Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Saturday, December 18, 2010

Anak EMAS

Apakah makna anak emas kepada seorang rakyat Raja? Dek kerana Perkara 153, maka kita dimuntah dengan produk Sukuk Islam iaitu Bon Jangka Panjang kaedah muamalat dan biaya khusus mengikut aturan kewangan Islam.

Hari ini Public Bank ada public gold account, Maybank ada maybank gold account, Kuwait Finance House juga ada produk Akaun Emas ini. Kita masih kurang rakyat Raja memiliki rangkaian Money Changer Counter. Pak Sedaro kenal sorang buka di Ampang Point, pemiliknya Abdul Rani Achmed Abdullah, budak KL. Dia ada bisnes CMMS dengan nama Cworks Systems Berhad, pakar dalam bab pengurusan fasiliti. Malangnya Kerajaan Malaysia buta dengan kewujudkan syarikat anak Melayu bertapak di UPM-MTDC ini.

Bank Islam patut bikin produk Akaun Emas ini. Atau selepas ini, diwujudkan Akaun Emas dan Akaun Hartanah Komersil Malaysia sebagai sebuah akaun Amanah Hartanah Komersil Malaysia.

Pelaburan Hartanah Berhad yang ditubuh di bawah Yayasan Hartanah Bumiputera Malaysia kini mewujudkan Amanah Hartanah Bumiputera dengan pengurus Dana Amanah nya ialah Maybank. Nampak bagus dengan modal pelaburan permulaan RM500. Akaun kanak-kanak mula dari umur 3 bulan hingga 18 tahun. Akaun dewasa selepas 18 tahun. Pelaburan maksimum RM200,000.

Akan datang Pak Sedaro yakin akan wujud Dana Amanah Hartanah Islam Dunia yang boleh dimulakan oleh Al-Rajhi Bank dan Bank Simpanan Nasional. Juga Dana Amanah Pertanian Malaysia dimulakan oleh Agrobank "guna Rabobank sebagai consultant imej dan re-brand". Rabobank tak hidup di Malaysia, tapi di Indonesia dan Thailand begitu berjaya.

Bank Persatuan kena buka pintu untuk pelaburan dalam Dana Amanah Industri Aeroangkasa Islam kerana berkembang majunya dunia penerokaan angkasa di kalangan negara Islam. Malaysia kena berperanan dalam bidang ini.

Kepada pegawai bank yang selama ini kenyang makan "paw" pelanggan, berwaspadalah. Anda akan dikerah sebilang masa selepas 2012 untuk menjadi pegawai yang dibayar gaji oleh bank secara integriti. Bekerja untuk pastikan pelanggan yang dibiaya boleh bayar dan dapat untung daripada perusahaan. Pelabur dana dapat untung tidak kurang 15% setahun.

Anak EMAS Malaysia untuk Najib dan Muhyiddin ialah seorang rakyat Raja yang boleh tampung kos sara hidup pada kadar RM50,000 setahun pada tahun 2020. Maknanya, menjelang 2011, Najib kena tingkatkan peluang projek kepada RM500 billion hingga 2020. Bagaimana? Tentukan BNM di kalangan pegawai bekerja untuk negara dan hijrah. Bukan Gabenor BNM sahaja yang diberi tokoh maal hijrah 1431H. Yang lain heboh dok pekena "kuih paw" pelabur dana asing dan pelanggan.

2 comments:

  1. Demokrasi gelap dlm sejarah Msia bermula, MP digantung tanpa diberi peluang membela diri.

    ReplyDelete
  2. tak de istilah demokrasi gelap.. Peluang da ada.. tapi tak gunakan.. BODOH punye ANWAR IBRAHIM!!!!

    PEGI MATI LA KAU!!!!

    ReplyDelete

Blog Archive