Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, August 18, 2011

Berita Baik untuk Penjawat Awam

Khabarnya tahun ni dapat 3 kali bonus.

Aidilfitri dah dapat. Lepas ni bonus Aidiladha dan bonus hujung tahun bakal menyusul.

Khabarnya bermula Januari 2012 juga akan ada pelarasan Gred. Nama saja pelarasan Gred, tetapi yang sebenarnya semua kakitangan awam dari Gred 1 sampailah ke JUSA akan dapat kenaikan gaji.

Tak disebut kenaikan gaji sebab takut harga barang melambung. Maklumlah tokey-tokey Cina ni semua tembolok besar...pantang dengar gaji naik.

Tapi yang paling gembira sudah tentulah kakitangan awam yang menyokong pembangkang. Bagi mereka tidak mengapa jika tidak setuju dengan dasar kerajaan dan laksanakan dasar kerajaan sambil lewa saja. Tapi bila bab gaji naik, cepat saja mereka rembat. Biar rakyat marah kerajaan disebabkan attitude kerja mereka yang hampeh, asalkan penyokong pembangkang dalam kerajaan boleh sakau apa saja di depan mata.

Tahniah kepada kakitangan awam yang bakal naik gaji dan dapat bonus yang bakal diberikan oleh kerajaan BN. Kerajaan Barisan Nasional yang bagi tau...bukannya Penipu Rakyat!

Walaupun prestasi kerja kakitangan awam ramai yang di bawah par, asalkan fulus masyuk...hantam sajalah! Yang kesian ialah rakyat jelata yang terpaksa melayan pelbagai karenah birokrasi jabatan kerajaan yang entah bila hendak selesai.


Agak-agak anda tahukah siapa yang memulakan 'rasuah bonus' untuk kakitangan awam di Malaysia? Sedarkah bahawa bonus kakitangan awam bermula sejak 1991/92? Siapakah Menteri Kewangan Malaysia ketika itu?

RASUAH TERBESAR dalam sejarah kakitangan awam di Malaysia dimulakan oleh Raja Liwat aka Raja Suntut China Doll.

Sekarang PKR kutip dia jadi Ketua Umum.

Sesuailah tu...Bapak Rasuah Malaysia jadi Ketua Umum Parti Kuat Rasuah.

Nasib kau la yeh!

25 comments:

  1. Salam Tuan Rumah.
    betul ke berita ni?aku dah senyup sampai telingan dah ni.hahahaha....

    ReplyDelete
  2. Shhhh diam diamla...nti ketahuan peniaga2 Babi hancur xdpt apa pon.... Najib pun bkn blh percaya sgt bab2 bonos ni...

    ReplyDelete
  3. Acik Paneh,

    Apolah bagi cherito cam ni, nanti orang ghumah den mintak macam2.Mano den nak korek an?

    ReplyDelete
  4. KERAJAAN BN MEMANG BULEH BAGI APO PUN, SAMO YO DGN KERAJAAN PR BULEH YO BAGI APO2 PUN SAMADO GAJI, BONUS, KENAIKAN PANGKAT YG MELIBATKAN WANG DAN IMBUHAN...

    SOBAB APO, WANG YG DIBAGI UTK KENAIKAN GAJI BUKAN MAK BAPAK UMNO/BN PUNYO PUN...SEMUA TU ADALAH DUIT CUKAI DAN HASIL NEGARA...

    PERASAN BN YG BAGI...UWEEKKK LA BINGAI!!!

    ReplyDelete
  5. Tuan,

    Sejarah pemberian bonus sebenarnya dimulakan zaman Tun Razak menjadi Perdana Menteri iaitu sekitar awal tahun 70.

    Setiap tahun kakitangan awam akan diberikan sebulan bonus.

    Apabila bertukar PM, amalan itu terhenti.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  6. wey paneh yang ekau pi bocor rahsia tu kenapa? kan komplot pembangkang dah bepeluh skg ni. krjn kedah sngor penang kltn akan terpasa gak bg bonus. kalu tak malu siut. kerajaan n9 pun bg bunus yayasan 2bln setengah gaji tuk raya ni. hahaha. tgk sngor ngan penang bleh celen tak bg brapa.

    naik la rege barang sobab posting ekau nih. x pandai cover langsung.

    ReplyDelete
  7. DEN TAK KISAH..KERAJAAN BN NAK BAGI NAIK GAJI/PERJAWATAN GRED..

    KALU BAGI DEN SAPU DAN BALUN...TIMOKASIH!

    TAPI MASO NGUNDI MINTAK MAAF BANYAK2 LA....

    ReplyDelete
  8. Aku setuju dengan anon 12:49.
    Bab amanah atau hak yang asas pun tuan rumah tak faham, tempek ayat quran atau hadis macam bagus.
    Duit tu duit RAKYAT, kerajaan yg dipilih sepatutnya menjaga amanah, bukan buat duit tu macam dia punya seperti sekarang ni.

    ReplyDelete
  9. kenapa tiap kali org pertikai pasal penyokong pembangkang yg dok dalam kerajaan, pencacai pembangkang mesti cepat melatah. nampak sgt simpan rasa bersalah. yelah, alasan macam boleh bagi. dosa pahala dilihat berdasarkan niat. kalau dr awal kerja dgn kerajaan niat dah serong, berkah ka rezeki?

    anon yg sibuk dgn duit rakyat tu duit rakyat bapak kau ke? cuba kau pegi negeri2 yg ditadbir komplot pembangkang tu kat mana bulih keluarkan duit rakyat yg kau sebut tu? kau bayar cukai pun ciput, tapi amik gaji tiap tahun banyak, masih tak tau besyukur.

    ironi orang munafik tidak setuju dengan dasar kerajaan tapi masih kerja dgn kerajaan. alasan duit rakyat abah dia. kalau kerajaan memerintah skrg tak bijak cari duit nak tambah dana kerajaan utk bayar segala gaji mak nenek korang dan buat pembangunan sana sini, kau igt kerabat kau boleh hidup ke?

    pegi lah negeri pr, cari ada tak mesin atm disediakan oleh dappkrpas kat negeri pembangkang yang boleh keluar wang rakyat. hahaha. wang rakyat abah kau boleh keluar kat mesin atm nik aziz.

    dap pkr pas jaga amanah sgt ka wang rakyat abah kau di penang, kelantan dan selangor? buka mata luas sikit haa apes.

    ReplyDelete
  10. biasolah pencacai pembangkang. copek comeh. org yg raso besalah dlm hati ni mmg akan sentiaso sakit hati deh. tak tentoram. kutuk kerajaan gilo babi, tiap2 bulan makan hasil kerajaan cari. pehtu bg reason konon duit rakyat. byk na family dio bayar cukai tu agak eh. den tak redho doh duit cukai company den yg ratus ribu setahun tu bayar gaji melaun pencacai nuar dan nik aziz dlm kerajaan tu sumo. tggu yolah den tuntut sekor2 di akhirat sok.

    ReplyDelete
  11. kepada anon 5:53 dan musa, kalau setakat tu jo jawapan ko, baik pi belajar ugama dulu yang asas bukan yg tinggi2, lopeh tu fokus pada amanah.

    ReplyDelete
  12. 6:04

    EKAU NAK TUNTUT APO BAI?

    ELEH..BAYAR CUKAI TAPI MERUNGUT2 BELAKANG...

    DEN PUN TAK REDO UMNNO BN MENYELEWENG DUIT RAKYAT, RASUAH, GUNA KEPENTINGAN DIRI, MEMBAZIR, MENEKAN RAKYAT, DLL PENYELEWENGAN DAN SALAH GUNA KUASA TERHADAP DUIT RAKYAT...WALAU SESEN PUN..

    DEN CDGKAN EKAU JGN LAG BAYAR CUKAI BAI!..TAK IKHLAS LANGSUNG!


    ADO KO KITA BAYAR CUKAI, WALAU PUN CIPUT, (TAPI KALAU BERJUTA BAYAR CIPUT TD AKAN MENDATANGKAN AMAUN YG BESAR...)KITA DIKATAKAN TDK BERSYUKUR PULAK...KERANA TAK PANGKAH UMNO...CIRIT LAH KO!!

    KERAJAAN BAGI DEN SAPU..NAK NGUNDI MINTAK MAAP LA BAI!!

    MAMPOS LAH KO UMNO!!!

    ReplyDelete
  13. Aku buat senang aje, kena bayar cukai aku bayar. Lepas tu aku lupakan, lantaklah nak jadi duit rakyat ke duit kerajaan ke aku tak mau ambil tau. Janji kewajipan aku dah selesai, dan JHDN tak cari aku.

    Usahlah cerita bab2 RAKYAT, sikit2 KUASA RAKYAT, DUIT RAKYAT, itu rakyat ini rakyat ... lepas tu ajak RAKYAT huru-harakan negara.

    Pada aku asalkan negara aman, aku boleh cari rezeki cara halal (tak payah merompak mencuri semasa rusuhan), aku boleh bawak anak bini aku berjalan-jalan kesana kemari sekali sekala, kira sudah cukup syukurlah tu.

    DAN aku tak hingin berPMkan orang yg dah terang2 seorang yg kotor peribadinya, menyesatkan akidah ummah, penjual agama untuk dunia dsgnya, walau dari parti mana sekali pun.

    ReplyDelete
  14. Aku pun heran kat juak juak ni

    Duit Rakyat?

    Berapa banyak duit Rakyat?

    Setahu aku , rakyat yang sokong kerajaan lebih ramai daripada yang tidak, itu sebab BN masih menang, bermakna rakyat yang sokong BN lebih banyak menyumbang!

    Berapa sen sangatlah cukai tu kena potong berbanding denagn kolop yang berniaga juta juta tu !! 100 kakitangan kerajaan pun tak dapek nak tanding satu toke punya income tax .. tak pulak toke ni cakap soal duit rakyat !! bagi depa , ini tanggungjawab mereka kepada negara!!

    Malu lah weh, bayar cukai tak seberapa, merungut nya lebih ....

    Kalulah kerajaan tak pandai urus dan tadbir negara, jangan kata bonus, silap silap gaji pun boleh miss macam sesetengah negara ...

    pooodahchhittt cakap lebih kerja kurang ...

    ReplyDelete
  15. sangat suka dengan anon 7:32.lantak la...yang kononnya nak ganti pun BN pun lebih teruk nampaknya.asyik2 manipulate sentimen rakyat.blom jadi kerajaan mmg la leh ckp macam2.dah jadi duit rakyat juga la yg korng kapur.camni la biarlah aku kena bayar harga barang lebih ckt asal kan tak jual agama....semuanya nak perjudikan demi kuasa.nak harapkan pas perjuangankan islam yang syumul dah tak dpat sebab asyik dok tunduk DAP.aku klu hari ni pas kuar PR esok aku daftar jd ahli pas

    ReplyDelete
  16. Semuo terpedayo dgn posting che din polis pencen ni ko????
    hee,,hee,,heee,,,
    BN@BeeEnd...Barang Naik lagi lah,,Padan muko,,Kah,Kah,,Kahh!!!!

    ReplyDelete
  17. Anak nak Berancuk pun guno duit KEREeJaan ko????

    ReplyDelete
  18. huh! beriya2 marahkan kerajaan guna duit rakyat! duit rakyat tu duit awak sorang ka? berapa sgt awak bayar cukai? ada 4,5 angka? sudahla..

    pikirla baik2 sblm nak burukkan orang. siapa kita? siapa orang lain tu? Allah SWT Maha Mengetahui. tak pyhla nak terus auta. tak baik posa2 ni...

    pengusaha2 kilang, bank, tuan2 punya syarikat, tokeh2 hotel, tokeh2 syarikat perkapalan, lojistik dll peniaga besar, bayar cukai berpuluh juta tp tak bising mcm awak yg bayar 2,3 ratus tuh! yg bising2 ni bukannya ramai bayar cukai pun! tolong sedar sikit.

    cakap psl duit semua nak burukkan umno. orang2 umno ni terutama yg sayangkan negara bukan pelahap mcm puak2 pr yg tak sudah2 nak jahanamkan negara! ko orang jahanamkan nama pr saja dah cukup!

    orang pr saja ka yg byr cukai? tak payah bohongla. kalau kerja jual cd2 cetak rompak, barang2 tiruan di psr mlm, jual buku2 ceramah fitnah, jual kacang2 & airbatu masa ceramah, cukai apa yg awak byr? cukai petak/gerai 5,10 hinggit tu? nak byr gaji buruh majlis bandaran pun tak lepas...

    penyokong2 kerajaanlah yg sebenarnya bayar cukai lebih banyak krn mrk berjaya mencapai kekayaan melalui peluang2 yg kerajaan wujudkan. mrk sedar kerajaan bnyk membantu & melalui cukai, zakat & derma2 pihak pengusaha2 besar memberi balik kpd rakyat & negara. tak payah nak auta!

    nak byr gaji kakitangan sebulan sj dah beratus juta kerajaan belanja, inikan pula nak uruskan negara dlm segala segi. kena ingat, kerajaan pakatan negeri selangor, pp, kelantan & kedah masih blm mampu buktikan kenaikan kadar pendapatan negeri masing2 setakat ni! dah nak masuk 3 tahun memerintah, yg ada rugi memanjang!! banyak lagi janji pilihanraya yg tidak termakbul. jgn hanya pandai berjanji, kelak memakan diri!

    apapun, Alhamdulillah syukurlah krn diberi bonus. dpt jugak buat beli barang2 nak raya, kuih-muih & sedekah duit raya ka anak2 yg datang beraya. rezeki Allah SWT ada di mana2 tp jika pengurusan manusia tak cekap..habuk pun tarak!

    ReplyDelete
  19. pembangkang dalam kerajaan yg kecoh pasal duit rakyat ni penah ke tak dapat gaji tiap bulan? duit tiap bulan tak penah miss masuk akaun buat bagi makan anak bini. siap dpt bonus lagi. piraahhhh. org swasta cam aku jugak kena tungkus lumus nak naik gaji dan jawatan. pencacai pembangkang dlm kerajaan apa tau tu suma. yg penting duit masuk tiap bulan tp pegi konar duit rakyat konon. pembangkang dalam kerajaan ni la yang sebenarnya banyak kaki rasuah. semua org pun tau la. tak payah la nak auta. ptui.

    ReplyDelete
  20. Aku keja dan tinggal di Penang. Aku rasa kerajaan PR tadbir jauh lebih baik dari kerajaan BN. Tahniah YB Lim Guan Eng.

    ReplyDelete
  21. DUIT DI BWH TADBIRAN PR LBH BERKAT DR DUIT DI BWH TADBIRAN PEROSAK NEGARA UMNO/BN...

    ReplyDelete
  22. apak den koba maghin, ko jangan bukak TV3 suku tu... kut tak den hompuk an tv tu ateh kepalo kau...

    - pak hompuk -

    ReplyDelete
  23. "Aku keja dan tinggal di Penang. Aku rasa kerajaan PR tadbir jauh lebih baik dari kerajaan BN. Tahniah YB Lim Guan Eng." - HAHAHA. STATEMENT PENCACAI YANG BODOH.

    aku pun mai penang jugak. tak gamak cakap cina tu baik kunun. bodoh piang. mata akal buta ka?

    "DUIT DI BWH TADBIRAN PR LBH BERKAT" - hahaha. ni lagi statement bungko. dah sesat dgn ajaran nik aziz boleh tau rezeki dia berkat ka tidak. tu manusia yag cuba nak jadi tuhan smua la ni.

    ReplyDelete
  24. gomen dapat rm untuk negara dari incometax je ke....itu je ke rakyat kena bayar.....nak tahu cmna rakyat di kenakan kena sek semula la tn

    ReplyDelete
  25. ape pun...semoga tuhan bukakan pintu hati pm....untuk bagi apa yang patut...berdoa lebih baik dari menuding jari....

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive