Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, March 3, 2011

Ramainya rasuah...

Klik untuk paparan lebih jelas

Berdasarkan laporan SPRM sehingga 2008, yang ramai terlibat dengan gejala rasuah adalah orang Melayu yang kebanyakannya berkhidmat dalam sektor awam dikalangan pegawai tinggi kerajaan dan penguatkuasa.

Kaum-kaum lain yang terlibat dalam gejala rasuah kebanyakkannya dalam sektor swasta atau orang awam.

Persoalannya, mengapa kakitangan awam terutamanya Melayu banyak makan rasuah? Gaji tak cukup? Kehidupan makin terhimpit? Nafsu besar? Kerja malas? Tiada semangat patriotisme? Tiada jatidiri? Kurang semangat Melayu?...Kini semakin ramai pula kakitangan awam yang bankrap serta dibelengu hutang.

Dan mengapa pula kaum-kaum lain di sektor swasta lebih banyak merasuah? Sebab duit banyak? Memang rasuah adalah darah daging mereka? 'Tuhan' mereka sendiri pun mereka rasuah dengan duit dan buah? Atau pegawai & penguatkuasa Melayu terlalu fragile dan senang dibeli?

Tapi akan ada yang kata kononnya "ikan bilis ditangkap, tapi jerung terlepas". Yang berkata begitu agaknya terlupa bahawa 'jerung gay' paling besar pernah ditangkap, didakwa serta dihukum atas salah guna kuasa dan rasuah ialah Bro Anwar Bin Ibrahim. Memang selayaknya 'jerung cifut' itu dihukum kerana...sendiri mau ingatlah.

Kepada kaum-kaum lain yang suka memberi rasuah, ingatlah bahawa Najib marah bagi 'rasuah' pada sekolah vernakular...lepas tu tak beri pulak undi pada BN. Walaupun sebenarnya duit itu Najib minta daripada usahawan Cina sendiri dan bukannya guna duit kerajaan pun. Najib cuma tukang umum dan sampaikan saja.

Kepada bangsa Melayu saudaraku sekalian, anggaplah makan rasuah itu umpama makan babi.

Ingat RAWAT (rasuah+liwat)...itu ANWAR.
Ingat RASUKAH (rasuah=sedekah)...itu NIK AZIZ.
Dan BAPAK segala RASILAP (rasuah+kongsi gelap) semestinya DAP.

MALAYSIA AMAN TANPA KOMPLOT (PAKATAN)!

7 comments:

  1. che din ni bukan polis pencen ko?? dulu tk makan RASUAH ko??? kah,,kah,,kahhh,,,

    ReplyDelete
  2. salam

    Bro Anwar di hukum rasuah bukan melibatkan tuduhan berbilion ringgit
    tapi hang tengoklah bila pemimpin umno/bn yang kena tuduh rasuah iaanya melibatkan tuduhan makan duti berbilion.

    hang tahu tak jika duit not RM50 yang ada RM 13 bilion pada kes PKFZ di hamparkan ia boleh memenuhi satu padang bola.

    itulah dia gambaran betapa besar perompak-perompak itu merompak dan mentekederah duit rakyat.

    Hang pergi mamposlah kalau nak sokong lagi parti yang dipimpin oleh perompak dan penyangak seperti itu.

    che awe

    ReplyDelete
  3. Persoalan tuan bagi saya memang tepat:-

    Persoalannya, mengapa kakitangan awam terutamanya Melayu banyak makan rasuah?

    Dan mengapa pula kaum-kaum lain di sektor swasta lebih banyak merasuah?


    Taukeh Besar & Ikan Panggang

    ReplyDelete
  4. che awe donde ni baru hidup agaknya. yelah ni spesis yang kenal nuar lepas 1998 dan bukan sebelumnya. che awe, kalu nak tau saham dagang petronas, blue chip, stock form tu nilainya beratus billion bulih ke nuar n kroni masa dia menteri kewangan. kalu hampar duit rm50 yang nuar dan kroni songlap kat padang bola masa tu, mau dekat seratus padang bola pun blum tentu cukup. awat mu pun kaki rawat (rasuah+liwat) ka che awe? hanya peliwat dan perasuah saja yg sokong org mcm nuar tu.

    ReplyDelete
  5. Abi si rawat, apahal siapa yang anti Umno semuanya disabitkan dgn anuar?

    Pencacai umno namapaknya dah kena sampok dgn anuar. Amat takut pada anuar. apa hal?

    Bukan semua yang tak suka Umno adalah pencinta anuar.

    Bangang.....

    ReplyDelete
  6. kes skunk pom dah nmpk sangat konspirasi

    y pembangkang baru satu kes dah provokasi

    pkfz camne
    royalti kel camne
    atlantuya camne
    kapal selam y x leh tnggelam camne
    hrga minyak dok naik camne
    hrge barg dok naik camne
    enjin pesawat ilang cmne
    tanh rizab melayu y susut camne

    semua nrkait ngan bn, berbilion pulak tu..

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive