Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, March 22, 2011

SAMAN EKOR MENDERA RAKYAT

Kalau tok guru koncing bediri, dah tontu pongikut koncing menari-nari. Itulah yang tersirat dalam Haprakdaily yang Atok sompek baco tadi. Saman ekor yang dibuek kek PDRM selamo ni hanyolah untuk mendoro rakyat jelata bukan eh nak mendidik. Peh tu kato Haprakdaily, kutip saman bojuta-juta.

Apokah ini deh orang yang nak momorentah Tanah Melayu ni?
Apokah ini deh orang yang nak menyebarkan syiar Islam?
Apokah ini deh orang yang nak mentemadunkan pemikiran rakyat Tanah Melayu ni?
Apokah ini deh orang yang nak mengIslamkan Tanah Melayu ni?

Cubo tanyo kek budak tadika tu:

Bawak moto tak pakai tupi keledar, salah tak?
Bawak keto tak belesen, salah tak?
Naik keto tak pakai tali pinggang keledar, salah tak?
Bawak keto laju-laju macam polosit, salah tak?
Langgar lampu merah, bodoso tak?
Motong kek garisan lurus, salah tak? (bukan eh motong gotah doh!)

Yang sebonar eh, nilah yang dikato an pomikiran sekular. Momikirkan hanyo semayang dan poso tu sajo yang dipanggil ibadah. Bawak keto laju-laju tu di koba an hal dunio. Kok mati orang dilanggar eh, tu hal dunio. Buleh claim insuran jo. Itulah ajaran sekular yang diajar sojak dulu olih PasPisPus.

Atok bukan eh nak bokotubah doh, tapi tuan-tuan dan puan-puan yang bijaksana sini cubo-cubo bawak pikirlah. Sokironyo inilah ngoman pemimpin Pas yang nak di kotongahkan menjadi pemimpin Tanah Melayu ni, mako apobilo diorang momorentah, pasti akan diwujudkan satu laie cabang ioitu "Jabatan Mongutip Mayat" yang bogolempangan di sepanjang lebuhraya atau mano-mano jalan disobabkan bawak tolobih laju. Sodangkan ado undang-undang mencogahpun masih ramai yang mati, inikan pulak bulih bawak laju sosuko hati.

Eee wah, macam bocoramah pulak Atok kali ni.

1 comment:

  1. salam

    Yang ekau bangang ni apahal mat Paneh Miang. Orang ramai bukannya tidak setuju dengan tindakan saman ekor ke atas pesalah. tapi yang orang ramai tak puas hati ialah cara saman diuruskan, dahlah lambat notis, dihantar, gambar tak disertakan sekali, kalau nak gambar kena caj pulak, apa salahnya jika ada gambar sekali, jika betul kereta tu yang terlibat lum sum aje dalam caj saman tu, jika tak terlibat PDRM lah yang tanggung kos.

    Inilah orang kata tuduhan tak ada bukti.

    Kalau tak nak kata bangang oleh aku hang jangan nak mandai2 spin isu itu mat Paneh Miang oi.

    ReplyDelete

Blog Archive