Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, March 22, 2011

SAMAN EKOR MENDERA RAKYAT

Kalau tok guru koncing bediri, dah tontu pongikut koncing menari-nari. Itulah yang tersirat dalam Haprakdaily yang Atok sompek baco tadi. Saman ekor yang dibuek kek PDRM selamo ni hanyolah untuk mendoro rakyat jelata bukan eh nak mendidik. Peh tu kato Haprakdaily, kutip saman bojuta-juta.

Apokah ini deh orang yang nak momorentah Tanah Melayu ni?
Apokah ini deh orang yang nak menyebarkan syiar Islam?
Apokah ini deh orang yang nak mentemadunkan pemikiran rakyat Tanah Melayu ni?
Apokah ini deh orang yang nak mengIslamkan Tanah Melayu ni?

Cubo tanyo kek budak tadika tu:

Bawak moto tak pakai tupi keledar, salah tak?
Bawak keto tak belesen, salah tak?
Naik keto tak pakai tali pinggang keledar, salah tak?
Bawak keto laju-laju macam polosit, salah tak?
Langgar lampu merah, bodoso tak?
Motong kek garisan lurus, salah tak? (bukan eh motong gotah doh!)

Yang sebonar eh, nilah yang dikato an pomikiran sekular. Momikirkan hanyo semayang dan poso tu sajo yang dipanggil ibadah. Bawak keto laju-laju tu di koba an hal dunio. Kok mati orang dilanggar eh, tu hal dunio. Buleh claim insuran jo. Itulah ajaran sekular yang diajar sojak dulu olih PasPisPus.

Atok bukan eh nak bokotubah doh, tapi tuan-tuan dan puan-puan yang bijaksana sini cubo-cubo bawak pikirlah. Sokironyo inilah ngoman pemimpin Pas yang nak di kotongahkan menjadi pemimpin Tanah Melayu ni, mako apobilo diorang momorentah, pasti akan diwujudkan satu laie cabang ioitu "Jabatan Mongutip Mayat" yang bogolempangan di sepanjang lebuhraya atau mano-mano jalan disobabkan bawak tolobih laju. Sodangkan ado undang-undang mencogahpun masih ramai yang mati, inikan pulak bulih bawak laju sosuko hati.

Eee wah, macam bocoramah pulak Atok kali ni.

1 comment:

  1. salam

    Yang ekau bangang ni apahal mat Paneh Miang. Orang ramai bukannya tidak setuju dengan tindakan saman ekor ke atas pesalah. tapi yang orang ramai tak puas hati ialah cara saman diuruskan, dahlah lambat notis, dihantar, gambar tak disertakan sekali, kalau nak gambar kena caj pulak, apa salahnya jika ada gambar sekali, jika betul kereta tu yang terlibat lum sum aje dalam caj saman tu, jika tak terlibat PDRM lah yang tanggung kos.

    Inilah orang kata tuduhan tak ada bukti.

    Kalau tak nak kata bangang oleh aku hang jangan nak mandai2 spin isu itu mat Paneh Miang oi.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive