Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, August 25, 2011

Ketua Umum rogol bontot, Anak Buah kencing merata

Sejak 2009 telah bermula penentangan terhadap projek pembinaan kilang pemprosesan logam tanah jarang, milik Lynas Corporation di kawasan perindustrian Gebeng, Kuantan yang semuanya menjurus ke arah usaha PKR mempolitikkan isu semata-mata.

Terbaru apabila kurang 200 ahli parti pembangkang berhimpun secara haram berhadapan pusat khidmat DAP, Jalan Beserah pada Ahad, 15 Mei, bagi menyuarakan bantahan terhadap projek bernilai RM2b itu. Berucap pada perhimpunan itu ialah beberapa pemimpin DAP serta PKR yang bertujuan menyebarkan pembohongan serta cubaan menakut-nakutkan penduduk Kuantan.

4 daripada ahli pembangkang yang terbabit dalam demo haram tersebut kemudiannya meniarap di atas jalan dengan dilitupi poster besar yang berlambangkan radiasi nuklear, sehingga mereka akhirnya ditahan polis kerana didakwa melakukan provokasi.

*********

Semalam, Dr Che Rosli Che Mat (Ahli Parlimen Pas Hulu Langat) muncul di Buletin Utama TV3 bersama sahabatnya bagi menjelaskan isu Lynas. Dr Che Rosli menyokong penuh pembinaan kilang Lynas oleh Kerajaan Persekutuan berdasarkan pandangan serta pemerhatian profesional beliau sebagai seorang sainstis. Antara kenyataan beliau yang wajar diberi perhatian rakyat Malaysia khususnya penduduk Kuantan ialah:-

1. Lynas telah disalah ertikan atau dengan lebih tepat lagi telah di'spin' oleh PKR sebagai sebuah loji nuklear, sedangkan realitinya Lynas hanyalah sebuah kilang memproses nadir bumi.

2. Putar belit fakta berkaitan Lynas asalnya dicetuskan oleh PKR melalui Mak Lampir Fuziah Salleh.

3. Dr Che Rosli pernah cuba untuk memberikan pendapatnya berhubung isu Lynas sebelum ini tetapi dihalang serta diberi amaran untuk berdiam diri oleh jawatankuasa penerangan Pas pusat.

4. Namun Dr Che Rosli merasakan Pakatan Rosak tidak adil apabila PKR dibiarkan menipu di Harakah dengan kritikan terhadap Lynas, sedangkan beliau sebagai seorang pakar pula disuruh mendiamkan diri.

5. Dr Che Rosli juga menegaskan kilang Lynas adalah SELAMAT selagi mematuhi segala prosuder selain pemantauan berterusan pihak kerajaan dan badan antarabangsa. Sebagai individu yang pernah terlibat secara langsung dalam proses pembinaan kilang serta memantau aktiviti perkilangan di negara ini, Dr Che Rosli merasakan teknologi yang digunakan projek Lynas adalah berkualiti serta menepati piawaian tahap keselamatan.

6. Dr Che Rosli turut melahirkan rasa tidak peduli beliau seandainya beliau bakal dikenakan tindakan oleh kepimpinan Pas disebabkan kelantangannya mengemukakan hujah melalui TV3.

7. Selain MP Pas, seorang lagi rakan beliau iaitu Prof. Ahmad Tarmizi Ramli turut mempertahankan kilang Lynas serta menerangkan alasan mengapa projek Lynas diberi ruang oleh Kerajaan Persekutuan untuk beroperasi di Malaysia disebabkan faktor kosnya yang lebih rendah (tidak perlu cukai selama 12 tahun) berbanding kos operasi di Australia yang jauh lebih mahal, serta sukar bersaing di pasaran antarabangsa. Prof. Ahmad turut memperakui keselamatan operasi projek Lynas dan menegaskan wujud pihak (PKR) yang cuba memanipulasikan isu ini atas kepentingan politik.

MP Pas dah balun PKR, so apa respond Parti Kencing Rakyat? Masih nak menipu lagi? Ketua Umum rogol bontot, anak buah kencing merata.

Antara anak muda yang kena 'kencing' hidup-hidup dengan PKR

13 comments:

  1. KALAU pun benar kilang itu merbahaya dan tak patut didirikan, YB berkenaan PATUT mencari Kilang alternatif sebagai satu sumber pekerjaan untuk rakyat tempatan mahu pun dari luar.

    Kalau setakat bercakap dan bising tapi pada masa yang sama tak buat apa apa untuk rakyat 'shoru' pun tak ada gunanya.

    Berpolitik pun biarlah kena pada tempatnya.

    ReplyDelete
  2. melayuangkat,,jadi secara tak langsung kau pun jugak mengakui lah kilang tu merbahaya dan tak patut d didirikan??? YB mana pulak yg kau nak salahkan????Kerajaan Persekutuan/Negeri apa cerita????

    ReplyDelete
  3. pakcik rosli che mat ni ahli radiasi ke??ckp byk xgune..org nk elak sblm terjd..mmg la kilg 2 dibina dgn ciri2 kselamatan..tp kalo nk kna kang,abes 1 kuantan mrane..aku ni duk kuantan bro..fukushima jpun yg bapak maju 2 pn xley nk wtpe da ble tsunami blaku..pdhal da abes moden security n technology dier..yg terbaek,elak ler kalo leyh..kalo xmmpu lksana amanah,lpaskanlah jwtan 2..huhu

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. lan

    macam tu xyah bawak kereta sebab takut accident atau tangki petrol meletup, tak payah letak tong gas kat rumah sebab nanti meletup gak dan macam2 contoh boleh bagi...hang pakar ka dalam bab ni? mana dapat sijil?

    diulangai, INI BUKAN LOJI NUKLEAR!!!! dan lagi satu apsal apa PAS x tanya dia jek bab Lynas ni selamat ka x? dah la tak tanya, orang tu nak terang disuruh diam ja, tapi bagi orang lain menipu dalam haprakah....

    ReplyDelete
  6. Dr. Che Rosli, MP Hulu Langat ialah Kumpulan Pakar Nuklear Pertama Negara yang dihasilkan daripada Program DEB. Bekas Pensyarah UKM. Jika dia masih di UKM, dia bakal KP Lembaga Atom dan Nuklear Negara. Ini contoh Ahli Politik Berilmu, yang akhirnya tampil memberitahu dunia, bahawa, Teknologi Nadir itu penting. Bukan radiasi. Kadar radiasi gas-gas nadir tidak merbahaya dan nadir ialah gas-gas semulajadi. Bukan Loji Uranium atau Litium (seperti Chenorbyl dan Fukushima)

    ReplyDelete
  7. cayalah cicit-kamat,

    den tengok isu ni sengajo nak dipolitikkan.. tak lobih pado itu...

    kut nampak ahli politik koncing bercabang pun mereka akan jadikannya modal politik...

    ReplyDelete
  8. sampai japan nya nuklear kau komen.. hihih.. betul2 saintis ni atau takat spm jer.>??

    ReplyDelete
  9. orang kontan ni tak cerdik (pijam kata2 dari tok guru maxi labuh) senang2 jer kena kencing dengan pujiah rektor tu ..adik beradik nuar rektum ditambah perisa dengan haprakdaily dan keldaian daily nasib baik ada orang selangor yg cerdik. orang dah cakap bukan loji nuklier masih nak kaitkan dengan fukushima lagi, otak pengikut yg bebal tak boleh diajar dh tau cammana , ingat soh je dia orang ni naik unta jer takut nanti mati plak aksiden dekat hiway.

    ReplyDelete
  10. Agak2nya ada ka dikalangan org UMNO yang terpuji dan teramat tinggi akhlak mereka boleh kata gitu melawan arus, yang aku tahu semua angguuuuuuk je, kepala atas bawah anggukkkkkkk je. Kalu Najib kata jom terjun kolam taik, semua kata joooooommmmmmmm.

    ReplyDelete
  11. anon 10:23

    Orang UMNO bukan setakat komen malah memastikan pemimpin yang tidak betul digulingka, contoh terbaik sepupu saudara

    Tun Dol ...

    khak ptuuuuiiiiihhhh

    Lu gulingkanlah Nik Ajis n mat sabu , gua mau tengok ....

    ReplyDelete
  12. United Melayu No Otak

    Beritahu gua mana satu kilang yang tidak merbahaya??

    Mesin tebu pun dah banyak memutuskan jari tukang jual tebu !!!

    Di Indonesia boleh dikata saban hari berlaku letupan tong gas memasak, tapi kerajaan Indonesia tak haramkan pun gas memasak !!!

    Gua ingat , kalau tahi tu boleh dimakan pun lu makan kalau sahaja tahi itu boleh menguntungkan politik hang !!

    Kepala Taik punya no otak !!

    ReplyDelete
  13. MOHON LINK TUAN,
    http://pemikirpolitikjerantut.blogspot.com/

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive