Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, August 10, 2011

Mana Duit RAYA Najib?!

Melihat kepada suasana hambar di beberapa lokasi Bazaar Ramadhan di Seremban, di Kuala Lumpur dan beberapa peristiwa pemberhentian pekerja Dawama, pemandu bas; serta difahamkan akan ada beberapa peristiwa pedih di bulan Ramadhan akan berlaku dek kerana tiada "gerakan" aliran tunai yang berkesan dalam sektoral ekonomi bidangan Negara.

Pengumuman Najib hanya untung kepada penjawat awam, yang semakin senyum lebar sampai ke telinga. Alhamdulillah kepada mereka yang selama ini bekerja teruk dan berhempas pulas, bersinggang lengan untuk menjadi seorang penjawat awam yang berkesan, pantas, amanah dan berhemah. Namun dalam kalangan yang dapat duit raya ini, lebih ramai yang bekerja sekadar makan angin, bekerja sebab terpaksa bekerja kerajaan, bekerja untuk melepas tengkuk dan tekak sendiri sahaja, turut merasai nikmat Duit Raya, Setengah Bulan Gaji.

Pesara kerajaan yang dapat RM500, gunakanlah dengan penuh hikmah dan cekap.
Pegawai awam terima setengah bulan gaji, banyak tu. Namun apakah ini terkesan kepada ekonomi? Berapakah kesan pulangan berganda yang berlaku? Apakah wujud kuasa tarikan kewangan kepada peniaga?

Pak Sedaro melihat begitu ramai kontraktor mula mengeluh kerana terpaksa berebut-rebut peluang kerja perkhidmatan, kerja kontrak dan pembekalan yang terhad! Malah ada yang sudah berbulan tiada job. Pak Sedaro melihat begitu ramai pengusaha-pengusaha kecil yang kononnya disandar oleh TERAJU semakin pupus.

Mana MARA? MARA yang dulunya dibajai oleh saudagar-saudagar Cina untuk dibangunkan dengan pemberian Modal Awal (Seed Fund), kini sudah hilang taringnya. MARA mesti menjadi "champion" dan "leader" kepada usaha memakmurkan EKONOMI MELAYU. Dasar dan Agenda MPPB ialah obor perjuangan Bangsa yang belum mencapai sasaran.

YAB Dato' Sri Mohd Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia Ke-6, rakyat di bawah minta Duit Raya!

Apa duit Raya Kerajaan Malaysia kepada rakyat? Petrol tak dapat turun harga? Atau Tol Percuma selama 2 hari berturut-turut pada 30 dan 31 Ogos 2011?

Selepas Ramadhan 1432H, Najib kena buat sesuatu dengan MIDAS TOUCH kepada Ekonomi Malaysia. Rakyat tidak merasai nikmat ETP. Rakyat merasa tertipu dengan MRT, High Speed Train dan sebagainya! Pengambilalihan Kem Sungai Besi TUDM, apa kesannya kepada ekonomi rakyat biasa?

Najib perlu menjawab kepada 25.9 juta rakyat yang tiada Gelaran Tun, Tan Sri, Dato' Seri, Dato' Sri, Datuk, Dato', Professor, Professor Madya, Dr. yang hari ini sedang tercari-cari siapa sebenarnya Najib Tun Razak? Atau apakah ini yang terakhir untuk UMNO/BN dan tiada lagi selepas PRU-13?

Semua polemik politik akan GAGAL jika rakyat Raja tidak memiliki kuasa wang yang kukuh dan mantap. Gerakan Cina melalui DAP yang berselindung disebalik MCA, sedang merancang untuk kuasai bandar-bandar besar dan pekan-pekan Utama.

Ahmad Maslan masih heboh dengan Biro Penerangan dan Publisiti UMNO yang ditunggang oleh kumpulan THE LEGEND. Jabatan Penerangan dan Publisiti jika dinaik taraf pun akan tumpul. UMNO masih pekak, bisu, bahalol, tolol dan bangang dalam memberi nilai dan penarafan kepada begitu ramai bloggers berkualiti tinggi dalam jurusan "psy-war".

Mana DUIT RAYA ni Pak Jib ooiii?! Jangan dok heboh Kak Rosmah Melaram yooo...

7 comments:

  1. Mintak kat Najib je ? Kalau undi DAP mintak Lim Guan Eng.Kalau undi PKR -mintak kat Anwar.Kalau undi PAS mintak Damansara Utama Methodist Center melalui Khalid Gereja.Orang Kristian kalau nak mintak apa melalui Nabi Isa a.s. Tapi kalau kau orang Islam kena lah melalui Khalid Gereja

    ReplyDelete
  2. Betuk jugak anon ni...

    ReplyDelete
  3. Apo yang ekau merepek ni jang... Agak2 la menulis artikal tu..

    ReplyDelete
  4. menulis bukan macam bercakap nak ponuh dengan koma dan titik. camno la orang nak paham.

    ReplyDelete
  5. Salam uncle Paneh,

    Kalau iyo pun nak duit rayo, janganlah cannon kat Rosmah. Dio isteri PM mestilah molaram. Kalau den isteri PM pun den mesti molaram...jangan2 lobih dari DS Rosmah.

    Nanti kalau den selekeh, uncle cakap pulak - "Apo lak bini PM cam ni, comot jo, kucing den lagi lawa...."

    Jangan marah uncle, gurau je. tengah relax balik tarawikh...

    ReplyDelete
  6. Untuk Anon 7.53pm nah den bg kau seposen yo,,duit rayo,bebudak tk elok pogang duit banyak2,g main jauh2 yo,, kah!kah!kahh!!!! Kau ni botul2 BONGAP@BONGOK@BAHLUL@BANGANG la,,,hee,hee,,heee...

    ReplyDelete
  7. Den simpati pado nasib pesara SOJAR yang tidak berpencen apolah nasib kau jang. Dulu najib mengobar an yang SOJAR yang berpencen dalam kategori miskin tegar, kok pesara tak berpencen agak den dalam kategori "PAPO KEDANO TOGAR" agak eh. Zaid dan Kpl Mohd Ghani ngabih kan boreh buleh lah....Akta Veteran camno dah ok ko? ontah bilo nak lulus samo=samo lah kito melopong skot last2 nam tolak nam skot........

    ReplyDelete

Blog Archive