperti zaman forum islam terdahulu, banyak pihak atasan yg marah tak berkonan. Rancangan Forum islam pun digantilah dgn ulamak yg kupasannya dangkal, jika tidak periok nasi melayang, Allah huakhbar!

    ReplyDelete
  2. pm, aku rasa korang patut mula dr skrg buang la komen yg xde kena mengena dengan tajuk atau posting mcm anon atas ni. aku tgk ramai sgt pengomen yg tak reti bahasa mcm ni. ini tdk membuatkan sesuatu perbincangan itu menjadi lebih menarik. sama rata sama rasa depan belakang sama saja = anwar ibrahim.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  3. anon ton tem bak

    Komen saudara pun lebih pada penghinaan terhadap hamba Allah yang bernama Anwar Ibrahim langsung tak relevan dgn tajuk posting.

    Kalau kamu mengaibkan orang nanti Allah akan aibkan kan kamu lebih dasyat lagi..

    ReplyDelete
  4. aibkan pemimpin yg berhasrat memerintah malaysia tetapi mengamalkan cara hidup kaum nabi luth yg dilingkupkan Allah? rasanya Allah akan ampunkan jika membungkar skandal mat yg suka depan belakang sama saja tu. hairan...hairan.

    tapi ada pemimpin melayu hari ini yg beria2 nak beri sama rata antara melayu dgn bukan melayu. kalo tak silap aku pemimpin tu ada dalam parti kencing ramai. alang2 mcm tu baik hapus je hak melayu/bumiputra dlm perlembagaan kalo nak sgt ikut telunjuk dapig.

    hairan...hairan.

    ReplyDelete
  5. Cina bangsat cooloc....

    Kedatangan kaum cina ke Tanah Melayu satu ketika dahulu adalah ibarat tikus-tikus yang begitu hina di dalam tongkang-tongkang untuk menjadi kuli british di dalam bidang perlombongan sebelum Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.

    Untuk pengetahuan semua,India dan cina adalah dua bangsa yang datang tanpa jemputan bagi membantu British untuk bekerja di bidang perlombongan dan pertanian terutamanya getah dan bijih timah yang memberikan keuntungan yang besar kepada empayar British tidak lama dahulu.Selain daripada itu mereka datang dengan penuh harapan bagi meningkatkan taraf hidup mereka yang begitu daif di bumi sendiri.

    Kedua-dua bangsa ini,(India dan Cina) tidak langsung mempunyai latarbelakang budaya dan cara hidup seperti bangsa-bangsa yang terdapat di rumpun nusantara yang lebih dikenali sebagai Malay Archipelagos.

    Berbalik kepada bangsa Cina yang biadap ini,mereka mempunyai sejarah hitam di dalam peperangan dengan Jepun sehinggakan apabila Jepun menjajah Tanah Melayu,maka bangsa cina yang duduk menumpang di Tanah Melayu sangat terseksa.

    Untuk itu mereka menubuhkan gerila komunis yang tujuan utamanya adalah untuk berjuang bagi membalas dendam terhadap kekejaman Jepun kepada bangsa mereka.

    Malangnya komunis juga sangat kejam dan mereka sanggup membunuh serta menyeksa bangsa mereka(Cina) sendiri seandainya tidak mendapat bantuan berupa ubat-ubatan,maklumat dan makanan.

    Komunis berjanji untuk meletakkan senjata apabila Jepun kalah perang tetapi kemudiannya mereka mengingkari janji-janji mereka kerana mereka bercita-cita untuk menubuhkan Republik Komunis di Tanah Melayu.

    Dengan belas ehsan Raja-Raja Melayu,orang-orang cina di kawasan hutan yang terdedah kepada keganasan komunis diberikan tanah di kampung-kampung baru yang disediakan di dalam rancangan briggs.

    Kebiadapan dan sikap tidak tahu mengenang budi seperti yang telah ditunjukkan oleh si Coolooc bangsat ini adalah sikap tipikal sesetengah dari mereka yang mempunyai semangat perjuangan komunis yang masih belum padam.Lu Fikirlah sendiri...

    ReplyDelete

Blog Archive