Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Monday, May 12, 2008

One happy big family

This is a picture of one happy big family. Imagine, the picture depicted Pakatan Rakyat. Anwar Ibrahim as the rooster while Wan Azizah is the hen with her little chicks. A fantasy and a wishful thinking. Anwar kept saying that 30 over MPs would eventually 'jump ship' but in actual fact, Barisan Nasional needed only 8 more MPs to regain 2/3 majority in the august House. Azmin Ali was so confident in the Parliament by saying that by August, everything will change. Khairy Jamaluddin was reported in the newspaper saying that the rumours that he was involved in persuading BN MPs to 'jump ship' and collaborating with Anwar Ibrahim is just a fantasy myth.

Let us look at history. The only time that the current government which was known as Perikatan before 1974 had a simple majority was in the year 1969. At that point of time, the Selangor government could not be formed as both the Perikatan and the Opposition were held to a draw. P. Patto, a leader of DAP (sister party of PAP in Singapore) drew much ire by stating that "my urine will shoo off the Malays to their kampung". Banners were made and insuniating remarks were made such as "Orang Melayu Balik Kampung Tanam Jagung". All hell broke loose and the black tragedy occured on the 13th of May that particular year.

We as loving citizens of Malaysia do not want that black tragedy to happen again. Karpal Singh has made a horrendous error by questioning the rights of the Sultan of Perak regarding the post of the Majlis Agama Islam Perak (MAIP) Yang Di Pertua. All matters pertaining religious affairs are bestowed upon the Sultan of Perak. So, please do not instigate things as we live in a peaceful country. On another note, Dato' Ong Tee Kiat should not issue out statement that 'Ketuanan Melayu' means other races are slaves and the Malays are the master. If you are a slave Dato' Ong Tee Kiat, you are not even a full Minister in the Malaysia's cabinet.In reality, the Malays are far behind the Chinese and even the Indians; if we look at the per capita income of the household. In a prosperous nation like Malaysia, the majority race is lagging behind as oppose to the minorities. The Malays are only asking a small cake of 30% even though they made up of 54% of the whole population and the New Economic Plan (NEP) is a mechanism to restrucuture the society as a whole.

To have a happy big family, we should adhere to the principles of just in all aspects of life. Malaysia is a nation which practices just and equality to its citizens. Citizens above 21 years are eligible to choose their government in an election that is held every 5 years. Look at Singapore, it practises only one party system and is this what we call a fair and just nation. Even Lee Kuan Yew is still the Mentor Minister (previously Senior Minister) and ironically, his son is the Prime Minister of that country. Sadly enough, we do have two Malay communities in Singapore, namely the Muslim Malays and the Christian Malays. Mr Anwar, you are not relevant anymore in the national's politics as you are not even a Member of Parliament. At your age, you should keep yourself busy with your children and even your grandchildren (if you have any). To Mr Karpal Singh, please sit tight and do not open up your mouth unnecessarily. Lastly but not least, Dato' Ong Tee Kiat, please do not be a chauvinist just to be popular to a certain race as this is Malaysia, a multi race nation and surely one happy big family.

61 comments:

  1. Anwar Ibrahim ni suka angan-angan mat jenin....kalau dia jadik PM, barisan kabinet dia majoriti Cina dan India lah pasal majoriti Majlis Tertinggi Keadilan adalah orang Cina dan India..bodoh punya Anwar

    ReplyDelete
  2. Saya setuju.....bagi saya,orang yang tidak pernah mahu belajar daripada sejarah adalah orang yang sangat dungu.......

    ReplyDelete
  3. KJ terlibat sama ke. Saya tak percaya kerana ini semua fitnah yang dimulakan oleh Raja Petra. Namun, KJ nampaknya senyap sejak akhir-akhir ni.

    ReplyDelete
  4. apelah KJ dan Anwar pulak punya cerita ni..tahniah pada pencak silat kerana tulisan yang bernas dan berani. Saya masuk blog ni pun kerana kawan2 yang cadangkan di asmrama awal malam tadi

    ReplyDelete
  5. anwar ibrahim ok aper. Lengkap ciri2 kepimpinan.Berkarisma,petah dan tuntas dalam berhujah,berpengalaman dan ada background islam. Dia contoh islamic leader yang kontemporari.Disegani oleh barat. Ape lagi yang korang nak?

    ReplyDelete
  6. Boleh saya tanya;
    1. Hujah anwar peliwat mana yang dikatkan tuntas?
    2. Ape background islam mamat ni? Setakat join ABIM tu belum tentu lengkap lagi islam nya
    3. Pemimpin atau negara Barat mana yang mengiktiraf kepimpinan lelaki bernafsu rakus ni?
    4. Kalau Anwar si penjenayah dan bekas banduan ni berpengalaman sangat, kenapa ketika krisis kewangan 1997 dulu dia sanggup nak menggadai negara kepada IMF? Nasib jugak la ader TUN yang dicanang oleh si bangsat pengkhianat negara ni sebagai diktator, kebijaksanaan tun menambat matawang ringgit, mampu menyelamatkan negara dari cengkaman yahudi...Jadi, mana pengalaman Si Anwar ni?

    Tolong jawab sikit penyokong2 PKR berhati buta!!!

    ReplyDelete
  7. salam..

    anwar?? siapa tak kenal anwar??
    kita lihat dalam pkr sekarang ni

    suami (anwar) tak boleh bertanding
    isteri (azizah) parlimen permatang pauh
    anak (izzah) parlimen pantai

    PKR
    Parti keluarga dan rakan-rakan

    asas perjuangan... ntah tak tau apa yang diperjuangkan??

    adil.. apa yang dimaksudkan dengan adil??

    islam.. apa bukti yang mereka perjuangkan islam??

    melayu.. ramai bangsa asing dalam pkr ni..

    p/s
    kenal dulu kuda yang nak ditunggang.. jangan nanti merana badan..

    duduk kl tp masih jiwo negori..

    ReplyDelete
  8. I think if Lee Kuan Yew is given a free reign to govern Malaysia for just a single term, Malaysia will double its GDP, poverty will be cut by 50%, corruption will spiral down and our jail will be filled with Tun, Tan Sri and Datuk.

    Of course it is just a dream but what a nightmare Malaysians are now suffering!

    ReplyDelete
  9. It is a sad story for both Sabah and Sarawak for joining Malaysia. Just look at Brunei and Singapore to see the answer.

    Sabah and Sarawak is being raped by Malaya till dry, all the oil and timber from the two states is being used to finance all the failed projects and also to feed all the Umno zealots.

    Ask the Iban and Kandazan, they are being marginalized. Now the government even want to make the country into an Islamic state, did Sabah and Sarawak agree to join an Islamic state in the first place?

    September 16 is a day for mourning, a day of shame for Malaysia.

    ReplyDelete
  10. The truth is Chinese inject entrepreneurial and economic progress in South East Asia. If the Chinese left Malaysia, your economy would be on the verge of collapse and will become little more than a backwater hellhole.

    There are very simple reasons why Chinese do not fully assimilate into malay society. It is because the malay people are very hostile and disrespectful to the Chinese. It is well ingrained in their society, this anti-Chinese sentiment.

    Also, given this hostility, why should Chinese integrate with your society? Let me tell you, it is a very simple reason. Unlike primitive tribesmen minorities in your territories, our civilization and culture is actually far superior than your malay culture.

    We are the inheritors of one of the greatest civilizations in human history. Why do we want to downgrade our cultural knowledge and perception, and accept a backward and undeveloped primitive culture?

    You Malaysians, Filipinos and Indonesians need to learn from the example of the Thais. They are friendly to Chinese and many Thai Chinese are very integrated and are loyal to Thailand. However, they also have links to China and bring the two countries closer.

    Hence, China and Thailand enjoy very strong relations and all of this bodes well for Thailand economically and politically. It is no wonder Thailand has experienced a great deal of economic progress.

    Too, I lived in Malaysia before and let me tell you that Malaysia is not rich. The government owes a lot of money to Japan and other countries. The nation is corrupted! In outside look, you think Malaysia is rich but the truth is Malaysia is very poor. A lot of projects have been cancelled such as new airport in Kuching, and etc.

    Indeed right, in Malaysia the malays are like shit. They disrespect the Chinese. And you want to know why the malay government has money? It is because the tax! Chinese pay high tax to the malay government where the malay government even use quota control!

    The malays given of special treatment, the government give money to the malays because without this, the malays will have nothing! We Chinese in Malaysia depend on ourselves! We earn money on ourselves!

    The Chinese in Malaysia is dropping rapidly, one day and one day will come, when the malays don't like Chinese and riot, then we Chinese move away and hahaha! Malaysia will become like Indonesia!

    Now look at your Indonesia, last time when Chinese there, the government can be rich. Now when Chinese gone - your country like shit! Hahaha! This is dream funny!

    ReplyDelete
  11. The very foundation of Umno are lies - lies about May 13 riot, lies about secularity of constitution, lies about special right, lies about supremacy of court, and of course lies about the NEP.

    How can our accountability and transparency not be limited by the very lies of the foundation of our governance?

    ReplyDelete
  12. Ah……….the history lessons begin again.

    As much as the malays do not like the "Orang Putih". These "Orang Putih" built infrastructures and schools for Malaysia. Yes, they did have an economic agenda, but on the whole, it is believed that they did more good than harm.

    Now, please read "Melayu Journal" published by Dewan Bahasa Pustaka 2005. It clearly states that the "contract" which you speak so lovingly of, was issued only for a duration of 15 years.

    It was tagged under the NEP. Since the NEP failed miserably, it was "extended" under a new name called the NVP. When that failed too, it has once again been "extended" under the new name of the NDP. In a nutshell, it has failed for 50 years.

    Don't the malays smell something amiss here? Put in perspective, our Malaysia government has publicly announced to the world, that despite targeted government aid for half a century, the malays are so hopeless, stupid and useless that they still cannot fend for themselves.

    Think hard not with emotion, but look at the fact. This fact is very very embarrassing for Malaysia. As it says that the malays are not able to succeed despite being given aid for half a century.

    Back to more serious business: The NEP, NVP and NDP or by whatever name you call it tomorrow. So for 50 years, it has "dished out" money to the malays. Realistically, how many of you received that money?

    Except for the elite few who sit on the "high and mighty" seats of the government. And that is why, to continue to receive that "special bumi aid" money, they have to insist that there is racial tension in the country. In fact, they promote it by virtue of fact that "race-based organizations" still exist till today.

    The Orang Asli also fall into the bumi category. They arrived here 60000 years ago (mind you, the first Indonesian arrival was only 3000 years ago).

    Jabatan Orang Asli has been "actively" helping them for the past 50 years. They still live in the jungle. Where I may ask, has that allocated money gone to? Many proponents have insisted that Jabatan Orang Asli has been "helping themselves" instead.

    Go to any Orang Asli settlement and see it for yourself.

    Your money. Take it back. Or forever live like paupers.

    ReplyDelete
  13. Ah……….the history lessons begin again.

    As much as the malays do not like the "Orang Putih". These "Orang Putih" built infrastructures and schools for Malaysia. Yes, they did have an economic agenda, but on the whole, it is believed that they did more good than harm.

    Now, please read "Melayu Journal" published by Dewan Bahasa Pustaka 2005. It clearly states that the "contract" which you speak so lovingly of, was issued only for a duration of 15 years.

    It was tagged under the NEP. Since the NEP failed miserably, it was "extended" under a new name called the NVP. When that failed too, it has once again been "extended" under the new name of the NDP. In a nutshell, it has failed for 50 years.

    Don't the malays smell something amiss here? Put in perspective, our Malaysia government has publicly announced to the world, that despite targeted government aid for half a century, the malays are so hopeless, stupid and useless that they still cannot fend for themselves.

    Think hard not with emotion, but look at the fact. This fact is very very embarrassing for Malaysia. As it says that the malays are not able to succeed despite being given aid for half a century.

    Back to more serious business: The NEP, NVP and NDP or by whatever name you call it tomorrow. So for 50 years, it has "dished out" money to the malays. Realistically, how many of you received that money?

    Except for the elite few who sit on the "high and mighty" seats of the government. And that is why, to continue to receive that "special bumi aid" money, they have to insist that there is racial tension in the country. In fact, they promote it by virtue of fact that "race-based organizations" still exist till today.

    The Orang Asli also fall into the bumi category. They arrived here 60000 years ago (mind you, the first Indonesian arrival was only 3000 years ago).

    Jabatan Orang Asli has been "actively" helping them for the past 50 years. They still live in the jungle. Where I may ask, has that allocated money gone to? Many proponents have insisted that Jabatan Orang Asli has been "helping themselves" instead.

    Go to any Orang Asli settlement and see it for yourself.

    Your money. Take it back. Or forever live like paupers.

    ReplyDelete
  14. That is why malay is the most arrogant, corrupted, racist and terrorist race in the world. To the world population, malay is only a minority. And yet, still keep on talking about Islam, Muslim, Syariah law. Shame on you.

    ReplyDelete
  15. The facts:

    (1) Negritos are the first inhabitants in this land

    (2) Proto malays came from Yunan in China

    (3) Deutro malays came from Indonesia

    (4) Malays are Hindus/Buddhists for 2000 years

    (5) Harun and Razak plot the 1969 riot

    (6) Social contract distorted after 1969 riot

    (7) Bumis term never exist before 1969 riot

    (8) lie - Blame Chinese control economic 70%

    (9) lie - Blame Chinese/Tamil schools for national disunity

    (10) lie - Blame Singapore government suppress malays

    (Many more.)

    ReplyDelete
  16. Yes, which Islamic country in the world today is strong in technology, R&D, literature, etc?

    The answer is a big NONE!

    Drop Islam and malays would be a better race!

    ReplyDelete
  17. I am sure the one who hold anonymous is definitely Islam/malay.

    Since he is complaining and keep on bullshitting on the same thing for more than half of the writing.

    Well - that is again proved that malay is always lack of common sense and knowledge but trying to confirm their existing……….LOL.

    For the other issue which he claims that Chinese and Indian didn't do anything about malay government is like child complaining to parents. It is seriously a big joke.

    Why did those malays never think? I really wondering……….

    They can speak, they have their culture, they have their history, but they never think!

    Now I really think that the term civilization should really reconstruct its meaning……….

    Race that doesn't know how to think should not include in civilization field!

    And for reply to that idiot above.

    Chinese and Indians didn't do anything because we are civilization and polite races. Unlike some Islam bastards, they do violent and violent that ruins everything of everyone……….you want example?

    Tell me what had Osama did, why did Saddam died?

    There are a lot of examples that show malays are non-educated race, violent race and more likely to be barbarous race.

    A news from Star newspaper: A driver accidentally hit a malay villager, then after a moment the whole malay village people coming to that driver and trying to beat him, luckily that driver was smart and escape the nearest police station, guess what happen next? His vehicle is inside the river after he run away!

    Is that enough for example?

    Or you are just another malay that trying to make yourself thinks that is reasonable? Or you still need more to accept that malays are violent?

    Whatever is your answer, we don't bother!

    Because - why should a human being scold an animal? Is pointless to do so isn't it?

    (Perhaps animal is better than malay, at least animals only attack to protect themselves……….malays? They attack for everything they want - nice example of Malaysia government always help malays and malays will only continue to support government for the sake of that help!)

    ReplyDelete
  18. salam..

    Memang kami racist... bangsa melayu memang racist dalam mempertahankan hak2 kami...

    50 tahun kami bertolak ansur.. apa balasannya.. jangan kau cuba usik anak cucu hang tuah ini... jangan sekali.. amaran dari saya "jangan disangka air yang tenang tiada buaya"

    buat play fool, yuking, ran away, hon, coolooc, aston, julie, ruyom, konek, san, fargowin dan good man...

    apa yang saudara semua tak puas hati??

    bangsa melayu islam terikat dengan dosa dan pahala.. haram dan halal..
    itu sebab 1 2 kes masuk surat khabar.. dikira dalam statistik

    agama lain semua boleh... tiada haram dan halal.. kalau dikira semua orang bukan islam minum arak... beromen sebelum kahwin.. berapa banyak nak luar nikah...

    ini tanah melayu.. tanah bangsa melayu... jangan banyak cerita ok...

    kalau tak puas hati..
    pegi cari negara lain...

    ReplyDelete
  19. Pada firasat saya sebenarnya, penulis yang memberi komen bermula dengan play fool sampailah goodman adalah orang yang sama. Terima kasih atas kerajinan anda menyumbang kepada blog ini.

    Whatever you said, the bottom line is that you are no better than anyone else. You are just cursing yourself, showing your foolness, seriously, nothing more than that...

    Good attempt to provoke the Malays but unfortunately you failed. Perhaps you should go and seek some wise advise from Lee Kwan Yew first...or maybe Bush...Surely they are brilliant ha? Brilliant enough to promote terrorism and mass killing? Brilliant enough to discriminate other races with their concept of democracies?

    If Chinese and Indians in Malaysia are being suppressed by the Malays and their policies, dont blame this race, but blame your great ancestors who were stupid enough to bow to the British orders. They were the one who brought you people to this land. And yeah, when you people were brought here, your moyang apek2 and keling2 were juz like those pigs in their cages. Squashing and surviving to live...

    If the great Chinese ancestors were so damn good and wise, i wonder why did they consent to come to the Malay Land and became slaves to the British? Mmm...maybe that's d greatest thing they could think...

    But anyway, shame on you for this lame attempt...Really...poor thing...but congratulations for trying extremely very hard...hahahahhahahahaha...

    ReplyDelete
  20. buat play fool, yuking, ran away, hon, coolooc, aston, julie, ruyom, konek, san, fargowin dan good man...

    cino ado negaro ea.....china
    india ado negaro ea....india
    malayu???

    ini lah nogaro ea MALAYSIA.....
    jadi bagso2 lain NYAH ko dari sini....

    kalau nak tau podeh ea lado meh kunyah den eaaa

    ReplyDelete
  21. Politican is activist. The anxiety on 'political tsunami' in parliment has become a big puzzle. Even Dr. M also has highlighted his concern.Look at the history, Perikatan regained the strength after lured Gerakan and PAS to the coalition and formed BN. Why can't BN invite oppositions to join BN rather than worry about BN MPs jump to other camp.Personally, I would say that our Malay leaders today are stubborn and want to be come heroes(may be just like TV series), Hadi Awang is from radical back ground. Look what he has done to Dato' Asri when he was in youth platform. Anwar is misionary hero as one day he must become a PM. Whereas Pak Lah is very comfortable hero and let his generals to set game. Remember hero is not a leader.

    ReplyDelete
  22. I am what I am. I write based on facts and history may repeats itself if we tend to forget. I write without fear or favour.

    ReplyDelete
  23. hakikatnye.. yang menjatuhkan melayu adalah kaum melayu sendiri...

    anwar diakui oleh tun mahathir secara jelas bahawa anwar difitnah secara terang-terangan. bersepah dlm klip video youtube pengakuan tun mahathir bahawa anwar tidak bersalah.

    sape yg percaya anwar tu bersalah, mmg dungu ler.

    org just dah tak percaya dgn kerajaan sekarang. rakyat boleh berfikir dah sekarang. ni bukan saje soal ketuanan melayu tapi soal ketuanan islam dimana ketuanan islam tidak mengira bangsa.
    sedang nabi dulu pun takde mengamalkan ketuanan bangsa sendiri malah menerima kaum yahudi sebagai pemimpin khalifah yg dilantik sendiri oleh nabi besar junjungan ita.

    kalau tak percaya, boleh bukak balik sejarah dulu.

    kawan2, sedar lah. dah jadi tanggung jawab kita menentang yg tidak benar demi agama.. bukan sekadar bangsa. andai bangsa melayu ni betol2 kembali pada tuntutan islam, insyaALLAh dgn otomatiknya ketuanan melayu bangsa kita akn terpelihara.

    ReplyDelete
  24. salam..

    dark angel.. minta maaf kalau saya salah menulis.. tunjukkan saya dimana silapnya..

    anwar ibrahim difitnah?? pertuduhan yang mana satu dia difitnah..

    mahkamah menjatuhkan hukuman ke atas anwar kerana salah guna kuasa.. takkan mahkamah tak betul.. kalau macamtu kita kena lantik amerika untuk sistem keadilan kita..

    pak2 arab mesir semua memuji malaysia.. satu kerajaan islam yang terunggul.. bermaksud terunggul dari semua segi..

    anwar ibrahim jelas terbukti cuba menjatuhkan malaysia semasa krisis ekonomi 1998.. takkan awak tak ingat kot... atau ade terhantuk kepala sampai hilang ingatan??

    nak kata agenda Tun Mahathir... Terbukti semua negara yang bersetuju dengan IMF kita tegok apa jadi..

    saudari.. melayu islam dalam UMNO tidak pernah meminggirkan mana2 agama.. kalau benar masakan mahu kita membentuk kerajaan campuran dalam kesepakatan BN..

    cuma yang kita nak HAK KITA SEBAGAI BANGSA MELAYU JANGAN DILUPKAN.. kita bangsa pribumi.. ini tanah kita.. kita hanya tinggal kuasa.. kuasa ni la yang akan menentukan bangsa.. bangsa kita lemah.. takkan bangsa india dgn cina nak perjuangkan islam.. takkan nak harapkan pak2 arab...

    ReplyDelete
  25. Dear Dark angel...
    You are still young..ask Anwar Ibrahim's friends in his alma mater in MCKK who he was...Anwar said that he got a slipped disk and wore the 'bandage' around his neck yet he was raised to the air by his supporters outside the Palace of Justice in 2003 and he smile happily as if he does not have any back injury...Anwar Ibrahim even instigated that Chineses should be the Vice Chancellor of some IPTAs..what a notion..do you know for a fact that Anwar eloped to Thailand with Wan Azizah just to get married because her father Dato' Wan Ismail does not agree to their marriage plan.. thank you by the way Dark Angel in visiting our blog

    ReplyDelete
  26. and another note Dark Angel, the video in which Tun Dr Mahathir said that Anwar was really not guilty was edited...he was saying something like this.."adakah saya yang menzalimi Anwar" and was edited and the video clip that you saw will eventually say "..saya yang menzalimi Anwar". Tun Dr Mahathir is not that shallow and he knew the real fact of who Anwar was and that is why Tun Dr Mahathir is bold in saying that Anwar is a homosexual.

    ReplyDelete
  27. setuju dgn dark angel, org melayu islam UMNO sanggup buat pertuduhan fitnah ygn sunggug dasyat, sesungguhnya doa org yg zalim sungguh makbul, ini terbukti dgn semua konspirator dah ditunjukkan balasan secara tunai kecuali Ummi Hafilda,
    bertaubatlah org2 UMNO yg PRO mahazalim!!!!

    asyk2 nak pusing cerita, yahudi, agen cina dah xder modal!!!!!

    Paklah aku respek pemimpin yg berani membebaskan Anwar!!!!
    Sekurang2nya beliau tak bersenkongkol dgn pemfitnah, memang dungu org UMNO yg percaya membabi buta kepada Tun Mahataik!!!!

    korang kena tipu bulat2 dgn dia!!!

    Kes Lingam, korang fikiq sendiri!!!!!

    -PENYOKONG ANWAR DALAM UMNO!!!

    ReplyDelete
  28. kORANG NI AKU SOKONG MEMPEJUANGKAN MELAYU, TAPI JGN BERSEKONGKOL DGN PEMFITNAH MAHATAIK!!!!


    Laporan Suruhanjaya Pita Lingam - Anwar jawab Mahathir
    Azamin Amin | Foto Wan Zahari Wan Salleh
    Mon | May 12, 08 | 6:42:32 pm MYT

    PETALING JAYA, 12 Mei (Hrkh) - Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim hari ini menjawab tuduhan yang dibuat oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamed ke atas dirinya berhubung isu klip video VK Lingam.

    ImageKatanya ketika insiden dan rakaman itu dibuat, beliau masih berada di penjara Sungai Buloh.

    "Saya maafkan Mahathir sebab dia terlupa saya masih di penjara Sungai Buloh pada tahun 2001," katanya sinis, dalam satu sidang media di Petaling Jaya sebentar tadi.

    Beliau berkata demikian ketika mengulas dakwaan Mahathir bahawa klip video itu dibuat untuk tujuan peras ugut.

    Dr Mahathir juga dilaporkan berkata bahawa setiapkali seseorang itu membuat rakaman rahsia, niatnya ialah untuk mengugut dan beliau bimbang 'kerajaan telah menjadikan percubaan memeras ugut itu, berjaya'.

    Anwar dibebaskan pada September 2004 ketika Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri manakala Isu klip video 'Linggam' muncul pada 2002 tetapi menimbulkan kontroversi di Malaysia pada tahun 2007.

    Klip video ini dikatakan mengandungi perbualan telefon antara seorang peguam terkemuka, Dato' V.K. Linggam dan seorang hakim kanan bagi mengatur perlantikan hakim-hakim di Malaysia pada 2002.

    Sebelum itu dalam kenyataannya Anwar menggesa kerajaan mendakwa mereka yang didapati terlibat dalam skandal kehakiman seperti dirumus oleh suruhanjaya diraja siasatan klip video VK Lingam.

    Image"Perdana menteri Dato' Seri Abdullah Badawi berhasrat melaksanakan reformasi badan kehakiman, maka cadangan suruhanjaya tersebut supaya menyiasat dan mendakwa kalangan yang terlibat dalam dilaksanakan.

    "Kami juga ingin memohon penjelasan bersabit laporan suruhanjaya yang mengaitkan isu ketidakadilan pendakwaan dan penghukuman kes-kes tertentu di bawah bidang kuasa suruhanjaya tersebut," katanya.

    Berikut disiarkan kenyataan penuh Anwar Ibrahim dalam sidang akhbar petang tadi:

    Kami mengalu-alukan penyerahan Laporan Suruhanjaya Diraja mengenai video klip Lingam kepada Yang Di-Pertuan Agong dan meminta laporan itu segara didedahkan kepada umum.

    Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi berhasrat melaksana reformasi badan kehakiman, seperti mana yang beliau umumkan sebelum ini, maka cadangan suruhanjaya tersebut supaya menyiasat dan mendakwa kalangan yang terlibat dapat dilaksanakan.

    ImageKami juga ingin memohon penjelasan bersabit laporan suruhanjaya yang mengaitkan isu ketidak adilan pendakwaan dan penghukuman kes-kes tertentu dibawah bidang kuasa suruhanjaya tersebut.

    Amat mendesak sekali untuk kerajaan mengambil tindakan wajar mengembalikan keyakinan terhadap badan kehakiman serta memastikan agar penyiasatan dan pendakwaan salah laku jenayah oleh Jabatan Peguam Negara yang bebas dari gangguan pemerintah.

    Ini pastinya melibatkan beberapa percanggahan dan kaedah yang dipertikai yang sewajarnya dipatuhi oleh pihak berwajib dalam penyiasatan kes yang melibatkan pimpinan kanan kerajaan termasuk kes-kes yang tercela seperti pembunuhan dan yang melibatkan dana yang besar.

    Rakyat Malaysia prihatin tentang permasalahan tersebut dan justeru itu tidak harus diremehkan oleh pemeritnhn sekarang. Sebarang tindakan yang dianggap tidak bersungguh-sungguh bagi memulihkan kewibawaan badan kehakiman pasti nya tidak akan berhasil.

    ReplyDelete
  29. HAKIKATNYA MAHATHIR MEMANG DAH NYANYUK ADAKER SURUH ORG UMNO JGN UNDI BN!!!

    MAHATHIR ADALAH SATU PENYEBAB KEJATUHAN BN!!

    ReplyDelete
  30. Tsunami politik landa Sabah jika...
    Muda Mohd Noor | May 12, 08 6:41pm
    Jika kerajaan pusat terus menganaktirikan Sabah dan mengabaikan tuntutan parti-parti komponen BN negeri itu, tsunami politik akan berlaku di kalangan ahli parlimen di negeri tersebut.

    "Saya tidak kata tsunami politik itu adalah lompat parti tetapi lebih baik menubuhkan parti politik yang baru," kata ahli parlimen Kalabakan, Datuk Seri Abdul Ghapur Salleh kepada Malaysiakini hari ini.

    Ketua bahagian Umno itu berkata langkah itu lebih baik daripada menyertai PKR atau Pakatan Rakyat jika mereka tidak berpuas hati dengan BN.

    Bekas timbalan menteri itu bagaimanapun berkata beliau sendiri tidak akan berbuat demikian kerana tidak berminat pada parti pimpinan Dr Wan Azizah Wan Ismail, kini ketua pembangkang di Dewan Rakyat.

    "Saya tidak tahu mengenai lompat parti kerana saya sendiri tidak minat kepada PKR.

    "Saya juga ingin menjelaskan bahawa saya tidak pernah mendapat tawaran untuk lompat parti," katanya lagi.

    Mengenai pembangunan ekonomi, Abdul Ghapur berkata, kemajuan di Sabah dan Semenanjung ibarat langit dan bumi.

    Katanya, masih ada penduduk Sabah yang terpaksa masuk hutan jika mahu membuang air.

    "Banyak lagi contoh yang boleh saya berikan tetapi saya merasa malu hendak sebut," tambahnya.

    Abdul Ghapur semasa berucap di sidang Dewan Rakyat hari ini juga berkata, terlalu banyak ketidakadilan BN dan kerajaan persekutuan terhadap rakyat Sabah.

    "Jika harapan rakyat Sabah tidak dipenuhi, tsunami akan melanda Sabah. Jika ia melanda Sabah, ia akan menyapu semua," katanya lagi.

    Abdul Ghapur berkata, rakyat Sabah sudah lama tidak puas hati dengan layanan kerajaan pusat kepada penduduk negeri itu.

    Selain ekonomi, kata ahli politik berpengalaman itu, rakyat Sabah kecewa dengan pengagihan jawatan dalam kabinet yang menurutnya tidak adil kepada pemimpin BN negeri itu.

    "Mengapa negeri yang BN kalah dapat empat menteri termasuk menteri kemajuan luar bandar yang begitu penting kepada rakyat Sabah.

    "Sebuah lagi negeri sampai dapat enam menteri. Sepatutnya Sabah dapat lebih lagi (daripada sekarang).

    "Sepatutnya jawatan-jawatan penting dalam kabinet diberikan kepada ahli-ahli Parlimen dari Sabah," katanya ketika ditemui di parlimen hari ini.

    Abdul Ghapur berkata, akibat rasa tidak puas hati itu, ramai ahli-ahli Parlimen Sabah bercakap mengenai lompat parti.

    ReplyDelete
  31. Slogan 'Melayu Bersatu' semakin bising dan hingar-bingar kedengaran. Apa sebenarnya makna dan tanda slogan ini? Pada hakikatnya slogan 'Melayu Bersatu' tidak memiliki apa-apa makna - ia hanyalah slogan dan laungan yang kosong, sifar, zero dan zilch.

    Slogan Melayu bersatu ini samalah tarafnya dengan agenda Melayu dan agenda ketuanan Melayu.

    Kalau perkataan b-o-t-o-l keluar dari mulut, maka kita dapat mengenali dan memahami benda itu. Kalau bunyi t-e-l-o-r yang keluar, maka kita dapat membayangkan benda itu.

    Tetapi M-e-l-a-y-u B-e-r-s-a-t-u apakah bendanya yang dapat kita fahami daripada bunyi ini? Kalau slogan ini satu konsep, ia wajib memiliki asas.

    Konsep ialah perkataan yang memiliki makna tetapi tidak dapat dipegang dan dilihat (kecuali dalam akal). Konsep bukan botol. Konsep seperti berbudi bahasa, kita dapat menggambarkan makna dan kelakuan – berbudi bahasa - yang dicakupi oleh konsep ini.

    Melayu Bersatu pasti bukan konsep. Melayu Bersatu hanyalah suatu ilusi, suatu mimpi, suatu khayalan, suatu angan-angan dan suatu karut yang terlalu carut. Kalau melihat kerja ilusi David Copperfield, dapatlah juga kita dihairankannya dan ditakjubkannya.

    Slogan Melayu Bersatu tidak menghairankan langsung. Tidak ada yang menakjubkan. Hanya, kita berkemungkinan dapat terhibur dengan kumpulan-kumpulan lawak yang datang bersama sosok-sosok yang sedang mengheboh-hebohkan slogan ini.

    Melayu Bersatu bukan konsep kerana ia tidak memiliki asas. Ia menjadi karut lagi carut kerana Melayu tidak pernah bersatu. Melayu tidak bersatu. Dan Melayu tidak akan bersatu. Melayu Bersatu hanyalah satu cerita dongeng yang sengaja dijaja oleh United Malays National Organisation.

    money ringgit malaysia wang duit currencyManusia bersatu bukan kerana bahasa. Manusia bersatu bukan kerana agama. Manusia bersatu bukan kerana warna kulit. Manusia bersatu bukan kerana negara. Manusia bersatu kerana kepentingan ekonomi.

    Kenapa susah sangat perkara ini difahami?

    Memang betul, pada awalnya manusia akan berkumpul dengan orang-orang yang sama bahasa, yang sama kulit, yang sama setempat atau sama agama. Perkumpulan ini menjadi asas awal untuk mereka mengenali dan berkomunikasi antara satu dengan yang lain. Apa tujuan mereka berkumpul? Mereka berkumpul untuk mencari makan. Mencari makan adalah asas ekonomi.

    Kenapa susah sangat perkara ini difahami?

    Ekonomilah yang menjadi asas untuk manusia berkumpul, berpasukan, berpersatuan, berparti atau bernegara. Manusia juga bertengkar, bertelagah, bergaduh dan berperang kerana ekonomi.

    Punca ekonomi ialah hakikat sejarah perjalanan tamadun manusia dari semenjak manusia mula merangkak, bangun, berjalan dan meninggalkan gua-gua batu di Kenya hingga ke hari ini. Sejarah manusia ialah sejarah mencari dan merebut peluang punca-punca ekonomi.

    Kenapa susah sangat perkara ini difahami?

    Orang Portugis, orang Belanda dan British datang ke Tanah Melayu dahulu bukan kerana gian hendak makan petai atau tempoyak. Mereka datang untuk mendapatkan bijih, emas, rempah-rampai yang boleh mereka bawa pulang ke Eropah. Barang ini untuk diniagakan. Untuk mendapat untung - ini ekonomi.

    George W Bush menyerang Iraq bukan kerana hendak melawat Makam Abu Nawas di Baghdad tetapi untuk mengambil telaga dan loji-loji minyak. Serangan ini perebutan punca ekonomi.

    Kalau masih ada yang tidak yakin bahawa seluruh hidup dan tamadun manusia hari ini berpunca daripada ekonomi, maka cuba tanya diri sendiri - kenapa selalu sangat timbul cakap-cakap tentang orang Cina di Malaysia lebih kaya daripada orang Melayu.

    Atau orang India di Malaysia lebih banyak yang menjadi doktor dan peguam. Atau bangunan di bandar dan di pekan Malaysia majoritinya dimiliki oleh orang Cina.

    Semua kenyataan ini sering dianggap dan dilihat sebagai kenyataan ‘politik’ tetapi asas kenyataan ini ialah perebutan ekonomi.

    Semua parti politik yang wujud dalam dunia ini ditubuhkan untuk tujuan ekonomi. Individu-individu berkumpul dan berpayung di bawah parti politik kerana mahu mendapat dan memiliki sumber-sumber ekonomi.

    Parti-parti politik mungkin berselindung di belakang warna kulit, di belakang bahasa atau di belakang agama. Semua ini bohong!

    Bahasa, warna kulit dan agama tidak dapat membeli beras. Yang dapat membeli beras hanyalah duit. Duit ialah ekonomi.

    pope benedict xvi and islam uproarBahasa, bangsa dan warna kulit digunakan kerana senang untuk dijadikan asas awal untuk berkumpul dan berpersatuan.

    Agama? Agama digunakan sebagai asas parti politik kerana ia senang untuk dijadikan payung luas untuk berkumpul.

    Yahwe, Buddha, Jesus atau Allah direkrut oleh parti-parti yang berasaskan agama bukan bermakna parti itu suci dan dapat berurus secara peribadi dengan Yang Maha Esa. Yahwe, Buddha, Jesus atau Allah tidak pernah mengiakan atau memberi endorsement kepada iklan parti-parti politik ini.

    Nama-nama tuhan ini digunakan bertujuan merebut peluang ekonomi.
    Yang membuat dasar parti politik ini bukan Yang Maha Esa tetapi manusia dan ahli-ahli parti politik. Yang Maha Esa tidak pernah mengiakan atau menidakkan manifesto dan program parti-parti ini.

    Justeru, bolehkah Melayu bersatu? Jawabnya, tidak mungkin malah mustahil. Kemustahilan ini muncul kerana manusia Melayu walaupun kesemuanya bercakap Melayu, berkulit sawo matang dan menganut agama yang sama tetapi memiliki asas ekonomi yang berbeza-beza.

    United Malays National Organisation adalah parti yang mewakili kelas feudal, kelas komprador, kelas birokrat kapitalis dan kelas borjuis nasional Melayu. Kelas-kelas kapitalis inilah yang menjadi teras ekonomi parti politik ini.

    (Komprador adalah peniaga perantaraan di antara rakyat tempatan dengan kapitalis antarabangsa. Borjuis nasional adalah kaum pemodal tempatan. Birokrat kapitalis adalah individu yang menjadi pemodal melalui badan-badan kerajaan i.e. Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri atau SEDC)

    Parti PAS pula diwakili oleh borjuis kecil, tuan tanah kecil, peniaga kecil, kaum tani, tuan punya warung, nelayan, tok peraih, guru-guru sekolah, pensyarah kolej dan universiti, intelektual lokal dan agamawan lokal. Mereka berasa selesa dengan PAS kerana kepentingan ekonomi dan gaya hidup mereka akan dijaga dengan baik oleh parti ini.

    Parti Keadilan Rakyat pula mewakili kumpulan yang seakan-akan sama asas ekonominya dengan PAS tetapi mereka tidak selesa dengan gaya hidup yang dibawa oleh PAS. Mereka lebih urban, lebih kosmopolitan dan memiliki pandangan dunia dan nafsu ekonomi yang luas berbanding dengan pengikut PAS.

    Ada satu lagi kumpulan yang berpayung bawah PKR – mereka ini adalah kumpulan peniaga yang memiliki nafsu besar tetapi telah dipinggirkan oleh United Malays National Organisation, atau perniagaan besar mereka terpelocok ketika berlakunya krisis ekonomi 1997.

    Mereka ingin mencari payung baru agar nafsu dan kepentingan ekonomi mereka dapat berkembang.

    Lihatlah ketiga-tiga kumpulan Melayu ini - mereka tidak memiliki asas ekonomi yang sama. Malah kepentingan ekonomi mereka bertentangan sesama sendiri. Bangsa, bahasa dan agama hanyalah kulitan untuk mencari sokongan dan mengolah persetujuan.

    Masih tidak yakin lagi?

    Kalau tidak yakin tentang asas-asas ekonomi parti-parti itu, mari kita lihat ke dalam United Malays National Organisation sendiri - parti politik yang 1,000% berahlikan manusia Melayu tetapi tidak pernah bersatu malah sesudah pilihanraya 2008, mereka kelihatan sedang beramuk sesama sendiri. Amukan yang sedang berlaku hari ini berpunca daripada perebutan punca-punca ekonomi.

    mahathir najib and abdullah ahmad badawi 090507Mahathir Mohamad mewakili komprador dan borjuis nasional yang selama 22 tahun dulu telah kenyang dan montok. Apabila Abdullah Ahmada Badawi masuk, maka para komprador dan borjuis ini sedang diketepikan kerana Abdullah sedang membawa sosok-sosok baru untuk menggantikan mereka.

    Dalam bahasa pasar, Abdullah Ahmad Badawi ada kroni baru dan kroni Mahathir dipinggirkan.

    Amat jelas, perebutan punca-punca ekonomi inilah yang menjadikan Mahathir melawan Abdullah dan hasilnya United Malays National Organisation bergaduh.

    Lima negeri yang diheboh-hebohkan jatuh ke tangan Pakatan Rakyat bermakna lima punca ekonomi hilang - ini tidak ada sangkut-paut dengan agenda Melayu, ketuanan Melayu atau slogan Bersatulah Melayu.

    Orang Melayu di lima negeri ini tetap Melayu. Air sungai Perak tetap mengalir ke laut di muara Bagan Datuk. Air Sungai Gombak tetap sampai ke Klang. Melayu di mana pun mereka berada akan terpaksa juga membayar tol kalau menggunakan Lebuh Raya PLUS.

    Justeru, ada kumpulan yang menuduh Abdullah Ahmad Badawi lembik - hanyalah sebagai alasan atas kehilangan punca-punca ekonomi mereka. Mereka mahu seorang pemimpin yang ‘keras’ untuk menjaga kepentingan ekonomi mereka agar terus berkembang i.e. untuk mereka terus mendapat kontrak.

    Kalau begitu, siapa pula Tengku Razaleigh Hamzah?

    Ku Li mewakili kelas birokrat lama dan kelas feudal Melayu. Kelas birokrat ini muncul ketika Dasar Ekonomi Baru diperkenalkan. Ketika itu kelas ini berenang dan berpesta dengan harta kekayaan negara. Kelas feudal Melayu juga dapat menumpang semangkuk.

    Apabila Mahathir masuk, kelas-kelas ini hampir pupus kerana banyak daripada perbadanan negeri ini diswastakan oleh Mahathir untuk menjadikan mereka borjuis nasional dan komprador. Ada kelas feudal Melayu yang berubah wajah seperti keluarga feudal Negeri Sembilan, mereka bersalin kulit untuk menjadi borjuis nasional agar tidak tercicir.

    Adakah saya ini antiMelayu? Jawabnya tidak. Saya bukan anti Melayu. Saya hanya antiperkara yang karut-marut.

    Saya yakin hanya kepentingan ekonomi sahaja yang menyatukan umat manusia. Manusia berkumpul untuk kepentingan kelas ekonomi mereka. Pertembungan kepentingan kelas inilah yang sedang berlaku di hadapan mata kita sekarang.

    Perebutan punca ekonomi ini sedang dikaburkan dan dipropagandakan sebagai kepentingan bangsa, bahasa dan agama.

    Saya anti sesiapa sahaja yang menjajakan perkara yang karut-marut.

    ReplyDelete
  32. Pertembungan tiga penjuru antara kumpulan Umno Datuk Seri Idris Jusoh, Datuk Ahmad Said dan pembangkang yang diketuai PAS nampaknya tidak dapat dielakkan dalam politik Terengganu.

    Yang jelas kedua-dua kumpulan dalam Umno itu cuba mendapat sokongan PAS dalam mempastikan agenda masing-masing berjalan dengan baik.

    Terkini, Badan Perhubungan Umno yang dipimpin Idris sedang berusaha keras untuk mempastikan royalti minyak yang bernilai kira-kira RM1 bilion setahun kekal dibawah kawalan mereka.

    Satu mekanisme sedang dibuat untuk membolehkan ia berjalan dengan lancar.Kumpulan penyokong Ahmad Said pula dikatakan sedang menggerakkan bahagian-bahagian Umno untuk membawa usul bagi mendesak Perhubungan Umno Terengganu meminta Pusat menyerahkan balik royalti kepada kerajaan negeri.

    Ahmad Said mendapat sokongan enam dari lapan bahagian Umno di Terengganu iaitu Kemaman, Dungun, Marang, Kuala Nerus, Hulu Terengganu dan Setiu.

    ReplyDelete
  33. Bodoh punya melayu babi……….

    Baik balik ke tanah melayu la. We are natives of Sabah and Sarawak land - buat apa kamu punya orang datang sini menjajah kita oh?

    Kita tak suka kamu orang datang sini mengorek sumber petroleum tanah kita - this Sabah and Sarawak land not belongs to your malays.

    Get out from Sabah and Sarawak la!

    Bodoh melayu babi!

    ReplyDelete
  34. TU LA HANGPA SEMUA ,ELOKLA TU MELAYU DAN MELAYU KUTUK DAN FITNAH SAMA SENDIRI. HA YG UNTUNG MCA , MIC DAN DAP.

    PEJUANG ISLAM DAN MELAYU

    ReplyDelete
  35. Yes, a lot of non-malays in Malaysia are leaving this country. But what the hell, they (babiputras) don't care. They are happy that we leave.

    I do agree with you of those you mentioned, our country is stepping backward, we are loosing in all aspects and yet overdue and retarded ministers are still available on shelf. The ministers think that they are the only ones capable and qualified to be there and not replaceable, otherwise the country could collapse.

    Looking at Afghanistan, Iran, Iraq likes looking at this country future. The well connected babiputras are getting richer. This government is spoon feeding the babiputras at this nation expense. I am sick of this country too.

    My advise is let them rot in their own stew.

    The Barisan government has achieved 0% in reversing the trend of racism.

    While South Africa has disbanded racism through the government's initiative after the global news onslaught, our government leaders are propagating RACISM and FACISM in every way.

    In term of racism, we are the most uncivilised country in the world. Look into our neighbouring countries of Asia, they are advancing economically on a straight forward objective, for their citizens.

    Whereas we are moving in deviationist path, widely off the international economic theory for the sole objective, of propelling the well being of a supreme race.

    Mahathir era is over, here we have Badawi. Is he changing the trend? Not a single sign of it.

    How about the future under Najib? Sad, sad. They have more camouflage in readiness.

    Hey, you pathetic cow and all the babiputras who have the same feeling/thinking like them. You don't feel shame being spoon feed by government using the taxpayers money?

    I guess all the protection policy make you all even more lazy and narrow minded and stupid. The majority of you once step out of the Malaysia soil will sure starve to death.

    Hoy, I think you should try some pork meat once a while to make you more intelligent a bit. Look at around the world region, anti pork meat countries are mostly rippled with starving and war or worst, non-stop crying for government policy protection.

    Fact is fact when you babiputras are stupid is always stupid - although it can be help by consistent protection and nourishment policy but the end result will not go far because the quality of gene is there.

    ReplyDelete
  36. SEDAR LA BANGSA2 KU SEKALIAN, JGN MEMFITNAH SESAMA SENDIRI, LEBIH BAIK KITA JGN SEMBANG PASAL POLITIK , LEBIH BAIK KITA BINCANGKAN PASAL CARA NAK MEMBANGUNKAN BANGSA MELAYU DARI SEGI EKONOMI DAN SOSIAL.ATAU CARA NAK MEMBASMI RASUAH AGAR BANGSA KITA DIHORMATI, KEHORMATAN TIDAK BOLEH DIBELI TETAPI DIANUGERAHKAN. LIHAT BANGSA2 LAIN MENGHINA KITA. KITA JGN AJAR MEREKA DGN KERIS, AYUH AJAR MEREKA DGN KEKUATAN JATIDIRI MELAYU DAN EKONOMI KITA!!!

    SEMBNG POLITIK KUTUK SANA SINI, APA PON X JLN!!

    ReplyDelete
  37. Hello Mr Cool,

    Hang bukan anti Melayu tapi anti karut marut- suatu kenyataan prinsip.

    Imbau balik sejarah, berkuburnya Malayan Union itu karut ke? Merdeka itu karut ke?

    Semua itu didapati sebab Melayu Bersatu. PERKEMBAR wujud atas kesatuan 41 persatuan Melayu dan atas kekuatan kesatuan itu Malayan Union berkubur dan negara ini merdeka.

    Mr Cool terlalu taksub mengkategorikan orang Melayu dan mengikut dasar itu katanya tiada kesatuan orang Melayu.

    Cuba Mr Cool kumpulkan 1 orang Cina,1 orang benggali, 1 orang Melayu ahli UMNO,1 orang Melayu ahli PAS dan 1 orang Melayu ahli PKR.Peraturannya perkumpulan itu pukul memukul dibenarkan. Bagi skrip kat Benggali tu suruh dia kata Raja Melayu ini bodoh dan banggang. Lepas tu kasi skrip tu pada Cina suruh dia tunjukkan gambaran Rasullullah macam anjing dan kata Islam itu umpama anjing. Apa Mr Cool agak terjadi kepada orang Cina dan Benggali tadi? Adakah Mr Cool pikir orang Melayu nak bagi orang Cina dan Benggali tu senang-senang berlalu pergi?Kalau orang Cina dengan Benggali tu tak makan bubur dan mintak nyawa maknanya Melayu bertiga itu memang pekak serta buta.

    Kenapa agaknya orang Melayu itu akan belasah Cina dan Benggali tu? Sedangkan mereka ahli parti yang berlainan dan mungkin status ekonomi mereka juga berlainan. Dalam keadaan begitu bukankah mereka itu " BERSATU"?

    Terimakasih atas observasi Mr Cool yang cukup menarik dan adalah lumrah manusia tidak kira Melayu atau sebagainya, banyak niat dan ragam. Tetapi mengatakan Melayu tidak boleh BERSATU adalah keterlaluan. Cuma mungkin tak nampak perkara yang mendesak agar Melayu ini bersatu. Tetapi sebenarnya sudah ada cuma nampak atau tidak perkara yang lain.

    Isu Ketuanan Melayu misalnya memerlukan sokongan dan dokongan dari semua Melayu,tidak kira UMNO PAS atau PKR. Tidak akan menjadi kalau UMNO sahaja yang perjuangkan tapi PAS dan PKR anggap erkara lekeh.

    Kepada MR Cool- janganlah putus harapan nak tengok Melayu Bersatu!

    ReplyDelete
  38. Ingin saya memberi amaran kepada cina2 or non malay di atas ni. Kamu secara terang2an telah menghina tentang melayu yg dijamin haknya dalam perlembagaan. IP kamu akan diperolehi dan laporan polis akan dibuat.

    Saranan kepada kaum peribumi sabah dan sarawak, kami cadangkan buat pungutan suara dan untuk menubuhkan negara sendiri atau bernaung bawah indon atau filipina. Kita tgk mcm sabah dan sarawak bawah pentadbiran negara baru. Rasanya semenanjung tidak akan mati tanpa sabah dan sarawak. tapi sebelum dilaksanakan...kena la lunaskan semua hutang yg berjumlah trilion ringgit kepada kerajaan persekutuan Malaysia.

    walaupun kami percaya org cina, sabah, sarawak atas ni bukanlah mewakili suara golongan majoriti, tapi jelas mereka org muda yg menyalahkan bangsa melayu tetapi tidak salahkan sendiri pemimpin dan nenek moyang mereka yg buat keputusan akur kepada bangsa melayu masa nak merdeka dulu. sebelum tu mereka dtg sini berniaga dan rompak hasil tanah melayu...skrg masanya untuk generasi kami ambil semula atas jaminan perlembagaan. biar lambat asal selamat.

    org cina kalo kluar dari malaysia...kami org melayu takkan miskin. bawalah semua harta anda...kami akan bangkit. sejarah bangsa kami juga membuktikan kami mampu bangkit dan hebat. tapi tgk la negara asal kamu nak terima kamu atau tidak. tak sabar kami nak tgk org cina buang kerakyatan malaysia dan kembali ke negara mereka. bole kami nyanyi hisdustan dgn geng hindraf je.

    bab kiblat semua bangsa pada ekons kami mgkn bersetuju dgn bro ano. mungkin....

    ReplyDelete
  39. INSYAALLAH MELAYU TETAP BERSATU WALAU BERLAINAN IDEOLOGI!

    !8837 THANKS.

    TP PENDAPAT AKU, ORG MELAYU AKAN TETAP BERSATU WALAU DIMANA2, TAK PERCAYA?
    KALAU MASJID KENA SERANG, NESCAYA SATU KAMPUNG AKAN TURUN PERTAHANKAN, TAK KIRA MAT REMPIT, ORG KAYA, ORG MISKIN!!!

    AK XNAMPAK KUASA MELAYU TERHAKIS, SEBAB KITA STILL MAJORITI DALAM POLITIK,CUMA MEDIA MASSA JER BANYAK BUAT PROPOGANDA...CUMA KITA PERLU BANGUNKAN KUASA EKONOMI KITA. HARAP DEB DILAKSANAKAN DENGAN JUJUR..CUMA AKU HARAP PEMIMPIN 2 MELAYU PLEASE TAKE NOTE TENTANG PERLASANAAN DEB!!!AKU MAHUKA KETELUSANNYA.

    LIHAT DAP DAN MCA MEREKA TETAP BERSATU WALAU BERLAINAN IDEOLOGI, TAPI AKU PERCAYA PERPADUAN MELAYU ADALAH BERASASKAN KEIMANAN KITA KEPADA AGAMA ISLAM, AKU PERCAYA MELAYU TETAP UNGGUL DAN BERSATU.

    ReplyDelete
  40. Hello

    I feel so excited to see a lot of Chinese or pro Chinese comments on this joint.

    CHinese cursed the Malays as stupid human beings. Well, Tey are not the only ones. The Brittish thought so too and thought Malays cannot survive long without them.

    But on one fine day in 1988 the Brittish stopped laughing. This happened when they lost Guthrie, a high priced Brittish Company to the MAlays whom they thought had puny minds.Mahathir is a malay.Ku Li is a Malay, Tan Sri Rashdan Baba is a Malay and these are the MAlays who were responsible in bringing back Malaysian pride to Malaysian soil.Even Margaret Thatcher did not believe the Brittish had lost to the Malays ,the people they once collonialised. I dont see any Chinese in the list.Was it because they do not share the pride of being Malaysians?

    Again in 1998, When most Asian countries were strucked badly with regional financial Crisis, Malaysia stood tall in facing the economic turbulence.In the darkest hour of the crisis, few number of suicide cases were heard and all of them involved Chinese.The Prime Minister at that time chose his own ways to tackle the crisis and he succeeded . All Malaysians were saved from the wrath of economic turbulence. The Prime Minister back then was a Malay. his name is Mohammad...Mahathir Mohammad. Thank God he did not choose to commit suicide as a Chinese would do.

    If you ask me,I feel so proud that a Malaysian had managed to reach the International Space Station recently. His name is Muzzafar..Syeikh Muzaffar, a Malay.I did not see even once he used any tongkat to win a seat in a Russian Soyuz. I wonder when a brilliant Chinese (as they claim they are) would ever reach ISS like a "stupid" Malay had gone to?

    Tonite as i watched news on TV with my family, i saw a history was made when first ever Malaysian was charged in Court under the newly enacted Anti Human Trade & Trafficking 2007 for smuggling and forcing 2 Thai women into prostitution in Malaysia. Guess what? The perpetrator /the accused is a CHINESE.
    I assume all angry Chinese in this joint must be very proud of him.

    To all these angry Chinese, do you ever use your head when writting?

    ReplyDelete
  41. WELL AGAIN THIS SO CALLED GENIUS CHINESE APEK CINA MAKAN BABI BERAK TAHI TAK BASUH NI CUBA NAK TUNJUK PANDAI....ANOTHER LAME ATTEMPT!!! DONT YOU HAVE ANY BRIGHTER IDEAS???OR DO YOU WANT US TO TEACH YOU HOW TO DO SO???....WELL, THEY EAT PIGS ANYWAY...SO BABI, SONDOL AJE LAH, TAHI SENDIRI PUN DIA SONDOL APER...

    WAHAI PEMBACA SEKELIAN YANG KAT LUAR SANA, ORANG BODOH YANG DAH JELAS MEMBUKTIKAN DIA BODOH NI TAK PERLU KITA PEDULIKAN...DIA BANGGA SEBAB MAKAN BABI KAN, SO DIA LA SEBENARNYA BABI...YOU ARE WHAT YOU EAT...KAMI TAK MAKAN BABI...JADI BILA KITA LIHAT BABI MACAM MANA BIASANYA REAKSI KITA?

    ADAKAH:
    1.WAH....CUTE LA BABI TU....ATAU...
    2.EEE....JIJIKNYA BINATANG NI, TAHI BERSEPAH,MAKAN PULAK TAHI SENDIRI,PENGOTOR,DISGUSTING,YAITET...

    SO, BIARKAN DIA DAN BABI-BABINYA MEMBERONTAK, BUKAN APER, DIA BUAT MCM TU SEBAB KETUA DIA SENDIRI PUN TAK KUASA NAK LAYAN...

    SO KPD WINNER, MIYA, BAD MAN, YOY, VESEWE, RESEARCHER, BOLEH, SAMP, REEK DAN LOW CLASS MENTAL...CUBA LAGI YE...MUNGKIN BAGUS JUGAK PEGI DUDUK DULU HIDUP SAMA2 BABI YANG KO MAKAN TU UNTUK DAPAT ILHAM MACAM MANA NAK MEMBABI DENGAN LEBIH GANAS....TAK GANAS LA...LEMBIK MACAM BABI YANG DAH DISALAI SEDIA UNTUK JADI KO PUNYA TAHI...

    p/s: UNTUK MELAYU PAS DAN MELAYU KEADILAN, KORANG TAK NAK RESPON KE DGN KOMEN2 PEMAKAN BABI KAT ATAS NI...BUKAN KORANG KE CHAMPION YANG MEMPERTAHANKAN MELAYU DAN ISLAM?
    PEMAKAN BABI KAT ATAS TU BUKAN SETAKAT HINA MELAYU, TOK NENEK MOYANG DAN NEGARA KITA, MALAH MEMPERSENDAKAN AGAMA ISLAM DAN TUHAN KITA YANG SATU....TOLONG LA JAWAB, KAMI ORANG YANG TAK SOKONG PAS NGAN PKR NI KAN TAK BERAPA PANDAI SANGAT AGAMA (ITU KATA2 HADI AWANG TAU!)

    ReplyDelete
  42. salam..

    susah nak berhujah bila kita dah mula memaki hamun ni..

    untuk cool
    saya rasa pendapat saudara tu salah.. orang kampung yang menuntut kemerdekaan dulu pun pentingkan harta ke.. abih gambar tunku naik kereta tadah dengan kainputih mintak derma... tunku jual semua rumah dan gadaikan semua harta untuk bangsa dia merdeka, semua tu bohong ke...

    kesian tunku ada orang yang cakap dia berbohong.. pengorbanannya untuk bangsa dan negara merdeka dikatakan bohong...

    tidak semua masuk UMNO untuk ekonomi.. munkin saudara yang macamtu kot.. tu sebab saudara cakap macam tu.. kalau saudara berperangai mcam tu.. dinasihatkan berubahlah..

    UMNO sebuah parti yang memperjuangkan melayu.. di tanah melayu ini.. sesiapa yang masuk UMNO dengan bermatlamat selain dari itu baik tak payah.. anda tak diperlukan..

    untuk pemaki bangsa melayu dan islam.... sedarlah saudara semua yang kamu menumpang di tanah melayu.. kepimpinan melayu islam yang bertolak ansur ini jangan dicabar... ini satu amaran bukan peringatan..

    ReplyDelete
  43. To 8387, neracakeadilan and ahmadalbab, you are really the pejuang bangsa. Well done!

    ReplyDelete
  44. and not to forget kumpulan generasi baru, you are the reminiscence of pejuang like our forefathers..thank you for your support! Hidup Melayu!

    ReplyDelete
  45. salam muhibbah kepada semua.
    terlebih dahulu, apabila saya membaca komen yang dihantar mengenai isu ini, terdetik di hati saya rase gembira kerana malaysia kini mempunyai rakyat yang boleh berfikir mahupun bercakap mengenai soal negara dan bangsa masing-masing. Akan tetapi ianya tidak enak apabila hujah yang dikemukakan berbau emosi diri sendiri.
    malaya yang merdeka pada 31ogos1957.Perjuangan kemerdekaan hari ini adalah hasil persefahaman dan kerjasama erat antara bangsa melayu,cina dan india.Hubungan yang terjalin atas semangat bersatu bersama kekal sehingga 50tahun lamanya. kemudian, tertubuhnya malaysia hasil daripada persetujuan sabah dan sarawak untuk bergabung dengan semenanjung tanah melayu.Alangkah indahnya persefahaman ketika itu.
    Apabila meneliti komen yang ada, saya rasa terpanggil untuk berkongsi pandangan dengan bangsa melayu,cina dan india serta seluruh rakyat malaysia.
    saya ingin memberi pandangan terhadap komen yang diajukan oleh 'playfool'.
    Kata-kata anda menyentuh perasaan dan sentimen orang melayu.Mungkin anda lupa mengenai perlembagaan negara yang dipersetujui oleh semua bangsa.Artikel tersebut menyebut Islam adalah agama rasmi persekutuan.Tetapi penganut agama lain bebas untuk mengamalkan agama masing-masing.Sebagai orang islam, adalah kewajipan kami untuk menunaikan solat 5waktu sehari.Laungan azan adalah sebagai seruan tiba masanya menunaikan sembahyang kami.Begitu juga dengan masyarakat cina, apabila bangsa cina mati, anda akan berarak sepanjang jalan untuk menghormati kematian tersebut.Begitu juga orang indai, apabila tiba deepavali,mereka akan berarak membawa kavadi mereka.Sebagai orang melayu, kami menghormati ibadat agama masing2 tanpa sebarang prejudis. Malah, apabila bangsa cina merayakan tahun baru mereka, rakyat yang berbangsa melayu juga meraikan bersama mereka sebagai tanda hidup bermasyarakat.Justeru, secara peribadi, saudara perlu melihat semula soal ini supaya jangan disalah ertikan.Kita perlu menghormati agama lain kerana jika kita pantas bercakap tanpa asas yang betul, mungkin kata-kata anda akan memakan diri sendiri.Soal jenayah,janganlah dikaitkan dengan agama.Kerana ini berkaitan dengan individu sendiri.Bangsa melayu menjadi mangsa kerana media yang memfokus terhadap orang melayu.Tidak wajar anda membangkitkan isu ini.Kerana anda perlu melihat jenayah yang dibuat oleh bangsa-bangsa lain.Apa pun, anda perlu lihat adakah agama buddha membenarkan jenayah yang anda lakukan setiap hari.Pasti tidak.
    Saudara juga mengemukakan soal melayu paling bodoh di dunia ini.
    Ingatlah saudara, sejarah membuktikan bahawa kebijaksanaan bangsa cina berdagang kian terserlah apabila orang cina berdagang di bumi melaka. Cina semakin popular apabila laksamana cheng ho memeluk islam. Ini adalah sejarah.Justeru, tidak bijak apabila anda mengatakan bahawa melayu itu bodoh.Ingatlah, orang melayu jugalah yang membuka lembaran perdagangan terhebat di benua ini sebelum muncul cina dan india.
    Kemudian saudara mengemukakan soal melayu ini cemburu dengan cina.Jelas sekali tidak. Pesan nenek moyang kami, janganlah cemburu tapi kuatkanlah usaha.Kami berpegang pada pesan orang tua.Orang barat membenci melayu kerana Amerika tahu orang melayu mempunyai sejarah yang hebat dan orang melayu memang hebat.Amerika adalah 1bangsa yang akan membenci bangsa yang bijak untuk menyelamatkan diri dalam saat genting dan Amerika akan membelai 1bangsa yang mudah dipujuk serta sentiasa dalam keadaan terdesak.Jika anda mengatakan bahawa bangsa cina lebih baik dibawah kepimpinan british dahulu, ayuh saya bawakan anda ke tempat asal anda di negeri cina.Anda mahu hidup di negara China sekarang? saya pasti jawapan anda tidak.Kerana anda selesa di sini.Maaf jika saya sebut disini, jika anda terjatuh dan mempunyai tongkat, anda masih mampu berdiri.Tapi jika anda jatuh hanya mempunyai pedang, tak mungkin anda akan mampu berdiri.
    Isu blacklist ini adalah 1perkara yang mungkin anda tidak berfikir secara logik.Mengenai isu babi, anda patut bersyukur kerana pemimpin melayu membenarkan anda menternak babi untuk tujuan perniagaan.
    Seperti mana yang saya katakan, hak keistimewaan orang melayu adalah termaktub dibawah perlembagaan yang telah dipersetujui. Tidak manis apabila anda mengatakan orang melayu tidak menghormati bangsa cina. Saya sendiri selalu duduk bersama bangsa cina dan berbual dengan mereka.Malah, ada golongan emas bangsa cina yang saya sering bawanya untuk mendapatkan rawatan.Adakah anda ingin mengatakan perbuatan saya tidak menghormati? Jiran saya adalah bangsa cina. Setiap musim perayaan kami menjemput jiran-jiran kami untuk datang ke rumah kami menikmati jamuan semasa hari raya. Begitu juga apabila tahun baru cina, apabila mercun di bakar, sebagai jiran kami menghormati upacara tersebut walaupun ketika itu adalah masa untuk tidur.Justeru anda janganlah bercakap hanya melihat situasi anda. Lihatlah secara keseluruhannya. Mengenai soal cukai, orang melayu juga penyumbang kepada cukai negara yang terbesar.Mungkin soal anda melihat bangsa anda mempunyai perniagaan yang besar dan menyumbang keapda cukai yang tinggi.Bangsa melayu juga membayar cukai. Kakitangan awam yang majoriti melayu turut membayar cukai yang tinggi.
    Justeru, Saya berharap agar janganlah tibulkan provakasi kepada bangsa melayu. Kerana kami sentiasa mengamalkan sikap toleransi bersama anda.
    -salam anak hangtuah-

    ReplyDelete
  46. Salam Perpaduan.
    Saya ingin mengambil kesempatan disini. Apabila saya melihat seluruh komen, saya dapati isu anwar di timbulkan.
    Sebagai seorang pelajar, saya tidak nafikan anwar mempunyai karisma yang tinggi. Tetapi sebagai orang melayu, saya tidak melihat anwar wajar digelar bangsa melayu.
    Mari kita lihat sejarah DSAI.
    Pertamanya, saya ingin bertanya sejarah perkahwinan DSAI dengan wan azizah yang didirikan atas soal cinta. Adakah perkahwinan ini direstui oleh bapa wan azizah? Jika direstui, mengapa bapa wan azizah perlu membawa senjata ke seluruh tempat untuk membunuh anwar ketika itu. Justeru, siapa yang menyelamatkan situasi anwar yang mabuk cinta ketika itu? Jika saya nyatakan pasti anda tidak percaya. Datuk Badawi yang sanggup menjadi orang tengah isu anwar ingin kahwin dulu.Rumah datuk badawi dijadikan tempat untuk anwar bernikah.Masalah yang sama timbul apabila nurul izzah ingin bernikah dengan suaminya. Ketika anwar didalam penjara, menteri yang berkenaan menguruskan anwar adalah paklah sebagai menteri dalam negeri ketika itu. Sekali lagi paklah mengizinkan Nurul izzah untuk memohon restu dari seorang bapa sebelum bernikah. Justeru soal anwar hari ini saya melihat dia adalah seorang yang gilakn kuasa.Mengapa baru keluar daripada penjara tak sampai 10tahun dah ghairah nak jadi PM? mengapa anwar sebagai De Facto PKR perlu membayar 1 juta kepada seluruh ketua umno bahagian di malaysia untuk menjatuhkan paklah? Mengapa anwar perlu membeli beberapa MP untuk menjatuhkan paklah? Di mana nilai seorang manusia yang dilihat alim oleh masyarakat.Anwar juga seorang melayu yang pengecut! Mengapa apabila soal raja melayu di dipermainkan oleh karpal anwar menyokong?! adakah ini yang dikatakan ketuanan Islam dengan menyokong perkara yang salah dilakukan oleh orang bukan islam? Bagi saya anwar adalah orang yang lupa sejarah. Daripada seorang pegawai bank diangkat menjadi seorang Timb PM akhirnya menjatuhkan bangsa sendiri. Apa matlamat anwar hari ini? anwar bijak bermain dengan emosi orang melayu.Kata-kata anwar membuat orang melayu terpaut hati.Tapi sepanjang anwar menjadi TPM, apa yang di buat? Dasar inflasi juga tidak menjadi ketika itu. andai hari ini anwar bercerita tentang korupsi, andai hari ini nurul izzah cakap soal rasuah..tanya bapaknya siapa yang mulakan rasuah kalau tak anwar memberi kekayaan kepada NALLA KARUPPAN.Anwar yang memecahkan umno kepada Team A dan Team B. Anwar juga yang mendidik dan mengasuh orang UMNO untuk korupsi.Hari ini anwar tidak jelas soal prinsip keadilan. Adakah dia adil kepada bangsa melayu,cina atau india? kalau adil mengapa majoriti Jawatankuasa Pusat PKR adalah cina? mengapa tidak dama rata antara melayu dengan india? Kerana mereka xbawak duit pada anwar. Ingatlah, andai melayu jatuh kerana anwar, sayalah akan jadi melayu pertama yang akan menghunus senjata ke perut anwar sampai mati!
    Ingatlah, anwar pernah hampir2 menjual aset negara kepada barat. Nilai RM dijual di pasaran gelap. ini bermakna nilai maruah RM(rakyat malaysia) hanyalah untuk diperdagangkan sahaja. Fikirlah orang melayu sekalian. Sebagai anak bangsa, saya tak mahu melihat bangsa saya tergadai. Saya akui, memang ramai dikalangan orang UMNO sudah jauh tersesat daripada perjuangan. Tapi mereka ini adalah genarasi anwar dan mahathir.Mereka dah didik dengan cara itu. Jangalah salahkan parti UMNO tapi salahkan lah individu yang tidak bertanggungjawab itu. Tidak wajar anda menghukum UMNO kerana kesalahan individu dalam nya. Hari ini individu itu bukan milik UMNO lagi. Ia sudah menjadi milik parti lain. Begitu juga dengan PAS. Hadi Awang jangan jadi pemimpin tapi buta sejarah pas. Tertubuhnya Pas hari ini adalah restu ulama umno dulu. Lihat wahai hadi awang, siapa yang menjadi saksi penubuhan pas? tandatangan siapa dalam surat penubuhan itu kalau bukan DATO SERI ABDULLAH AHMAD BADAWi.Jangan bercakap tanpa toleh sejarah lampau!
    Fikirlah kita semua. Sebagai orang melayu, menyatukan melayu tidak perlu parti. Kerana sejarah melayu bersatu dahulu pun bersatu bukan atas dasar parti. Ayuhlah kita bangun wahai anak-anak melayu dengan mengenepikan soal parti serta idealism antara kita.
    -anak hangtuah-

    ReplyDelete
  47. /s: UNTUK MELAYU PAS DAN MELAYU KEADILAN, KORANG TAK NAK RESPON KE DGN KOMEN2 PEMAKAN BABI KAT ATAS NI...BUKAN KORANG KE CHAMPION YANG MEMPERTAHANKAN MELAYU DAN ISLAM?
    PEMAKAN BABI KAT ATAS TU BUKAN SETAKAT HINA MELAYU, TOK NENEK MOYANG DAN NEGARA KITA, MALAH MEMPERSENDAKAN AGAMA ISLAM DAN TUHAN KITA YANG SATU....TOLONG LA JAWAB, KAMI ORANG YANG TAK SOKONG PAS NGAN PKR NI KAN TAK BERAPA PANDAI SANGAT AGAMA (ITU KATA2 HADI AWANG TAU!)

    rileks bro, kita jgn emosi dan melatah, biaq lantak pilah dgn babi2 tu!!!!! diorang rasa tertindas tu sebab diorang perangai camtu, kita kena smart org wahai org2 UMNO pejuang bangsa melayu!!!!!

    Ini membuktikan bangsa kita kuat lagi, diorang dah xder cara lain nak bersuara so melalui blog2 inila, mungkin kita boleh berdakwah kepada mereka dgn menunjukkan akhlak kita yg bagus, contohilah perjuangan rasulullah, bagina tidak melatah bilea dibaling dgn batu oleh puak2 kafir quraish, kalau ko emosi dgn babi2 tu mebuktikan kita lemah, gunakan pendekatan2 yg ilmiah jgn tahu hulur keris, zaman sekarang dah tak main semua tu, kekuatan bangsa terletak pada kekuatan ekonomi bukan keris, keris itu kita boleh guna sebagai lambang kita sahaja.

    Ayuh mari kita bangkit dan kaji sebab apa2 babi2 tu boleh kaya? kita kena jadi bangsa yg bermentaliti perniaga seperti dizaman kesultanan melayu melaka dahulu, org melayu cukup dihormati tapi disebabkan mamak bendahara, org melayu berpecah dan jatuh!!!

    ReplyDelete
  48. WOI ORANG MELAYU!!!
    1. Kamu kenal ker sapa Hang Tuah tu...? apa yang kamu bangga sangat ngan si Hang Tuah anjing kurap tu? Kamu tahu ker kebenaran sebenar.(saya tak tahu, dan saya x percaya mitos. ada ker video hang tuaK tinggalkan untuk kamu sebagai bukti kewujudannya? Kalu cerita lisan, tulisan... tak caya lah hi orang melayu yang racist.

    2. UMNO (BN) bukan menang PRU12 pasal Orang MELAYU pun... Kamu x fikir ker? Tak Tahu Malu ker? BN (Barisan Najis) menang pasal terdapat 59 Kerusi Parlimen di sabah dan sarawak. Jumlah kerusi Parlimen 222, PKR 82, BN 140. 140 - 59 = 81. Jelas bukan? Kami di borneo bukan MALAY. Paham??? Skrang dah tahu UMNO Corrupt tu menang atas tiket orang Melayu Ker? Yang korang syok bangga pasal UMNO dan perjuangan Melayu ni apa?!!!

    ReplyDelete
  49. kenapalah emosi sangat ano kat atas ni...tak habis2 dengan perangai memBABI BUTA dia...

    1. Agak2 Kung Fu Tze pengasas ajaran confusius, Sidharta Gautama Budhha pengasas ajaran Buddha, Jesus pengasas Kristian dan pelbagai lagi lah tokoh yang korang percaya, dia orang ader tinggal klip video tak? Kalau ader jangan lupa upload kat youTUBE ek...konpem dapat rating tertinggi...

    2. 82 yang pembangkang tu menang bukan PKR sahaja...Tapi gabungan PAS dan DAP...daripada 82, 23 kerusi PAS yang pastinya MELAYU ISLAM..Belum masuk lagi wakil2 Melayu dari PKR yang hampir 20 orang...JADI 82-43=39 sahaja yang bukan MELAYU!!!...Mudahnya pakatan pembangkang pun masih bergantung kepada MELAYU untuk menang kerusi2 di parlimen....JADI APA MASALAH ANDA??? Apa yang cuba anda buktikan??

    p/s:BN bukan UMNO semata2..tapi pakatan pelbagai kaum dan simbol perpaduan rakyat Malaysia...Kalau anda tak nak termasuk dalam perpaduan ini, takpe lah...tapi jgn la perbodohkan diri sendiri...

    ReplyDelete
  50. salam..

    buat ano yang menghina Hang Tuah,
    tak kisahlah hang tuah wujud ke tidak..tapi zaman kesultanan melayu melaka wujudkan.. pahlawan zaman kesultanan melayu melaka Hang Tuah la kan..

    tak pe lah yang penting semangat juang Hang tuah akan terus mengalir dalam jiwa Melayu..

    Takkan Melayu Hilang di Dunia..

    ReplyDelete
  51. hang tuah......
    cter yng kite tak pasti kewujudkanye antara mitos mahupun benar...kte ptut bangga ngan kahadiran hang tuah..........mahu pun mitos atau benar hang tuah dan rakan2 nye telah menjadi sejarah pade kte........tp tak per....yang penting die tu org islam..........

    ReplyDelete
  52. Aku teringat Khoo kay kim sendiri ada mengatakan bahawa sememangnya ada seorang Pahlawan Melayu datang ke negara Cina. Walaupun tak tahu apa tujuannya kerana Puteri Hang Li Po ni tak wujud. Tak sangka betul ramai gak bangsa lain yang tidak berpuashati dengan orang Melayu. mengatakan kalau Cina keluar dari Malaysia, maka akan mundurlah Malaysia.. Tapi dia lupa siapa pekerja, siapa yang mempunyai kuasa membeli. Seingat aku, Orang Malayu lebih ramai di Malaysia ni. Cuba bayangkan bangsa-bangsa ini berniaga, sesama sendiri.. dah tu siapa nak jadi pembeli. Orang India ke..

    Macam dah pernah aku gtau dulu.. Bayangkan kalu Jus Soli tidak diterima oleh orang2 Melayu... kita hantar Cina ke India.. agak2 boleh hidup ke.. boleh jadi menteri ke.. camtu gak dengan india.. boleh ke jadi menteri.. boleh ke jadi kaya amacam ananda krishnan kalu duduk di negara cina..

    Pelik jugak kan.. Tapi aku faham.. yang banyak bercakap ni.. bukanlah mewakili semua golongan tu.. sebab ada lagi yang cerdik pandai dan tahu membezakan baik dengan buruk.. khususnya yang pernah melihat dengan mata mereka sendiri tragedi 13 Mei...

    Yang ada sekarang ni banyak emosi.. cakap main lepas.. Lahir pun hidup dah senang.. tak payah nak belajar pegang senapang.. belajar taktik peperangan.. macam tulah..

    kawan2 di Sabah dan Sarawak... betul ke tak mahu Malaysia.. betul ke nak keluar dari Malaysia ni.. Aku bukan apa.. kesian kat nenek moyang korang yang bergadai sana sini semata-mata nak dapatkan kemerdekaan.. Kasihan dengan perjuangan Mat Saleh dan Rentap yang macam sia-sia kerana anak2 mudanya langsung tak mahu menerima kenyataan bahawa Mereka Merdeka kerana Penubuhan Malaysia...

    Singapura join nak masuk Malaysia pun sebab nak merdeka. Bila dah dapat.. dia pun keluarlah..

    Jangan lupa dalam perlembagaan Singapura Perkara 152, ada menyatakan Hak istimewa melayu, di Malaysia 153. Diorang tak boleh nak gubal perlembagaan tersebut kerana akan memberi implikasi kepada mereka sendiri.. Apapun soalnya, apakah melayu mendapat pembelaan disana..

    Harus diingat.. sumber singapura hanyalah pelabuhan.. kalau malaysia buat jambatan bengkok.. mampus diorang tak boleh nak makan..

    Brunei plak mahukan kuasa raja tertakluk kepada Brunei sahaja. Bukan tak boleh.. kalau macam tu macamana dengan Majlis Raja2 Perkara 32 dan 38. Tak pasal2 jadi macam Arab plak. Sumber ekonomi hasilnya bukan untuk rakyat, tetapi untuk raja mereka sahaja.

    Aku tak mahu kata perkataan yang tak baik kepada bangsa-bangsa lain.. lebih2 lagi agama.. Aku hormati korang.. aku hormati agama yang korang anuti.. aku hormati budaya korang.. aku hormati segala upacara keagamaan korang.. aku hormati hak korang... Kerana aku adalah MELAYU YANG BERAGAMA ISLAM..
    TQ

    ReplyDelete
  53. UMNO (BN) bukan menang PRU12 pasal Orang MELAYU pun... Kamu x fikir ker? Tak Tahu Malu ker? BN (Barisan Najis) menang pasal terdapat 59 Kerusi Parlimen di sabah dan sarawak. Jumlah kerusi Parlimen 222, PKR 82, BN 140. 140 - 59 = 81. Jelas bukan? - KESILAPAN FAKTA YG PERLU DITELITI SEBELUM MENULIS.

    Kami di borneo bukan MALAY. Paham??? Skrang dah tahu UMNO Corrupt tu menang atas tiket orang Melayu Ker? Yang korang syok bangga pasal UMNO dan perjuangan Melayu ni apa?!!! - SABAHAN BUKAN MELAYU?...WALAUPUN DALAM SEJARAH MENGATAKAN BAHAWA ORG BANJAR, DUSUN, KADASAN, BAJAU etc DI SABAH TU ADALAH RUMPUN MELAYU. AGAKNYA KO NI BUKAN BUMIPUTRA. MELAYU = BUMIPUTRA SAMA JE HAKNYA DLM PERLEMBAGAAN.

    buat ano kat atas ni, aku rasa kalo kwn2 dan saudara aku di sabah baca apa yg ko tulis, mesti mereka sedih.

    tertanya2 terutama bila MP sabah kata sabah dapat layanan kelas kedua or double standard dari peninsular. rasanya mp dan adun di sabah lebih tahu pasal realiti semasa dan penduduk di sana. pengalaman 4 tahun merantau dari kampung2 dan daerah2 membuatkan aku berfikir.

    ReplyDelete
  54. podeh aku rasa elok ko pergi kesabah siasat, drp ko keluarkan statement kosong macam budak2 tadika. Kita kena mengaku, memang kerajaan BN ada buat silap, inila masa nak betulkan kesiapan caranya kena turun padang. Ko suruh jer pmimpin2 UMNO buat kertas soal selidik kat rakyat sabah dan serawak, dan tengok jawapan diorang camna....dah dpt hasil baru ko boleh kuarkan statement, jgn kuarkan statement kosong..

    Aku cuma nak kritik kekadang korang semua kuarkan jawapan takde asas...

    Tapi boleh dipertingkatkan lagi belajau l dari kesilapan, kalu x xder beza blog korang dengan utusan malaysia (media propoganda KJ)
    hampeh je jawapan ko!

    ReplyDelete
  55. sedara ano kat atas ni pernah ke pergi sabah? ke nak mengata orang kosong jugak? pernah turun jumpa ngan kaum pedalaman kat sabah tak?kalau setakat buat observation based on lawatan rombongan cik kiah ke KK sesambil membeli belah hiasan mutiara, baik jangan sibuk nak mengata ok....

    ReplyDelete
  56. terpulangla kat korang aku menegur je:p,

    p/s : aku memang x pernah kesana,
    pada pendapat aku korang jgn cakap benda yh korang x tau huhu

    ReplyDelete
  57. ANO, apa yang dia org cakap yang ko katakan dia orang tak tahu? Boleh ko tolong spesifik sikit?

    Ke kau pun tak tahu tuduhan ko ni merujuk kepada yang mana?

    Aku tgk posting2 dia org semuanya fakta...tak same pun ngan utusan...jadi kalo ko ni bijak bebeno, cer ko habaq mai kat kami semua yang mana yang depa ni dok cakap yang ko kata salah?

    ReplyDelete
  58. Si buta, bagus komen kau..lama kita tak pekena roti kosong dengan kimma kat restoran bawah tu....

    ReplyDelete
  59. salam khusus buat ano yg emosi dgn cerita saya.
    Ingin saya bertanya kepada ano yg dihormati.
    Zaman mak-mak kita kawin, ada ke video klip?
    Saya tahu hal ini apabila saya ke kepala batas. Orang-orang tua yang telah lama berada di pekan kepala batas menceritakan kepada saya.Malahan seorang pemimpin terulung juga cerita pada saya sejarah anwar dan isterinya.Justeru saya tak memerlukan video klip seperti zaman sekarang kerana sumber sejarah juga boleh diperolehi secara lisan. Mengenai fakta PKR lebih menang dari UMNO dalam parlimen, secara peribadi saya rasa lebih baik saudara pandang cermin tengoklah diri dari hujung rambut sampai hujung kaki. Majoriti PKR bkn orang melayu.sedarlah,PKR bukan lah parti memperjuangkan melayu. Tu adalah hakikat nya. Saya merasa dukacita apabila saudara bercerita tanpa usul periksa.Tak tumpah cara saudara seperti "lembu yang dicucuk hidungnya".Saya tak nafikan bahawa BN menang kebanyakkan nya daripada kerusi sarawak dan sabah.Benar dikalangan mereka bukan melayu.Tp mereka adalah kaum BUMIPUTERA yang mana mempunyai hak sama seperti orang melayu.Nah! disini sekali lagi PKR tidak memperjuangkan mereka kerana mereka tidak punya duit.
    Sebagai anak waris hang tuah, saya ingin berpesan, hebat mana melayu itu janganlah sekali-kali mencabar bangsa sendiri.sedarlah.Hidup anda,pendidikan anda,kebajikan anda adalah hasil perjuangan pemimpin-pemimpin melayu. Hang Tuah juga pahlawan melayu yang mempertahankan kedaulatan raja melaka ketika itu. Mungkin saudara ingin menjadi hang jebat yang akhirnya ingkar dengan arahan raja dan murka dengan arahan baginda.
    salam perpaduan MELAYU!
    -anak hangtuah-

    ReplyDelete
  60. Sepanjang 2 ke 3 tahun.. dah beberapa kali aku ke Sabah.. seronok.. Rasa-rasa macam nak jadi orang Sabah plak.. Lebih2 lagi tgk orang2 Semporna... Pehhh.. Comel2

    Permasalahanya... bukannya Sabah tu tak kaya... tapi banyak hasil pribumi di situ dicuri hasilnya... Kalu korang perasaan kenapa orang kaya banyaknya majoriti orang luar.. Kerana mereka kahwin dengan orang sana, mendapat keistimewaan dan dapat Tanah... bila dapat tanah.. macam2 perancangan boleh dibuat.. ye tak.. Bila kerajaan negeri nampak perkara.. maka syarat untuk mendapat tanah di Sabah di perketatkan..

    Usaha tu bagus... tapi sayangnya.. di peringkat pelaksanaan plak.. Seinggat aku masa aku pergi sana tahun 2003 dulu.. kawan aku kata dia ada mintak tanah untuk projek tanam sawit atas nama Koperasi ditempatnya.. Aku teringat, aku tanya balik baru-baru ni.. kita kata masih dalam proses... berapa lama... Masalah tul.. Tapi bila ada orang bangsa lain datang mohon tanah... tak sampai setahun pun.. Ada duit.. semua jalan...

    Terima kasih kepada orang2 Sabah yang berbudi bahasa, comel2, prihatin semasa aku kesana baru-baru ni.. Yang tak puashati ni adalah orng yang kecewa... mungkin takde kepentingan.. saja nak timbulkan isu.. Tak kira lah samada layanan first klass ke, second klass ke.. yang penting... Sabah makin maju...

    TQ

    ReplyDelete
  61. podeh aku rasa elok ko pergi kesabah siasat, drp ko keluarkan statement kosong macam budak2 tadika. Kita kena mengaku, memang kerajaan BN ada buat silap, inila masa nak betulkan kesiapan caranya kena turun padang. Ko suruh jer pmimpin2 UMNO buat kertas soal selidik kat rakyat sabah dan serawak, dan tengok jawapan diorang camna....dah dpt hasil baru ko boleh kuarkan statement, jgn kuarkan statement kosong.. - BERPENGALAMAN DUDUK SANA, SERATA DAERAH DAN KG DAH JELAJAH. HATTA ORG SABAH PUN ADA RAMAI YG TAK PERNAH KLUAR DARI DAERAH MASING2. ADA YG SAMPAI KE TUA DUDUK KG TU JE. GOLONGAN MUDA ADA YG DPT SMBUNG BLAJAR ATAU LEPAS SEKOLAH BARU DPT TGK DAERAH ORG. BLUM LAGI NEGERI ORG. AKU BERCAKAP BERLANDASKAN FAKTA. MALAH AKU PERNAH BERDISKUSI DGN PEMIMPIN DAN PEGAWAI2 KERAJAAN DI SABAH. KALO SADARA ANO TAK TAHU APA PERKARA SEBENAR, BAIK PEGI SIASAT SENDIRI. JGN MENGATA ORG BERCAKAP KOSONG. SENDIRI HUJAH PUN MCM BACO KOMIK. LAGI MAU KATA ORG. TAPI TAKPO...DEN MAAFKAN. SESAMO SEDARO ELOK MENGINGATKAN. TAPI DEN TAK SALAHKAN RAKYAT SABAH. DEN SALAHKAN PEMIMPIN YG MEWAKILI MEREKA. ADO YG BERPULUH TAHUN JADI WAKIL RAKYAT, BARU SEKARANG NAK CAKAP PASAL KEMISKINAN LA, PENDATANG LA, KEHIDUPAN ASAS TAK CUKUP LA. KENAPA BARU SKRG NAK HEBOH. MCM ADA HIDDEN AGENDA JE. BETUL KATA SI BUTA, ORG SABAH TAK BERDUIT...JADI PEMIMPIN MEREKA AMBIL KESEMPATAN.

    p/s: nak tggu paneh cerita pasal sabah.

    ReplyDelete

Blog Archive