Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Sunday, August 29, 2010

Sama rata...sama rasa

Seorang ahli falsafah telah memberikan pendapatnya dalam suatu perbincangan, "Segala sesuatu harus diberikan sama rata."

"Aku tidak yakin ianya akan dapat dilaksanakan", kata salah seorang pendengar bernama Nasrudin.

"Tetapi, pernahkah engkau mencubanya?", balas ahli falsafah tersebut.

"Ya, aku pernah", jawab Nasarudin. "Aku pernah memberikan isteriku beserta keldai belaanku dengan layanan dan barangan yang sama", sambung Nasarudin.

"Bagus sekali. Maka bagaimanakah hasilnya?", tanya ahli falsafah.

"Hasilnya, aku mendapat seekor keldai yang baik, tetapi seorang isteri yang berkelakuan buruk."



Statistik Jabatan Perangkaan Malaysia 2009, menunjukkan jumlah penduduk Malaysia:-

Bumiputra: 17.5 juta (62%)
Cina: 6.4 juta (22.7%)
India: 1.9 juta (6.9%)
Lain-lain: 340,500 (1.2%)

Andainya setiap kaum ini diberikan layanan dan barangan yang sama rata, contohnya dasar kewangan negara setiap tahun memperuntukkan Melayu akan dapat RM1 billion, Cina akan dapat RM1 billion, India juga diberi RM1 billion, dan kaum-kaum lain juga bakal menerima jumlah yang sama.

Maka yang akan untung di sini sudah tentulah kaum India dan lain-lain kerana mempunyai jumlah penduduk yang sedikit.

Jelaslah, jika layanan sama rata diberikan kepada setiap kaum, maka kaum minoriti yang akan memperoleh lebih manfaat. Maka wujudkah keadilan di situ?

Jika anda masih lagi menuntut layanan sama rata antara kaum, maka anda mempunyai pilihan untuk berada dalam situasi keldai yang baik...atau isteri yang buruk.

Keadilan dalam Islam adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya.

6 comments:

  1. Den setuju bonar dgn Tok Guru, polimik yg timbul pada hari ini berpunca dari jahil agama. Seperti contohnya mahadajjal yg memulakan fitnah dan dipercayai oleh seluruh umat melayu. Sungguh malang umat islam melayu yg totap dangkal agama. Apo nak buek jika islam hanya pada keturunan juga warisi islam yg tercemar hasil penjajahan penjajah Barat sekular. Quran hanya minat pada bacaannya saja tetapi kupasan isi sebenarnya seperti zaman forum islam terdahulu, banyak pihak atasan yg marah tak berkonan. Rancangan Forum islam pun digantilah dgn ulamak yg kupasannya dangkal, jika tidak periok nasi melayang, Allah huakhbar!

    ReplyDelete
  2. pm, aku rasa korang patut mula dr skrg buang la komen yg xde kena mengena dengan tajuk atau posting mcm anon atas ni. aku tgk ramai sgt pengomen yg tak reti bahasa mcm ni. ini tdk membuatkan sesuatu perbincangan itu menjadi lebih menarik. sama rata sama rasa depan belakang sama saja = anwar ibrahim.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  3. anon ton tem bak

    Komen saudara pun lebih pada penghinaan terhadap hamba Allah yang bernama Anwar Ibrahim langsung tak relevan dgn tajuk posting.

    Kalau kamu mengaibkan orang nanti Allah akan aibkan kan kamu lebih dasyat lagi..

    ReplyDelete
  4. aibkan pemimpin yg berhasrat memerintah malaysia tetapi mengamalkan cara hidup kaum nabi luth yg dilingkupkan Allah? rasanya Allah akan ampunkan jika membungkar skandal mat yg suka depan belakang sama saja tu. hairan...hairan.

    tapi ada pemimpin melayu hari ini yg beria2 nak beri sama rata antara melayu dgn bukan melayu. kalo tak silap aku pemimpin tu ada dalam parti kencing ramai. alang2 mcm tu baik hapus je hak melayu/bumiputra dlm perlembagaan kalo nak sgt ikut telunjuk dapig.

    hairan...hairan.

    ReplyDelete
  5. It is undeniable that malays are stupid, incapable and lazy. Why don't they just humbly admit the facts and repent and learn from other races especially Chinese?

    What is the point to argue here and wasting time again?

    From the first onwards we were merely telling the truths. It wasn't us who think that way but their own Badawi as well.

    All malays should go and read the newspaper, even Badawi is ashamed of maintaining the NEP after 34 years of implementing it and these malay baboons are still asking for it.

    Even Badawi wanted them to compete on a level playing field.

    So what does all these tell the world? It sends a very clear message that it is malays themselves who are incapable and lazy and they don't even want to admit it and make a change!

    That is the biggest shame of all.

    Can't you see, it is all back to square one. Year in, year out, some talk for half an hour, some one, some two. Some sing, many belt out their most recent released 'pantun'.

    After all. Malays are good at that. Suggestions after suggestions, some good, some impossible to realize.

    But, do you see any of these materialised? Hardly. Why, why and why???

    Because the malays can never change. Never! Why?

    The leaders forgot it or were they simply didn't want to address and admit that the actual disease is the malays and the remedy itself is also, the malays. They can never change. What is it about the malays?

    Firstly as you all know, they are a lazy species. Since the beginning of time they have been like that. Even the encyclopedia called them as lazy people. I think those British with their accent tried to call them 'malas', and if you put 'y' in, it becomes 'malays'.

    Embracing Islam make them a worse lot. Now they have a license to kill anything that gets into their way.

    Malays are ungrateful lot. In reality, they just can't live or open their minds for others. When Mahathir said that they are complacent, they put him in jail. When Mahathir encouraged them to learn English language, they got angry with him, saying it is a 'bahasa penjajah'.

    When other races 'maju', they got angry with them too. That was why at the end of Mahathir his regime, he said this, "I have achieved greatness as a prime minister, but I only fail in one thing, changing the malays."

    Well, nothing to be surprised about anyway since Mahathir is not really a malay, and I guess that was why the malays were angry with him.

    Drug abuse, hate, incest, liberal extremism (culture of miniskirts and gay marriages), murder, parochialism, racism, rape, religious fanaticism, snatch theft, spoilt bratty behavior, tribalism, wife abuse, child abuse, all that is associated with the malay race.

    To them, malay is the biggest impediment towards building a truly Malaysian nation, and should be chucked into the dustbins of history.

    A genetically flawed race cannot be fixed by politically. Nature will take its course and globalization will put them out to pasture.

    What have we got now?

    Brain drain, economic disparity getting wider, poor education system, racial segregation, widespread corruption, inefficiency and uncompetitive on the government departments and others.

    Sad. Sad. Sad. The question asked by many of my fellow Chinese is this - Why can't you just tell the malay peoples to adopt Chinese culture which is superior?

    From research, this peninsular was part of the Siamese empire way before these malays from Indonesia invaded it.

    Still so thick skin, don't want to go back to Indonesia!

    ReplyDelete
  6. Cina bangsat cooloc....

    Kedatangan kaum cina ke Tanah Melayu satu ketika dahulu adalah ibarat tikus-tikus yang begitu hina di dalam tongkang-tongkang untuk menjadi kuli british di dalam bidang perlombongan sebelum Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.

    Untuk pengetahuan semua,India dan cina adalah dua bangsa yang datang tanpa jemputan bagi membantu British untuk bekerja di bidang perlombongan dan pertanian terutamanya getah dan bijih timah yang memberikan keuntungan yang besar kepada empayar British tidak lama dahulu.Selain daripada itu mereka datang dengan penuh harapan bagi meningkatkan taraf hidup mereka yang begitu daif di bumi sendiri.

    Kedua-dua bangsa ini,(India dan Cina) tidak langsung mempunyai latarbelakang budaya dan cara hidup seperti bangsa-bangsa yang terdapat di rumpun nusantara yang lebih dikenali sebagai Malay Archipelagos.

    Berbalik kepada bangsa Cina yang biadap ini,mereka mempunyai sejarah hitam di dalam peperangan dengan Jepun sehinggakan apabila Jepun menjajah Tanah Melayu,maka bangsa cina yang duduk menumpang di Tanah Melayu sangat terseksa.

    Untuk itu mereka menubuhkan gerila komunis yang tujuan utamanya adalah untuk berjuang bagi membalas dendam terhadap kekejaman Jepun kepada bangsa mereka.

    Malangnya komunis juga sangat kejam dan mereka sanggup membunuh serta menyeksa bangsa mereka(Cina) sendiri seandainya tidak mendapat bantuan berupa ubat-ubatan,maklumat dan makanan.

    Komunis berjanji untuk meletakkan senjata apabila Jepun kalah perang tetapi kemudiannya mereka mengingkari janji-janji mereka kerana mereka bercita-cita untuk menubuhkan Republik Komunis di Tanah Melayu.

    Dengan belas ehsan Raja-Raja Melayu,orang-orang cina di kawasan hutan yang terdedah kepada keganasan komunis diberikan tanah di kampung-kampung baru yang disediakan di dalam rancangan briggs.

    Kebiadapan dan sikap tidak tahu mengenang budi seperti yang telah ditunjukkan oleh si Coolooc bangsat ini adalah sikap tipikal sesetengah dari mereka yang mempunyai semangat perjuangan komunis yang masih belum padam.Lu Fikirlah sendiri...

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive