Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, March 4, 2011

Jangan kahwin sama itu Bengali..

Orang dolu-dolu memang hebat. Mereka cukup kenal sifat kaum yang tinggal di Tanah Melayu ketika itu sehingga boleh buat bidalan untuk menggambarkan budaya hidup kaum masing-masing. Antara bidalan orang dolu-dolu:-

"Kalau nak beli kebun, jangan beli kebun Melayu." (Orang Melayu digambarkan malas sehingga kebun sendiri pun dibiarkan bersemak).

"Kalau nak beli kelambu terpakai, jangan beli kelambu Cina." (Budaya kaum Cina dulu, kalau dah pasang kelambu, mereka tidak akan buka sampailah mati. Kerana itulah kelambu Cina dulu jadi hitam berkulat serta kotor).

"Kalau naik basikal, jangan naik basikal macam orang India." (Kaum India zaman dulu dikatakan tetap mengayuh basikal walaupun sedang menuruni bukit).

"Kalau nak kahwin, jangan kahwin sama Bengali." (Lelaki Bengali dikatakan suka 'main' isteri depan belakang).

Agaknya sebab tulah Karpal Singh sanggup jadi peguambela kes liwat Bro Anwar Bin Ibrahim. Sespesis rupanya. Bukan kami yang cakap, tapi orang dolu-dolu punyo bidalan.


Tapi zaman sekarang dah wujud bidalan baru bagi menggambarkan budaya sesuatu kaum di Malaysia. Antaranya:-

"Kalau tidak lambat, bukan Melayu namanya."

"Kalau tidak menipu, bukan Cina namanya."

"Kalau tidak minum, bukan India namanya."

"Kalau tidak berbelit, bukan Sikh namanya."

Kami raso macam nak tambah duo lagi bidalan, "Kalau tak tangguh bicara, bukan Anwar namanya" dan "Kalau tak salahguna agama, maka bukan Nik Aziz lah namanya."

只是喊着别人的种族主义的人要从他们自己的种族主义分散注意力

6 comments:

  1. Orang Putih mati kerana nama,
    Orang Cina mati kerana duit,
    Orang India mati kerana mabuk,dan orang Melayu mati kerana....angan-angan!
    Westaussiemalay

    ReplyDelete
  2. Orang Cina kalau nak beli kereta akan bertanya : " Ini kereta berapa laju boleh pigi?"
    Orang India pula akan tanya pada salesman : " Ini kreta berapa orang boleh isi?" Simamat Melayu pula akan bertanya kepada salesman Melayu : " Bang,kerete ni harga berape bang, bulan-bulan bayar brape? (Sekadar bergurau sambil merenung nasib dan masa depan orang Melayu).
    PS:Berusaha dan Bekerja Keras Tambah Ekuiti Bumipetera kepada lebih 30%!!! Sedarlah Bangsa ku, hanya kita mampu merubah nasib kita sendiri, utamakan pelajaran dan ilmu, rajin berusaha,tolak gejala rasuah, jauhi maksiat dan gejala anti-sosial,berpegang teguh pada ajaran Ugama Islam,Al-Quran dan Sunnah Rasullullah SAW.Hidup itu getir, jangan sesekali berputus asa. Sentiasa berfikiran positif dan pro aktif dalam kehidupan.Jatuh sakit kerana mencari rezeki halal tidak mengapa, jangan sakit dan punah kerana menagih dadah.Melayu Bangkit Semula.Wassalam.
    Westaussiemalay.

    ReplyDelete
  3. Aku tambah lagi, Kalau bukan rasuah bukan UMNO namanya.

    ReplyDelete
  4. utk anon 4/3/11 02:56 ini sahih orang yg dah kena al juburi..kah..kah...khhhhhhhhh

    ReplyDelete
  5. Tiada lebih rasis dari ini, jangan takabbur dgn apa yg sudah ada.

    ReplyDelete
  6. Airman_1 bangang,

    Apahal siapa yang anti Umno semuanya disabitkan dgn anuar?

    Pencacai umno namapaknya dah kena sampok dgn anuar. Amat takut pada anuar. apa hal?

    Bukan semua yang tak suka Umno adalah pencinta anuar.

    Bangang.....

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive