Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, April 24, 2008

PELAJAR KITA BIJAK TETAPI...


Assalamualaikum...

Sekarang bermulanya proses pengambilan pelajar2 baru ke institusi2 pengajian tinggi dan juga pengajian matrikulasi...beribu2 pelajar lepasan SPM/STPM kini menunggu dengan penuh debaran...ibu bapa apatah lagi...menunggu jawapan ke mana langkah mereka seterusnya...

Hari ini keputusan 10A1...berbelas2 A1...hatta 20A1 bukanlah perkara aneh di Malaysia...Yang pasti, di negara ini, jumlah A1/A2 yang diperolehi telah menjadi kayu ukur samada seorang pelajar itu bijak atau tidak...maka pelajar2 yg langsung tidak mendapat A, mereka di kategorikan sebagai kurang bijak...kurang juga peluang yang di berikan kepada mereka untuk berada di pusat2 matrikulasi KPM mahupun IPTA...yang akhirnya menjejaskan juga peluang pekerjaan yang lebih baik...nasib baik ade kolej2 komuniti, politeknik, institut2 kemahiran yang ditubuhkan oleh kerajaan demi menjaga nasib anak bangsa...banyak isu yg boleh kita bincangkan...

Pertama: Keputusan SPM mencorakkan masa depan pelajar...ye ke?

Kedua: Pelajar kita mampu mendapat berbelas-belas A malah puluhan A dah sekarang...tetapi ramai yang tidak mampu hidup berdikari walaupun bijak...ye lah, nak isi borang permohonan ke KPM atau IPT pun mak ayah yang isikan...belum lagi cakap pasal nak buat keputusan...tak kurang jugak yang dapat berbelas A ni yang kurang ajar...tak reti nak berterima kasih...lagi teruk nama cikgu yang dok hari2 mengaja dia pun tak ingat...

Ketiga: Pelajar kita bijak tetapi tak tahu berfikir...takde krativiti...penakut menyuarakan pendapat...kalaupun berani, bercakap membuta tuli..(tidak dinafikan ader yg memang petah dan tuntas percakapannya....tapi malangnya golongan ini hanyalah minoriti)...ini belum lagi cerita tentang menyelesaikan masalah...nak basuh pinggan pun tak reti....camana tuh? Apabila gagal mencapai sesuatu yg dihajatkan habis semua benda disalahkan tapi tak pernah mengaku kesilapan diri...masalah keluarga lah, kawan2 teruk lah, cikgu mengajar boring la, environment tak selesa lah, makanan tak sedap lah, terlalu banyak pusat hiburan yang wujud lah....macam-macamlah...

Keempat: Pelajar2 kita yang kononnya mencapai keputusan gemilang cemerlang terbilang ni...mana perginya mereka? Apa sumbangan mereka terhadap bangsa...negara apatah lagi la kan...suka sangat mengagungkan barat yang jahat tu...asal keputusan bagus je mesti nak pergi luar negara...apa ingat blaja kat london kat amerika kat australia kat rusia tu bagus sangat ke? Saya yg blaja kat mesia ni, rasa nya jauh lebih berjaya daripada mereka yang ke luar negara tuh...dah la membebankan mak bapak nak tanggung kos, beban terhadap negara tak payah cerita la kan...anta p luar negara berbekalkan biasiswa kerajaan, balik sokong pembangkang jugak....Langsung tak mengenang budi....lepas tu cerita pasal islam...perangai tak reti nak berterima kasih ni islam ker??? Kalau yang pergi timur tengah lagi bahaya...balik je Malaysia sibuk nak sebarkan fahaman macam2...mengelirukan ummat...sumbangan kepada perkembangan anak bangsa takde jugak nampak..

Kelima: Pelajar kita bijak tetapi banyak yang terjebak dalam masalah sosial...kajian terbaru menyatakan di malaysia purata umur anak gadis mula melakukan hubungan seks ialah antara 18-19...di IPTA2/IPTS, berapa ramai yg jadi sugar baby..call girl dan sebagainya...dadah tak payah cerita la kan...merokok,clubbing,disco bukan lah perkara yang asing bagi pelajar2 universiti...inilah gaya hidup moden...

Ini antara isunya...mungkin anda boleh tambah lagi di ruangan komen...

Persoalannya, di mana silapnya? Pendidikan awal yang sepatutnya bermula dari rumah kah? Sekolah rendah? Sekolah menengah? Cikgu? Sistem pendidikan?

Jika keadaan anak2 muda yang kita gelarkan harapan bangsa bakal pemimpin negara mewarisi perjuangan ini dan meneruskan legasi berterusan begini, apakah nasib kita 10 tahun lagi? 20 tahun lagi? Apakah mereka mampu untuk menggalas tugas berat ini? Dan apa lagi yang harus kita lakukan demi melihat anak bangsa ini kekal cemerlang bukan sahaja dari segi pencapaian peperiksaan yg berasaskan pen dan kertas,malah juga hebat sahsiahnya, ketrampilan dan memahami betapa penting untuk mereka terus memperjuangkan nasib bangsa ini?

p/s: Kadang2 saya sangat takut memikirkan hal ini, juga sedih memikirkan anak bangsa

6 comments:

  1. saya pernah berbual dengan beberapa org guru dari sebuah sekolah terbaik di Malaysia...Kata mereka, sistem pendidikan hari ini memang tidak memberi ruang yg lebih untuk pelajar lebih kreatif kerana mereka terlalu dibebankan dengan peperiksaan yang mana anak2 ini di latih tubi demi mencapai keputusan A dalam semua matapelajaran yang di ambil...cikgu2 pula dibebani dengan tekanan untuk mengekalkan prestasi cemerlang dalam peperiksaan...

    ReplyDelete
  2. tambahan sikit....cikgu tertekan untuk memastikan murid2 mencapai keputusan terbaik untuk mengekalkan prestasi cemerlang SEKOLAH dalam SPM/STPM

    ReplyDelete
  3. pelajar perlu diberi ruang memilih minat mereka sendiri dan bukannya ditentukan oleh ibu bapa. betul ka?

    ReplyDelete
  4. Salam...
    apo yang dibincangkan ini adolah sesuatu yang kito memang wajib untuk mengatasi eh... Nak tgk sesebuah negaro tu kito tgk lah belio eh maso kini... hancur belio eh hancurlah negaro eh...

    ini adolah satu pandangan dari sorang budak yang baru nak belajar memberi pendapat... kalau salah tolonglah tunjuk-tunjukan ok...

    1. belio masokini terlalu ekstrem dalam menuntut ilmu sehinggo lupo akan perkara asas utamo iaitu faham dan amalkan rukun islam dan rukun iman...(omak ayah dan cikgu2 punyai tanggungjawab besar)

    2. kito pulak takut nak togur budak-budak sekarang ni, takut digelarkan "menjago tepi kain orang lain" yolah... omak2 ngan bapak2 sekarang ni educated... moden... kok salah togur kang kok lain jadi eh.. tak gitu...

    3. tanam kan balik semangat cintokan agamo, bangso dan negaro... adokan balik pelajaran pendidikan moral di sekolah... praktikal eh maso program PLKN...

    4. bersamolah kito berkojo menggunakan tangan berlandaskan akal.. jagan kito bekojo menggunakan mulut berlandaskan nafsu...

    P/s
    kito fikirlah samo-samo... disamping berdoa di selamatkanlah malaysia tercinto ni dari balo...

    duduk kl tp masih jiwo negori..

    ReplyDelete
  5. saya setuju dengan ANONYMOUS berjiwa negori nih...emmm...tak nak tukar nama ke??? Apepun saya setuju...kita perlu terbuka untuk melihat kembali keberkesanan sistem pendidikan kita hari ini supaya sejajar dengan perkembangan era globalisasi tetapi pada masa yang sama tidak meminggirkan perkara asas dalam kehidupan seorang insan apatah lagi yang beragama Islam...malah penerapan nilai moral dan keutuhan pegangan agama sewajarnya menjadi teras dalam kita merealisasikan WAWASAN 2020 yang di gagaskan oleh ayahanda tercinta TUN MAHATHIR...

    ReplyDelete
  6. namo sey angkar...
    e-mail sey
    angkar81@yahoo.com

    duduk kl tp masih jiwo negori..

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive